Inte konstigt att se döda?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Miche » 2013-03-16 10:43:44

Trollmor skrev:Varför dröja? Om det skulle gå att ordna i morgon, varför skjuta upp det, Frimodig? ;)

Frimodig ska ju ut och resa och jag ser fram emot en spännande reseberättelse.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-16 15:38:29

Miche skrev:
Trollmor skrev:Varför dröja? Om det skulle gå att ordna i morgon, varför skjuta upp det, Frimodig? ;)

Frimodig ska ju ut och resa och jag ser fram emot en spännande reseberättelse.


Om jag får internet att fungera, där i Kampala, så skall jag försöka berätta fortlöpande. Jag börjar bli lite nervös. Jag tycker inte om att flyga, dvs att starta och landa. Och jag tycker inte om att vara tätt inpå folk. Men värmen, kära nån, den älskar jag. Och Uganda ligger högt, mellan 800 och 1500 meter över havet, så, trots att det är nära ekvatorn, så är det inte stekhett och dyngsurt.
Sen är det behagligt och spännande med kolsvarta människor. Det är delvis en tonårsdröm som går i uppfyllelse. Jag har alltid tyckt att svarta människor är snyggare. Fast jag är inte helt glasklar över vad jag exakt skall göra i Kampala från tisdag, tills den 29:e. Det blir nog rätt mkt kultur, bibliotek och sånt. Sen har jag fått tips om en mkt bra restaurang.

Resa och hotell kostar ungefär 11000 kr. Kringutrustningen kostar 2-3000.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Watkins » 2013-03-19 12:29:58

kiddie skrev:Vet en skeptiker som såg ett spöke, den reaktionen var ganska komisk faktisk. Och jag unnade henne den, hon fick lite att tänka på, kan alltid vara spännande efter den första chocken lagt sig.


Jag är en skeptiker som sett ett "spöke". På min arbetsplats pratas det om att det spökar i en viss lokal och vissa av mina arbetskamrater är övertygade om att de set, hört eller (oftast) "känt" en främmande närvaro. Häromveckan såg jag också en människoskepnad gå in bakom en pelare utan att kommafram igen och det var ingen där när jag tittade efter. Nu är det dock så att det är väldigt speciell belysning i lokalen, med ett stort utrymme med lysrör i taket och en del där det är lägre i tak och lite mörkare. Därför är det knappast underligt att vi "ser" saker, i synnerhet som vi är där tidigt på morgonen då hjärnan tenderar att vara mindre alert.

På en annan arbetsplats såg jag flera gånger en jättespindel i ögonvrån, men när jag tittade efter var det bara några metallstänger (typ) där. Jag tror knappast att någon jättspindel avlidit på dessa breddgrader och nu spökar.

Sammanfattningsvis är egna upplevelser av svårförklarliga fenomen ingen anledning att fylla i luckorna med spöken och liknande.
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Inte konstigt att se döda?

Inläggav evveb » 2013-04-14 16:45:54

När jag var yngre trodde jag på spöken under en period. Då såg jag (för mig) oförklarliga saker. Jag minns särskilt hur jag såg reflektionen av en flicka i min TV flera gånger. Men... jag intalade mig själv att det var hallucinationer/drömmar/random-hjärnskräp och slutade att se sådant.

Hundarna jag har haft ser jag hela tiden. Sen kommer jag på: "Eh.. den hunden är ju död", och tittar tillbaka igen för att inte se någonting. Jag tror att det är vana. Man är så van vid att titta mot golvet och registrera sitt husdjurs postion (för att inte trampa på hen) att man forsätter med det.
evveb
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-06-26
Ort: Norrköping

Inte konstigt att se döda?

Inläggav ElsaS » 2013-04-14 22:39:29

Mina barn hade en period när de var spökrädda. Likaså deras vänner. Jag sa käckt till vännerna att "hos oss finns inga spöken, för jag är mycket värre än dem, hos oss är spökena rädda för mej". Mina barn såg glada ut men de små vännerna vågade inte komma hem till oss en tid efter det... :?
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Inte konstigt att se döda?

Inläggav kiddie » 2013-04-14 22:44:58

Jag saknar litegranna spökkatten som sov i min säng. Det var så mysigt när den trampade runt, gjorde ett litet bo, o lade sig till rätta.

Älskar mina levande katter väldigt mycket men de har aldrig fått in den rutinen att rulla ihop sig i min säng.

Spökfritt sedan länge här. Men en sak har börjat. Jag sitter i ett annat rum och från köket hör jag det klassiska sugljudet när kylen stängs. Nu tror jag inte att ett spöke öppnar och stänger min kyl men jag kan inte för mitt liv komma på vad som skapar detta rätt speciella ljud ute i köket där ingen är.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Trollmor » 2013-04-15 15:02:59

Jaha, kiddie, då kom vi tillbaka till tinnitus igen då. Som ökar tendensen att höra allehanda ljud som inte finns i yttervärlden.

Mysigt med spökkatten!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Inte konstigt att se döda?

Inläggav lejonungen » 2013-04-15 15:52:57

Om någon talade om för mig att alla tråkiga, fula, grå möss till folk som jag dagligen måste pinas genom att se runt omkring mig så fort jag går ut faktiskt äro döda skulle jag bli glad!
lejonungen
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2013-01-25

Inte konstigt att se döda?

Inläggav antonius » 2013-04-15 20:15:16

Brukar drömma om dom som är döda ibland, det var väl inte det som tråden avsåg. Men en egendomlig sak är att de i drömmarna ofta är hyggligare mot mig än dom var i verkliga livet. Som om dom skäms lite för att dom var elaka. :?
antonius
 
Inlägg: 22337
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Watkins » 2013-04-16 8:34:08

kiddie skrev:Spökfritt sedan länge här. Men en sak har börjat. Jag sitter i ett annat rum och från köket hör jag det klassiska sugljudet när kylen stängs. Nu tror jag inte att ett spöke öppnar och stänger min kyl men jag kan inte för mitt liv komma på vad som skapar detta rätt speciella ljud ute i köket där ingen är.


Det skulle kanske kunna bero på att kylskåpsdörren är dåligt isolerad så att det sugs in varm luft med jämna mellanrum?
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Inte konstigt att se döda?

Inläggav DIProgan » 2013-04-16 8:47:31

Gafsan skrev:Om jag hade gått hos en psykolog som sa något sådant skulle jag genast ha tappat förtroendet för den psykologen.
+1 kanske till och med anmält personen.
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Parvlon » 2014-05-09 21:31:58

Frimodig skrev:
Parvlon skrev:
Frimodig skrev:Så, snälla ni andra, om ni har kontakt med nåt övernaturligt väsen, kan ni inte be henne komma hem till mig? Snälla! Linnégatan 19 i Uppsala.

Jag lovar att vara väldigt uppassande på deras behov.
Jag ska försöka ordna detta ikväll. Ska vi säga att om jag lyckas så slutar du att skriva sån här strunt(särskilt upprepandet) igen och om jag misslyckas så är din teori bekräftad?


Ingen kom hem.

Du ordnade zilch.

När skäms du?

Lennart Frimodig
Om du ber snällt så ska jag be Jesus att skicka Satans ande till dig.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2014-05-10 1:55:33

Parvlon skrev:
Frimodig skrev:
Parvlon skrev:Jag ska försöka ordna detta ikväll. Ska vi säga att om jag lyckas så slutar du att skriva sån här strunt(särskilt upprepandet) igen och om jag misslyckas så är din teori bekräftad?


Ingen kom hem.

Du ordnade zilch.

När skäms du?

Lennart Frimodig
Om du ber snällt så ska jag be Jesus att skicka Satans ande till dig.


Snälla, skicka satans ande. Be Jesus.
Vad nu det kan vara.
Linnégatan 19 i Uppsala. Alla övernaturliga varelser är hjärtligt välkomna.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav kiddie » 2014-05-10 4:56:24

Jag har löst problemet med sugljudet! Helt plötsligt hände det medan jag satt i köket. Det kom inte från kylen utan från ett skåp. Det är ett helt vanligt skåp men det lixom sög till som det drog in luft och då lät det. Huset är rätt otätt så det var nog någon springa som suger ut luft, kanske när någon drar i ytterdörren eller så. När jag såg det på riktigt såg det inte alls övernaturligt ut.

Känns bra. Jag vill inte ha spökerierna tillbaks. Särskilt inte människor som ligger i MIN säng....
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Parvlon » 2014-05-10 13:01:24

kiddie skrev:Jag vill inte bjuda in onda andar. Klart att är man kaxig så kanske de inte vill komma, men annars så är de inte så himla roliga. Eller kanske ska säga bråkiga andar. Jobbigt att man helt plötsligt inte är ensam i sängen och någon puttar till en.... Jag gillar att vara ensam och då menar jag ensam.
Är det något du upplevt?

Hände mig med någon månad innan jag blev inlagd för psykos..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inte konstigt att se döda?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-05-10 18:10:34

Jag hade rätt mycket besvär med sådana hallucinationer när jag var psykotisk för några år sedan. Jag fick knuffar, smällar, örfilar, smekningar och någon blåste mig i örat, i pannan med mera när jag låg och sov eller vilade. Vaknade av knuffarna ibland.

Jag tror inte sådant är spökerier, är nog dopaminöverskott eller nåt man har som gör att man upplever att nån är i sängen, sovrummet etc.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Parvlon » 2014-05-10 18:52:28

För mig var det när jag låg i sängen och mediterade. Jag hade inte gjort så mycket annat på ganska länge och tror jag tänkte att nu går jag upp (fastän jag inte visste vad jag skulle göra).. Så var det som att en hand puttade på mitt knä hela tiden när jag skulle gå upp från sängen..

Vet inte säkert om det var före eller efter "kundalinin" vaknade till liv i rövhålet på mig men jag tror det var innan. En teori jag har är att det är satan som antingen kommer in via röven på en eller så skickar han in något där, och människor kallar det kundalini för man kan få för sig lite allt möjligt när den når skallen (själv var det efter "ruset" lagt sig som att kroppen blev magnetisk och jag fördes ut till skogen där jag stod i "liftarställning" till himmelen i flera timmar)

Att andar som besöker människor skulle vara avlidna tror jag inte ett dugg på.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Wine » 2014-05-10 22:51:28

Parvlon skrev:Att andar som besöker människor skulle vara avlidna tror jag inte ett dugg på.


+1
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte konstigt att se döda?

Inläggav kiddie » 2014-05-11 0:18:07

Parvlon skrev:Är det något du upplevt?

Hände mig med någon månad innan jag blev inlagd för psykos..


Jo då, vi hade väldigt mycket "spöken" ett tag och vi var inalles åtta personer som kom att uppleva något fenomen. Upplevde det dock inte som hotfullt eller otäckt. Ingen av oss drabbades av psykos utan fenomenen bara ebbade ut efter ett tag. Lever i ett rättså hemsökt område där hyresgäster flyttat pga spökrädsla. Så jag tror det bara var på besök. Jag vet det låter flummigt men jag tror fenomenen behöver uppmärksamhet för att fortsätta. Ingen av oss var egentligen så brydda. Då flyttade "spökena" in till grannen istället.

Jag har lika svårt att tro på avlidna som går igen som på onda andar och demoner. Vårt område är byggt på en enorm våtmark och jag tror helt enkelt inte det är bra. Man ska inte bygga så.

Förr trodde man ju att vatten var förbindelse mellan vår värld och andevärlden. Tror jag inte men jag tror att denna uppfattning som finns i fler än en kultur har ett samband med något fenomen som finns "på riktigt".
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Inte konstigt att se döda?

Inläggav geocache » 2014-05-11 9:12:39

Jag har läst en del av inläggen i tråden nu, och ämnet får mig att lite grann associera till teorin om "Schrödingers katt" http://sv.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_katt
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Parvlon » 2014-05-11 13:00:15

kiddie skrev:något fenomen som finns "på riktigt".
Som man skulle kunna säga är detsamma som andevärlden.

kiddie skrev:Jag har lika svårt att tro på avlidna som går igen som på onda andar och demoner.
Vad är en ond ande om inte en demon och vad är en ängel om inte en god ande?

Jag tror det är osynligt och "ej bevisat" (mer än som religion typ) av vissa anledningar. Kanske för att hålla vissa delar av den mänskliga hjärnan därifrån. Kanske som ett test, för att när man "kommer i kontakt" ska bli testad av satan själv. En del slutar iaf som trollkarlar för de tror de har fått övernaturliga förmågor/utnyttjar andarna. New age är ungefär lika dumt. Tanter verkar ofta bli sierskor.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Wine » 2014-05-11 19:16:49

Jag tror inte att de kontakter som en del påstår att de får med avlidnas andar är något annat än onda krafter och demoner.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte konstigt att se döda?

Inläggav slackern » 2014-05-11 19:22:31

Wine skrev:Jag tror inte att de kontakter som en del påstår att de får med avlidnas andar är något annat än onda krafter och demoner.


Kan det inte vara änglar med? För Lucifer är väl en fallen ängel?
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Parvlon » 2014-05-11 19:45:17

slackern skrev:Kan det inte vara änglar med? För Lucifer är väl en fallen ängel?
En fallen ängel är ju en demon.

Men söker man kontakt med änglar eller avlidna människor och/eller dyrkar dem så går man emot vad Gud lär oss att göra i bibeln. Troligast för att det är demoner som tar upp kontakten då.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in