Hantera situationer när det blir rörigt, på ett jobbigt sätt

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zirre » 2013-04-10 11:49:35

Hur hanterar du situationer när det blir rörigt?
Altså när det blir rörigt så det för dig blir jobbigt.

Edit: Handlar ej om stress.
Senast redigerad av Zirre 2013-04-10 11:56:06, redigerad totalt 1 gång.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav slackern » 2013-04-10 11:52:24

Du tänker hur man gör för att stressa ner?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Zirre » 2013-04-10 11:53:31

slackern skrev:Du tänker hur man gör för att stressa ner?

Nej, har inget med stress att göra. Då hade jag isf skrivit det.
Zirre

Inläggav slackern » 2013-04-10 11:54:29

Zirre skrev:

Men rörigt och jobbigt tillsammans låter precis som stress.
slackern

Inläggav Zirre » 2013-04-10 11:55:27

slackern skrev:
Zirre skrev:

Men rörigt och jobbigt tillsammans låter precis som stress.

Det är inte stress som tråden handlar om, det finns det andra trådar för att diskutera det. :-)Happy
Zirre

Inläggav ninegirl » 2013-04-10 11:56:21

Rörigt = Stress för mig vilket fall.

Vad jag gör?

Går runt som en yr höna, i värsta fall blir jag att jag skriker VAD SKA JAG GÖRA NU?!

Om det är rörigt tillsammans med en grupp vill säga.
ninegirl

Anslöt: 2010-10-14

Inläggav Zirre » 2013-04-10 11:59:26

Det är väl olika hur folk upplever det när det blir rörigt. En del blir stressade av det andra inte.

Jag blir iaf inte stressad av det.
För mig blir det bara jobbigt och jag vet inte var jag ska vara i situationen så då går jag hellre undan och är själv istället.
Zirre

Inläggav slackern » 2013-04-10 12:05:47

Zirre skrev:Det är väl olika hur folk upplever det när det blir rörigt. En del blir stressade av det andra inte.

För mig blir det bara jobbigt och jag vet inte var jag ska vara i situationen så då går jag hellre undan och är själv istället.

Det är ju precis stress du beskriver där. Du flyr undan är ett typiskt stress beteende. Du beskriver att du tycker att det är jobbigt. Stress=jobbigt vet inte vad man ska ta sej till eller göra vill bara fly eller slåss. Du löser det genom att fly.
slackern

Inläggav antonius » 2013-04-10 12:06:31

Försöker sätta mig ner och göra en lista i vilken ordning, jag får försöka lösa det och komma ihåg allternativa utvägar om det skiter sig ändå. Kort sagt hålla huvet kallt, intala mig att det löser sig. För det blir inte bättre av att bli irriterad, shit happens, dude. :-)005
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Zirre » 2013-04-10 12:07:34

slackern skrev:
Zirre skrev:Det är väl olika hur folk upplever det när det blir rörigt. En del blir stressade av det andra inte.

Det är ju precis stress du beskriver där. Du flyr undan är ett typiskt stress beteende. Du beskriver att du tycker att det är jobbigt. Stress=jobbigt vet inte vad man ska ta sej till eller göra vill bara fly eller slåss. Du löser det genom att fly.

Du kanske blir stressad i den situationen men alla är inte så.
Du behöver inte berätta för mig mer det som inte stämmer på mig. :-)Happy
Zirre

Inläggav slackern » 2013-04-10 12:09:51

Zirre skrev:
slackern skrev:

Men du beskriver ju i egna ord. Och jag förklarar för dej att det du beskriver är klassiskt beteende vid stress. Du tycker att situationen är jobbig du flyr undan=stress beteende. Eller hur skulle du förklara ordet stress enligt dej själv?
slackern

Inläggav Zirre » 2013-04-10 12:11:16

slackern skrev:
Zirre skrev:
slackern skrev:

Men du beskriver ju i egna ord. Och jag förklarar för dej att det du beskriver är klassiskt beteende vid stress. Du tycker att situationen är jobbig du flyr undan=stress beteende. Eller hur skulle du förklara ordet stress enligt dej själv?

Respekt har du hört talas om det?
Zirre

Inläggav slackern » 2013-04-10 12:27:09

Zirre skrev:
slackern skrev:
Zirre skrev:Du kanske blir stressad i den situationen men alla är inte så.

Respekt har du hört talas om det?

Hur menar du? Att arbetskamraterna ska respektera dej när du flyr ifrån jobbiga situationer? Ja det är självklart att dom ska göra.
slackern

Inläggav treeman » 2013-04-10 12:29:57

När det är rörigt brukar jag städa och eventuellt dammsuga. Detta medför en del stress i och för sig. Det är svårt att röra sig lugnt med dammsugaren.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Zirre » 2013-04-10 12:32:39

slackern skrev:Hur menar du? Att arbetskamraterna ska respektera dej när du flyr ifrån jobbiga situationer? Ja det är självklart att dom ska göra.

Jag menade att du gärna får respektera det jag sa:
Zirre skrev:Du behöver inte berätta för mig mer det som inte stämmer på mig. :-)Happy
Zirre

Inläggav Gafsan » 2013-04-10 12:47:11

Zirre skrev:Hur hanterar du situationer när det blir rörigt?

Jag skulle gärna svara men jag är lite osäker på vad som menas med "rörigt" i frågan. Är det situationer som leder till fysisk "rörighet" (alltså att det blir stökigt och ostädat) som avses, eller något annat?
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Zirre » 2013-04-10 12:56:02

Gafsan skrev:

Jag skulle gärna svara men jag är lite osäker på vad som menas med "rörigt" i frågan. Är det situationer som leder till fysisk "rörighet" (alltså att det blir stökigt och ostädat) som avses, eller något annat?

Mer att det är svårt att sortera intryck och händelser som sker i samma situation.
Zirre

Inläggav geocache » 2013-04-10 13:47:02

Jag analyserar den uppkommna situationen så gott jag kan, lägger mig att vila, läser en bok eller en tidning, går ut och går, vad som helst som hjälper mig få distans till det som gör att det blivit rörigt för mig.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Zirre » 2013-04-10 13:56:04

geocache skrev:Jag analyserar den uppkommna situationen så gott jag kan, lägger mig att vila, läser en bok eller en tidning, går ut och går, vad som helst som hjälper mig få distans till det som gör att det blivit rörigt för mig.
+1
Zirre

Inläggav Gafsan » 2013-04-10 14:08:56

Zirre skrev:
Gafsan skrev:

Mer att det är svårt att sortera intryck och händelser som sker i samma situation.

Aha. Tack för förklaringen.

När jag känner att det blir för mycket så försöker jag att begränsa röran. Hur jag gör det beror på vad som orsakar "rörigheten" och vilken situation det handlar om.

Om t.ex. någon försöker berätta något för mig samtidigt som jag har fullt upp med att göra något annat eller så, så brukar jag försöka vara så tydlig som möjlig med mina begränsningar (utan att vara onödigt ovänlig). Jag kan t.ex. säga att "vet du, nu känner jag att jag är helt okoncentrerad. Kan jag göra klart det här först, så kommer jag till dig sen så får du berätta?". Eller ifall jag blir överöst av alldeles för mycket information av någon person så kan jag säga att "stopp, nu får du inte berätta mer för då kommer jag att glömma det du sa först. Nu måste jag hinna tänka igenom det du har sagt så kommer jag tillbaka sen."

Ifall det är en situation som känns kaotisk brukar jag tänka igenom vad som är väsentligt i situationen. Vad försöker jag åstadkomma, vad är viktigt och vad kan jag strunta i. Om det finns folk omkring som kan tänkas ha koll så stämmer jag av med dem. Om det t.ex. är jätterörigt på min arbetsplats och finns miljoner saker som borde göras så frågar jag chefen/arbetsledaren vad som är vettigast att prioritera.

Jag tror att det viktigaste är att mentalt ta ett steg tillbaka, titta på situationen och tänka igenom vad jag vill åstadkomma och vad som är realistiskt. Ibland är det vettigaste att lämna en kaotisk situation, ibland får man stå ut med kaoset eftersom det inte går att göra något åt det, och ibland kan man göra kaoset mindre kaotiskt. Det är olika.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Pentti Varg » 2013-04-10 14:16:30

Är det en situation med många störningsmoment som gör att det blir rörigt och som jag inte kan avlägsna mig ifrån så försöker jag ta det lugnt just då.

Om det är rörigt och jobbigt pga olika problem så försöker jag analysera det hela och bryta ner det i mindre delar och se vad jag kan göra åt det. Jag försöker också sätta ord på vad det är som känns jobbigt lite mer exakt och känna dom känslorna. Är det ett problem jag behöver hitta en lösning på så tänker jag ut nån slags handlingsplan.
Pentti Varg

Anslöt: 2013-03-17

Inläggav Zirre » 2013-04-10 14:21:00

En gång när jag lagade mat så, utan att jag riktigt registrerafe att det hände, så var där mer saker (skålar, burkar etc) än vad jag hade räknat med.
Istället flr att reda ut härvan av grejer och göra situationen lite mer enkel för mig (vilket hade varit en baggis) så låste jag mig och funkade inte i situationen. Som tur kom min sambo hem precks i rätt ögonblick.
Zirre

Inläggav antonius » 2013-04-10 14:21:36

Jag tränar ju en hel del och har väl åxå upptäckt att saker som känns väldigt jobbiga kan man få lite bättre pespektiv på efter ett bra träningspass.

Men den förmågan kom jag på först efter ett tag, så provar ni så ge inte upp med en gång. Skulle dessutom vilja påstå, att destomer vältränad jag blivit så ökar förmågan att bearbeta jobbiga saker.

Prova, ni har inget att förlora. :-)005
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Pentti Varg » 2013-04-10 14:25:44

antonius skrev:Jag tränar ju en hel del och har väl åxå upptäckt att saker som känns väldigt jobbiga kan man få lite bättre pespektiv på efter ett bra träningspass.

Men den förmågan kom jag på först efter ett tag, så provar ni så ge inte upp med en gång. Skulle dessutom vilja påstå, att destomer vältränad jag blivit så ökar förmågan att bearbeta jobbiga saker.

Prova, ni har inget att förlora. :-)005

Jag håller med dig, på den tiden jag sprang regelbundet så upplevde jag att det var ett utomordentligt bra sätt att "rensa hjärnan" och få perspektiv på saker och ting...
Pentti Varg

Anslöt: 2013-03-17

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in