Problem med inställningarna i FF + bokmärken

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Problem med inställningarna i FF + bokmärken

Inläggav Inger » 2009-10-27 18:41:14

Uppdaterade nyss add-onsen till FF och så plötsligt funkar inte å ä ö längre och även skiljetecknen är omkastade som om det jag hade ett utländskt mini-tangentbord.

Skriver från IE nu, där funkar de som vanligt. Hur får jag tillbaka rätt inställningar i FF?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:23:41, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2009-10-27 18:43:23

Äsch nevermind. De kom tillbaka igen när jag stängde av och satte på. Skumt!!!
Inger
Inaktiv

Inläggav Micke » 2009-10-27 19:21:06

Då snor jag den här tråden. Jag har nyligen gått över till firefox från att alltid ha använt internet explorer och är mycket imponerad. Det verkar både stabilare och snabbare. Ja man borde ha bytt långt tidigare ser det ut som.

Men jag har två små problem rörande bokmärkena. Jag är van vid att kunna skicka en favoritmarkerad sida till skrivbordet, men den möjligheten kan jag inte hitta nu med FF och bokmärkena som det här heter. Men det måste ju gå på något sätt. Prövade att kopiera bokmärket och klistra in det på skrivbordet, men det gick inte. Varken direkt på skrivbordet eller i skrivbordsmappen. Jäkligt skumt.

Ett annat problem är när jag skulle säkerhetskopiera bokmärkena till cd-skiva. Jag har sökt igenom hårddisken efter mappen bokmärken men hittar ingen. Jag har även sökt på något jag har adderat i bokmärkena, men hittar den endast bland 'favoriterna', vilken ju hör till IE och inte är uppdaterad så som 'bokmärkena' är.

Så hur gör man :?:
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 22:23:41, redigerad totalt 1 gång.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Miche » 2009-10-27 19:39:35

Inger skrev:Äsch nevermind. De kom tillbaka igen när jag stängde av och satte på. Skumt!!!

Du råkade helt enkelt ut för att du råkade byta tangentbordslayout i FF (tangentbordslayouten kan vara olika i olika program)!

Ett tips, stäng av möjligheten att byta layout med tangentbordets hjälp, så här gör du i XP (det är rätt likt i Vista):
    Välj Nationella inställning och språkinställningar i Kontrollpanelen
    Välj fliken Språk
    Klicka på Information
    Klicka på Snabbtangentinställningar
    Markera rad för rad och klicka på Ändra tangentsekvens
    Avbocka båda rutorna och klicka OK
    (När du ändå är där kan du passa på att ändra på CapsLock-funktionen, för hur många gånger har du råkat trycka på CapsLock istället för Shift och råkat fortsätta att skriva med versaler...)
    Avsluta dialogrutorna med OK
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:23:41, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav r00t » 2009-10-27 19:53:32

Micke skrev:Då snor jag den här tråden. Jag har nyligen gått över till firefox från att alltid ha använt internet explorer och är mycket imponerad. Det verkar både stabilare och snabbare. Ja man borde ha bytt långt tidigare ser det ut som.

Men jag har två små problem rörande bokmärkena. Jag är van vid att kunna skicka en favoritmarkerad sida till skrivbordet, men den möjligheten kan jag inte hitta nu med FF och bokmärkena som det här heter. Men det måste ju gå på något sätt. Prövade att kopiera bokmärket och klistra in det på skrivbordet, men det gick inte. Varken direkt på skrivbordet eller i skrivbordsmappen. Jäkligt skumt.

Ett annat problem är när jag skulle säkerhetskopiera bokmärkena till cd-skiva. Jag har sökt igenom hårddisken efter mappen bokmärken men hittar ingen. Jag har även sökt på något jag har adderat i bokmärkena, men hittar den endast bland 'favoriterna', vilken ju hör till IE och inte är uppdaterad så som 'bokmärkena' är.

Så länge du inte kör firefox i fullskärm kan du dra- och släppa bokmärket från bokmärkesmenyn till var du vill ha en genväg, tex. skrivbordet.

Bokmärkena gör du säkerhetskopia på genom att gå in på bokmärken->organisera bokmärken. I menyn där väljer du 'import och backup' och sedan backup så kan du välja var din backup ska hamna.

Det är inte säkert att de heter just som jag skrev. Jag direktöversatte från min ff som är på engelska :).
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:23:41, redigerad totalt 1 gång.
r00t

Anslöt: 2009-07-15

Inläggav Inger » 2009-10-27 20:24:03

Miche skrev:
Inger skrev:Äsch nevermind. De kom tillbaka igen när jag stängde av och satte på. Skumt!!!

Du råkade helt enkelt ut för att du råkade byta tangentbordslayout i FF (tangentbordslayouten kan vara olika i olika program)!

Ett tips, stäng av möjligheten att byta layout med tangentbordets hjälp, så här gör du i XP (det är rätt likt i Vista):
    Välj Nationella inställning och språkinställningar i Kontrollpanelen
    Välj fliken Språk
    Klicka på Information
    Klicka på Snabbtangentinställningar
    Markera rad för rad och klicka på Ändra tangentsekvens
    Avbocka båda rutorna och klicka OK
    (När du ändå är där kan du passa på att ändra på CapsLock-funktionen, för hur många gånger har du råkat trycka på CapsLock istället för Shift och råkat fortsätta att skriva med versaler...)
    Avsluta dialogrutorna med OK

Tack! Tittar tyvärr inga såna knappar. Har XP men allt är på engelska och den enda länk som går till något med språk verkar inte ha några sådana flikar.

Finns det någon möjlighet att själv välja vilka funktioner man vill att Ctrl-knappen ska göra också? Jag kommer jätteofta åt den på mitt nya tangentbord och så gör den saker man inte alls önskat. Det värsta är när den gör versaler av sig själv oavsett om man har CapsLock intryckt eller ej och inte går att få tillbaka till vanliga sen. :evil:
Inger
Inaktiv

Inläggav Micke » 2009-10-27 20:53:37

r00t skrev:Det är inte säkert att de heter just som jag skrev. Jag direktöversatte från min ff som är på engelska :).

Det gick bra att förstå ändå. Tack så mycket! :D
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 22:23:41, redigerad totalt 1 gång.
Micke

Inläggav barracuber » 2009-10-27 23:00:13

Micke skrev:Ett annat problem är när jag skulle säkerhetskopiera bokmärkena till cd-skiva. Jag har sökt igenom hårddisken efter mappen bokmärken men hittar ingen. Jag har även sökt på något jag har adderat i bokmärkena, men hittar den endast bland 'favoriterna', vilken ju hör till IE och inte är uppdaterad så som 'bokmärkena' är.

Istället för att bränna en CD skulle du kunna lägga bokmärkena online. Jag själv använder http://delicious.com som är jättebra. Då behöver du aldrig mer själv tänka på att att ta backup eftersom sajten sköter om det (under förutsättning att du känner förtroende för sajten förstås. Men just delicious.com är de största och mest kända bokmärkessajten). Du kommer också åt dina bokmärken från vilken dator som helst med internetanslutning.

Om du är intresserad kan jag berätta mer och hur man gör.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:23:47, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Micke » 2009-10-28 0:17:58

Tack barracuber, det låter intressant det där. Får kolla upp det vid tillfälle.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 22:23:47, redigerad totalt 1 gång.
Micke

Inläggav Inger » 2009-10-28 3:08:12

Jag är också intresserad.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:23:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav fingal12 » 2009-10-29 9:47:05

Det finns även ett addons som heter xmarks som sköter det mesta automatiskt.
Senast redigerad av fingal12 2011-05-04 22:23:47, redigerad totalt 1 gång.
fingal12
Inaktiv

Anslöt: 2008-10-04

Inläggav barracuber » 2009-10-29 11:25:24

Opera har väl synkning av bokmärken mot deras servrar (har själv aldrig använt det). Men då blir det ju bara bokmärkena man har i själva Opera som synkas, inga andra bokmärken.

Det är där som en sådan tjänst som http://delicious.com excellerar eftersom den är helt oberoende av webbläsare och dator. Ska se till att gräva fram en tutorial.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Återgå till IT-forum

Logga in