Hur vanligt är AS och akuta psykoser?
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Hej.
Hur vanligt är det att få en akut psykos om man har AS-diagnos? Alltså utan drogmissbruk och/eller schizofreni.
Jag är livrädd för att bli psykotisk igen och vill helst höra att det i princip sker när man har AS typ.
Hur vanligt är det att få en akut psykos om man har AS-diagnos? Alltså utan drogmissbruk och/eller schizofreni.
Jag är livrädd för att bli psykotisk igen och vill helst höra att det i princip sker när man har AS typ.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
matterik skrev:Det är väl individuellt.
Får väl formulera om mig.
Finns det något samband mellan AS och psykoser?
- colaflaska
F84.5 Asperger syndrome
A disorder of uncertain nosological validity, characterized by the same type of qualitative abnormalities of reciprocal social interaction that typify autism, together with a restricted, stereotyped, repetitive repertoire of interests and activities. It differs from autism primarily in the fact that there is no general delay or retardation in language or in cognitive development. This disorder is often associated with marked clumsiness. There is a strong tendency for the abnormalities to persist into adolescence and adult life. Psychotic episodes occasionally occur in early adult life.
radix skrev:F84.5 Asperger syndrome
A disorder of uncertain nosological validity, characterized by the same type of qualitative abnormalities of reciprocal social interaction that typify autism, together with a restricted, stereotyped, repetitive repertoire of interests and activities. It differs from autism primarily in the fact that there is no general delay or retardation in language or in cognitive development. This disorder is often associated with marked clumsiness. There is a strong tendency for the abnormalities to persist into adolescence and adult life. Psychotic episodes occasionally occur in early adult life.
Åh, tack för svaret.
- colaflaska
Enligt en artikel i tidskriften Lancet Neurology föreslås att schizofreni, bipolär, begåvningshandikapp och autism skall kallas för hjärnutvecklingsdysfunktion (DBD - development brain dysfunction).
http://www.news-medical.net/news/201304 ... rders.aspx
Psykoser har väl egentligen ingenting med AS att göra, utan är snarare lelaterat till stress, ångest samt depressioner. Men eftersom att att vi AS-personer oftast har lättare att drabbas av sådana situationer som dessa så blir vi ju överrepresenterade när det gäller psykoser.
Fast AS och psykos har ju egentligen ingenting gemensamt i övrigt.
Fajjer skrev:Psykoser har väl egentligen ingenting med AS att göra, utan är snarare lelaterat till stress, ångest samt depressioner. Men eftersom att att vi AS-personer oftast har lättare att drabbas av sådana situationer som dessa så blir vi ju överrepresenterade när det gäller psykoser.
Mja men det som skrämmer mig mest är att jag aldrig haft det innan. Jag menar, jag har mått dåligt i snart 10 år med sömnbrist och allt vad det innebär.
- colaflaska
Tikki skrev:Enligt en artikel i tidskriften Lancet Neurology föreslås att schizofreni, bipolär, begåvningshandikapp och autism skall kallas för hjärnutvecklingsdysfunktion (DBD - development brain dysfunction).
Intressant. Jag tror att Lancet har rätt här.
matterik skrev:Tikki skrev:Enligt en artikel i tidskriften Lancet Neurology föreslås att schizofreni, bipolär, begåvningshandikapp och autism skall kallas för hjärnutvecklingsdysfunktion (DBD - development brain dysfunction).
Intressant. Jag tror att Lancet har rätt här.
Det är ju inte the Lancet som framför teorin.
colaflaska skrev:Hej.
Det finns inget samband, snarare det motsatta. Du är väl lite tossig av annan anledning.
- LordNelson
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2010-06-25
Har du haft psykos så har du haft psykos och då har du en benägenhet att få psykos.
matterik skrev:Har du haft psykos så har du haft psykos och då har du en benägenhet att få psykos.
Så det är sannolikt att jag kommer bli psykotisk igen?
- colaflaska
colaflaska skrev:Så det är sannolikt att jag kommer bli psykotisk igen?
Jag vet inte.
Återgå till Aspergare och vården