Problem att duscha m m?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Duscha, en helvetisk procedur.

Inläggav Nikolaus » 2011-07-20 1:48:33

Jag duschar bara varannan dag numera, och tvättar håret en gång i veckan

Förut duschade jag för mycket en period så jag blev jävla less på det och så tror jag man får dålig hud av att duscha för mycket.

Receptet är: duscha så kort som möjligt (tills du är ren) och inte med för varmt vatten så håller du huden i gott skick

5 minuter varannan dag räcker, gott folk

Tackar för ordet
Nikolaus

Anslöt: 2011-07-09

Inläggav nano » 2011-07-20 5:58:26

Jag har troligen aldrig duschat på så kort tid, jag undrar om du verkligen hinner tvåla in dig på den tiden och om du hinner, hur gör du då?
Jag skulle nog bli så stressad att jag skulle behöva gå o lägga mig o sova.
25 minuter klarar jag numera rätt ofta.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav lasseivägen » 2011-07-20 7:52:17

Abbreviation skrev:Kan du återberätta det essentiella för de som inte kan ta in information genom sådana medier?

När man duschar tar man bort en del av de bra bakterierna som fins på huden, och även det skyddande lager av fett som kroppen producerar för skydda huden.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav kullan » 2011-07-20 9:10:08

För mig tar duschproceduren dryga timmen. Det går inte att snabba på den för mig.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Miche » 2011-07-20 9:20:14

Jag använder bara tvål då det är motiverat, dvs då huden (eller del av huden) känns skitig (och det inte går bort med bara vatten) eller schampo då håret känns skitigt (knappt en gång per vecka).

Däremellan duschar jag på en till tre minuter (ibland även kortare), en till sex gånger per dag (ibland inte alls) i vatten som känns lagom svalt.

Jag har sällan några hudproblem, lite torr ibland på vintern.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav hejpodej » 2011-07-20 16:14:06

Min duschprocedur tar kanske en halvtimme. Att motivera mig att gå in i duschen, är jobbigt. Tänker ofta när jag duschar att jag borde göra det med jämna mellanrum. Men sedan blir det att det går några dagar och så blir det jobbigt igen. Har aldrig kunnat duscha på morgonen för jag skulle inte hinna, men ibland tvättar jag håret om jag har tid, de dagar jag har bestämt att jag ska tvätta det.

Jag gillar verkligen inte att känna mig skitig. När det gått ett tag och jag glömt bort det (sitter ofta bara hemma numera så what's the point) kan jag gå in i duschen bara för att känna mig piggare. Men det tar emot. Fast det känns alltid mycket bättre eferåt. Jag har kommit på att våtservetter är väldigt bra att tvätta sig med där det behövs de gånger man inte känner för att stå i vattenstrålarna. Så helt skitig är jag ändå inte :)

Men håller med om att det är jobbigt, spciellt med själva vattnet. Jag gillar att duscha i ljummet vatten men ibland blir det varmare och det känns som att jag ska brännas ihjäl. Bada brukar vara ett ganska bra alternativ om man nu orkar det. Jag brukar bara känna mig orkeslös och hängig efteråt.
hejpodej

Anslöt: 2010-07-17

Re: Duscha

Inläggav mnordgren » 2011-07-20 17:31:06

Moderator:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Moggy » 2011-07-20 17:53:53

Det tar alltid minst 20 min för mig att duscha. Duschar typ fem gånger i veckan, använder alltid tvål. Dove när jag är hemma, sån där duschkräm på träningen.

Har inga hudproblem, är väldigt sällan torr.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-20 18:11:17

Varje morgon oavsett omständigheter.
Riktigt schampo och riktig deodorant, dvs inga naturmedel eller oljor.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Gafsan » 2011-07-20 18:25:09

Varannan dag kör jag total rengöring med diverse hårborttagning, hårtvätt, hårinpackning, fotvård etc. Övriga dagar blir det lite mera bara allmän tvätt och uppfräschning.

Jag kan ha grymt svårt att ta mig för att duscha om jag kommer ur min vanliga rutin, fast å andra sidan HATAR jag att känna mig ofräsch. Så det brukar egentligen inte gå mer än max ett halvt dygn längre än normalt mellan duscharna, men de timmarna lider jag alla helvetets kval. När jag duschar tar det ca 20 minuter inklusive "eftervård" typ hudkrämer, hårborstning, make up etc.

Jag har inga specifika sensoriska problem med duschandet, det är mest att det är en sån massa moment och ibland glömmer jag nästan bort vem jag är, eller vem jag ska förvandlas till när jag är fräsch, uppsminkad och påklädd. Jag har lite svårt att uppfatta mig själv som en sammanhängande person och därför kan det kännas lite hotfullt med förändringar ibland. Som att t.ex. en dusch skulle få mig att upphöra att existera som person. Nån annan som känner igen det här? (alltså inte nödvändigtvis kopplat till hygien utan i största allmänhet svårigheter att komma ihåg vem man är).
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Abbreviation » 2011-07-20 18:27:18

Jag tycker faktiskt det är rätt äckligt med schampoo och tvål och sådant. Resultatet ser bra ut men det är inte fräscht. Samma gäller smink, parfymer och så vidare. Det är bara maskering, inte riktig hygien.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Moggy » 2011-07-20 18:29:34

KrigarSjäl skrev:Riktigt schampo och riktig deodorant, dvs inga naturmedel eller oljor.

+1
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Sheyen » 2011-07-20 18:32:59

Moggy skrev:
KrigarSjäl skrev:Riktigt schampo och riktig deodorant, dvs inga naturmedel eller oljor.

+1

+1
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Nao » 2011-07-20 19:02:13

När jag var liten tyckte jag att det gjorde ont att duscha...alltså vattnet mot huden. Det gjorde att varje duschtillfälle var en kamp. Nu duschar jag regelbundet ungefär varannan dag och tvättar håret lika ofta. Tycker inte om att känna mig ofräsch men ibland får en "raggardusch" (= tvätta under armarna och dra på lite deo) räcka om jag har bråttom.
Nao

Anslöt: 2011-01-22

Inläggav LostInAForest » 2011-07-21 14:16:09

tackar så mycket, abbreviation (och nefarious)! skall testa så fort jag kommer ihåg att köpa bikarbonat. :)

jo, jag hade lite koll på balsammetoden och att änglamarks är "godkänt" - gjorde lite research i ämnet för ett par år sen men jag såg nästan inget alls om bikarbonat då, vad jag minns.
det är lite för hårkvalitén men mest av allt för att jag får sån klåda av precis allt. änglamarkbalsamet funkar okej men jag har märkt på senare tid att det liksom inte blir riktigt rent längre. har funderat på reetha eller shikakai också, ngn som provat?
LostInAForest

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav chibibotto » 2011-07-29 5:33:15

Det är antingen eller för mig. Antingen skiter jag i allt, duschar när jag känner att jag luktar skiter i utseende smink hår och allt sådant, eller så blir jag clean-freak och bryr mig alldeles för mycket om mitt utseende.
chibibotto

Anslöt: 2011-01-25

Inläggav treeman » 2011-08-02 22:19:33

Jag duschar varje dag och schamponerar håret med min j-vla händer. Tvål använder jag flitigast under armarna för att inte riskera lukta död kamel. Deodorant hjälper till mot död kamel skiten också.

Borsta tänder gör jag en gång om dagen oftast. Men jag tuggar 2-4 tuggummin för att fräscha upp käften under dagen och sen använder jag munskölj innan jag nannar.

Så det så.

Bild
(död kamel?)
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-03 3:25:44

Abbreviation skrev:Jag tycker faktiskt det är rätt äckligt med schampoo och tvål och sådant. Resultatet ser bra ut men det är inte fräscht. Samma gäller smink, parfymer och så vidare. Det är bara maskering, inte riktig hygien.

Är det riktig hygien att gå omkring i intorkad svett och lukta armhåla på fyra meters avstånd?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-08-03 3:30:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Miche » 2011-08-03 10:39:54

KrigarSjäl skrev:
Abbreviation skrev:Jag tycker faktiskt det är rätt äckligt med schampoo och tvål och sådant. Resultatet ser bra ut men det är inte fräscht. Samma gäller smink, parfymer och så vidare. Det är bara maskering, inte riktig hygien.

Är det riktig hygien att gå omkring i intorkad svett och lukta armhåla på fyra meters avstånd?

Schampoo, balsam och tvål ska inte ge lukt (jag använder det sällan). Jag duschar ofta och bli ren av vatten.

Tyvärr måste jag använda deo eftersom min svett luktar starkt, men jag försöker använda deo som inte ger så mycket lukt.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Nikolaus » 2011-08-03 22:32:32

Jag skrev förut att jag duschar i 5 minuter. Det är mer så att jag har som mål att duscha 5 minuter men det blir oftast mellan 5-10 minuter, oftast c:a 7 minuter skulle jag tippa och lite längre när jag tvättar håret
skulle bara rätta mig lite
Nikolaus

Anslöt: 2011-07-09

Inläggav Mattias14 » 2011-08-17 12:17:07

Jag hatar att duscha................................................. GRRR :@
Mattias14
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-29

Inläggav geocache » 2011-08-17 14:00:52

1+
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav xayide » 2011-08-20 8:52:38

Kan väl inte säga jag gillar det brukar ta duchen en gång i veckan, jag strörs inte på att jag lucktar men det är himla pinsamt om någon säger det rent ut till en...
xayide

Anslöt: 2011-08-19

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-08-23 1:03:04

Gymmar flera gånger i veckan vilket leder till att jag duschar i princip varje dag. Har inga problem med att ta mig in i duschen, däremot kan det vara ett rent helvete att ta sig ut om man säger så.
DefinitivtInteAnonym

Anslöt: 2009-11-29

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in