Intyg för körkortstillstånd + drogtester?
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Hej! Jag är ny här så risken finns ju att jag är dålig på att hitta, men jag har iaf inte sett någon tråd som handlar om det här.
Eftersom det blev väldigt långt har jag markerat det "viktigaste" med fetstil, så man slipper läsa allt.
När jag var 16 år (har för mig att det var vintern 2009/2010) ansökte jag om körkortstillstånd och fick veta att jag måste lämna in ett intyg p.g.a. min AS och ADD. Vi tog kontakt med Habiliteringen och jag fick ett läkarintyg direkt utan några konstigheter (hade träffat läkaren tidigare så det var inga problem för henne att avgöra att jag är "frisk" nog att köra bil), även nästa år fick jag ett utskrivet av samma läkare. När jag sedan skulle lämna in det tredje vid 18 års ålder hade jag blivit flyttad från HAB till vuxenpsyk (de hade ingen läkare på vuxenhabiliteringen), och det var här det blev problem..
Vi fick träffa en läkare för att prata om min medicin och passade då samtidigt på att fråga om ett läkarintyg. Han sa att han skulle höra av sig, och ett par veckor senare ringer någon annan från psyk till min mamma och berättar att läkaren inte tänker gå med på att skriva ut något läkarintyg om jag inte går med på att gå på drogtester i ett halvår (tror även att jag skulle testas för alkohol, alltså leverprov eller någonting liknande? Har ingen riktig koll på hur sånt går till). Anledningen till detta var att han läst i mina journaler att jag berättat för min dåvarande läkare att jag testat droger ett år tidigare (alltså; i journalerna från år 2010 stod det att jag berättat att jag testat droger år 2009, och vi bad om detta läkarintyg i nov/dec 2011, alltså nästan tre år efter detta).
Så det jag undrar är nu, får läkaren göra så här? Jag ser ingen anledning för honom att kräva drogtester eftersom det enda han ska intyga är att mina diagnoser inte hindrar mig från att köra bil. Jag skulle visserligen rent teoretiskt kunna gå på de här testerna eftersom jag aldrig haft något drogmissbruk och inte skulle visa någonting, men till saken hör att jag är extremt stresskänslig, vill planera saker i förväg och tar många timmar på mig att göra mig i ordning innan jag kan gå ut, och att i ett halvår behöva gå runt och oroa mig för att det när som helst kan ringa någon och be mig åka 3 mil tur och retur för att göra ett test skulle bokstavligt talat förstöra hela mitt liv.
Det här gjorde att jag fick låta bli att skicka in något intyg, jag hade ju inget val, och fick ge upp tanken på körkort. Nu har jag dock börjat fundera på det igen, men jag vet inte vad jag ska göra eller vart jag ska vända mig för att få ett läkarintyg. Ska jag fråga på vuxenpsyk igen? Om jag får samma svar igen, vad kan jag göra? Det känns ju verkligen inte kul om någonting jag gjorde för nästan fem år sedan och verkligen ångrar ska få påverka det här..
Tack på förhand
Eftersom det blev väldigt långt har jag markerat det "viktigaste" med fetstil, så man slipper läsa allt.
När jag var 16 år (har för mig att det var vintern 2009/2010) ansökte jag om körkortstillstånd och fick veta att jag måste lämna in ett intyg p.g.a. min AS och ADD. Vi tog kontakt med Habiliteringen och jag fick ett läkarintyg direkt utan några konstigheter (hade träffat läkaren tidigare så det var inga problem för henne att avgöra att jag är "frisk" nog att köra bil), även nästa år fick jag ett utskrivet av samma läkare. När jag sedan skulle lämna in det tredje vid 18 års ålder hade jag blivit flyttad från HAB till vuxenpsyk (de hade ingen läkare på vuxenhabiliteringen), och det var här det blev problem..
Vi fick träffa en läkare för att prata om min medicin och passade då samtidigt på att fråga om ett läkarintyg. Han sa att han skulle höra av sig, och ett par veckor senare ringer någon annan från psyk till min mamma och berättar att läkaren inte tänker gå med på att skriva ut något läkarintyg om jag inte går med på att gå på drogtester i ett halvår (tror även att jag skulle testas för alkohol, alltså leverprov eller någonting liknande? Har ingen riktig koll på hur sånt går till). Anledningen till detta var att han läst i mina journaler att jag berättat för min dåvarande läkare att jag testat droger ett år tidigare (alltså; i journalerna från år 2010 stod det att jag berättat att jag testat droger år 2009, och vi bad om detta läkarintyg i nov/dec 2011, alltså nästan tre år efter detta).
Så det jag undrar är nu, får läkaren göra så här? Jag ser ingen anledning för honom att kräva drogtester eftersom det enda han ska intyga är att mina diagnoser inte hindrar mig från att köra bil. Jag skulle visserligen rent teoretiskt kunna gå på de här testerna eftersom jag aldrig haft något drogmissbruk och inte skulle visa någonting, men till saken hör att jag är extremt stresskänslig, vill planera saker i förväg och tar många timmar på mig att göra mig i ordning innan jag kan gå ut, och att i ett halvår behöva gå runt och oroa mig för att det när som helst kan ringa någon och be mig åka 3 mil tur och retur för att göra ett test skulle bokstavligt talat förstöra hela mitt liv.
Det här gjorde att jag fick låta bli att skicka in något intyg, jag hade ju inget val, och fick ge upp tanken på körkort. Nu har jag dock börjat fundera på det igen, men jag vet inte vad jag ska göra eller vart jag ska vända mig för att få ett läkarintyg. Ska jag fråga på vuxenpsyk igen? Om jag får samma svar igen, vad kan jag göra? Det känns ju verkligen inte kul om någonting jag gjorde för nästan fem år sedan och verkligen ångrar ska få påverka det här..
Tack på förhand
Testa att vända dig till en annan läkare. Förresten varför måste du skicka in ett läkarintyg från början? Hur vet myndigheten vars namn jag inte minns (körkortsutgivaren) att du har AS? På vilket sätt skulle det kunna påverka din förmåga att framföra ett fordon säkert? Jag ser verkligen inte kopplingen.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Gripandekylig skrev:Testa att vända dig till en annan läkare. Förresten varför måste du skicka in ett läkarintyg från början? Hur vet myndigheten vars namn jag inte minns (körkortsutgivaren) att du har AS? På vilket sätt skulle det kunna påverka din förmåga att framföra ett fordon säkert? Jag ser verkligen inte kopplingen.
Har funderat på annan läkare men de läkarna jag träffat på psyk verkar ha ungefär samma inställning till mig. Det känns inte alls som att det är rätt ställe för mig, känns som att de inte kan ett dugg om asperger och bara fokuserar på droger och alkohol och min depression. Jag kommer självklart träffa en annan läkare där om jag får lov men jag är orolig att de kommer diskutera det med den förra läkaren och i värsta fall skulle de kunna få för sig att berätta för transportstyrelsen att jag (enligt dem) har "missbrukat" och då kommer det ju ge mig problem..
Transportstyrelsen visste det inte från början, men jag ville inte att de skulle upptäcka det senare och riskera att bli av med körkortet eller liknande (nu vet jag att det inte hade hänt och hade jag kunnat resa tillbaks i tiden hade jag aldrig fyllt i att jag har diagnoser men gjort är gjort..).
Ang. hur det skulle kunna påverka min förmåga att köra kan jag tänka mig att en del personer med AS eller ADD/ADHD kanske inte kan koncentrera sig på vägen eller liknande saker.. Men jag vet inte säkert.
Vad jobbigt. Jag hoppas att du hittar någon god läkare då. Drogbruk kan visserligen påverka ens körning men kopplingen mellan droger och AS+ADD är få. Visst: det kan finnas en ökad missbruksbenägenhet hos personer med diagnoserna så en liten koppling finns det. Dock upplevs det som oskäligt av din läkare att använda ett sådant påtryckningsmedel som ditt körkort för att kontrollera huruvida du p.g.a. dina diagnoser missbrukar. Jag ser inte värdet i det riktigt.
Angående kopplingen mellan problem att framföra fordon och AS/ADD så är den förkastligt låg. Detta bör förändras och gör troligtvis det i en dom som strax är färdig i ett mål rörande en lokförare.
Hoppas att det löser sig för dig.
Angående kopplingen mellan problem att framföra fordon och AS/ADD så är den förkastligt låg. Detta bör förändras och gör troligtvis det i en dom som strax är färdig i ett mål rörande en lokförare.
- Gripandekylig
Gripandekylig skrev:Vad jobbigt. Jag hoppas att du hittar någon god läkare då. Drogbruk kan visserligen påverka ens körning men kopplingen mellan droger och AS+ADD är få. Visst: det kan finnas en ökad missbruksbenägenhet hos personer med diagnoserna så en liten koppling finns det. Dock upplevs det som oskäligt av din läkare att använda ett sådant påtryckningsmedel som ditt körkort för att kontrollera huruvida du p.g.a. dina diagnoser missbrukar. Jag ser inte värdet i det riktigt.
Ska försöka hitta en bra läkare på annat håll men annars får jag prata med dem (psyk) och hoppas det löser sig och att det finns några bra läkare där! Har träffat någon enstaka där som varit bra, men då har det ju rört sig om helt andra saker. Om de tar upp samma sak som förut med drogtester kanske jag t.o.m. ska kontakta någon tidning eller liknande, kanske kan vara intressant för dem att skriva om isåfall.
Tack!
Om du har regelbunden kontakt med psyk, och träffar samma personer där hela tiden, så borde det vara lätt för dem at t förstå att du inte missbrukar droger,
- ullstrumpan
- Anslöt: 2011-11-27
ullstrumpan skrev:Om du har regelbunden kontakt med psyk, och träffar samma personer där hela tiden, så borde det vara lätt för dem at t förstå att du inte missbrukar droger,
Tyvärr har jag fått träffa nya personer varje gång utom en.. sen är jag inte där jätteofta, delvis för att jag inte gillar att behöva träffa någon ny varje gång men också för att jag inte tycker att de förstår sig på AS särskilt bra.. fick en ny kontaktperson som tidigare jobbat på HAB och som verkade vara bra och förstående, men jag fick nyligen veta att hon ska sluta där så då blir det ännu en ny person.. :/
Du får väl skriva ett brev till transportstyrelsen att du "missuppfattade" formuläret och kryssade i fel. Behöver du intyg så är det väl till att jaga psyk.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
UFFEUFFE skrev:ullstrumpan skrev:Om du har regelbunden kontakt med psyk, och träffar samma personer där hela tiden, så borde det vara lätt för dem at t förstå att du inte missbrukar droger,
Tyvärr har jag fått träffa nya personer varje gång utom en.. sen är jag inte där jätteofta, delvis för att jag inte gillar att behöva träffa någon ny varje gång men också för att jag inte tycker att de förstår sig på AS särskilt bra.. fick en ny kontaktperson som tidigare jobbat på HAB och som verkade vara bra och förstående, men jag fick nyligen veta att hon ska sluta där så då blir det ännu en ny person.. :/
Men dem för väl journaler för tusan. Du har väl ändå gått till samma ställe hela tiden, eller ?
- ullstrumpan
UFFEUFFE skrev:Så det jag undrar är nu, får läkaren göra så här? Jag ser ingen anledning för honom att kräva drogtester eftersom det enda han ska intyga är att mina diagnoser inte hindrar mig från att köra bil.
Det läkaren ska bedöma är din lämplighet att framföra ett fordon. Att just vi med NPF behöver intyget är att för folk med NPF i större grad kan bedömas som olämpliga, men det är inte enbart lämpligheten pga. ditt funktionshinder som skall bedömas utan helheten.
En av de saker som gör man kan bedömas som olämplig som förare är om man brukat eller missbrukat alkohol och andra droger. Eftersom det finns dokumenterat att du åtminstone en gång har brukat narkotika vill man garantera att du inte gör det längre och därav vill man du för att få körkortstillstånd skall genomgå drogtest. Om du inte brukar droger har du inget att frukta.
Och dessa tester kommer inte pågå hela livet, utan under en period så man med säkerhet vet du inte missbrukar droger. Du har således inget att frukta.
Och får läkaren göra så, absolut! Läkaren skall bedöma om du är lämplig att vara en bilförare. En person som brukar droger är inte det och eftersom det finns dokumenterat du har nyttjat droger förut vill man garantera du inte gör det längre. Det är således helt korrekt att ge intyg mot drogtester.
UFFEUFFE skrev:vill planera saker i förväg och tar många timmar på mig att göra mig i ordning innan jag kan gå ut, och att i ett halvår behöva gå runt och oroa mig för att det när som helst kan ringa någon och be mig åka 3 mil tur och retur för att göra ett test skulle bokstavligt talat förstöra hela mitt liv.
Drogtesterna kommer inte precis sker varje dag. Kanske en gång i månaden eller något och de planeras i förväg. Det är inte som dopingtester som de bara kommer och kollar helt plötsligt hos elitidrottarna. Bruk av droger går nämligen att se under längre tid i kroppen, så man kan planera in det. Har du någon gång senaste tiden brukat narkotika syns det, om det var 4 veckor eller 1 timma innan testet tas. Därav kommer du få boka in tid för test och du kan planera in det.
marxisten skrev:UFFEUFFE skrev:vill planera saker i förväg och tar många timmar på mig att göra mig i ordning innan jag kan gå ut, och att i ett halvår behöva gå runt och oroa mig för att det när som helst kan ringa någon och be mig åka 3 mil tur och retur för att göra ett test skulle bokstavligt talat förstöra hela mitt liv.
Drogtesterna kommer inte precis sker varje dag. Kanske en gång i månaden eller något och de planeras i förväg. Det är inte som dopingtester som de bara kommer och kollar helt plötsligt hos elitidrottarna. Bruk av droger går nämligen att se under längre tid i kroppen, så man kan planera in det. Har du någon gång senaste tiden brukat narkotika syns det, om det var 4 veckor eller 1 timma innan testet tas. Därav kommer du få boka in tid för test och du kan planera in det.
Jamen om det är så det funkar, så är det väl inte så krångligt för trådskaparen att bara göra de där testerna, och sedan så får han sitt körkortstillstånd
Moderator atoms - reparerade ett fallerat citat.
- ullstrumpan
Jag håller inte med om att TS behöver drogtestas.
2009 - Intog TS droger
2009/2010 - Fick TS läkarintyg att inte AS hindrade förmågan att framföra fordon
2010/2011 - Fick TS läkarintyg att inte AS hindrade förmågan att framföra fordon
2011/2012 - Behöver TS drogtestas för att få intyg om att inte AS hindrar förmågan att framföra fordon
Det är uppenbart att det inte finns någon kausalitet, men ändå kan föraren behöva drogtestas enligt Transportstyrelsens föreskrifter.
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202010_125.pdf
Samtidigt har vi ju det tre månader gamla prejudikatet angående diagnosens värde vid bedömning huruvida Transportstyrelsens föreskrifter om medicinska krav för innehav av körkort bör ges dispens eller ej vid Asperger. Det gällde ju en lokförare (mer ansvar än TS) men som samtidigt hade kört lok i 25 år (längre än TS). Dock skulle det kunna bli tillämpligt i detta fallet.
http://www.dagensjuridik.se/2013/03/lokforare-med-asperger-forlorade-jobbet-stammer-staten-pa-200-000-kronor-diskriminering
Värt att påpeka är väl att domen främst banar väg för att individen ska ha rätt till individuell prövning av huruvida dispens för de reguljära författningarna i TSFS 2010:125 ska tillämpas eller ej. Har då vår trådskapare fått läkarintyg utan bekymmer i två år och i övrigt inte verkar ha några särskilda problem med att framföra fordon på grund av sin diagnos så torde TS kunna få dispens.
Mest akut är dock läkarintyget så jag håller fast vid att TS kan testa att begära intyget från en annan läkare, trots att det egentligen föreligger krav på bedömning av missbruksrisk. Kopplingen mellan drogbruket 2009 och körkortsintyget 2011/2012 är alltför svag om föraren/patienten uppenbarligen har fått intyg de två föregående åren. Blir det ändå så att trådskaparen måste drogtestas i ett halvår föreslår jag att TS kontaktar Transportstyrelsen och ber om dispens vilket han, i enlighet med domen och sina två tidigare års inlämnade läkarintyg, sannolikt lär få. Då slipper man krånglet med läkarintyg i fortsättningen.
2009 - Intog TS droger
2009/2010 - Fick TS läkarintyg att inte AS hindrade förmågan att framföra fordon
2010/2011 - Fick TS läkarintyg att inte AS hindrade förmågan att framföra fordon
2011/2012 - Behöver TS drogtestas för att få intyg om att inte AS hindrar förmågan att framföra fordon
Det är uppenbart att det inte finns någon kausalitet, men ändå kan föraren behöva drogtestas enligt Transportstyrelsens föreskrifter.
Transportstyrelsen TSFS 2010:125 skrev:15 kap. ADHD, autismspektrumtillstånd och likartade tillstånd samt psykisk utvecklingsstörning
[...]
5 § Bedömningen enligt 3 och 4 §§ ska göras mot bakgrund av
[...]
2. förekomst av beroende, missbruk eller överkonsumtion av alkohol, narkotika eller annan substans som påverkar förmågan att köra motordrivet fordon,
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202010_125.pdf
Samtidigt har vi ju det tre månader gamla prejudikatet angående diagnosens värde vid bedömning huruvida Transportstyrelsens föreskrifter om medicinska krav för innehav av körkort bör ges dispens eller ej vid Asperger. Det gällde ju en lokförare (mer ansvar än TS) men som samtidigt hade kört lok i 25 år (längre än TS). Dock skulle det kunna bli tillämpligt i detta fallet.
Dagens Juridik skrev:Myndigheten menade dock att ingen med diagnosen Aspergers syndrom är lämplig som lokförare och avslog mannens begäran. Mannen överklagade beslutet och fick rätt i både förvaltningsrätten och kammarrätten. Transportstyrelsen överklagade till Högsta förvaltningsdomstolen som i slutet av januari i år beslutade att inte pröva fallet. Enligt förvaltningsrättens och kammarrättens dom saknas vetenskapligt stöd för att diagnosen Aspergers i sig är en trafikfara.
http://www.dagensjuridik.se/2013/03/lokforare-med-asperger-forlorade-jobbet-stammer-staten-pa-200-000-kronor-diskriminering
Värt att påpeka är väl att domen främst banar väg för att individen ska ha rätt till individuell prövning av huruvida dispens för de reguljära författningarna i TSFS 2010:125 ska tillämpas eller ej. Har då vår trådskapare fått läkarintyg utan bekymmer i två år och i övrigt inte verkar ha några särskilda problem med att framföra fordon på grund av sin diagnos så torde TS kunna få dispens.
Mest akut är dock läkarintyget så jag håller fast vid att TS kan testa att begära intyget från en annan läkare, trots att det egentligen föreligger krav på bedömning av missbruksrisk. Kopplingen mellan drogbruket 2009 och körkortsintyget 2011/2012 är alltför svag om föraren/patienten uppenbarligen har fått intyg de två föregående åren. Blir det ändå så att trådskaparen måste drogtestas i ett halvår föreslår jag att TS kontaktar Transportstyrelsen och ber om dispens vilket han, i enlighet med domen och sina två tidigare års inlämnade läkarintyg, sannolikt lär få. Då slipper man krånglet med läkarintyg i fortsättningen.
- Gripandekylig
UFFEUFFE skrev:jag måste lämna in ett intyg p.g.a. min AS och ADD
Ah såg att det även gällde ADD. Då blir det ju lite klurigare men testa att få dispens för det också. Krävs det drogtest nu så kanske ett halvår med tester kan bidra till att understryka att du inte behöver få nya intyg varje år och således kan få dispens.
UFFEUFFE skrev:Vi fick träffa en läkare för att prata om min medicin och passade då samtidigt på att fråga om ett läkarintyg.
Okej om du medicineras mot ADD med centralstimulantia kanske fortsatta läkarutlåtanden kan behövas ändå varför det kan bli omöjligt att få dispens för ADD-intygen.
UFFEUFFE skrev:Om jag får samma svar igen, vad kan jag göra? Det känns ju verkligen inte kul om någonting jag gjorde för nästan fem år sedan och verkligen ångrar ska få påverka det här..
Du skulle kunna testa att radera de inläggen i din journal som beskriver drogintagen. Lättast är nog ändå ifall du gör drogtesterna.
- Gripandekylig
Återgå till Aspergare och vården