Har du epilepsi?
38 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Har du epilepsi?
Bluebite skrev:Jag har haft epilepsi (grand mal) sedan jag var 14 år. Lyckligtvis fungerar medicinen bra och jag får sällan stora anfall numera.
Vilken medicin använder du för det? har träffat en person med epilepsi som får biverkningar av medicinen men kan inte vara utan så det blir moment-22 över det hela. Rätt jobbigt för denne.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Har du epilepsi?
Zirre skrev:Alien skrev:En tidigare omröstning: vilka-av-er-har-epilepsi-asperger-hfa-omrostning-t25322.html
denna tråd är renodlad epilepsi, det är inte den andra.
Det förstår jag inte, även den andra tråden handlar om man har epilepsi el inte. Men visst skiljer sig frågorna åt, så omröstningarna är inte exakt likadana.
Själv röstade jag negativt i båda omröstningarna.
Har du epilepsi?
Jag har gjort CT-hjärna och EEG pga hallucinationer. Inga tecken på epileptisk aktivitet eller hjärntumör. Skönt.
Har du epilepsi?
plåtmonster skrev:Bluebite skrev:Jag har haft epilepsi (grand mal) sedan jag var 14 år. Lyckligtvis fungerar medicinen bra och jag får sällan stora anfall numera.
Vilken medicin använder du för det? har träffat en person med epilepsi som får biverkningar av medicinen men kan inte vara utan så det blir moment-22 över det hela. Rätt jobbigt för denne.
Jag använder Tegretol Retard morgon och kväll samt Stesolid vid behov (vid pågående kramper).
Men det är vanligt med biverkningar, så det blir ofta att man får välja att dras med vissa biverkningar eller gå igenom processen att byta medicin. Jag bytte medicin när jag var 16 år, innan dess hade jag Ergenyl, men med allt för jobbiga biverkningar.
Har du epilepsi?
Har haft ett epilepsianfall. Hände spontant i klassrummet och jag fick spendera natten på sjukan där de gjorde EEG och så för att kontrollera så att min hjärna inte skulle bli mos.
Överläkaren förklarade att epilepsi = svimmning/medvetslöshet och samtida kramper. Förstod ju inte hur det kunde hända då jag inte "har" epilepsi. Epilepsi kan tydligen bero på fler saker än att man har en medfödd benägenhet för epilepsi. Förvirrande, tyckte jag.
Överläkaren förklarade att epilepsi = svimmning/medvetslöshet och samtida kramper. Förstod ju inte hur det kunde hända då jag inte "har" epilepsi. Epilepsi kan tydligen bero på fler saker än att man har en medfödd benägenhet för epilepsi. Förvirrande, tyckte jag.
Har du epilepsi?
Det var just Retard som orsakade seghet och "tankedimma". Tänkte om det fanns något bättre. Verkar som det blev lite vägslut där
- plåtmonster
Har du epilepsi?
plåtmonster skrev:Det var just Retard som orsakade seghet och "tankedimma". Tänkte om det fanns något bättre. Verkar som det blev lite vägslut där
Jag är själv inte utbildad läkare, men vet att det finns många olika mediciner mot epilepsi. Den här personen du pratar om, har hen tagit upp möjligheten att byta preparat med sin neurolog?
När det kommer till Tegretol Retard, så innebär Retard att pillret inte bryts ner lika snabbt som Tegretol. Det ger en jämnare utsöndring av verksamma substanser.
Jag upplever själv en viss seghet, men för mig är det något jag hellre lever med än de biverkningar som vissa andra mediciner ger.
Det finna mediciner som motverkar biverkningar, be personen du pratat med att ta upp det med sin läkare om det är en möjlig sak att prova.
Har du epilepsi?
Har för mig denne diskuterat det med sin läkare men att det blir mer om dosen. För lite ger epilepsianfall, för mycket gör denne seg. Jobbigt moment-22, iofs inte mitt problem men jag tycker denne har det jobbigt och tänkte jag kanske kunde hitta någon förbättring.
- plåtmonster
Har du epilepsi?
plåtmonster skrev:Har för mig denne diskuterat det med sin läkare men att det blir mer om dosen. För lite ger epilepsianfall, för mycket gör denne seg. Jobbigt moment-22, iofs inte mitt problem men jag tycker denne har det jobbigt och tänkte jag kanske kunde hitta någon förbättring.
Det känns rimligast att i så fall prova en annan medicin än just Tegretol.
Har du epilepsi?
Nej jag har inte epilepsi men min Autistiske lillebror har det, han har haft det sen han var liten. Han klarade sig utan medicin ett par år men nu verkar det tyvärr som han måste börja medicinera igen. Han får Grand Mal vilket var jätteskrämmande att se när man var barn.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
Har du epilepsi?
Hade som barn, fick sista anfallet när jag var 7 och slutade medicinera mot det när jag var 13
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Har du epilepsi?
Har haft ett epileptiskt anfall, grand, så nu känns det som om jag går runt och väntar på att få ett nytt... Efter att läst på lite om EP, misstänker jag även att jag har enkla partiella anfall, men har inte fått det utrett ännu (gillar inte att gå till läkaren...)
Återgå till Aspergare och vården