Aspie bor i isoleringscell (snart 300 dagar)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2013-04-23 21:01:39

Han är inte dömd el misstänkt för något brott utan isoleringscell ses som vård.

"Den enda anledningen till att 18-åringen är isolerad är att han ses som extremt vårdkrävande. Han lider av Aspergers syndrom och har psykotiska skov.

I cellen är betongväggarna nedklottrade med blyertsstreck. --Här sover han på de två plastbeklädda madrasserna. Här äter han på papperstallrikar. Inte ens när det är dags att gå på toaletten får han lämna cellen. I stället lyfts en mobil toalett in.

Mamman och pappan är på besök hos sonen. Tidigare gånger har den tunga ståldörren till isoleringscellen låsts upp och ställts på glänt.
---
Den här lördagen har sonen gått med på att dra på sig den specialgjorda tvångsoverallen. Med den på sig har han ingen möjlighet att sparka eller slå. Därför får famijen ses i ett besöksrum."
(Vasabladet 2013-04-21 "Föräldrarna strider för att få sonen ur isoleringscellen")

För att gå med på detta får sonen åtta chokladstänger.

Detta händer inte (kan inte hända hoppas jag) i Sverige utan i Finland.

Föräldrarna vill överklaga till Europadomstolen. Men det kan de inte utan sonens fullmakt och han har inte skrivit på någon sådan.

En gång var deras son vältränad. Nu har han brutits ned både psykiskt och fysiskt. Eftersom sonen är myndig får föräldrarna inte veta något om hur "vården" lyckas. De vet bara att han får en massa mediciner.

Flera gånger har de rest förgäves till Rättspsykiatriska sjukhuset i Gamla Vasa. De bor själva på Åland. Men då har sonen haft besöksförbud. Föräldrarnas anses försvåra vården. Har man inte hört att det bästa är om psykvården samarbetar med de anhöriga? Eller tror de att det är föräldrarna som gjort honom sjuk?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2013-04-23 22:09:39

Det första psykotiska skovet inträffade på ett judoläger påsken 2007. Då var han 12 år. Han togs in på ungdomspsykiatriska avdelningen på Åbo universitetssjukhus. Han hade vanföreställningar och uppträdde aggressivt. Föräldrarna hade märkt att något var fel."Jag tror att det var de pubertala förändringarna som ställde till det. Barn med Aspergers är kontrollfreak." Han klarade inte av det, säger hans mor.

Efter sjukhusvistelsen i Åbo återvände sonen (förnamnet avslöjas inte) till högstadiet. När han gick ut skolan hade han "individuell läroplan" i svenska och huslig ekonomi, så han kunde inte antas till gymnasiet på Åland. Han skulle då börja i en aspergerskola i Sverige. Men medan föräldrarna underhandlade om skolkostnaderna som skulle betalas av hemkommuen så blev sonen sämre igen. Han vårdades i Mariehamn, Åbo, Pargas, Uppsala och Stockholm. På psykiatriska kliniken i Mariehamn blev personalen rädd för honom och av arbetsmiljöskäl kan han alltså inte längre vårdas på Åland. När han fyllt 18 år kördes han iväg med poliseskort till Gamla Vasa.

"På Danderyds sjukhus i Sverige har mamman och pappan sett sin son ligga fastsurrad i ett spännbälte under psykotiska skov. I ett, två och ända upp till tre dygn åt gången har spännbältet varit i användning.

I Sverige hade han åtminstone alltid en vårdare med sig. Det känns hemskt att han är ensam i cellen."

Det vet inte hur länge sonen ska vara kvar på det rättspsykiatriska sjukhuset. Genomsnittlig vårdtid för "särskilt vårdkrävande patienter" är sex år.

"Eva Mandre, universitetslektor på Lunds universitet, anser att det är upprörande att en person med Aspergers syndrom sitter i en kameraövervakad isoleringscell. Människor som lider av Aspergers syndrom är väldigt stresskänsliga.
---
Medicinering och isolering gör tankarna grumliga. Då är det ännu svårare att förstå omvärlden. När människor som lider av Aspergers syndrom tappar kontrollen över tillvaron tar de lätt till motoriska handlingar. De sparkar och slår, säger Mandre."

Nu brukar jag inte sparkas och slåss. Men kan verkligen isoleringscell ses som lämplig vård för någon?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav plåtmonster » 2013-04-24 0:45:52

Norge sägs också ha en förtjusning i dylika tvångsåtgärder.

Det är väl så att aggressionen gör att han hamnar i "vård" som i sin tur förvärrar situationen.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-24 1:32:16

Verkar väldigt skumt...sen uttalar man sig generellt om aspergare vilket jag inte gillar. Sparkar och slår om jag tycker jag tappar kontroll...nej knappast. Om det känns rörigt drar jag mig gärna undan och tänker efter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2013-04-24 1:40:02

Asperger ger inte psykoser, så det måste finnas något mera här, vare sig det är diagnosticerat eller ej.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav sugrövmanövern » 2013-04-24 2:28:12

Kvasir skrev:Asperger ger inte psykoser, så det måste finnas något mera här, vare sig det är diagnosticerat eller ej.
Min läkare säger att det inte är helt ovanligt med psykoser och gränstillstånd vid Aspergers. Jag har då inte fått någon egentlig tilläggsdiagnos fastän mina symptom stämmer med schizofreni. Psykotisk depression under den turbulenta fasen, men i övrigt - Aspergers syndrom.

De säger att det är Aspergers jag har rätt och slätt och lite allt möjligt kan inträffa när man har en autismspektrumstörning.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in