Att arkivera e-post från Android på PC - Hur gör man?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Joakoni » 2013-04-27 14:54:03

Ja, som rubriken lyder. Jag kommer inte åt det via usb, vet inte vad jag ska leta för filer och vad jag ska öppna dem med :?:
Joakoni

Anslöt: 2010-12-21

Sv: Att arkivera e-post från Android på PC - Hur gör man?

Inläggav barracuber » 2013-04-27 15:05:44

Vilken mail leverantör har du?

Om du kör gmail behöver du aldrig tänka på detta.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Joakoni » 2013-04-27 15:18:41

Nej, det är en polsk gratis e-posttjänst (pop3). De meddelanden jag har sparade där, finns alltså inte någon annanstans, åtminstone inte skickade.
Joakoni

Inläggav barracuber » 2013-04-27 15:51:28

Ok, ja det kan ju vara lite knepigare. Kolla på hemsidan om du kan hitta någon funktion för export av maildatabasen till annat format exv xml. Om det finns skulle du isf kunna exportera alla dina mail, även de skickade misstänker, in i vilket annat mailprogram som helst ex outlook eller gmail.
barracuber

Inläggav Joakoni » 2013-04-27 15:58:57

Jag har dem inte på servern alltså (även mottagna raderar jag regelbundet, men det är inte de som är problematiska), de finns bara i telefonen. Eller vilken hemsida menar du?

EDIT: Nej, nu känner jag att jag har missförstått något.
Joakoni

Inläggav barracuber » 2013-04-27 16:33:40

Joakoni skrev:Jag har dem inte på servern alltså (även mottagna raderar jag regelbundet, men det är inte de som är problematiska), de finns bara i telefonen. Eller vilken hemsida menar du?

EDIT: Nej, nu känner jag att jag har missförstått något.

Nej det är mitt fel, jag tänkte inte på att du skrev POP3 - då finns det inget på servern, såvida man inte har angett det men det verkar inte du ha gjort.

Hemsida skrev jag när jag trodde att mailen även hade nån sorts webbinterface. Men detta verkar inte vara den typen av tjänst.

Kollar vidare. Verkar så här långt inte så lätt att hitta nåt sätt. Men det borde gå att hitta. Det finns ju många som fortfarande kör POP3.
barracuber

Inläggav Joakoni » 2013-04-27 17:03:27

Tack för den goda viljan! :-)Happy
Joakoni

Inläggav barracuber » 2013-04-27 17:36:41

Vilken mobilapp kör du för att kolla mailen?

Inte MailDroid möjligen?

Om det är MailDroid så har du kanske tur. Det verkar som att under 2013 så kommer MailDroid att få en funktion för att exportera POP3 mail. Idag kan den bara exportera sina inställningar.
barracuber

Inläggav Joakoni » 2013-04-27 17:46:51

En som var förinställd när jag köpte mobilen. E-post för Android heter den bara. HTC.
Joakoni

Inläggav barracuber » 2013-04-27 18:50:35

Joakoni skrev:En som var förinställd när jag köpte mobilen. E-post för Android heter den bara. HTC.

Ok. Det är den som ingår i grundversionen av Android. Grundversion kallas även "stock" på engelska. Grundversionen är så som Android ser ut innan tillverkarna går in och lägger till sina egna anpassade tillägg. Även HTC har en hel del androidtillägg men de har ingen speciell mailapp; därför kör du "stock" mailappen.

Jag kollade lite om "stock" mailappen och den har ingen export/import-funktion. Vilket innebär att du inte kan spara undan din inbox den vägen. När det gäller dina sända mail så är risken att de är borta i cyberspace såvida du inte har ställt in att de ska sparas eller den polska leverantören inte har kvar de på sin server nånstans. Men ofta kanske inboxen är allra viktigast.

Kollade också om det finns andra mailappar för android som kan exportera mail men det verkar tyvärr inte så. I vilket fall så har alla mailappar sina egna maildata så du kanske ändå inte skulle komma åt dina data. Fast det är iofs värt att kolla upp.

Just nu skulle du kunna göra två saker:

1) Gå till mailappen och se om du kan markera alla mail och sedan välja att vidarebefordra dem nånstans. Du behöver ett annat mailkonto nånstans dit du kan skicka alltsammans. Mina tips är gmail.com eller outlook.com, båda är bra, avancerade och gratis, men det finns många andra som yahoo.com, zoho.com, facebook mm mm.

2) Skaffa ett backupprogram (återkommer med tips, finns fler bra) där du tar en backup på mailappen och dess data till ditt SD-kort. Då slipper du oroa dig för att mobilen kraschar och allt är förlorat. Även om du byter mobil vet du att du har en backup på sd-kortet.
barracuber

Inläggav Joakoni » 2013-04-27 19:06:50

Tack!
Just det, jag har märkt att det inte går att göra så mycket med det, många av hanteringsalternativen är oklickbara. Som sagt, har jag inte lyckats komma åt filerna via kabel, vet inte ens vad de heter, var de finns och vad de öppnas med. Inget som jag kan se och känna igen.
Det är då så jag befarade. Jag har tänkt tanken att vidarebefordra dem till mig själv (kan vara samma konto). Inkommande post är samma som på datorns e-postprogram, därför är det inte så noga, så är det däremot inte med sända meddelanden.

Ja, en backup vore roligt att ha...
Joakoni

Inläggav Joakoni » 2013-04-27 21:34:04

Näää... Men då får jag göra det en och en, och så blir det fel med datum och allt... Gnäll, gnäll... :-)209
Joakoni

Inläggav Vildsvin » 2013-04-27 23:50:49

Joakoni skrev: Som sagt, har jag inte lyckats komma åt filerna via kabel, vet inte ens vad de heter, var de finns och vad de öppnas med. Inget som jag kan se och känna igen.

Detta sparas i /data/data/com.android.browser som normalt inte går att komma åt.

Så här gör man för att komma åt alla filer på HTC One X:

Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Joakoni » 2013-04-27 23:58:32

Tack! Kollar det sedan :-)Happy
Joakoni

Inläggav Joakoni » 2013-04-28 0:18:35

Ja, men mail då - raderas inte de? Alla inställningar går åt cyberhelvete ju. Vad är det för syfte med det egentligen? Fattar inte riktigt...
Joakoni

Sv: Att arkivera e-post från Android på PC - Hur gör man?

Inläggav barracuber » 2013-04-28 0:48:06

Tror mail datan ligger i /data/data/com.android.mail/mail.db. Tror det är en sqlite databas.
barracuber

Inläggav Miche » 2013-04-28 9:15:49

För att kunna se filer direkt på mobilen (inte bara på SD-kortet) så kan man använda appen ASTRO - file manager. Med den kan du kopiera filerna till SD-kortet och därifrån plocka över dem till datorn, så har du åtminstone en backup.

Det finns även backup-program för appar som tar med filer som ger en utmärkt säkerhet, ex.vis Titanium Backup (en av få appar jag faktiskt betalat för eftersom den ger sånt mervärde, jag har dock rootat telefonen för att få full funktionalitet).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2013-04-28 13:19:16

barracuber skrev:Tror mail datan ligger i /data/data/com.android.mail/mail.db. Tror det är en sqlite databas.

/data/data/com.android.mail/databases/mail.db ska det vara. Men observera att det kan finnas flera db-filer i den katalogen. Gäller att veta vad som är vad. Här är en ganska teknisk tråd om hur man backupar mailinställningar, borde funka även på själva mailen.

Vad gäller backup har jag själv använt Titanium * root som är väldigt bra om än lite klonkigt interface. Har även använt My Backup Pro (gratis, kräver ej root) som är modernare. Här är några till: TOP 5 Android Backup Apps.

Man kan numera även backupa appar + data till molnet Backup Installed Apps on Android to Dropbox or Google Drive
barracuber

Återgå till IT-forum

Logga in