Privat psykiatri Göteborg/Mölndal

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav cauchy » 2014-08-04 9:52:14

Jag är nyinflyttad i Göteborg och har fått en remiss skriven från min gamla mottagning pga ADHD-diagnos, men den verkar ha kommit bort i posten eller något. Vet inte riktigt vad som hänt. Problemet är att om jag får en ny remiss utskriven så blir det tre månaders vårdkö innan jag får ny medicin utskriven, och jag börjar min utbildning om ett par veckor.

Är det någon som har någon aning om vad jag kan göra för att skynda på processen? Några privata mottagningar som kan hjälpa mig? Det finns inte en möjlighet att jag kommer kunna sköta skolgången utan medicin och är rätt desperat just nu...
cauchy
Ny medlem

Anslöt: 2014-08-04

Inläggav Vaniljflickan » 2014-08-04 11:31:08

Ring till kontaktpunkten på nr 0313436300
De kanske kan hjälpa, det är dem en får ringa gällande alla ärenden,
Om inte det går vägen så kan du gå till vårdcentralen och förklara situationen så kanske du får hjälp med mediciner sålänge eller något.
Hoppas det går bra!
Vaniljflickan

Anslöt: 2011-02-01

Inläggav dasunbedingte » 2014-08-04 11:35:23

cauchy skrev:Jag är nyinflyttad i Göteborg och har fått en remiss skriven från min gamla mottagning pga ADHD-diagnos, men den verkar ha kommit bort i posten eller något. Vet inte riktigt vad som hänt. Problemet är att om jag får en ny remiss utskriven så blir det tre månaders vårdkö innan jag får ny medicin utskriven, och jag börjar min utbildning om ett par veckor.

Är det någon som har någon aning om vad jag kan göra för att skynda på processen? Några privata mottagningar som kan hjälpa mig? Det finns inte en möjlighet att jag kommer kunna sköta skolgången utan medicin och är rätt desperat just nu...

Är din gamla mottagning inom samma landsting? I sådana fall brukar det gå "fort" (du får ändå tjata på de dagligen, finns Mina Vårdkontakter på nätet som en kan begära kontakt, remiss, medicinrecept etc.).
Ska du göra utredning i Göteborg, inom Västra Götalandsregionen, så kan du räkna med månader av väntetid (de skickar till och med tillbaka remisser i vissa fall - fastän de inte får göra det hur som).

Vilken medicin gäller det? Din gamla mottagning kan ju som sagt skriva ut recept under tiden - kan finnas undantag, exempelvis vid utprovning av läkemedel för ADHD.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Återgå till Aspergare och vården

Logga in