Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav kiddie » 2013-04-03 3:22:55

Fast det är sant att färdiga köttbullar är billigare än hemmagjorda. Jag vet, för i perioder är typ Eldorado köttbullar en stapelvara här. Gjord på diverse oaptitliga djurdelar, lite råttor och hästar. ;)

Som liten parentes, skulle man få försörjningsstöd för en lgh för ca 5000 (det kan hända att man blir nekad pga kostnaden) så har man sitt fulla stöd på ca 9000. Sedan kan man söka extra till el (inom rimliga gränser), sjukvård (enbart den klassiska) och mediciner (enbart på högkostnad). Så ja, det lönar sig att jobba.

Just att vara offer, jag tycker man får tänka så om man har andra idéer oxo. Jag menar, jag är tacksam över att jag lärt mig spara pengar, lärt mig vara kreativ osv. Men vissa dagar är skitdagar då man är rätt pank, har värk, är uttröttad osv. Då tycker jag inte att man måste vara så himla tacksam. Det får finnas sådana dagar oxo.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav LordNelson » 2013-04-03 6:15:47

Såg i förrgår på programserien om Carl Bildt som friktionsfritt kombinerade sin riksdagsplats och partiledaruppdraget med annan tjänst i forna Jugoslavien. Skillnaden är väl att om Hijaal gör något liknande är det ett brott.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav rapchic » 2013-04-03 6:18:23

kiddie skrev:Fast det är sant att färdiga köttbullar är billigare än hemmagjorda. Jag vet, för i perioder är typ Eldorado köttbullar en stapelvara här. Gjord på diverse oaptitliga djurdelar, lite råttor och hästar. ;)

Som liten parentes, skulle man få försörjningsstöd för en lgh för ca 5000 (det kan hända att man blir nekad pga kostnaden) så har man sitt fulla stöd på ca 9000. Sedan kan man söka extra till el (inom rimliga gränser), sjukvård (enbart den klassiska) och mediciner (enbart på högkostnad). Så ja, det lönar sig att jobba.

Just att vara offer, jag tycker man får tänka så om man har andra idéer oxo. Jag menar, jag är tacksam över att jag lärt mig spara pengar, lärt mig vara kreativ osv. Men vissa dagar är skitdagar då man är rätt pank, har värk, är uttröttad osv. Då tycker jag inte att man måste vara så himla tacksam. Det får finnas sådana dagar oxo.

är du säker att köpta är billigare, jag menar köttbullar är ju inte bara köttfärs utan lök, havregryn, ägg m.m. som fyller ut utan att vara dyrt (i alla fall i min familj) så man kan ju inte bara jämföra kilopris på köttfärs och kilopris på köttbullar.
(däremot äter jag ju inte kott så jag har ingen koll på priset, och köttbullarna håller ju länge för eldorados kan man ju inte äta utan att spy så då får man ju både mat som håller länge om man har dom i frysen och bantningspiller i ett)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav thefilosofer » 2013-04-03 8:45:21

Nej det är inte samhällets fel, samhället är inte din morsa. Väx upp, du är inte tolv längre. Med rättigheter kommer skyldigheter, börja ta ansvar om du vill bli betraktad som vuxen.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-03 15:22:17

kiddie skrev:Fast det är sant att färdiga köttbullar är billigare än hemmagjorda. Jag vet, för i perioder är typ Eldorado köttbullar en stapelvara här. Gjord på diverse oaptitliga djurdelar, lite råttor och hästar.


Ja fast det är ju viktigast att man handlar så hälsosam mat som möjligt för så billigt som möjligt. Att enbart handla billigt kan ju leda till dyra hälsoproblem (t.ex. köpt cheesburgare istället för hemmagjord hamburgare) så jag tror att man i slutändan tjänar på att göra egen mat i hög utsträckning.

LordNelson skrev:Såg i förrgår på programserien om Carl Bildt som friktionsfritt kombinerade sin riksdagsplats och partiledaruppdraget med annan tjänst i forna Jugoslavien. Skillnaden är väl att om Hijaal gör något liknande är det ett brott.


Jag tror att skillnaden snarast är att personer som inte vill arbeta men som vill få bidrag och begå brott inte skulle klara av att sköta de tre posterna parallellt, eller ens sköta en utav de posterna. Varför vore det brottsligt för en person men inte för en annan?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav kiddie » 2013-04-03 16:12:53

rapchic skrev:är du säker att köpta är billigare, jag menar köttbullar är ju inte bara köttfärs utan lök, havregryn, ägg m.m. som fyller ut utan att vara dyrt (i alla fall i min familj) så man kan ju inte bara jämföra kilopris på köttfärs och kilopris på köttbullar.


Tror det är svårt att jämföra just med tanke på kötthalten och så, näringsmässigt är ju hemgjorda bättre oxo. Jag bor i ett område där matpriserna är ganska höga, har märkt när jag rest i landet att det är så olika. Som lägst kostar blandfärsen 70 kr kilot, men ofta mer. Har sett i andra landsändar "samma" färs för 50, så blir en viss skillnad. En vanlig jädra ost kostar 90 kr kilot här.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav kiddie » 2013-04-03 16:22:33

Gripandekylig skrev:Ja fast det är ju viktigast att man handlar så hälsosam mat som möjligt för så billigt som möjligt. Att enbart handla billigt kan ju leda till dyra hälsoproblem (t.ex. köpt cheesburgare istället för hemmagjord hamburgare) så jag tror att man i slutändan tjänar på att göra egen mat i hög utsträckning.


Det är mest köttet jag slarvar med, annars äter jag så bra det går för de pengar jag har avsatta till mat. Jag har redan dyra hälsoproblem trots att jag aldrig levt på skräpmat och sånt. Även när jag växte upp hade vi bra mat. Och sedan jag blev sjuk har jag gjort ännu mer ansatser till att äta bra och hemlagat av riktiga råvaror. Problemet är bara att min kropp inte uppskattar ansträngningen. Jag ligger t o m sämre till i mina värden där jag äter bra mat med de näringsämnena jag "behöver". Så just nu är jag inne i en period då jag skiter ganska mycket i vad jag äter eftersom min kropp inte har vett att vara tacksam. Motion gör oxo mina värden sämre så man blir gravt fundersam vad komstig människa jag är egentligen....
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav Charlie72 » 2013-04-03 16:29:58

Vill också ha bidrag, så alla som vill skänka mig en rejäl slant är välkommna :mrgreen:
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav Gafsan » 2013-04-03 16:40:20

Charlie72 skrev:Vill också ha bidrag, så alla som vill skänka mig en rejäl slant är välkommna :mrgreen:


Jag också. Jag känner faktiskt att jag borde ha rätt till det. Annars kanske jag begår något brott!

:-)040
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav kiddie » 2013-04-04 0:54:00

Äh jag begår brott varje dag och vecka pga att jag är fattig. Men då handlar det om smitning från TV-licens och mindre ärlig överföring av data.

Ja fy mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav Alien » 2013-04-11 3:37:03

En liknande tråd: varfor-jobba-for-t31577.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47259
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav imagine » 2013-04-26 0:20:36

Hijaal vill vara en parasit.. för han tycker om det. ;)
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav LordNelson » 2013-04-27 19:10:44

Gripandekylig skrev:Varför vore det brottsligt för en person men inte för en annan?

Hijaals förmåga kan jag inte bedöma men han har än inte uppnått positionen som räkmackeseglare och kan troligen därför inte på lagligt sätt kvittera ut tre ersättningar utan hänvisas tex till att jobba, samtidigt vara sjukskriven och gå på a-kassa för att tillgodogöra sig sitt kinderägg.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-27 19:33:10

LordNelson skrev:
Gripandekylig skrev:Varför vore det brottsligt för en person men inte för en annan?

[...] att jobba, samtidigt vara sjukskriven och gå på a-kassa [...]

Det är ju brottsligt att arbeta samtidigt som man är sjukskriven (om man utgår från att du syftade på att vara sjukskriven 100%; då måste man ju arbeta svart vilket är olagligt). Att otillbörligen få flera ersättningar samtidigt är ju illegalt emedan det är lagligt att ha flera avlönade uppdrag samtidigt. Det hade ju varit lika olagligt ifall utrikesministern hade erhållit bidrag i form av sjukersättning och a-kassa samtidigt som han arbetat. Jag ser faktiskt inte svaret på min frågeställning där. Det är ju olika inkomstkällor ifall det rör sig om bidrag för att man inte kan arbeta jämfört med avlöning för att man tagit på sig ett uppdrag. Man får ha hur många jobb som helst ju; det får även trådskaparen varför devisen alla är lika inför lagen håller.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav The Subject S » 2013-04-28 16:33:04

Jag tycker det är helt rätt att fuska så mycket som möjligt, samhället kväver ens kreativitet och det är moraliskt rätt att utnyttja det.

Arbetsplatser är fullt av massa idioter som inte kan tänka själva utan följer en inrutad vardag och är lurade att känna sig nyttiga medans de i själva verket bara berikar sina chefer, företagsägare.

Bra är att försöka komma över så många bidrag som möjligt, sedan är ett alternativ att försöka skapa svart inkomst som komplement.
The Subject S
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2012-03-06

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-28 16:37:27

The Subject S skrev:Jag tycker det är helt rätt att fuska så mycket som möjligt, samhället kväver ens kreativitet och det är moraliskt rätt att utnyttja det.

Arbetsplatser är fullt av massa idioter som inte kan tänka själva utan följer en inrutad vardag och är lurade att känna sig nyttiga medans de i själva verket bara berikar sina chefer, företagsägare.

Bra är att försöka komma över så många bidrag som möjligt, sedan är ett alternativ att försöka skapa svart inkomst som komplement.

Visst inser du hur destruktivt det vore ifall folk i gemen agerade på det viset? Det skulle inte längre finnas något samhälle att lura då.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav kiddie » 2013-04-28 16:41:56

Fast då kanske vi skulle vara tvungna att omvärdera samhället, kanske inte vore så dumt. Som det är nu har företag större friheter än individer och det tycker jag är snett.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-28 16:47:24

kiddie skrev:Fast då kanske vi skulle vara tvungna att omvärdera samhället, kanske inte vore så dumt.

Då skulle vi omvärdera samhället till ett före detta koncept. Skulle alla lura till sig bidrag och sluta betala skatt skulle skolor, vägar, forskning m.m. försvinna. Då skulle det återigen bli var man för sig själv. Det vore verkligen inget framsteg; det vore destruktivt för alla.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav Huggorm » 2013-04-28 16:51:10

Jag avskyr verkligen att arbeta, och gör det inte mer än nödvändigt. Därför känns det rätt surt att behöva betala en massa skatt till folk som inte gör sig besväret att försörja sig själv fast de hade kunnat. Man måste komma ihåg att skatt är förbrukad livstid.
Huggorm
 
Inlägg: 22597
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav nallen » 2013-04-28 17:17:34

Huggorm skrev:Man måste komma ihåg att skatt är förbrukad livstid.

:-)049
nallen
 
Inlägg: 19656
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav slackern » 2013-04-28 17:19:08

Huggorm skrev:Jag avskyr verkligen att arbeta, och gör det inte mer än nödvändigt.


Då har du valt fel yrkeskarriär. Hade du valt ett yrke du hade trivts med hade du tyckt om att jobba.
slackern
 
Inlägg: 44103
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-28 17:32:37

Huggorm skrev:Därför känns det rätt surt att behöva betala en massa skatt till folk som inte gör sig besväret att försörja sig själv fast de hade kunnat.

Just precis.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav The Subject S » 2013-04-28 18:32:10

Det är typiskt trögtänkta idioter att tycka om några enskilda personer som tar bidrag som ett jätte problem men att blunda för det som verkligen kostar samhället pengar, storföretag som skatteplanerar, undviker skatt, korruptions härva som den i Göteborg.

Jag ser mig själv som alldeles för bra för att arbeta för någon annan och ser det som väldigt bra att nyttja alla bidrag som finns.

Argumentet att systemet skulle falla om ”alla” skulle göra så är också helt verklighets frånvänt.
De flesta människor i samhället är inte kreativa och måste vara styrda för att känna sig viktiga, de kommer göra allt för att vara kvar på sina trista jobb.
The Subject S
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2012-03-06

Sv: Re: Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Inläggav Titti » 2013-04-28 18:37:27

The Subject S skrev:Jag ser mig själv som alldeles för bra för att arbeta för någon annan och ser det som väldigt bra att nyttja alla bidrag som finns.

Snarare borde konsekvensen av det du skriver först vara att arbeta som egenföretagare och arbeta åt dig själv. Som frilans inom någon bransch arbetar du visserligen åt någon annan men du tar betalt själv utan någon mellanhand.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in