TV-serien "Girls"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

TV-serien "Girls"

Inläggav Alien » 2013-04-09 21:06:56

Kostymmannen som bjöd på drinkar och sedan bjöd hem Marnie och Jessa är intressant. Man fattar nog vad han är ute efter, en trekant. Men tjejerna dissar honom och börjar kyssas. Jag förstår fuller väl att han blir arg och besviken och får värsta utbrottet. Just att vara utanför var tydligen en öm punkt för honom. Ett tag verkade han farlig. Hade han blivit våldsam hade han blivit skurken. Men som det nu var så blev jag så trött på tjejerna. "Vi kan göra som vi vill, vi behöver inte visa vanligt hyfs, för vi är såå snygga och såå coola."

Jag skulle önska att de lärde sig något, t ex att inte följa främmande män hem, och särskilt inte om man inte är ett dugg intresserad. Fast hittills har jag inte sett att någon lärt sig något. Men det kanske inte var Lena Dunhams avsikt.

I kväll kommer ett nytt avsnitt, där Hannah börjar jobba på ett kafé.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47131
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Girls"

Inläggav Alien » 2013-04-16 22:01:57

Senaste avsnittet visade Hannah i en kattig konversation med en tjej Tally, som fått en bok utgiven. Hannah var förstås avundsjuk och försökte dissa Tally så gott hon kunde.

Hannah skulle delta i en uppläsning av en av sina självbiografiska noveller ("essäer" som hon av någon anledning kallar det). Marnie tyckte novellen var "gnällig". När hon träffade knölen Ray, så dissade han hennes ämnen (typ intimitet och relationer i stället för Stora Viktiga Ämnen, som Döden).

Hannah, som har rent obegripligt dåligt självförtroende trots att hon tror att hon ska bli en genialisk författare, beslöt genast att kassera novellen och skriva en ny (med Döden i). Eftersom hon skrev den typ på bussen till uppläsningen blev den väldigt kort.

Ännu ett kapitel i Hannahs "Jag väljer alltid-fel" liv.

Men serien är ju uppbyggd på att alla handlar mest fel. Annars skulle det väl bli tråkigt. Det finns inga goda som alltid väljer rätt (el som får lära sig genom hårda läxor när de valt fel). Men i varje nytt avsnitt så händer det nya saker.

Och så råkade Hannah och Marnie i ett stort gräl när de sade en massa sanningar till varandra. Det började med att Marnie sa att hon var trött på att höra om Hannas problem, det var väl nog med att hon skulle behöva vänta på hyran från Hannah.

Så jag väntar mig att Hannah ska ha flyttat ifrån Marnie i kvällens avsnitt, men det är väl som vanligt att det dramatiska som hände i förra avsnittet inte får några verkningar i nästa avsnitt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47131
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Girls"

Inläggav ullstrumpan » 2013-04-17 9:50:45

Gick Girls igår på SVT ? Jag satte på TV:n vid tiotiden men såg inga Girlskaraktärer
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

TV-serien "Girls"

Inläggav DIProgan » 2013-04-17 10:41:51

http://www.svtplay.se/video/1158594/del ... 10-she-did So what om det gick på den dumma burken...
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

TV-serien "Girls"

Inläggav Alien » 2013-04-17 10:51:53

Det började kl 22.15. Men avsnittet går i repris på söndag och så finns ju SVT Play: http://www.svt.se/girls/se-program/del- ... start=true

Jaha, nu var det sista avsnittet för säsongen.

Spoiler: visa
Jessa gifte sig hastigt och lustigt med kostymmannen till allas överraskning. Jag tror inte det kommer att vara. Marnie flyttade ifrån Hannah till Shoshanas lägenhet. Shoshana blev äntligen av med oskulden så hon kan få något annat att noja över.

Och Hannah struntade i att Adam erbjudit sig att flytta in och erbjöd sitt ex Elijah att flytta in efter Marnie. Adam blev rasande. Hannah trodde att han bara erbjudit sig av snällhet men att han egentligen inte ville flytta in. Varför, för att hon tyckte att Adam var för cool för kärlek?

Hannah fattade som vanligt fel beslut. I detta avsnitt hatar jag Hannah mest, medan Adam plötsligt verkar mer mänsklig.

Det är så jag skulle vilja säga om både Marnie och Hannah, varför kan de aldrig bestämma sig för vad de vill? Och Hannah tror att hon vet vad Adam tänker och vill i stället för att fråga honom. Vad hon själv vill (förutom att bli författare) är oklart.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47131
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Girls"

Inläggav tvilling99 » 2013-12-09 15:02:55

Såg första avsnittet i säsong två och tyckte det att det var mer komedi nu.
tvilling99
 
Inlägg: 8621
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

TV-serien "Girls"

Inläggav Alien » 2013-12-09 15:39:01

Det här tyckte jag var typiskt amerikanskt:

"Nej, jag måste säga upp dig, jag kan inte säga upp honom för att jag har legat med honom och då skulle han kunna stämma mig för diskriminering."

Slutsats: Ligg med chefen så blir du den sista som sägs upp. I USA finns inga lagar som säger "sist in, först ut". Det enda som tycks stoppa uppsägningar är just att stämma chefen om man haft sex med hen.

Nu kan det ju vara ett svepskäl i detta fall, för att chefen ville behålla killen för fortsatt nöjsamt umgänge. Eller att chefen tyckte att killen var bättre arbetskraft. Men själva motiveringen kändes iaf som den bara skulle funka i USA.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47131
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Girls"

Inläggav ullstrumpan » 2013-12-09 17:16:33

Alien skrev:...........................
Nu kan det ju vara ett svepskäl i detta fall, för att chefen ville behålla killen för fortsatt nöjsamt umgänge. Eller att chefen tyckte att killen var bättre arbetskraft. Men själva motiveringen kändes iaf som den bara skulle funka i USA.
tyvärr tror jag inte bara att detär i usa det funkar så, utan även i Sverige får folk jobb på kontakter, eller låter bli att bli uppsagda för att man har särskilda relationer med chefen.
Det där med " sist in, först ut"! gäller bara på större arbetsplatser där det finns kollektivavtal, inte på små privata företag
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

TV-serien "Girls"

Inläggav Alien » 2013-12-09 17:32:06

Ja, så är det förstås.

Men den motiveringen om oro för stämning vid uppsägning pga att den uppsagda legat med chefen, det tror jag bara gäller i USA.

Om någon chef skulle bli ifrågasatt i Sverige, skulle hen svara: X (den som fick stanna) hade längre anställningstid/högre (el mer adekvat) utbildning/bättre social kompetens/var helt enkelt mycket duktigare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47131
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Girls"

Inläggav Alien » 2013-12-13 4:02:15

I senaste avsnittet så irriterade jag mig mest på Elijah och hans pojkvän.

Först att Elijah var så provocerande gentemot Hannahs pojkvän Sandy. Han borstar tänderna i badrummet, Hannah är med och så tränger sig Elijah in också. Vem skulle inte bli irriterad i en sådan situation? Men Elijah kommer med syrligheter om att Sandy säkert känner sig obehaglig till mods att vara så nära en bög och andra gliringar för att Sandy är republikan. Vilken dålig stil tycker jag. Varför inte diskutera särskilt politiska frågor när det finns tid istf att mobba någon för vilka politiska åsikter de har. Det verkar som om alla unga i New York "ska" rösta på demokratiska partiet.

Sedan så tycker jag också Elijahs pojkvän reagerar så politiskt när han får veta att Elijah varit otrogen med en tjej. Han anklagar Eliljah får att gå tillbaka in i garderoben och att bisexuella är sådana som inte bestämt sig. Mycket fördomsfullt och jag är rädd för att det finns en verklighet bakom.

Spoiler: visa
Det verkar alltså som han gör slut med Elijah, inte för att denne varit otrogen utan för att haft fräckheten att vara det med en tjej, Elijah har alltså svikit "den homosexuella saken".


Men homosexuella är förstås lika osympatiska som alla andra i serien.

Sedan var ju Hannah irriterande falsk och velig.

Spoiler: visa
Hon börjar bråka med Sandy om hans republikanska åsikter för att Sandy vågat kritisera hennes novell. Hon påstår sig vilja ha kritik men blir skitsur när hon får det.

Och hennes påstående om att hon inte ens lagt märke till att han var svart var ju uppenbart lögn.


Adam visade faktiskt stalkerbeteende.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47131
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Girls"

Inläggav DIProgan » 2014-01-14 1:49:37

Sässong tre är här. Ta beteckning för diskussionerna osv.
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

TV-serien "Girls"

Inläggav DIProgan » 2014-01-14 13:06:28

Adam är fortfarande lätt bäst i serien. Lätt o sympatisera med att han måste stå ut med en massa vimsiga pladderflickor.
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

TV-serien "Girls"

Inläggav Alien » 2014-02-06 2:29:05

Funderade på en konstig sak. Är det bara så de konstiga människorna tänker i serien el är det så vanligt folk (ungdomar) tänker.

Dvs när Hannah blir så arg för att Elijah haft sex med Marnie. Varför blir hon så förbannad över det? Det var ju länge sen hon och Elijah var ihop. Däremellan fanns ju både Adam och Sandy + alla engångsligg. Eller finns det någon oskriven regel att man aldrig får ha ihop det med någon väns ex? Ännu mer konstigt att hon blev så arg på Elijah (han hade väl inga skyldigheter mot Hannah i sexuellt hänseende), men inte mot Marnie, som ju var "bästa vännen", som man alltså kan kräva mer av.

En mamma som raggar upp en kille till sin dotter på ett AA-möte. Kul idé, även om det känns orealistiskt. Kan bara tänka mig hur min dotter skulle totalt dissa vilken kille som helst som jag föreslog.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47131
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Girls"

Inläggav DIProgan » 2014-02-26 23:21:40

DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

TV-serien "Girls"

Inläggav Alien » 2014-11-07 17:40:16

Tycker fortfarande inte att serien är så "realistisk" som det sägs. Karaktärerna är förstås inte idealiserade och inte uppdelade i onda och goda. Men jag skulle hellre kalla serien surrealistisk.

Hannah är så narcissistisk att det gränsar till psykopati, tycker jag ibland. Eller är det så folk är "egentligen"? De döljer det bara bättre i verkligheten.

Spoiler: visa
När hennes agent där så känner hon ingen sorg och ingen sympati. Hon tänker bara på om det blir ett hinder för hennes bok att komma ut. Det visar sig också på begravningen, hon kan inte ens dölja det för änkan.

Adam blir t o m orolig själv när han ser hur känslokallt Hannah reagerar, skulle hon ens bry sig om han försvann?

Spoiler: visa
Adams syster är givetvis ännu konstigare än han själv. Hon uppfinner en historia om hur god och medkännande Adam varit mot en cancersjuk kusin, men avslöjar sen att allt är påhittat.

Varpå Hannah berättar samma lögnaktiga historia för Adam, för att visa honom att hon visst är god och empatisk, vilket hon alltså inte är. Att medvetet ljuga tycker jag också verkar psykopatiskt.

Hannah försöker vara snäll och hygglig ibland, som när hon försöker få Adam och hans störda syster att försonas. Det gick förstås inget vidare, Hannah saknar talang för sådant.
Spoiler: visa
Men sedan kastar hon ut Caroline bara för att hon blev irriterad när Caroline försökta trösta Hannah när Hannah var förtvivlad över sin bok. Hannah kastade inte ut Caroline för att något dumt Caroline gjort utan bara för att Hannah var på dåligt humör och därför kände att hon behövde en syndabock.

Förstår inte heller varför serien anses feministisk. För att den visar att tjejer kan vara egoistiska svin precis som killar?

Ett avsnitt handlade om "skitjobb". Och skitjobb är för Hannah alla jobb där hon inte får ägna sig åt att göra vad hon vill, dvs skriva "generationsromaner". Hannah jobbar på ett kafé, vilket väl räknas som ett lågavlönat "skitjobb". Att få jobb på ett företag och skriva reklam borde alltså vara ett lyft.

Men den narcissistiska Hannah ser sig själv som bättre än de andra, hon är en "riktig" författare som bara tillfälligt jobbar där.
Spoiler: visa
Hon blir helt chockad när hon inser att alla de andra som jobbar där också har författarambitioner, att de publicerat sig i tidskrifter, vunnit tävlingar etc. tidigare. Hon riskerar att fastna där. som om det vore så hemskt, troligen en hög lön om hon var bra. Hon tröstar sig med att hon kan skriva på helgerna, men det kunde hon ju också när hon jobbade på kafé mot en lägre lön. Varför känns just reklamjobbet som en återvändsgränd? För att hon inser att hon inte är unik, och att det kanske inte blir något av hennes författardrömmar.

Det är väl det som kallas "reality check".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47131
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien "Girls"

Inläggav bardamu » 2014-11-07 18:28:03

Jag kan se varför serien anses vara feministisk :)
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

TV-serien "Girls"

Inläggav ullstrumpan » 2014-11-07 22:38:42

bardamu skrev:Jag kan se varför serien anses vara feministisk :)
Jaha , hur då ?
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

TV-serien "Girls"

Inläggav bardamu » 2014-11-08 17:24:46

är buffy en bra feministisk serie?
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

TV-serien "Girls"

Inläggav Alien » 2014-11-08 21:46:38

bardamu skrev:är buffy en bra feministisk serie?


Nu handlar inte den här tråden om serien Buffy och vampyrerna (som jag för övrigt inte har sett) utan om Girls.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47131
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in