Tråden för oss som jobbar

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav ford » 2008-05-17 21:18:54

Låter som en bra idé. :)
Senast redigerad av ford 2011-05-04 14:09:30, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Kristofer » 2008-05-17 21:25:42

Fast helst av allt önskar jag att jag kan byta arbetsgivare direkt efter sommaren. Det är bra kollegor och de närmaste cheferna är bra, men jag vill inte jobba åt landsting. Jävla skitvillkor är vad de har dessutom har de satt de så centralt att det finns noll chans att påverka dem!
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:09:30, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav mixpippi » 2008-05-17 21:33:31

Jag är gillar mitt jobb som automationstekniker. Största orsaken till det är att dom flesta i den branchen verkar ha AS eller AS-drag, så det känns helt ok att prata med mina kollegor. Jag tror att AS är en förutsättning för att förstå automation och prata med maskiner :lol:

En annan sak som jag älskar med mitt jobb är att det är viktigt att ta tid på sig och vara nogran och strukturerad. Och så kan jag styra arbetdagen lite som jag själv vill eftersom vanliga NT inte verkar veta hur automation fungerar och hur lång tid det tar och hur mycket tänkande som krävs för att bygga nya saker och fixa fel. Det innebär att ingen tycker det är konstigt om jag går undan och är för mig själv ibland när det blir för mycket och jag måste stänga av.
Senast redigerad av mixpippi 2011-05-04 14:09:30, redigerad totalt 1 gång.
mixpippi

Anslöt: 2008-03-23

Inläggav ford » 2008-05-17 21:39:55

Kristofer

Det där låter ungefär som situationen på det privata storföretag, som är min arbetsgivare: lönen är förvisso helt ok (men det beror främst på att vi skötselarbetare "åker snålskjuts" på anläggarna, genom att vi allihopa jobbar under SEKO:s väg och banarbetaravtal, oavsett om vi jobbar med skötsel, eller anläggning, ifall jag nu skall svälja min prestige och vara 100% ärlig, men jag vill ändå påpeka att min lön ligger över avtalet, i alla fall, även om den säkerligen hade varit tvåtusen kr lägre med kommunalarbetaravtalet, som de flesta andra parkarbetare jobbar under, oavsett om arbetsgivaren är privat, eller offentlig).

Men i övrigt stämmer det du säger ganska bra in, även hos oss; bra kollegor och närmaste chefen är bra, men allt är så centralstyrt och byråkratiskt, att det är omöjligt att påverka.

Jag vill inte förstöra din illusion, Stoffe
Senast redigerad av ford 2011-05-04 14:09:30, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Kvasir » 2008-05-17 21:49:09

Kristofer, i ditt fall är nog ändå högsta prioritet att komma in på arbetsmarknaden, så även om du inte får ett bra jobb direkt så är det nog värt mycket att få en fast tjänst, om du nu kan omvandla sommarjobbet till det. Har du väl fått en fast tjänst och jobbat ett tag så är det nog enklare att byta upp sig, får då har du visat att du kan jobba. Skulle du sedan söka och lyckas få en bättre tjänst redan efter sommarjobbet så är det ju bara att tacka och ta emot, men ta hellre det du kan få än att vänta på något bättre. Om inte annat så för ditt eget självförtroende och bevisa för dig själv att du kan få ett jobb och inte har utbildat dig i onödan.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:09:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Kristofer » 2008-05-18 9:48:10

ford skrev:Jag vill inte förstöra din illusion, Stoffe

Mjae... Illusion är inte riktigt vad det är. Jag har pratat med flera som har privata arbetsgivare, och de flesta anser att dessa för oss ger mer att jobba hos. Sen är det ju klart inte konsekvent, det finns ju alltid undantag. Som jag sa tidigare, det är inte själva jobbet som jag är emot, utan mer själva systemet landsting och hur det påverkar både personal såväl som kunder.

Kvasir: Ja, jag kommer ju definitivt inte tacka nej/säga upp mig om jag inte får andra erbjudanden. Jag ser mer det jag skriver som ett uttryck för att jag vill kunna påverka min situation på sikt, och det ser jag som ett sundhehetsbevis. Det är ju som sagt inte själva jobbet jag har någonting emot, mer hur själva det offentliga systemet fungerar.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:09:30, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav KandiShaker » 2010-10-08 19:07:27

Jobbar på strippklubb. Helt okej, det är inte särskilt ansträngande. Dock kan det vara jävligt irriterande när det kommer 40 gäster och ingen vill köpa privatrum utan bara gratistafsa och ta min tid.

Vet inte hur många aspies som skulle kunna klara av yrket, eftersom lönen alltid är annorlunda. En månad kan jag tjäna 2500, en annna 25 000. Sen är det mycket snack och spela intresserad och trevlig. Mycket cirkus över hela jobbet.
Senast redigerad av KandiShaker 2011-05-04 14:09:30, redigerad totalt 1 gång.
KandiShaker

Anslöt: 2010-06-15

Inläggav ragnevi » 2010-10-09 18:56:41

Jag trivs väldigt bra på Attention i Göteborg och på det lokala NSPH-nätverket här i stan. Arbetar 75 procent för NSPHiG och 25 procent för Attention.

Det jag gillar mest är att jag får arbeta med något som jag är intresserad av. Jag uppskattar också att jobbet är så varierande, ingen dag är den andra lik utan det är hela tiden nya saker som händer.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in