Sport: våldsamma utövare och fans?
Sport, våldsamma utövare?
kvicksilver skrev:Tvärtom så har fotbollen för många varit en väg bort från brottslighet och möjliggjort en väg ut, precis som för många andra idrotter.
Ja det stämmer att somliga kriminella, som från början burit på sådana värderingar att de kunnat begå brott gentemot andra människor, kan omvändas till att lära sig om samarbete i lagidrotter. Dock kvarstår ju deras onödigt höga antagonistiska drifter som, ifall de inte tyglas rätt, kan leda till mer våldsutövande på och utanför fotbollsplanen. Exempelvis kanske de verbalt förolämpar en motståndare på planen. Vidare kanske de knuffar till en lagkamrat efter matchen för att denne inte nått upp till de övrigas förväntningar. Ifall man dock, som KrigarSjäl tidigare givit uttryck för, kan lyckas att lära dessa individer att hantera sin ilska konstruktivt så har man gjort en stor vinning. Då kan sporten vara ett nödvändigt ont.
plåtmonster skrev:Det är en klart positiv faktor men det är fortfarande att de blir mindre aggressiva, det upphör inte. Orienterarare har t.ex knappast samma aggresiva aurora.
Exakt. Jag förstår att det i flera fall kan vara ett alltför långt avstånd mellan gängkriminalitet och orientering eller klättring, så jag antar att det är därför dessa individer fastnar vid fotbollen. Den innehåller en tillräckligt stor våldsdriven komponent för att mätta deras begär samtidigt som den är bättre än deras tidigare livsstil.
Dock är ju givetvis orientering, segling, paddling, skidåkning, klättring osv att föredra. Visa utav de idrotterna innehåller mer mellanmänsklig tävlan än andra, så även dessa kan givetvis delas in i bättre och sämre träningsformer ur ett våldsperspektiv. Dock är dessa sporter väldigt lika verkligheten och betydligt mer äkta än fotboll.
plåtmonster skrev:Däremot tror jag inte undervisning i konflikthantering fungerar som ersättning. Även om vissa individer som sådana kanske är i behov av det.
Ja det stämmer att inte alla är mottagliga för det formatet. Somliga tappar ju fokus och andra har svårt för att delta i intellektuell verksamhet utav den rangen.
plåtmonster skrev:Men sporten kanske mer borde vara inriktad på samarbete och att uppnå mål. Ska ämnet få existera inom den de facto obligatoriska skolan måste man ta itu med aggressionerna och respekten.
Väldigt klokt sagt. Jag tycker också att skolan dels bör lära eleverna att hantera konflikter och även att de bör bidra till folkhälsan. Därför kan friluftsaktiviteter eller övriga sporter där man tävlar emot naturen vara lämpligare. Fjällvandringar, forspaddling, skidresor, skogsprommenader, klättring osv är alla goda exempel på hur man kan få en god träning. Konflikthanteringsbiten, ifall man måste sköta den på ett praktiskt plan, får man då ta upp under ledarskapsövningar. Man kan låta en, eller grupper av, elever turas om att leda resten under dylika friluftsaktiviteter.
plåtmonster skrev:Underhållningsvärdet skall inte heller underskattas så det får vara kamp i någon form.
Det marknadsmässiga underhållningsvärdet när det gäller företags vilja att synas i publiktäta sammanhang anser jag kan koncentreras till lugnare sporter så som löpning. Själva underhållningsvärdet för idrottsutövarna i sig är givetvis viktigt och jag anser att det finns massor utav sätt att uppleva glädje på som inte behöver involvera mellanmänsklig kamp. Det kan vara nog så underhållande att uppleva sig själv besegra en fors eller njuta utav utsikten ifrån en höjd ute i den stilla skogen. Ifall man behöver uppleva glädje över att ha "vunnit" i stridsliknande situationer kan man ju få utlopp för de begären inom jakt, i rättsprocesser eller vid affärsrelaterade förhandlingar.
plåtmonster skrev:Sedan får man skilja grupp från individer. Att det finns balanserade individer står inte motsats till att det finns aggresiva sådana. Eller att den senare kategorin gör så mycket väsen att de blir tongivande. Men konsekvensen överlag blir densamma.
Ja. Det finns säkert många fotbollsspelare som riktar sin fokus mer på bollen och jakten efter den än de riktar sin fokus på sina motståndare och striden gentemot dessa. Man bör givetvis inte förbjuda fotboll helt, utan enbart plocka bort den ifrån skolundervisningen.
Unib12 skrev:Ok, men måste dock säga att vi faktiskt idag VÄLJER hur vi ska betee oss. Att hålla på att snacka om vad som är naturligt eller ej leder ingen vart.
Nja även om människor har en bättre förmåga att utnyttja ett medvetet val som inte behöver styras utav klassiskt djuriska eller evolutionära drifter utan som kan vara irrationella eller rationellt genomtänkta men ändå grundade på de moraliska värderingar som vi förmått utveckla, så styrs vi i grunden ändå utav samma principer som allt annat levande. Visst är våra valmöjligheter stora i jämförelse med andra djurs, men ta en liten funderare över vad våra val grundar sig på.
Unib12 skrev:Och för att säga en posetivt sak om flockmentalitet så kan de leda till lika mycket bra saker som negativt, så som vänskap, gemenskap, tolerans, acceptans och en fantastisk samarbetsförmåga och problemlösning.
Ja absolut. Flockmentaliteten bör ju dock vara reellt försvarbar och inte grunda sig på ett gemensamt mål att sparka in en boll i ett nät. Det finns mycket viktigare områden att känna gemenskap inom. Det viktigaste är kanske gemenskapen med allt annat i Universum, därefter med allt på vår Jord, därefter med djuren, därefter med människosläktet och därefter med den grupp man av befogade anledningar vill försvara. Som tidigare nämnt i tråden så kan dessa befogade anledningar innefatta att man vill säkra sin avkomma, säkra sin egen överlevnad eller vill skapa fred i sitt samhälle. Det finns inget behov av att skapa påhittade flockar och grupperingar när det finns så många naturliga.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
SVT1 20:00-21:00 Uppdrag granskning
Del 11 av 18
Granskande samhällsprogram från 2012. Del 11 av 18. Huliganerna i de så kallade "firmorna" slåss för sina fotbollslag. Men firmornas inflytande sträcker sig långt bortom slagsmålen på gatan. Programledare: Janne Josefsson. Även i SVT1 11/4, SVT1 12/4 och SVT1 13/4. Textat sid. 199. Visas i SVT Play.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:SVT1 20:00-21:00 Uppdrag granskningDel 11 av 18
Granskande samhällsprogram från 2012. Del 11 av 18. Huliganerna i de så kallade "firmorna" slåss för sina fotbollslag. Men firmornas inflytande sträcker sig långt bortom slagsmålen på gatan. Programledare: Janne Josefsson. Även i SVT1 11/4, SVT1 12/4 och SVT1 13/4. Textat sid. 199. Visas i SVT Play.
http://www.svtplay.se/video/1141143/del-11
- Gripandekylig
Gripandekylig skrev:plåtmonster skrev:SVT1 20:00-21:00 Uppdrag granskningDel 11 av 18
http://www.svtplay.se/video/1141143/del-11
Jaha? Det handlar om fotbollshuliganer. En minoritet av fotbollssupportrar, och dessutom bevisar det ingen som helst koppling till fotbollsutövande och våld.
Hela ditt resonemang bygger på att alla fotbollsspelare är potentiella våldsverkare. Prova att byta ut "fotbollsspelare" mot "svarta" eller "muslimer" och se hur det uppfattas.
Det som började med en intressant artikel slutade i fördomsfulla utläggningar helt utan substans.
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
kvicksilver skrev:Hela ditt resonemang bygger på att alla fotbollsspelare är potentiella våldsverkare.
Nej mitt resonemang bygger på att idrotten fotboll, i högre grad än idrotten klättring, kan bidra till att röra upp sådana känslor utav flockmentalitet, jaktinstinkt och allmänna vi-och-de-tankar. Det handlar inte om individerna, utan om aktiviteten. Jag ser att den innehåller många farliga komponenter. Det är mitt resonemang.
- Gripandekylig
Gripandekylig skrev:kvicksilver skrev:Hela ditt resonemang bygger på att alla fotbollsspelare är potentiella våldsverkare.
Nej mitt resonemang bygger på att idrotten fotboll, i högre grad än idrotten klättring, kan bidra till att röra upp sådana känslor utav flockmentalitet, jaktinstinkt och allmänna vi-och-de-tankar. Det handlar inte om individerna, utan om aktiviteten. Jag ser att den innehåller många farliga komponenter. Det är mitt resonemang.
Flockmentalitet som inte ser till olika individer kan vara farliga, men det kan också individen med avsaknad av flockmentalitet. Jag tror att det här är ett svar på att vi i samhället lever för individualistiskt, alltså blir huliganismen en stor mot reaktion. Dit du kan komma och vara en del i en enhet, för att överallt annars i samhället är vi så ensamma och självständiga.
Men fotboll i sig har ju potential till posetiv gemenskap. Till exempel i USA så är det bara en kul grej att gå på basket för att ha kul och känna gemenskap. Det är ett exempel på hur posetiv flockmentalitet kan se ut.
Flockar bygger på att pressa in individer i den neurotypiska facket. Alla personlighetsbitar passar ej in där. Det är rätt mycket aggressiva och respektlösa personer i detta sammanhang om man skall tro programmet och egna observationer.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Flockar bygger på att pressa in individer i den neurotypiska facket. Alla personlighetsbitar passar ej in där. Det är rätt mycket aggressiva och respektlösa personer i detta sammanhang om man skall tro programmet och egna observationer.
Ja, när det gått för långt, på samma sätt som individualismen som gått för långt som kan leda till att en utnyttjar en annan för egen vinning.
I en bra flock så betraktas olikheter som tillgångar till den gemensamma vinningen.
Unib12 skrev:Jag tror att det här är ett svar på att vi i samhället lever för individualistiskt, alltså blir huliganismen en stor mot reaktion. Dit du kan komma och vara en del i en enhet, för att överallt annars i samhället är vi så ensamma och självständiga.
Intressant tanke. Jag har tänkt mest att huliganer själva har upplevt oangenäma förhållanden under sin uppväxt. Exempelvis kan gruppen ge dem den tillhörighet de saknat i sin familj eller i skolan medan slagsmålen kan låta dem testa på att behandla medmänniskor så som de själva någon gång har behandlats. Adrenalinkicken är ju ett uppenbart evolutionärt arv och troligen kan missbrukarpersonligheter få sin eskapistiska tillfredsställelse däri. Det bästa botemedlet är väl en god uppväxt med mogna föräldrar. Dock anser jag att idrottsföreningar bär ett stort ansvar för vilka de släpper in till sina matcher och skulle "laget" neka busarna skulle ju deras flockmentalitet krossas grundligt. Jag lägger vidare ett stort ansvar hos idrottsföreningarna för att de ska ge sina spelare goda värderingar. Värdegrundsarbetet och att exkludera och lagföra huliganerna tror jag kommer att ge snabbare effekt än att uppmuntra fertila människor i gemen att tänka efter innan de fortplantar sig.
- Gripandekylig
Gripandekylig skrev:Unib12 skrev:Jag tror att det här är ett svar på att vi i samhället lever för individualistiskt, alltså blir huliganismen en stor mot reaktion. Dit du kan komma och vara en del i en enhet, för att överallt annars i samhället är vi så ensamma och självständiga.
Intressant tanke. Jag har tänkt mest att huliganer själva har upplevt oangenäma förhållanden under sin uppväxt. Exempelvis kan gruppen ge dem den tillhörighet de saknat i sin familj eller i skolan medan slagsmålen kan låta dem testa på att behandla medmänniskor så som de själva någon gång har behandlats. Adrenalinkicken är ju ett uppenbart evolutionärt arv och troligen kan missbrukarpersonligheter få sin eskapistiska tillfredsställelse däri. Det bästa botemedlet är väl en god uppväxt med mogna föräldrar. Dock anser jag att idrottsföreningar bär ett stort ansvar för vilka de släpper in till sina matcher och skulle "laget" neka busarna skulle ju deras flockmentalitet krossas grundligt. Jag lägger vidare ett stort ansvar hos idrottsföreningarna för att de ska ge sina spelare goda värderingar. Värdegrundsarbetet och att exkludera och lagföra huliganerna tror jag kommer att ge snabbare effekt än att uppmuntra fertila människor i gemen att tänka efter innan de fortplantar sig.
Jag tror också att klubbarna skulle kunna sätta stopp för det här om de ville. Med tanke på att de inte skaffar nolltolerans direkt så skulle jag kunna tro att det är några filurer som tjänar pengar på det här med huliganismen.
Enligt dokumentären så inflitrerar de och bestämmer istället. Dessutom är det en hel del företagsledare, mäklare, hantverkare mm som deltar så de har pengar nog.
- plåtmonster
ah, då kanske det är lite svårare att bli av med problemet...plåtmonster skrev:Enligt dokumentären så inflitrerar de och bestämmer istället. Dessutom är det en hel del företagsledare, mäklare, hantverkare mm som deltar så de har pengar nog.
Unib12 skrev:ah, då kanske det är lite svårare att bli av med problemet...plåtmonster skrev:Enligt dokumentären så inflitrerar de och bestämmer istället. Dessutom är det en hel del företagsledare, mäklare, hantverkare mm som deltar så de har pengar nog.
För att ge klubbarna incitament att ta tag i problemet trots eventuell infiltration så kan man låta dem betala för polisövervakning under matcher. Vidare skulle man kunna reglera vilka klubbar som får bidrag efter hur väl de motarbetar våld. Dessutom skulle det gå att från polismyndighetens sida förbjuda åskådare vid matcher som enligt bedömning skulle kunna resultera i slagsmål. Då skulle sponsorerna inte tjäna lika mycket på sin reklam och föreningarna skulle lida. Med andra ord måste man försätta klubbarna i svåra positioner så att de inte kan göra annat än att fördöma allt våld. Det får inte finnas utrymme för att se mellan fingrarna på ledare som svär och hetsar, inget idrottsaktiebolag ska kunna släppa in bråkmakare på sina läktare och ingen sponsor ska våga synas i samma sammanhang som ett våldsvarumärke. På så vis får man klubbarna med sig och hjälper de inte till så går de med rätta under.
- Gripandekylig
Hoten från de egna supportarna leder till avhopp:
Tommy Jacobson hoppas på en debatt om våldet och hoten.
Här är listan på dem som avgått efter hot de senaste åren: http://www.svd.se/sport/en-lang-rad-av- ... 125274.svd
http://www.svd.se/sport/pehrsson-avgar- ... 124968.svdSvD skrev:Fotbollsallsvenska Djurgårdens tränare Magnus Pehrsson avgår efter att ha utsatts för hot. Även klubbens ordförande Tommy Jacobson avgår på grund av händelserna.
---
”Hoten har uttalats via telefon efter förlusten mot Elfsborg men också under ett oannonserat besök i samband med tisdagens A-lagsträning där tre personer från en inofficiell supportergrupp uttalade sin besvikelse över de sportsliga resultaten. Samtidigt poängterades i hotfulla ordalag vilka konsekvenser fortsatta dåliga resultat skulle få för Magnus Pehrsson som person. En händelse som polisanmälts av Djurgården Fotboll.”
Tommy Jacobson hoppas på en debatt om våldet och hoten.
– Jag vet inte vart det är på väg. Det är som en cancer. Massan måste ta avstånd. De 10 000 riktiga supportrarna måste kliva fram, säger Jacobson.
Magnus Pehrsson beskriver i ett uttalande, som lästes upp vid en presskonferens på fredagen, situationen som ohållbar.
”Hela situationen är naturligtvis både obehaglig och olycklig. Det långsiktiga arbete som jag lagt ned tillsammans med spelare och ledare, från ungdomsfotboll till a-lag, påverkas nu drastiskt av några enskilda individers brist på respekt för föreningen och mig som person”, säger Pehrsson i uttalandet.
Här är listan på dem som avgått efter hot de senaste åren: http://www.svd.se/sport/en-lang-rad-av- ... 125274.svd
Tråden handlar om våldsamma utövare, inte supportrar.
- kvicksilver
kvicksilver skrev:Tråden handlar om våldsamma utövare, inte supportrar.
Det finns en viss koppling. Dels gör uppenbarligen inte utövarna tillräckligt för att hålla våldsmakare utanför idrottsklubbarna, och dels är sannolikheten för att en ordförande i en sportdykarklubb skulle hotas inte ens i närheten av lika stor som för att en ordförande i en fotbollsklubb skulle hotas. Över 41% av alla verkställande direktörer och sportchefer inom sporter där människor tävlar mot människor inför publik har under det senaste året hotats. De som hotar är inte helt obekanta med sporten och är säkerligen själva utövare. Dessutom visar uppenbarligen inte klubbarna med deras övriga pacifistiska medlemmar tillräckligt stort ansvar för att motarbeta våldet.
- Gripandekylig
Gripandekylig skrev:kvicksilver skrev:Tråden handlar om våldsamma utövare, inte supportrar.
Det finns en viss koppling. Dels gör uppenbarligen inte utövarna tillräckligt för att hålla våldsmakare utanför idrottsklubbarna, och dels är sannolikheten för att en ordförande i en sportdykarklubb skulle hotas inte ens i närheten av lika stor som för att en ordförande i en fotbollsklubb skulle hotas. Över 41% av alla verkställande direktörer och sportchefer inom sporter där människor tävlar mot människor inför publik har under det senaste året hotats. De som hotar är inte helt obekanta med sporten och är säkerligen själva utövare. Dessutom visar uppenbarligen inte klubbarna med deras övriga pacifistiska medlemmar tillräckligt stort ansvar för att motarbeta våldet.
Hur är det med amerikanskfotboll och rugby som är väldigt våldsamma idrotter. Förekommer det huliganism och hot även där?
slackern skrev:Hur är det med amerikanskfotboll och rugby som är väldigt våldsamma idrotter. Förekommer det huliganism och hot även där?
Det har jag tyvärr ingen aning om. Det kanske går att googla sig till? De sporterna är ju väldigt små i Sverige jämfört med fotboll så kanske någon utlänning i forumet har bättre förstahandserfarenhet?
- Gripandekylig
Gripandekylig skrev:slackern skrev:Hur är det med amerikanskfotboll och rugby som är väldigt våldsamma idrotter. Förekommer det huliganism och hot även där?
Det har jag tyvärr ingen aning om. Det kanske går att googla sig till? De sporterna är ju väldigt små i Sverige jämfört med fotboll så kanske någon utlänning i forumet har bättre förstahandserfarenhet?
Onekligen så verkar det ju förekomma våldshandlingar även i sporter som inte anses som våldsamma. Ser även ut att finnas inom snobbsporter.
1879
February 7 – During the Sydney Riot of 1879, up to 2,000 fans invaded the pitch and disrupted play after an umpiring dispute broke out between members of the visiting English cricket team and the New South Wales Cricket Association; two English players were assaulted, with three fans being arrested.
1904
July 9 - As the riders in the 1904 Tour de France climbed the Col de la République in the Loire department, supporters of regional favorite Antoine Fauré physically attacked several of his opponents.[4][5] The repercussions of this incident continue to this day: the Tour did not return to Loire until 1950, and although the Tour has returned to the République (the first pass of 1,000 metres ever climbed in the Tour[6]) 11 times since then, its appearances in the 1903 and 1904 Tours are no longer officially recognized as Tour climbs.[7]
1993
April 30 – During a changeover in a tennis match in Hamburg, Germany, tennis star Monica Seles was stabbed in the back by Steffi Graf fan Günter Parche.
1996
March 13 – In the 35th over of the 1996 Cricket World Cup semi-final at Eden Gardens, Kolkata, India between India and Sri Lanka, Indian fans booed and threw fruit and plastic bottles onto the pitch to protest India's collapse from 1/98 to 8/120 chasing a target of 252. The players left the field for 20 minutes in an attempt to quiet the crowd, but the Indian fans rioted, throwing more fruit and bottles onto the pitch, and setting fire to canvas awnings in the stands. Match referee Clive Lloyd, seeing India's hopeless situation, awarded the match to Sri Lanka, the first ever default in a Test or One Day International.[58]
July 31 – During the gold medal match in the women's table tennis between China's Deng Yaping and Taiwan's Chen Jing at the 1996 Summer Olympics, fan Chen Kun Chung unfurled a Taiwanese flag, in contravention of IOC rules (the Taiwan flag is the only national flag prohibited at the Olympics, per IOC regulations). While police attempted to remove Chen and confiscate the flag, a second fan, Lee Chien Hsing, punched an officer in the mouth and pulled the officer down over some seats before he and Chen were arrested. Chen was charged with disorderly conduct and fined $100 after pleading no contest, while Lee was charged with one count each of simple battery and felony obstruction of an officer.[60]
1997
During a cricket match between India and Pakistan in Toronto, Canada, an Indian fan repeatedly called Pakistan captain Inzamam-ul-Haq a "potato" over a megaphone as he fielded on the boundary; Inzamam grabbed a bat and ran into the stands while swinging it before being restrained by security, but no-one was hit.[62]
April 7 – During a Davis Cup rubber between Chile and Argentina held in what later became the Movistar Arena, the Chilean crowd booed the Argentinian team and pelted Argentinian players and officials with fruit, coins, and plastic chairs, causing numerous delays. The Chilean Tennis Federation were fined US$50,000 for the incident and having inadequate security, and the lost the home court rights for two years.[citation n
April 17 – Near the end of a one-day international between England and Pakistan at Headingley, hundreds of fans invaded the pitch, and a steward was kicked and hit repeatedly while attempting to protect the stumps; he was left with broken ribs and a dislocated shoulder and had to be carried from the pitch on a stretcher. English captain Alec Stewart conceded the game on safety grounds 15 minutes later with Pakistan still two runs short of their target of 157. Several arrests were made.[68]
August 29 – During the men's marathon event at the 2004 Summer Olympics, defrocked Irish priest Neil Horan burst out of the crowd to accost race leader Vanderlei de Lima, an action which may have cost de Lima the gold medal, although many observers have noted that he was losing ground to Stefano Baldini of Italy and Mebrahtom Keflezighi of the United States even before the attack, and they likely would have caught him anyway. De Lima ultimately placed third in the race behind Baldini and Keflezighi.[87] De Lima later declined to protest the result, for which the IOC compensated him with the De Coubertin medal. Fellow Brazilian and Olympic beach volleyball player Emanuel Rego, who won the gold medal at the 2004 Olympic Games, was so impressed with de Lima's sportsmanship that he gave his gold medal to de Lima on television on July 1, 2005. A deeply and visibly touched Vanderlei returned it, saying that "I can't accept Emanuel's medal. I'm happy with mine, it's bronze but means gold". His attitude of sportsmanship continues to inspire.[citation needed]
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vi ... _in_sports
slackern skrev:Onekligen så verkar det ju förekomma våldshandlingar även i sporter som inte anses som våldsamma. Ser även ut att finnas inom snobbsporter.
Usch vad obehagligt det är att läsa om våld i sportsammanhang. Det verkar ju onekligen som att den gemensamma nämnaren är att när människor tävlar mot andra människor så kan uppkomna aggressioner riktas mot medmänniskor, vilket kan föranleda våldsamma yttringar av ilskan.
- Gripandekylig
Gripandekylig skrev:kvicksilver skrev:Tråden handlar om våldsamma utövare, inte supportrar.
Varför är det "pascifistiska medlemmars ansvar"? Klubbarna gör redan mycket, men det kommer alltid finnas folk som vill förstöra.
Och du fokuserar bara på att det skulle vara utövandet av fotboll som gör de våldsamma. Varför reagerar du inte likadant på kampsportare, som i princip går ut på att slåss? Eller andra faktorer, typ klass, kultur och sådant?
Du har ingen som helst substans för dina uttalanden, vilket du själv har erkänt.
- kvicksilver
kvicksilver skrev:Varför är det "pascifistiska medlemmars ansvar"?
Det handlar om möjlighet och incitament.
1. Därför att de har rösträtt i sina föreningar.
2. Därför att de måste betala dyra notor för polisövervakning av de evenemang som de själva arrangerar.
3. Därför att bara de själva har något intresse av att säkerställa att deras respektive förening kan få fortsatta bidrag från stat och kommuner samt sponsring från företag.
4. Därför att de låter sina tränare influera uppväxtmiljön för klubbens tränande barn och därmed har ett ansvar att säkerställa att deras tränare agerar som goda förebilder.
Eftersom enbart medlemmarna själva har rösträtt och eftersom enbart de själva är måna om klubbens rykte har de både möjlighet och incitament att agera. Från övriga samhällets sida kan man bistå med kriminalisering från riksdagens håll, ökad effektivitet från polismyndighetens håll, extra värdegrundsarbete från skolverkets håll m.m. Medlemmarna av de idrottsklubbar i storstadsregionerna vilka blivit kända i sammanhang av hot, våld, hat och ouppfostrat språk gör för lite för att rädda sina klubbar och sin idrott.
Ingen kommer att vilja sponsra en klubb vars flagga syns bland vildar som krossar bilrutor.
Ingen skattebetalare kommer att vilja bidra till en klubb som släpper in busar på sina läktare.
Ingen annan bryr sig om en klubb går under p.g.a. obetalbara fakturor för polisinsatser.
Ingen förälder kommer skicka sitt barn att träna i en klubb som låter sina tränare svära åt barnen.
De pacifistiska medlemmarna bär därmed ett ansvar att motverka det idrottsrelaterade våldet.
- Gripandekylig
Kommunledningar kan på sikt hänvisa matcher till att genomföras utanför stan om det annars skapar kaos. Föräldrar kan hålla sina barn bort från sådant de anser vara dåligt umgänge.
När det genomförs t.ex karatetävlingar så märker man det knappt. Lite skillnad.
När det genomförs t.ex karatetävlingar så märker man det knappt. Lite skillnad.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Såg detta inslag:SVT inrikes skrev:Vanligt med våld inom idrotten
Det är fyra gånger vanligare att råka ut för våld och hot för en person som arbetar som VD i en idrottsförening än för en polis, enligt en statlig utredning som presenteras i dag. Utredningen visar att sportchefer, ordningsvakter och domare regelbundet utsätts för våld, hot och trakasserier.
Utredningen bygger på djupintervjuer med ett antal aktiva spelare, ledare, domare och ordningsvakter inom fotboll och hockey och har letts av den nationella samordnaren mot brott vid idrottsarrangemang, Björn Eriksson.
Stämmer det med din erfarenheter ?
Känslan jag får är att hot förkommer mot spelare, tränare och styrelsemedlemmar inom elitidrotten idag (främst inom storstadslagen). Att jag pekar ut just storstadslagen är för att det är de lagen som har stora hulliganfirmor såsom:
Hammarby IF:
Kompisgänget Bajen, KGB
Undergrupper: Bajen Orphans och Bajen Hit Squad.
AIK:
Firman Boys, FB,
Undergrupp: Aik`s Yngsta.
Djurgårdens IF:
Djurgårdens Fina Grabbar, DFG.
Undergrupp: Djurgårdens Yngsta.
IFK Göteborg:
Wisemen, WM.
Undergrupp: Gothenburg United och Ungdoms Truppen Göteborg.
GAIS:
GAIS Yngre.
Undergruppen: GAIS Babys.
Helsingborg IF:
Frontline, FL,
Umdergrupp Helsingborg Yngre.
Malmö FF:
True Rockers, TR, .
Undergrupper: Malmö yngre och Malmö yngsta. ,
Det är inom dessa lag, samtliga från i eller i närheten av storstäder som drabbas av hot mot styrelsen tror jag då det är här det finns organiserade huliganer som slåss "för" laget. Främst är det väl AIK som har störst problem med detta just våldsamma huliganer historiskt. Men även andra storstadsklubbar har problem med det. I UG sändes det ju just om Firman Bots och där framtogs det ganska tydligt deras agenda inte enbart är att slå skiten ut likasinnade supportrar, utan även påverka spelare via "kvartssamtal" med spelaren att välja AIK och påverka hur AIK styras ändå upp till styrelsenivå. Detta gör nog även övriga firmor,