Pratar du högt/lågt? + hjälp med skoluppgift ? :/

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Pratar du högt/lågt? + hjälp med skoluppgift ? :/

Inläggav Baevern » 2008-11-20 17:26:01

Jag har verkligen problem med att prata .. Antingen är det för högt, eller för lågt, sluddrigt, eller så kastar jag om orden helt enkelt .. :/ Någon som vet hur man kan träna bort något sådant ? :roll:
Har någon liknande problem? :(

Dessutom, jag går i skolan och vi ska skriva en berättelse, det får inte vara fakta och det får inte vara en saga, utan en berättelse .. ( HMPRF ? ) Vad är en berättelse? XD, dessutom det som är det stora problemet, det ska handla om rädsla, mod eller båda två .. Till exempel någonting som har hänt mig.. förslag ? 8) det ska vara två sidor lång också ..
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 16:40:29, redigerad totalt 1 gång.
Baevern

Anslöt: 2008-04-26

Inläggav Kvasir » 2008-11-20 17:27:51

Jag har haft samma problem och vet ett sätt som fungerade för mig. Tyvärr är det ganska dyrt.
http://www.aspergerforum.se/tomatisterapi-t3718.html?highlight=tomatis
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:40:29, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-20 17:51:54

Varför inte skriva om hur jobbigt det är att tala inför folk, eftersom du har problem med att reglera volymen? Dvs rädslan att göra det, och hur det gör det ändå (mod).

Kanske att nån logoped kan hjälpa? Det borde väl finnas möjlighet att se en sån via HABen?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:40:29, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Re: Pratar du högt/lågt? + hjälp med skoluppgift ? :/

Inläggav missbutterfly » 2008-11-20 20:28:54

Baevern skrev:Jag har verkligen problem med att prata .. Antingen är det för högt, eller för lågt, sluddrigt, eller så kastar jag om orden helt enkelt .. :/ Någon som vet hur man kan träna bort något sådant ? :roll:

Sluta tänk på det.
Ju mindre tanke du själv ägnar problemet, desto mindre kommer det bli, tror jag.

(Ingen annan bryr sig så länge de hör, och förstår helheten i det du ska berätta.)
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:40:29, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly

Anslöt: 2007-02-13

Inläggav Saninaé » 2008-11-21 3:22:34

missbutterfly skrev:
Baevern skrev:Jag har verkligen problem med att prata .. Antingen är det för högt, eller för lågt, sluddrigt, eller så kastar jag om orden helt enkelt .. :/ Någon som vet hur man kan träna bort något sådant ? :roll:

Sluta tänk på det.
Ju mindre tanke du själv ägnar problemet, desto mindre kommer det bli, tror jag.

(Ingen annan bryr sig så länge de hör, och förstår helheten i det du ska berätta.)

Pröva att jonglera. Man kan bara jonglera så länge som man kan låta bli att inte tänka medvetet på hur man använder dina händer.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 16:40:29, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv

Anslöt: 2006-01-24

Inläggav Titti » 2008-11-21 9:50:20

Saninaé skrev:Pröva att jonglera. Man kan bara jonglera så länge som man kan låta bli att inte tänka medvetet på hur man använder dina händer.

Försöker räkna ut hur du menar men går bet. För tidigt på morgonen? Inte tänka medvetet... blir göra automatiskt. Låta bli att inte tänka medvetet... blir låta bli att göra automatiskt... blir tänka medvetet. Eller? Man kan jonglera så länge man tänker medvetet på hur man använder sina händer?

Jag kan inte jonglera så för mig är svaret inte självklart men jag blev nyfiken på hur det fungerar. Jag är van vid att tänka medvetet på det mesta jag gör men i vissa fall har det fungerat just genom att koppla bort det medvetna tänkandet och istället automatisera.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 16:40:29, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-21 9:56:12

Titti, det är vissa delar i hjärnan som aktiveras när man står där och jonglerar OM man då försöker tänka på något annat samtidigt så tappar man jongleringen för man flyttar bort fokus i hjärnan. Avledande manöver.

Ungefär som att dreja och tänka på annat än lerklumpen som snurrar runt.

Man stillar då aktivitet på ett bra sätt som annars kan få en till ångest.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav jonsch » 2008-11-21 10:31:03

Perfekt beskrivet, Aspkvinna. Det är också orsaken till att jag är en usel jonglör och orsaken till att det är en väldig massa andra konster jag heller aldrig lärt mig. Vad gäller jonglering så skulle jag nog haft nytta av lägre gravitation så att bollarna föll långsammare.

Alla mänskor får ovälkomna tankar som stör deras koncentration men bara man märker att man hinner korrigera för störningarna när man lyckas släppa de ovälkomna tankarna så blir man också uppmuntrad att släppa dem alltmer.

Med detta kanske jag vill ha sagt att jonglering kan vara ett utmärkt sätt att träna sig på att släppa tankar, åtminstone ifall man är lagom bra på att släppa tankar från början. Förutsätter förstås också visst bollsinne och viss (fysisk) koordinationsförmåga.
Balanskonster kan vara ännu bättre, om man bara har hyfsat balanssinne. Att rita/måla av saker med höger hjärnhalva funkar också (alltså när man inte tänker på vad man ritar av utan bara ser linjer och fläckar).
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in