Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre prestationer

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Azo85 » 2013-04-17 3:50:48

plåtmonster skrev:Det är fler som läser på högskola, men det förklarar inte ev kunskapsförsämring.


Ju fler som läser på högskola desto lägre blir det genomsnittliga IQ:t på de som studerar förutsatt att merparten av den grupp som tidigare studerade var de som hade ett högt IQ. Om det finns 1.000 platser kommer de 1.000 bäst lämpade in, finns det 10.000 platser kommer de 10.000 bäst lämpade in. Det är givet att lämpligheten är sämre bland de 10.000 jämfört med de 1.000. Det är något som ofta nämns som en bidragande orsak. Skulle man minska platserna med 50% skulle eleverna vara bättre.

Sedan vet jag inte om det hjälper om föräldrarna har studievana. Inga elever får vara bättre än man ska i skolan. Mina föräldrar har fått höra från min brors lärare att de inte skall uppmuntra honom så mycket i mattematiken för att hon inte klarar av det. Han går i 4:e klass. Så istället för att uppmuntra honom så säger man till hans föräldrar att de inte skall hjälpa honom samtidigt som man tvingar honom att sitta still och tyst på mattematiklektionerna och gå igenom sådant han kan. Han är sämre på svenska, skicka han på svensklektioner istället för mattematiken i sådant fall.

Skolan är anpassad efter medelmåttor. De som har problem av olika saker får inte stöd och de som har lätt för saker trycks ned.

Edit: Min bror har till exempel frågat vad gravitationen är och jag har svarat att det är en krökning av rumtiden. Vilket givetvis kommer kräva att han retarderar sina kunskaper när de tar upp det i skolan. Nyfikna barn med vuxna i sin närhet som kan svara på frågor premieras inte.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Unib12 » 2013-04-17 6:01:30

KrigarSjäl skrev:Vi är olika från första början. På grund av olika biologi, olika instinkter, medfödda anlag och också olika hjärnor beter vi oss olika.
Du kan inte uppfostra fram pojkar eller flickor som genom program i social ingenjörskonst, tror man så är man långt ute på isen...

Nej, det ska vi inte heller. Vi ska uppfostra dem som MäNNISKOR. Allt är ju könat, kläder, färger, sport mm. Det kan slopas direkt. Erbjud barnen alla alternativ istället.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav tahlia » 2013-04-17 8:23:14

Unib12 skrev:Nej, det ska vi inte heller. Vi ska uppfostra dem som MäNNISKOR. Allt är ju könat, kläder, färger, sport mm. Det kan slopas direkt. Erbjud barnen alla alternativ istället.


Saken är ju den att det tycks likt förbaskat som en majoritet av barn kommer att välja åt det könsstereotypa hållet vilket lär vara en rent biologisk grej. Saker som att män tenderar att ha ett lämpligare tänk/sinne för matematik t.ex. Det lär dra fler män till yrken som involverar detsamma.

Det är lite fult att anta att en majoritet av föräldrar klämmer in sina barn i en könsstereotyp och berövar dem all rätt att själva välja sina intressen, kläder, färger och utbildning. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att en majoritet av människor trivs utmärkt i sin könsstereotypa värld och det är därför de befinner sig där.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Wine » 2013-04-17 8:35:01

tahlia skrev:
Unib12 skrev:Nej, det ska vi inte heller. Vi ska uppfostra dem som MäNNISKOR. Allt är ju könat, kläder, färger, sport mm. Det kan slopas direkt. Erbjud barnen alla alternativ istället.


Saken är ju den att det tycks likt förbaskat som en majoritet av barn kommer att välja åt det könsstereotypa hållet vilket lär vara en rent biologisk grej. Saker som att män tenderar att ha ett lämpligare tänk/sinne för matematik t.ex. Det lär dra fler män till yrken som involverar detsamma.

Det är lite fult att anta att en majoritet av föräldrar klämmer in sina barn i en könsstereotyp och berövar dem all rätt att själva välja sina intressen, kläder, färger och utbildning. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att en majoritet av människor trivs utmärkt i sin könsstereotypa värld och det är därför de befinner sig där.


Ja precis, kvinnor och män har möjlighet att fritt välja både yrke och utbildningar som de är intresserade av och har fallenhet för och jag har svårt att se att det skulle finnas något strukturellt förtryck i samhället som gör att kvinnor och män känner sig tvingade att välja på ett visst sätt enbart på grund av vilket kön de tillhör.

Här kan man läsa om barn som gått i en förskola med jämställdhetsprofil men det verkar ju inte som att det skulle ha haft någon påverkan på deras val av utbildningar mot hur tonåringar väljer traditionellt:

SR - Jämställdhet på förskola

Lyssna på Fokus fördjupning om jämställdhetsarbete på förskolan Tittmyran i Trödje
1996 så drog jämställhetsarbete igång på två förskolor i Trödje utanför Gävle. Arbetet fick stort genomslag i hela landet.
Nu har barnen som gick på förskolorna vuxit upp och flera har börjat studera på gymnasium. Men vad har då tjejerna och killarna valt för utbildning?
Ja, trots att de skolats i förskola jämställdhetsprofil så har de inte valt utbildningar som är annorlunda mot hur tonåringar väljer traditionellt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav elle » 2013-04-17 9:15:06

Alien skrev:Flickor gillar rosa, alltså får inte pojkar ha rosa enligt den socialt konstruerade manligheten.
Det finns nämligen inga biologiska bevis för att små pojkar ogillar rosa (innan de lärt sig av omgivningen). Inte står det i bibeln heller.

ha ha ! tror inte folk bar rosa kläder på Jesus tid.
Senast redigerad av elle 2013-04-17 9:28:20, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Wine » 2013-04-17 9:31:56

elle skrev:
Alien skrev:Flickor gillar rosa, alltså får inte pojkar ha rosa enligt den socialt konstruerade manligheten.
Det finns nämligen inga biologiska bevis för att små pojkar ogillar rosa (innan de lärt sig av omgivningen). Inte står det i bibeln heller.

ha ha ! tror inte folk bar rosa kläder på Jesus tid.

du kan aldrig bortsett från biologi . testosteron är en hormon som hos pojkar formar de känslomässiga egenskaper : beslutsamhet, mod, självförtroende, självständighet, men också en vilja att ta risker, aggression .


Tror du verkligen att det handlar om att pojkar inte vill ha rosa på grund av att flickor tycker om och föredrar färgen rosa samt att det finns en "socialt konstruerad manlighet"? Vårt beteende handlar inte bara om uppfostran, testosteronnivåerna i moderlivet påverkar hur hjärnan utvecklas, vårt sätt att tänka och vår personlighet, ca 37 minuter och 4 sekunder in i klippet:

SVT - Vetenskapens värld

Det finns tusentals med studier som gjorts på andra arter som visar att om man manipulerar testosteronnivåerna under fosterutvecklingen så påverkar det hjärnans utveckling och därmed beteendeskillnader över en livscykel mellan män och kvinnor. Nivåerna av testosteron i moderlivet påverkar både apor och människor.

I två nyligen utförda studier har man tittat på normalvariation, i ena fallet har man mätt moderns testosteronnivåer under graviditeten och man har även tittat på testosteronnivåerna i fostervattnet och i båda fallen visade det sig att ju högre testosteronnivå fostret exponerades för desto mer typiskt manligt beteende kunde man se i barndomen.

En forskargrupp i Cambridge har studerat hjärnorna på åttaåringar med hjälp av magnetkamera. Forskarna såg att låga testosteronnivåer innebar att en viss del av hjärnbalken var större på vänster sida än på höger. Denna studie är en av de första studier där man har kunnat koppla fysiska skillnader i hjärnan till testosteronnivåer i moderlivet.

Avsnittet sändes måndag 15 april 2013 kl. 20.00.

Har postat ett inlägg om detta tidigare i tråden Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav elle » 2013-04-17 9:37:46

tack för tipset !
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Alien » 2013-04-17 11:13:44

tahlia skrev:
Unib12 skrev:Nej, det ska vi inte heller. Vi ska uppfostra dem som MäNNISKOR. Allt är ju könat, kläder, färger, sport mm. Det kan slopas direkt. Erbjud barnen alla alternativ istället.


Saken är ju den att det tycks likt förbaskat som en majoritet av barn kommer att välja åt det könsstereotypa hållet vilket lär vara en rent biologisk grej. Saker som att män tenderar att ha ett lämpligare tänk/sinne för matematik t.ex. Det lär dra fler män till yrken som involverar detsamma.

Det är lite fult att anta att en majoritet av föräldrar klämmer in sina barn i en könsstereotyp och berövar dem all rätt att själva välja sina intressen, kläder, färger och utbildning. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att en majoritet av människor trivs utmärkt i sin könsstereotypa värld och det är därför de befinner sig där.


Ja, och? Det viktiga är ju att alla barn känner att de får vara hur de vill och välja hur de vill. Och hur vet du om det är grupptrycket el biologin som avgör?

Betr matematik så har det visat sig att flickorna har lika bra betyg som pojkarna, dvs bättre betyg blir det ju om antipluggkulturen får fortsätta.

Om det är fult bryr jag mig inte om. Kan du visa på statistik om att de flesta föräldrar inte följer traditionella könsroller i uppfostran? Och att "de flesta" trivs alldeles utmärkt i könsstereotypa roller säger heller ingenting. De flesta trivs också i heteronormativiteten, det betyder inte att samhället bara ska anpassas efter majoriteten. De flesta barn är NT, ska vi strunta i dem som inte är det, för att de andra är nöjda?

Slutligen vad folk trivs med säger nog mer deras förmåga att anpassa sig. Igen, skolan ska anpassas även efter de som själva är mindre anpassningsbara.

För att återgå till pojkarna som inte pluggar. De trivs kanske alldeles utmärkt med det, är det inget problem då? Att Sveriges resultat i skolmätningar sjunker, det är heller inget problem?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Alien » 2013-04-17 11:17:30

Wine skrev:Tror du verkligen att det handlar om att pojkar inte vill ha rosa på grund av att flickor tycker om och föredrar färgen rosa samt att det finns en "socialt konstruerad manlighet"? Vårt beteende handlar inte bara om uppfostran, testosteronnivåerna i moderlivet påverkar hur hjärnan utvecklas, vårt sätt att tänka och vår personlighet, ca 37 minuter och 4 sekunder in i klippet:


Visa mig en undersökning där pojkbäbisar visar avsky mot just rosa och rött! Det är verkligen kulturen som påverkat.

Att hjärnorna sedan kan vara olika från födseln förnekar jag inte alls. Men varför måste olikheterna förstärkas? Och finns det verkligen bara två sorters personligheter, den manliga och den kvinnliga? Låter lite torftigt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Alien » 2013-04-17 11:28:56

UNT skrev:Våra iakttagelser stämmer tyvärr väl överens med PISA 2009 och andra mätningar av svenska elevers studieresultat. Svenska elevers läsförståelse har försämrats under 2000-talet. Rapporten Effekterna av en dåligt organiserad skola från Lärarnas riksförbund (2012/04) visar, att trots att lärare på grund- och gymnasienivå får allt fler arbetsuppgifter har lärarens tid för varje enskild elev minskat.
http://www.unt.se/debatt/vara-studenter ... 27570.aspx

Detta kan ju inte bero på att fler studerar vid högskolan, det har väl inte skett någon kraftig ökning de senaste åren. Det är skolan som blivit sämre.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav tahlia » 2013-04-17 11:53:16

Alien skrev:Vsa mig en undersökning där pojkbäbisar visar avsky mot just rosa och rött! Det är verkligen kulturen som påverkat.


Fun fact: Jag klädde konstant min äldsta dotter i blått när hon var liten för att jag helt sonika tyckte hon passade så bra i det. Så fort hon själv fick intresse för färg så började hon välja allt i rosa, tapeter, kläder, sängkläder, gardiner. När hon sedan började komma in i tonåren så ville hon ha alla kläder i svart.
För mig är det därför rätt tydligt att hennes intresse för färger samt vilka färger hon föredrar har lite och inget att göra med vad jag valde att klä henne i som bäbis.

Kan säga att min yngsta tjej även hon visat på helt eget fristående intresse då hon tidigast intresserade sig för neonfärger och väldigt starka klara färger som grönt och gult. Till saken hör att jag alltid skytt neonfärger och väldigt starka klara färger, jag föredrar pastell om det prompt måste vara färg eftersom det är snällare mot ögonen.
Så... min erfarenhet säger mig att den påverkan vi har är väldigt liten, om den finns alls.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav tahlia » 2013-04-17 12:02:20

Alien skrev:Om det är fult bryr jag mig inte om. Kan du visa på statistik om att de flesta föräldrar inte följer traditionella könsroller i uppfostran? Och att "de flesta" trivs alldeles utmärkt i könsstereotypa roller säger heller ingenting. De flesta trivs också i heteronormativiteten, det betyder inte att samhället bara ska anpassas efter majoriteten. De flesta barn är NT, ska vi strunta i dem som inte är det, för att de andra är nöjda?


Att hävda att man ska anpassa samhället till minoriteter är en smula ogenomtänkt. Som minoritet får man istället anpassa sig så gott det går och nöja sig med de eventuella hjälpmedel som finns. Man kan inte tvinga en majoritet till att anpassa sig efter en minoritet. Tänk om alla lägenheter var byggda för rullstolsbundna. Hur många människor skulle finna det praktiskt att ha väldigt låga diskbänkar? Många av oss skulle säkerligen få diverse ryggproblem av det hela eftersom det knappast lär vara nyttigt att stå så böjd över varken disk eller matlagning.

Samhället är byggt av och utformat för majoriteten, något annat vore underligt. Jag kan inte kräva att människor ska anpassa sig efter mig genom att t.ex prata tyst på offentliga platser och inte bära parfym eller doftande tvål när jag är en enda som störs av det och de som inte störs av det är i tusental.

Jag säger däremot inte att man ska strunta i att människor är annorlunda.. eller rättare, det är precis vad jag säger. Det ska vara så ok så att man inte ens tänker på det. Det betyder dock inte att man ska försöka förminska de människor som inte är annorlunda eller än värre påstå att de bara är produkter av maniska föräldrar med kraftiga könsstereotyp-problem och stora kontrollbehov.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Alien » 2013-04-17 12:12:12

Detta är anekdotisk bevisföring. Jag kan kontra med att när en kvinna klädde pojkbäbisen i storasysters avlagda rosa sparkdräkt så blev pappan mäkta upprörd. Varför? För att rosa var så intimt förknippat med flickor att det absolut inte dög ens på en pojkbäbis som själv inte hade några preferenser. Vem vet, han kanske skulle bli bög om fick vara klädd i rosa. :roll:

Så föräldrar (och reklamen) påverkar vad som anses ok för flickor och pojkar. Om du inte tror att vi påverkas av reklam, varför tror du att företagens satsar så på reklam? De får naturligtvis sälja dubbelt så mycket, om barnen inte kan ärva kläder och leksaker från syskon av annat kön.
kopgalna-barn-om-reklamen-mot-barn-t18667.html

Se bara på USA, där man måste veta barnets kön i förväg för att kunna inreda barnkammaren. Dikotomin börjar redan när barnen är spädbarn. När de är större så ser jämnåriga till att det fortsatter. Varför är det annars en skam för en kille att kallas "tjejig" el "bög"?

När det gäller antipluggkulturen tror jag inte precis att reklamen direkt påverkat. Kanske den moderna skolan, där disciplinen är låg och mycket lämnas till barnet att klara av genom självstudier har en stor påverkan. Enligt teorin att detta kräver en viss mognad, och flickorna mognar tidigare än pojkar.

Kommer att tänka på Harry Potter-böckerna. Hermione är den pluggande flickan, och hennes kunskaper spelar också en viss roll i deras kamp mot de onda. Men den man mest kommer ihåg är Harry Potter, som inte pluggar så mycket men är modig, han är hjälten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Alien » 2013-04-17 12:18:20

Jo, när det gäller rullstolsbundna så är faktiskt samhället anpassat i hög grad. Inget barn ska tvingas avstå från att gå i skolan pga att det sitter i rullstol. Det finns ramper och hissar. När det gäller bostäder så finns det väl anpassningsbidrag för rullstolsbundna.

Likaså när det gäller barn med AS så finns det speciella AS-klasser etc. Därför att de har rätt till utbildning fast de inte tillhör majoriteten.

Och homosexuella har rätt att gifta sig och adoptera barn fast de inte tillhör majoriteten.

Samhället har blivit mer upplyst. Det är inte självklart att minoriteten ska anpassa sig till majoriteten, ibland kan man inte det.

Du tycks oroa dig för att majoriteten ska förtryckas av minoriteten. Tvärtom brukar vara vanligare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav tahlia » 2013-04-17 12:30:02

Alien skrev:Jo, när det gäller rullstolsbundna så är faktiskt samhället anpassat i hög grad. Inget barn ska tvingas avstå från att gå i skolan pga att det sitter i rullstol. Det finns ramper och hissar. När det gäller bostäder så finns det väl anpassningsbidrag för rullstolsbundna.

Likaså när det gäller barn med AS så finns det speciella AS-klasser etc. Därför att de har rätt till utbildning fast de inte tillhör majoriteten.

Och homosexuella har rätt att gifta sig och adoptera barn fast de inte tillhör majoriteten.

Samhället har blivit mer upplyst. Det är inte självklart att minoriteten ska anpassa sig till majoriteten, ibland kan man inte det.

Du tycks oroa dig för att majoriteten ska förtryckas av minoriteten. Tvärtom brukar vara vanligare.


Jag sa aldrig att viss anpassning finns, däremot sade jag att samhället inte är anpassat efter en minoritet, vilket det inte heller är. Hade det varit på det viset hade allt befunnit sig på en nivå där rullstolsbundna och kortväxta kunde nå dem, varit färgkoordinerat så att överkänsliga inte blir överbelastade, ljudisolerat och tyst överallt för den gruppen av överkänsliga, stort, öppet och lättframkomligt för blinda, alla skulle använda teckenspråk så att inte döva hamnade utanför men samtidigt också orda så att inte blinda ramlade utanför ramen etc.

Samhället är bra mycket större än några handikappsanpassade lägenheter, en ramp på ett par skolor samt bidrag för ombyggd bil t.ex.

Men, så kommer vi då till genusdiskussionen. Där anser man plötsligt att alla ska anpassa sig efter en minoritet. Hela samhället ska kliva utanför sina könsnormer (som många tycks trivas i) för att inspirera en minoritet till att vara det de redan är, en minoritet.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Alien » 2013-04-17 12:31:43

Azo85 skrev:Känns väl snarare som att det är betygen som sätts på konstiga grunder. Killar är bättre på högskoleprovet därför ändrade man högskoleprovet för att likna skolan mer. Då blev resultatet att pojkarna blev ännu bättre än tjejerna på högskoleprovet.

Min uppfattning är att betyg är ett skämt som inte återspeglar kunskap utan vilken position man har haft i rumtiden. Givetvis en högst subjektiv åsikt. De ämnen jag har bra betyg i var de ämnen där jag inte behövde vara på lektionerna. De ämnen jag inte har betyg i är de ämnen där jag tvunget skulle vara på lektionerna vilket jag inte var och därmed inte fick betyg. Även om vissa underkännanden var korrekta såsom svenska på grund av mitt bristande ordförråd och oförmåga att skriva en text.

Jag tror att det kan ha viss betydelse. Flickor fogar sig bättre och accepterar att de måste befinna sig på en viss plats vid en viss tid och vara tyst och lyssna. Tror att pojkar är sämre på det och spralligare. Eftersom beteende under lektionstid ligger till grund för betyg kan jag tänka mig att det spelar in.

Närvaroplikten tror jag däremot saboterar skolgången för många.


För aspergare kan det vara en fördel att få studera hemma i lugn och ro. Men generellt anses just kataederundervisning av lärare fungera bättre än självstudier.

Och hur rättvisande är högskoleprovet, när de från rika hem kan göra om det flera gånger:

Hon [Cliffordson] konstaterar att forskningen visar att högskoleprovet gynnar svenska män ur socialgrupp 1. De gör provet i högre grad än kvinnor och gör det ofta flera gånger. Då lär de sig provets upplägg vilket ger utdelning i högre poäng, och fungerar som en genväg in på högskolan.

– Det är därför olyckligt att högskoleprovet slår igenom så hårt. Provet har dålig prognoskraft när det gäller att klara studierna på högskolan till skillnad från de studenter som tas in på betyg, säger Christina Cliffordson.
http://www.dn.se/nyheter/svarare-for-kv ... akarlinjen

Varför var du inte så bra i svenska? Beror det på att du inte var i skolan el på att du inte läste skönlitteratur? Har svenskan blivit bättre efter att du slutat skolan?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-17 12:33:07

Unib12 skrev:
KrigarSjäl skrev:Vi är olika från första början. På grund av olika biologi, olika instinkter, medfödda anlag och också olika hjärnor beter vi oss olika.
Du kan inte uppfostra fram pojkar eller flickor som genom program i social ingenjörskonst, tror man så är man långt ute på isen...

Nej, det ska vi inte heller. Vi ska uppfostra dem som MäNNISKOR. Allt är ju könat, kläder, färger, sport mm. Det kan slopas direkt. Erbjud barnen alla alternativ istället.

Nja, barnen väljer som de vill i alla fall.
Människor har ett kön så det är inte så konstigt om valen sker därefter.
Vi är DNA-programmerade från början, och det är ingenting vi kan bortse ifrån.

Din syn på människan verkar vara nåt utomjordiskt socialt experiment, nåt som fötts utan navel i ett labb och ser ut som Ziggy Stardust.
Well, mänskan är djur precis lika mycket som djuren i naturprogrammen.
Civilisationen är en fernissa.

Jag säger att man ska ge fan i att försöka dekonstruera manligt/kvinnligt i statliga institutioner.
Barnen är inte några jävla labbstudieobjekt för pretentiösa genusakademiker.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Alien » 2013-04-17 12:40:41

tahlia skrev:Men, så kommer vi då till genusdiskussionen. Där anser man plötsligt att alla ska anpassa sig efter en minoritet. Hela samhället ska kliva utanför sina könsnormer (som många tycks trivas i) för att inspirera en minoritet till att vara det de redan är, en minoritet.


Det är faktiskt en jäkla skillnad på att få vara en minoritet på sina egna villkor utan att hånas, och på att känna sig tvungen att anpassa sig efter majoriteten för att accepteras.

Och hur vet du att majoriteten är den naturliga och att folk inte skulle trivas i en annan "normalitet".

Varför skulle samhället anpassa sig efter några få kvinnor som vill ha rösträtt, när de flesta både män och kvinnor var nöjda som det var? :roll: Nej, det bekvämlighetsargumentet köper jag inte.

Och du har inte svarat på frågan om det är bra att pojkar inte pluggar, de trivs ju med det?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav tahlia » 2013-04-17 12:40:49

Alien skrev:Detta är anekdotisk bevisföring. Jag kan kontra med att när en kvinna klädde pojkbäbisen i storasysters avlagda rosa sparkdräkt så blev pappan mäkta upprörd. Varför? För att rosa var så intimt förknippat med flickor att det absolut inte dög ens på en pojkbäbis som själv inte hade några preferenser. Vem vet, han kanske skulle bli bög om fick vara klädd i rosa.


Och oavsett vem som får sin vilja fram så blir pojken bög om det är så han är skapt, vilket är min poäng. Vi tror att vi har mycket större inverkan än vi faktiskt har. Ska vi inverka på rent biologiska grejor så hjälper inte uppfostran och miljö då måste vi ta till kemikalier eller plocka fram skalpellen.

Alien skrev:Så föräldrar (och reklamen) påverkar vad som anses ok för flickor och pojkar. Om du inte tror att vi påverkas av reklam, varför tror du att företagens satsar så på reklam? De får naturligtvis sälja dubbelt så mycket, om barnen inte kan ärva kläder och leksaker från syskon av annat kön.
kopgalna-barn-om-reklamen-mot-barn-t18667.html


Kan vi vara logisk en stund? Om en person har noll intresse för dockor lär denna person inte vilja ha dockor. Om den istället har ett stort intresse för dockor lär den attraheras av all reklam gällande dockor.

Att reklam påverkar är uppenbart. Frågan är hur den påverkar. Om vi bara visar reklam för leksaksbilar, tror du på fullaste allvar att alla barn, oavsett kön och tidigare intressen, plötsligt skulle intressera sig för bilar och enbart bilar? Nej.

Ta Pokemon när det dök upp. Vad hände? Killarna fokuserade på korten och "striden", tjejerna ville ha de gulliga kramdjuren, detta trots att samtliga såg serien och samtliga var medvetna om vilka produkter som fanns kring det hela.
Hur kan det ha blivit så? Kanske för att killar dras till sådant som är mer fartfyllt och actionbaserat medan tjejer dras till fluffigt och gulligt. Inte av uppfostran och miljö utan av biologi och gener. Är det så jäkla långsökt?

Alien skrev:Varför är det annars en skam för en kille att kallas "tjejig" el "bög"?


Hör du ofta tjejer bli retade för att vara "manliga"?
Varför är det en skam för en kille att kallas tjejig eller bög? För att killar rent generellt inte känner sig bekväma eller hemma i/ med fluff och gull, två saker som förknippas med ovanstående. Inte för att det är strängt förbjudet att gilla fluff och gull.

Alien skrev:När det gäller antipluggkulturen tror jag inte precis att reklamen direkt påverkat. Kanske den moderna skolan, där disciplinen är låg och mycket lämnas till barnet att klara av genom självstudier har en stor påverkan. Enligt teorin att detta kräver en viss mognad, och flickorna mognar tidigare än pojkar.


Kan väl påpekas att även om killar ger fan i att plugga så har de generellt ett tänk som passar bättre för matematik än tjejer generellt har.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav tahlia » 2013-04-17 12:45:13

Alien skrev:Och du har inte svarat på frågan om det är bra att pojkar inte pluggar, de trivs ju med det?


De flesta barn trivs med att inte plugga. Faktum är att de flesta vid något tillfälle hellre skulle göra vad fasen som helst än att vara i skolan. Är det bra? Nej. Kommer det att ändras för att killar börjar bära rosa? Nej. Det är själva skolan som måste ändras. Där är killar mer eller mindre förtryckta eftersom skolan idag är uppbyggd efter tjejers sätt att vara och lära, speciellt i låg och mellanstadiet. Jag har full förståelse för att killarna får nog. De får skit från dag ett för att de är "bråkiga och inte sitter stilla och är tysta som de fina flickorna".
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Unib12 » 2013-04-17 18:31:42

KrigarSjäl skrev:
Unib12 skrev:
KrigarSjäl skrev:Vi är olika från första början. På grund av olika biologi, olika instinkter, medfödda anlag och också olika hjärnor beter vi oss olika.
Du kan inte uppfostra fram pojkar eller flickor som genom program i social ingenjörskonst, tror man så är man långt ute på isen...

Nej, det ska vi inte heller. Vi ska uppfostra dem som MäNNISKOR. Allt är ju könat, kläder, färger, sport mm. Det kan slopas direkt. Erbjud barnen alla alternativ istället.

Nja, barnen väljer som de vill i alla fall.
Människor har ett kön så det är inte så konstigt om valen sker därefter.
Vi är DNA-programmerade från början, och det är ingenting vi kan bortse ifrån.

Din syn på människan verkar vara nåt utomjordiskt socialt experiment, nåt som fötts utan navel i ett labb och ser ut som Ziggy Stardust.
Well, mänskan är djur precis lika mycket som djuren i naturprogrammen.
Civilisationen är en fernissa.
Katter har mindre könsroller än vad du kommer någonsin kommer uppnå i ditt liv. Man ärver lika mycket genetisk information från både mamman och pappan.

Jag säger att man ska ge fan i att försöka dekonstruera manligt/kvinnligt i statliga institutioner.
Barnen är inte några jävla labbstudieobjekt för pretentiösa genusakademiker.

Nej, barnen är inte något jävla labbstudieobjekt för DITT könande. Det är ju du som utför sociala experiment i större grad än vad jag gör, som behandlar alla lika.

Men då så kära krigarsjäl. Nu vill jag veta vad som står skrivet i min jävla biologi? Hur är jag? Vad är mina intressen? Hur fungerar jag? Vilka färger tycker jag om? Vilken sport utövar jag? Vilket jobb har jag? Hur mycket hår i skrevet har jag? Vad tycker jag om att äta? Vilken musik föredrar jag? Vilka är mina styrkor och svagheter?
Det borde ju du veta för det är bara att slå upp vilken biologibok som helst för uppenbarligen så kan man veta allt det där bara genom att veta könet på personen.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Alien » 2013-04-17 18:58:15

tahlia skrev:
Alien skrev:Och du har inte svarat på frågan om det är bra att pojkar inte pluggar, de trivs ju med det?


De flesta barn trivs med att inte plugga. Faktum är att de flesta vid något tillfälle hellre skulle göra vad fasen som helst än att vara i skolan. Är det bra? Nej. Kommer det att ändras för att killar börjar bära rosa? Nej. Det är själva skolan som måste ändras. Där är killar mer eller mindre förtryckta eftersom skolan idag är uppbyggd efter tjejers sätt att vara och lära, speciellt i låg och mellanstadiet. Jag har full förståelse för att killarna får nog. De får skit från dag ett för att de är "bråkiga och inte sitter stilla och är tysta som de fina flickorna".


Ja, tror att skolan måste förändras. Men samtidigt är det just bråkiga killar (?) som gör att studieron försvinner. Finns det en ny pedogogik som passar killar bättre?

Sedan kan jag ju undra om pedagogiken passade killar bättre förr. Är det skolan el killarna som förändrats?

Jag tror också att "antipluggkulturen" måste försvinna. Eller om den försvinner automatiskt när skolan förändras?

I början brukar barnen vara nyfikna och intresserade att lära. Varför försvinner det? Biologin?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav matterik » 2013-04-17 19:07:27

Alien skrev:I början brukar barnen vara nyfikna och intresserade att lära. Varför försvinner det? Biologin?


Ja, biologin. Människan är biologiskt programmerad för att vilja lära men inte till den grad, på det vis, och den typ av kunskap som finns i dagens skolgång och universitetsutbildningar. Om den obligatoriska skolgången reducerades till tre år där barnen fick lära sig grunderna i att läsa, skriva och räkna så tror jag det skulle vara mindre konflikter i skolan.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Unib12 » 2013-04-17 19:08:08

tahlia skrev:
Alien skrev:Och du har inte svarat på frågan om det är bra att pojkar inte pluggar, de trivs ju med det?


De flesta barn trivs med att inte plugga. Faktum är att de flesta vid något tillfälle hellre skulle göra vad fasen som helst än att vara i skolan. Är det bra? Nej. Kommer det att ändras för att killar börjar bära rosa? Nej. Det är själva skolan som måste ändras. Där är killar mer eller mindre förtryckta eftersom skolan idag är uppbyggd efter tjejers sätt att vara och lära, speciellt i låg och mellanstadiet. Jag har full förståelse för att killarna får nog. De får skit från dag ett för att de är "bråkiga och inte sitter stilla och är tysta som de fina flickorna".

Jag vet inte om det är killars sätt att vara bråkiga och stökiga. När jag var liten var det några killar som retade och slog mig, då bad jag lärare om hjälp. Hon sa att killar var sådana och det berodde på att de tyckte om mig. (Våldtäckskultur) . En gång så klippte en kille av mig håret, jag slog honom och skrek. Genast kom förbannade lärare. Sådär uppför inte en tjej sig, skrek dom.
Förklara biologin i den.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in