Problem med långsamt internet med telia, alternativ?
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Problem med långsamt internet med telia, alternativ?
Jag har mobilt bredband telia och när jag köpte det så trodde jag det skulle räcka med de begränsningarna som de har ( efter 5 MB sänks hastigheten till typ 0,5 tror jag.), men det räcker inte alls många timmar.
Dessutom kommer jag aldrig upp i den utlovade hastigheten 7,5.
Vad jag vill göra är att kunna se på svt och klipp från you tube ca två ggr om dagen samt surfa på sidor som vanligt.
Alltså ingen nedladdning av filmer eller spela spel.
vad som händer nu är att allt blir väldigt långsamt efter bara några dagar.
Betalar 199 kr i mån och inte mer än 300 kr kan jag lägga på internet.
Vad jag funderar på är att byta till tre som ska ha 20 MB som gräns.
Funderar också på att köpa stationär dator i stället eller gäller de bergränsningarna där också? (har ingen aning.)
Har ni något tips på vad göra?
Dessutom kommer jag aldrig upp i den utlovade hastigheten 7,5.
Vad jag vill göra är att kunna se på svt och klipp från you tube ca två ggr om dagen samt surfa på sidor som vanligt.
Alltså ingen nedladdning av filmer eller spela spel.
vad som händer nu är att allt blir väldigt långsamt efter bara några dagar.
Betalar 199 kr i mån och inte mer än 300 kr kan jag lägga på internet.
Vad jag funderar på är att byta till tre som ska ha 20 MB som gräns.
Funderar också på att köpa stationär dator i stället eller gäller de bergränsningarna där också? (har ingen aning.)
Har ni något tips på vad göra?
Senast redigerad av sanny 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
Det enkla svaret är: Undvik mobilt bredband. Skaffa ADSL eller, om du kan, in ternet via stadsnät. Enda anledningen varför man skulle vilja ha trådlöst bredband är om man är ute och rör sig mycket med datorn och behöver internet var man än är. Att köpa trådlöst internet är att be om att betala för mycket för en undermålig tjänst.
Observera att även om du skaffar ADSL eller annat trådat internet så kan du skaffa en trådlös router och surfa trådlöst hemma. Det är samma sak som ett trådlöst internet abonnemang.
Om du har stationär dastor eller inte spelar ingen roll, det är bara abonnemangsformen som spelar roll.
Observera att även om du skaffar ADSL eller annat trådat internet så kan du skaffa en trådlös router och surfa trådlöst hemma. Det är samma sak som ett trådlöst internet abonnemang.
Om du har stationär dastor eller inte spelar ingen roll, det är bara abonnemangsformen som spelar roll.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
Tack för tipsen!
Men hur fungerar ett ADSL?
På vilket sätt kommer jag få mer möjlighet att se mer på internet, jag har lite svårt att få ihop det.
Måste jag inte byta operatör för att kunna se mer??
Eller ger ett fast nät automatiskt att man kan använda internet mer?
Kan någon förklara.
Men hur fungerar ett ADSL?
På vilket sätt kommer jag få mer möjlighet att se mer på internet, jag har lite svårt att få ihop det.
Måste jag inte byta operatör för att kunna se mer??
Eller ger ett fast nät automatiskt att man kan använda internet mer?
Kan någon förklara.
Senast redigerad av sanny 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
Ett fast nät har inga mängdbegräsningar men du behöver (kanske) inte byta operatör!
Kontrollera först med din hyresvärd om det finns något nät i huset som du kan ansluta dig till och vad det kan kosta.
Om det inte är möjligt så rekommenderar jag dig att kolla här!
Vill du veta mer tekniska detaljer om ADSL kan du läsa här!
Kontrollera först med din hyresvärd om det finns något nät i huset som du kan ansluta dig till och vad det kan kosta.
Om det inte är möjligt så rekommenderar jag dig att kolla här!
Vill du veta mer tekniska detaljer om ADSL kan du läsa här!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
Jag köpte 2st comviq stickor när de var som billigast. Låste upp operatörslåsen gratis. Behöver inte kosta så mycket som man tror..
Bor i skogen och har inte så många alternativ men jag är nöjd med 3G. Hastigheten suger dock. Har hittat antennutgången på den så jag ska fixa en extern antenn och hänga upp i något träd här.
Bor i skogen och har inte så många alternativ men jag är nöjd med 3G. Hastigheten suger dock. Har hittat antennutgången på den så jag ska fixa en extern antenn och hänga upp i något träd här.