Problem med Gmail
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Problem med Gmail
Ska försöka förklara hur det ligger till så gott det går, känner mig förvirrad.
Jag har alltså ett gmail-konto. Vi kan kalla det "G-kontot".
Sen lade jag för ett tag sen till ytterligare ett konto från en annan mailleverantör (eller vad det nu heter). "Konto X". Det syns i spalten till vänster under G-kontot som en separat inkorg.
Idag tänkte jag att jag skulle lägga till ännu ett konto, "Konto Y". Mindes inte riktigt hur jag gjorde förra gången men provade mig fram. Nu blev det så att mailen som kommer dit hamnar i samma inkorg som G-kontot, vilket inte alls var det jag ville.
Nu är jag väldigt angelägen att få reda på hur man kan ändra så att mailen som går till Konto Y och hamnar i G-kontots inkorg istället hamnar i en separat inkorg.
Går det att säga nåt utifrån detta eller måste jag tillhandahålla mer detaljerad information?
Sen lade jag för ett tag sen till ytterligare ett konto från en annan mailleverantör (eller vad det nu heter). "Konto X". Det syns i spalten till vänster under G-kontot som en separat inkorg.
Idag tänkte jag att jag skulle lägga till ännu ett konto, "Konto Y". Mindes inte riktigt hur jag gjorde förra gången men provade mig fram. Nu blev det så att mailen som kommer dit hamnar i samma inkorg som G-kontot, vilket inte alls var det jag ville.
Nu är jag väldigt angelägen att få reda på hur man kan ändra så att mailen som går till Konto Y och hamnar i G-kontots inkorg istället hamnar i en separat inkorg.
Går det att säga nåt utifrån detta eller måste jag tillhandahålla mer detaljerad information?
Re: Problem med Gmail
Det kan inte vara så att du bara inte ser den mappen?
Kolla längst ned bland mapparna som böjar med inkorgen. Där bör stå "6 mer>" och troligen en annan siffra än "6" som är det som står på mitt konto. Klickar jag där, hittar jag fler mappar. Nya mappar hamnar nog längst ned och syns inte om man inte klickar fram dem och drar upp dem.
Kolla längst ned bland mapparna som böjar med inkorgen. Där bör stå "6 mer>" och troligen en annan siffra än "6" som är det som står på mitt konto. Klickar jag där, hittar jag fler mappar. Nya mappar hamnar nog längst ned och syns inte om man inte klickar fram dem och drar upp dem.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Själv valde jag att köra in allt i samma inkorg, men jag sätter taggar som gör att jag ser vilket konto varje enskilt mail kommit in till.
Vill jag se bara mailen in till mitt G-konto kan jag alltså välja att genom att klicka på G-taggen till vänster.
Vill jag se bara mailen in till mitt G-konto kan jag alltså välja att genom att klicka på G-taggen till vänster.
Bror Duktig skrev:Det kan inte vara så att du bara inte ser den mappen?
Har kollat, det finns ingen sådan mapp där.
En grej som gör det här problemet krångligt är att jag egentligen inte fattar vad det är jag har gjort, så det är svårt att förklara i detalj.
Finns ju iofs möjligheten att starta ytterligare ett gmailkonto. Man kan ju ha ett flertal.
Jag kollade på funktionen "filter" men det fanns inget val att "skicka till annan mapp". Otroligt egentligen.
Jag har bara ett konto som inga mail kommer till. Testade att lägga till ett konto till nu, och då skapades direkt en mapp till.
Men alla inkommande mail kommer till inkorgen OCH till den extra mappen.
Sedan skapade jag ett konto som inte fick en etikett, och då skapades ingen extra mapp. Skulle testa lite mer, men just nu har servern för min ena domän lagt av. Det händer väldigt sällan, men det är ju typiskt att det händer just nu...
Jag har bara ett konto som inga mail kommer till. Testade att lägga till ett konto till nu, och då skapades direkt en mapp till.
Men alla inkommande mail kommer till inkorgen OCH till den extra mappen.
Sedan skapade jag ett konto som inte fick en etikett, och då skapades ingen extra mapp. Skulle testa lite mer, men just nu har servern för min ena domän lagt av. Det händer väldigt sällan, men det är ju typiskt att det händer just nu...
- Bror Duktig
Testade med min andra domän, och då skapades en mapp även när jag inte lade till "ge etikett". Kanske det inte skapades en förra gången för att det strulade så med domänens server.
Testa att ta bort kontot igen, och lägg till det på nytt. Du ska ju inte behöva ha en massa gmailkonton.
Testa att ta bort kontot igen, och lägg till det på nytt. Du ska ju inte behöva ha en massa gmailkonton.
- Bror Duktig
Nä, det verkar som att det hänger ihop med "etikett". Men gmail svarar lite sent med ändringar.
Testa att klicka "på kugghjulet och gå till gmailinställningar. Välj konton och import-fliken. Klicka "redigera information" till höger om din emailadress som du har problem med, i avdelningen "Sök efter nya e-postmeddelanden med POP3:". Kryssa i "ge inkommande meddelanden en etikett". Klicka ok eller vad det står. Jag får då ett felmeddelande, och måste fylla i lösenordet igen. Det är alltså inget fel, bara att jag måste fylla i igen. Vet inte varför det är så, men jag trodde att jag hade angett något fel när det blev så, och ägnade åtskillig tid åt att tro att jag hade angett fel siffra eller liknande. Det visade sig att jag bara behövde fylla i samma lösenord igen.
Sedan får man vänta lite och uppdatera, så bör en mapp dyka upp någon gång.
Testa att klicka "på kugghjulet och gå till gmailinställningar. Välj konton och import-fliken. Klicka "redigera information" till höger om din emailadress som du har problem med, i avdelningen "Sök efter nya e-postmeddelanden med POP3:". Kryssa i "ge inkommande meddelanden en etikett". Klicka ok eller vad det står. Jag får då ett felmeddelande, och måste fylla i lösenordet igen. Det är alltså inget fel, bara att jag måste fylla i igen. Vet inte varför det är så, men jag trodde att jag hade angett något fel när det blev så, och ägnade åtskillig tid åt att tro att jag hade angett fel siffra eller liknande. Det visade sig att jag bara behövde fylla i samma lösenord igen.
Sedan får man vänta lite och uppdatera, så bör en mapp dyka upp någon gång.
- Bror Duktig
Det största nackdel jag upplevt med Gmail är att ett sätt att göra en specifik uppgift inte säkert fungerar likadant nästa gång eftersom de ganska ofta byter sätt, men den risken tar man oavsett vilken webmail man än använder.
Miche skrev:Det största nackdel jag upplevt med Gmail är att ett sätt att göra en specifik uppgift inte säkert fungerar likadant nästa gång eftersom de ganska ofta byter sätt, men den risken tar man oavsett vilken webmail man än använder.
Ja... Men nu när jag har testat, har det ju på något sätt visat sig inte hända samma saker varje gång heller, trots att de säkert inte hunnit ändra något just nu.
T.ex. lade jag till min epostadress som pop3 på ett test. Jag lade också till samma adress på en annan av googles tiotusen samlingssidor för ens konto, för att kunna logga in med i stället för med den krångliga gmailadressen.
Senare skulle jag göra samma på ett annat konto, men då gick det inte att lägga till adressen för inloggning, det stod att den redan användes av ett konto (d.v.s. samma konto) och inte förekomma i två konton. Helt osannolikt.
MSN messenger har liknande problem när verifierade adresser ibland inte blir verifierade, utan det står att de är "ej verifierade" oavsett hur mycket man försöker. Problemet uppstår bara ibland, trots att man gjort på exakt samma sätt som när det fungerade.
- Bror Duktig
mnordgren skrev:Ska försöka förklara hur det ligger till så gott det går, känner mig förvirrad.
Bara inne och läser som hastigast, är hemma från semestern igen om en vecka.
Har en teori om varför det blir sådär. Gå till Inställningar (kugghjulet) och välj Konton och Import. Den sidan har som synes flera avdelningen t ex Ändra Kontoinställningar, som ligger överst.
När man som du vill läsa ett annat mailkonto (POP3) i gmail ska man lägga upp det i avdelningen som heter Sök efter nya e-postmeddelanden med POP3. Jag gör f.ö. detta själv; jag har ett gammalt konto på spray.se som jag läser i gmail på detta sättet.
(Dessutom har jag två andra gmailkonton som jag också läser i den gmailadress som jag valt att vara min "huvud-gmailadress", för att slippa behöva logga in på tre olika gmailkonton. Det är lite special, men inte speciellt mycket svårare än POP3-varianten. Såg att Bror Duktig skrev något ovan som påminner om det och minns att hon även haft en äldre tråd om samma sak. Eller snarare skrev hon att det i princip är onödigt att behöva mer än ett gmailkonto vilket jag håller med om. Att jag haft det hittills beror på att jag ibland har behov av att inte skylta med mitt riktiga namn på nätet, vilket kan ha flera orsaker, t ex att inte vilja outa eventuell "asperger" och annan liknande problematik, att vilja undvika spam, och vid vissa nätköp.)
Min teori är att du istället har lagt upp det i avdelningen som heter Importera e-post och kontakter, som ligger lite högre upp på sidan. Ifall det är så har vi hittat förklaringen till ditt problem. Den här avdelningen är nämligen en sorts "engångsimportering" och inte för en rullande funktion som är den vi är ute efter. Radera isf informationen under Importera e-post och kontakter och lägg istället upp den under Sök efter nya e-postmeddelanden med POP3.
Hör av dig om oklarheter!
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Tack för svaren! Ska kolla sen, de senaste dagarna har jag inte riktigt orkat ta itu med det.