Problem med Internet igen

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Problem med Internet igen

Inläggav Lilla Gumman » 2009-08-26 11:11:56

Hej!

Jag har länge varit medlem på Svenska Katters diskussionsforum. Efter en lång tids uppehåll beslöt jag mig för att logga in och ställa en fråga. Kom inte ihåg mitt lösenord, försökte flera gånger och fick till sist begära ett nytt som omgående kom till e-posten.

När jag sedan skulle logga in, sade datorn att jag försökt att logga in så många gånger att jag var tvungen att ange en serie bokstäver. I Opera såg jag inga bokstäver alls.

Så jag fick öppna Internet Explorer. Där såg jag bokstäverna och kunde logga in. Valde att ständigt vara inloggad.

Gick sedan tillbaka till Opera, där kattforumet ligger som en öppen flik. Då var jag inloggad där, och kunde skriva min fråga.

Nu i förmiddags när jag startade Opera och gick till kattforumet var jag utloggad. Loggade då in igen. Forumet sa hej Lilla Gumman, och jag var alltså inloggad. Men när jag klickade för att se alla forumen, var jag plötsligt utloggad igen. Jag har upptäckt att jag blir utloggad några sekunder efter det att jag loggar in.

När jag kopierade länken till forumet och klistrade in i Internet Explorer var jag inloggad där. Alltså provade jag att logga ut från forumet i Internet Explorer och logga in med Opera. Samma sak, jag loggas in men loggas omedelbart ut igen.

Jag vet att en del sidor inte gillar Opera, men med kattforumet har det gått bra förut. Hur ska jag göra nu? Nej, inga förslag om att skaffa FireFox eller annat, jag vill att det ska fungera i Opera.

När jag skulle posta detta fick jag flera gånger upp att nätverksanslutningen inte fungerade.

Vi har bredband via Tyfon. Kan vår trasslande router även orsaka sådana här problem?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:06:45, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav nallen » 2009-08-26 14:07:03

aspieforum.se brukar ibland inte heller gilla Opera, på precis samma sätt som du beskriver ovan. Jag har inte hittat någon vettig medicin mot det, ibland hjälper det att radera kakor, men inte alltid :S
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 21:06:45, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav barracuber » 2009-08-26 14:15:40

Skulle spontant gissa att svajig nätuppkoppling inte gynnar en konsistent forumupplevelse...

Kattforumet kör samma forumprogram som vi (phpBB). Men jag kan för lite om hur login/logout fungerar i just phpBB för att kunna komma med något vettigt tips....

När det gäller webbläsare. Opera är nog den "lilleputt-browser" som haft svårast att fajtas emot "David-giganten" Microsoft Internet Explorer. Det har gått bättre för Firefox (som till skillnad från Opera är byggd på Mozilla-motorn och därmed har en bredare kunskapsbas); i vissa europeiska länder har Firefox lyckats knapa åt sig 40 % av marknaden från Microsoft. Opera däremot ligger fortfarande långt under 10 % trots idoga försök att åtala Microsoft i EU. Åtalen har snarare kostat Opera mer än det har gynnat dem. Microsoft har sakta börjat acceptera det som alla andra vet är vägen att gå - webb standards, men det är Microsofts fel att utvecklingen mot standards gått så sakta och varför inkonsistensen mellan olika webbläsare fortfarande märks så starkt...

Jaja. Ett försök till sammanfattning varför Opera fortfarande är så liten på marknaden. Därmed inte sagt att Opera är en dålig browser - tvärtom jag tycker den är jättebra, framför allt snabbare än de flesta.

En annan sida av saken: Opera är norskt, Mozilla/Firefox är amerikanskt. Kanske kan leda till viss eftertanke. Inget ont om Norge (det finns väldigt duktigt folk på Opera, inte minst Håkon Wium Lie) men utvecklingen på webbläsare har alltid varit snårig (pga bromsklossen Microsoft) och till stor del ägt rum i USA på det tekniska området.

Jag vill inte stjäla din tråd. Ville bara försöka visa lite på hur förhållandet mellan den kända webbläsarna ser ut.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:06:45, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2009-08-26 14:39:48

Hej!

Tack för svar, barracuber. Nej, du stal inte min tråd. Det var ett intressant inlägg.

Ska prova att radera kakor, nallen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2009-08-26 14:42:36

Hej!

Nallen, det hjälpte att ta bort alla kakor till kattforumet och logga in igen! Att jag inte kom på det, kakan till Aspergerforum får jag radera emellanåt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Savanten Svante » 2009-08-26 23:01:23

Om du väljer "ständigt inloggad" i explorer så lagras det i just explorern. Opera har ingen aning om det! Du får logga in där också och välja "ständigt inloggad".
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 21:06:45, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Lilla Gumman » 2009-08-30 23:06:36

Hej!

Jag gick in i Opera och valde ständigt inloggad. Men det fungerade inte alls, inte på något vis. Så då fick jag använda Internet Explorer i stället. Till jag fick tips om att radera cookies. Då fungerade det igen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in