Vilken mat är tabu för er?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Sheyen » 2013-03-09 10:54:37

kullan skrev:
Sheyen skrev:
kullan skrev:Om det finns den minsta misstanken om att det är människokött i maten vill inte jag äta. För mig räcker det med en misstanke alltså.

Om någon säger till dig att hamburgaren du äter kommer från en tjej i Vietnam; vad gör du då med köttet?

Går hem hungrig.

Jag får lust att gå vidare med det här för att ställa dig på prov, liksom. Jag provar; de pizzor som du har hemma i frysen innehåller människokött. Vad ska du göra åt detta?
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Flawed » 2013-03-09 17:15:07

:-)ZZZ
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav kullan » 2013-03-09 17:49:57

Sheyen skrev:Jag får lust att gå vidare med det här för att ställa dig på prov, liksom. Jag provar; de pizzor som du har hemma i frysen innehåller människokött. Vad ska du göra åt detta?

Slänga dom. Jag svälter hellre än att äta det som tros innehålla Människa.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-04-20 23:30:57

Nibor skrev:
Frimodig skrev:
Nibor skrev:Är det fel att äta människokött om man inte vet att det är det?

Blir det isåfall fel när andra tror att det var människokött eller när man själv har fått höra att många trodde det var det?

När blir det fel?

Bra fråga. Jag vet inte. 1958-1962 så åt de sina egna döda barn i Kommunistkina.

Lennart Frimodig
:cry:
Vad dog barnen av?

Svält, under det "Stora Språnget" under Mao Zedong då all mat togs från befolkningen för att exporteras och ge pengar teknisk utrustning. Människor som håller på att svälta ihjäl äter i princip vad som helst. http://gd.se/kultur/boken/1.4896043-maos-massmord
VeganGeekGirl

Anslöt: 2010-04-03

Inläggav elle » 2013-04-21 7:33:01

räkor, musslor, kräftor.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav Huggorm » 2013-04-21 12:54:46

Sheyen skrev:Om någon säger till dig att hamburgaren du äter kommer från en tjej i Vietnam; vad gör du då med köttet?

Är det en snygg brud så är det väll helt okej, men fan om köttet kommer från en gammal svettig gubbe, då svälter jag hellre :mrgreen:
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav mondo beyondo » 2013-04-21 14:24:13

Skar skivor av röd paprika till mina grillade frukostmackor i morse och det skar i mig att jag styckade upp paprikan. Jag har respekt och en känslighet mot allt levande och det där som vi vegetarianer ofta får höra - gråter du om du äter en morot stämmer in bra på mig. Men känsligheten går lite i vågor, inte allt är lika jobbigt alltid.

Jag kan även känna glädje i att skörda och äta egenodlad potatis och morot.

Kött för mig är lika aptitligt som om det var ngns (dina) avhackade tår i en korvstroganoff. Låtsaskött som soja - färs, biffar eller korv är nästan lika motbjudande.

Snittblommor och julgranar är plågsamt att se på då de dör långsamt. Luktärtbuketter är ett undantag för när man plockar luktärtblommor så blir det nya blommor på plantan, annars bara vissnar och dör blomman och det kommer inget mer den säsongen.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav beardy » 2013-04-21 14:53:18

Träder in i forumet med detta inlägg, hej! :)

Jag undviker att äta animalier, gör dock undantag för produkter som produceras av bin (honung & bivax).

Skulle dock smaka hamburgare om det var gjort på människa, beroende på vem det är. Om det t.ex är en politiker så skulle jag nog glatt glufsa i mig, Maria Larsson den människofientliga haggan ser ut att smaka gott. Dock skulle jag nog undvika den människofientliga haggan Beatrice Ask, hon ser lite väl seg och oaptitlig ut. :-)097

Jag försöker ofta tänka på vad jag äter och ha respekt för de resurser det har tagit för att jag ska ha ett mål på bordet, önskar att jag kunde/hade ork nog att odla mer än jag gör idag. När jag går i affären och bara plockar ner produkter i varukorgen är det lätt hänt att glömma bort vad det har krävts för att få fram produkten dit, både i mänsklig kostnad och miljömässig.

Känner till viss del igen det mondo beyondo skriver
Jag har respekt och en känslighet mot allt levande
men det är inte direkt så att jag gråter när jag skär upp en paprika. Däremot så skänker jag en tanke och ett tack till gaia som möjliggör min fortlevnad.
hmm, behövs en hippie-smiley här, men i brist på sådan får den här duga :-)140
beardy

Anslöt: 2013-01-11

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-21 14:59:20

De maträtter jag av kulturella skäl skulle undvika att äta, om det inte gällde livet, är mat från utrotningshotade djur. Jag skulle inte vilja äta pandakött t.ex. Det är inte förenligt med min kultur att vilja uppleva den maktkänsla som somliga av andra kulturella värderingar kanske skulle uppleva av att äta någonting som inte kommer att kunna ätas igen.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav Idiot » 2013-04-21 15:52:38

Mc Donalds är rätt tabu, fast gott ibland. :-)003
Idiot

Anslöt: 2012-02-10

Inläggav kiddie » 2013-04-22 6:16:21

Jag blir oxo ledsen av snittblommor. Inte för att jag egentligen tror att de känner något, men man berövar dem det som gör att de kan leva, man amputerar den delen. Efter det kan de bara dö.

Det blir lite deppigt.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Trollmor » 2013-06-04 14:34:23

mondo beyondo skrev:Snittblommor och julgranar är plågsamt att se på då de dör långsamt.
Tack för det! Så är det för mig också! Samma med midsommarstången, som bara står där hela året med sina blomlik ...
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav Miche » 2013-06-04 15:12:03

Spoiler: visa
Djur som antingen fortfarande lever (aphjärna, bläckfisk och musslor) eller som dödas extremt plågsamt (ex: blåsfisk, hjärtat slår fortfarande när de plockar ut giftblåsan).

EDIT: Lade in texten i en spoiler, känsliga varnas härmed.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Mymlan » 2013-06-04 16:06:55

Miche skrev:
Djur som antingen fortfarande lever (aphjärna, bläckfisk och musslor) eller som dödas extremt plågsamt (ex: blåsfisk, hjärtat slår fortfarande när de plockar ut giftblåsan).

Förlåt mig, men vem i helvete äter
aphjärna
?!?!?
Mymlan

Anslöt: 2011-08-06

Inläggav slackern » 2013-06-04 16:14:00

Mymlan skrev:
Miche skrev:

Förlåt mig, men vem i helvete äter
aphjärna
?!?!?

Tydligen Kineser.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2014-01-09 3:53:07

Varm aphjärna. Känsliga varnas för att läsa hur det går till:

Hjässan var rakad, skallbenet blottat och små hål hade borrats.
En gammal kinesisk rätt var på väg att serveras - levande.
Rå aphjärna.

I sista stund lurades sex kinesiska gourmeter på konfekten och den vettskrämda apan - en fridlyst formosamakak - kunde räddas.

Krögaren sålde djuret
En turist kom emellan och väsnades så mycket att krögaren fann för gott att sälja apan till honom.
Dramat inträffade på en restaurang i den taiwanesiska turistorten Nantou i bergen och avslöjades i går av tidningen Apple Daily vars bilder av det tilltänkta offret upprörde hela nationen.
I många år har myndigheter och krögare i hela Sydostasien ilsket förnekat att den barbariska rätten fortfarande serveras.
- En ren skröna, sa hälsoministern i Hongkong i fjol.
Men bevisen är överväldigande.
Speciella bord som har ett hål i mitten där apans hjässa sticker upp tillverkas fortfarande.
Apan kedjas under bordet och utan bedövning sågas skallbenet av så att hjärnan friläggs och kan skäras i strimlor. Hjärtskärande skrik ingår i rätten men gästerna slipper att se apans ögon som är täckta med en servett.
Den barmhärtige och modige turisten föredrar anonymitet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10472184.ab

Aftonbladet skrev:Nu varnar läkare för att aphjärnor och exotiska djur ofta bär på farliga virus som kan åstadkomma svåra epidemier.

I Afrika är det populärt med bushmeat, bl a apor.
WWF skrev:I Afrika har människor jagat vilda djur för föda i mer än 40 000 år. Jakten har historiskt sett varit en naturlig och nödvändig del i kampen för överlevnad. Men under de senaste decennierna har den traditionella husbehovsjakten utvecklats till att bli en organiserad, kommersiell verksamhet. Handeln med bushmeat utgör idag en mångmiljardindustri. Forskarna uppskattar att så mycket som 1 miljon ton bushmeat tas ut från Centralafrikas skogar varje år. Alltifrån fåglar, kräldjur, jätteråttor och antiloper till större däggdjur som elefanter och människoapor står på menyn.
http://www.wwf.se/vrt-arbete/skog/probl ... -jakten---

Har man alltid jagat och ätit apkött så tycker man det är ok att fortsätta. Lagen har man inte mycket respekt för, traditionen är viktigare.
I många delar av Väst- och Centralafrika är böterna för tjuvjakt mindre än vad tjuvjägarna får för köttet. Böterna fyller alltså inte den avskräckande funktion de är till för. De flesta invånarna i nordöstra Kongo vet att apor är skyddade, men anser att eftersom de jagat apor för köttets skull redan innan lagarna fanns, så är det tillåtet att äta apkött. I Brazzaville, Kongo, utgör andelen gorilla- och schimpanskött ungefär 2,5 % av allt bushmeat på marknaden. Det motsvarar ca 2 ton kött från gorillor och schimpanser. Emellertid kan andelen apkött uttaget av bushmeat vara underrepresenterat eftersom den lokala jakten dödar fler gorillor och schimpanser än vad som syns på marknaden. Köttet kan även konsumeras lokalt och säljs då aldrig vidare. Det betyder att mängden kött på marknaderna är inte alltid ett mått på hur många djur som verkligen dödats.

Inget tabu mot att äta människans närmaste släktingar.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2014-01-09 3:53:07

Varm aphjärna. Känsliga varnas för att läsa hur det går till:

Hjässan var rakad, skallbenet blottat och små hål hade borrats.
En gammal kinesisk rätt var på väg att serveras - levande.
Rå aphjärna.

I sista stund lurades sex kinesiska gourmeter på konfekten och den vettskrämda apan - en fridlyst formosamakak - kunde räddas.

Krögaren sålde djuret
En turist kom emellan och väsnades så mycket att krögaren fann för gott att sälja apan till honom.
Dramat inträffade på en restaurang i den taiwanesiska turistorten Nantou i bergen och avslöjades i går av tidningen Apple Daily vars bilder av det tilltänkta offret upprörde hela nationen.
I många år har myndigheter och krögare i hela Sydostasien ilsket förnekat att den barbariska rätten fortfarande serveras.
- En ren skröna, sa hälsoministern i Hongkong i fjol.
Men bevisen är överväldigande.
Speciella bord som har ett hål i mitten där apans hjässa sticker upp tillverkas fortfarande.
Apan kedjas under bordet och utan bedövning sågas skallbenet av så att hjärnan friläggs och kan skäras i strimlor. Hjärtskärande skrik ingår i rätten men gästerna slipper att se apans ögon som är täckta med en servett.
Den barmhärtige och modige turisten föredrar anonymitet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10472184.ab

Aftonbladet skrev:Nu varnar läkare för att aphjärnor och exotiska djur ofta bär på farliga virus som kan åstadkomma svåra epidemier.

I Afrika är det populärt med bushmeat, bl a apor.
WWF skrev:I Afrika har människor jagat vilda djur för föda i mer än 40 000 år. Jakten har historiskt sett varit en naturlig och nödvändig del i kampen för överlevnad. Men under de senaste decennierna har den traditionella husbehovsjakten utvecklats till att bli en organiserad, kommersiell verksamhet. Handeln med bushmeat utgör idag en mångmiljardindustri. Forskarna uppskattar att så mycket som 1 miljon ton bushmeat tas ut från Centralafrikas skogar varje år. Alltifrån fåglar, kräldjur, jätteråttor och antiloper till större däggdjur som elefanter och människoapor står på menyn.
http://www.wwf.se/vrt-arbete/skog/probl ... -jakten---

Har man alltid jagat och ätit apkött så tycker man det är ok att fortsätta. Lagen har man inte mycket respekt för, traditionen är viktigare.
I många delar av Väst- och Centralafrika är böterna för tjuvjakt mindre än vad tjuvjägarna får för köttet. Böterna fyller alltså inte den avskräckande funktion de är till för. De flesta invånarna i nordöstra Kongo vet att apor är skyddade, men anser att eftersom de jagat apor för köttets skull redan innan lagarna fanns, så är det tillåtet att äta apkött. I Brazzaville, Kongo, utgör andelen gorilla- och schimpanskött ungefär 2,5 % av allt bushmeat på marknaden. Det motsvarar ca 2 ton kött från gorillor och schimpanser. Emellertid kan andelen apkött uttaget av bushmeat vara underrepresenterat eftersom den lokala jakten dödar fler gorillor och schimpanser än vad som syns på marknaden. Köttet kan även konsumeras lokalt och säljs då aldrig vidare. Det betyder att mängden kött på marknaderna är inte alltid ett mått på hur många djur som verkligen dödats.

Inget tabu mot att äta människans närmaste släktingar.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Trollmor » 2014-01-09 6:45:23

Miche skrev:

Håller med!

Och stor heder åt den turisten som fanns i Aliens spoiler!! "En turist kom emellan och väsnades så mycket att krögaren fann för gott att ..." En stor bukett eko-reko blommor till den turisten!

Men notera "borden tillverkas fortfarande". Då finns det alltså marknad för borden ...
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-09 11:51:26

Gripandekylig skrev:De maträtter jag av kulturella skäl skulle undvika att äta, om det inte gällde livet, är mat från utrotningshotade djur. Jag skulle inte vilja äta pandakött t.ex. Det är inte förenligt med min kultur att vilja uppleva den maktkänsla som somliga av andra kulturella värderingar kanske skulle uppleva av att äta någonting som inte kommer att kunna ätas igen.

Instämmer i detta,
men det beror också på om jag befinner mig i en kultur där man förväntas äta någon exotisk maträtt. Då skulle jag eventuellt smaka lite bara för att inte göra någon upprörd. Lite beroende på vad det är, om jag vet vad rätten är gjord på och i vilket sammanhang jag befinner mig. Om jag befann mig på Nobelmiddagen eller träffade USA:s president så skulle jag nog överväga det. Detta är nu bara exempel och inte särskilt troligt att inträffa, men ni förstår resonemanget hoppas jag.

Är inte vegetarian eller vegan, men jag äter inte kött från djur som jag har en känslomässig relation till. Det vill säga varken hund, katt eller annat sällskapsdjur.
I övrigt så äter jag inte blodpudding, potatisplättar eller pannkaka.
Äter sällan köttgryta så som kalops, har svårt för typisk svensk husmanskost.
Den känns för stabbig och smaklös för mig.
AustenAnnie

Anslöt: 2013-12-30

Inläggav Huggorm » 2014-01-09 21:00:19

Angående att äta apa så tror ju forskarna att det var på det viset som HIV spreds till människan.
Huggorm

Inläggav slackern » 2014-01-09 21:06:19

Huggorm skrev:Angående att äta apa så tror ju forskarna att det var på det viset som HIV spreds till människan.

Det finns andra teorier med. Att i Belgiska Kongo hade dom apblod i poliovaccinet.

The oral polio vaccine (OPV) AIDS hypothesis suggests that the AIDS pandemic originated from live polio vaccines prepared in rhesus macaque tissue cultures and then administered to up to one million Africans between 1957 and 1960 in experimental mass vaccination campaigns.[1][2]

Data analyses in molecular biology and phylogenetic studies contradict the OPV AIDS hypothesis; consequently, scientific consensus regards the hypothesis as disproven.[3][4][5][6] The journal Nature has described the hypothesis as "refuted".[7]

http://en.wikipedia.org/wiki/OPV_AIDS_hypothesis
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Mountain_lion » 2014-01-09 21:13:59

Tabubelagd mat för mig är mat från djur vi anser vara sällskapsdjur. Dock skulle jag äta kanin. Kanske finns det något djur jag har glömt.
Utrotningshotade djurarter.
Jag har för många år sedan ätit val, inget jag är stolt över, snarare det motsatta. Glad att jag vuxit som person sen dess.
Mountain_lion

Anslöt: 2013-07-18

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-09 21:21:33

AustenAnnie skrev:
Gripandekylig skrev:De maträtter jag av kulturella skäl skulle undvika att äta, om det inte gällde livet, är mat från utrotningshotade djur. Jag skulle inte vilja äta pandakött t.ex. Det är inte förenligt med min kultur att vilja uppleva den maktkänsla som somliga av andra kulturella värderingar kanske skulle uppleva av att äta någonting som inte kommer att kunna ätas igen.

Instämmer i detta,
men det beror också på om jag befinner mig i en kultur där man förväntas äta någon exotisk maträtt. Då skulle jag eventuellt smaka lite bara för att inte göra någon upprörd. Lite beroende på vad det är, om jag vet vad rätten är gjord på och i vilket sammanhang jag befinner mig. Om jag befann mig på Nobelmiddagen eller träffade USA:s president så skulle jag nog överväga det. Detta är nu bara exempel och inte särskilt troligt att inträffa, men ni förstår resonemanget hoppas jag.

Är inte vegetarian eller vegan, men jag äter inte kött från djur som jag har en känslomässig relation till. Det vill säga varken hund, katt eller annat sällskapsdjur.
I övrigt så äter jag inte blodpudding, potatisplättar eller pannkaka.
Äter sällan köttgryta så som kalops, har svårt för typisk svensk husmanskost.
Den känns för stabbig och smaklös för mig.

Okej, inser nu att bara för att jag inte äter viss mat,
så innebär det inte att den är tabu för mig.
Åt pannkaka bara för några år sedan, nu gillar jag det inte längre.
AustenAnnie

Anslöt: 2013-12-30

Inläggav Huggorm » 2014-01-09 21:43:33

Mountain_lion skrev:Jag har för många år sedan ätit val, inget jag är stolt över, snarare det motsatta. Glad att jag vuxit som person sen dess.

Vissa valsorter är faktiskt väldigt vanliga, alla är inte utrotningshotade. Men skulle alla byta fläskkotletten mot valbiff så skulle valarna förstås inte räcka till.
Huggorm

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in