Bästa "aspergerfilmen"
Bästa "aspergerfilmen"
Schmetterling skrev:Gällande House har jag dock fått uppfattningen att han var både trevlig, socialt kompetent och liksom mera normal och lyckad före benskadan.
Nope, Stacy berättar att House var som han är. Innan han fick Benskadan.
- fredrik_192
- Anslöt: 2013-01-25
Bästa "aspergerfilmen"
fredrik_192 skrev:Schmetterling skrev:Gällande House har jag dock fått uppfattningen att han var både trevlig, socialt kompetent och liksom mera normal och lyckad före benskadan.
Nope, Stacy berättar att House var som han är. Innan han fick Benskadan.
Ah, bara mindre bitter och mer öppen för kärlek? Makes sense.
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
Bästa "aspergerfilmen"
"J. Edgar" med Leonardo DiCaprio i huvudrollen som karaktären J. Edgar Hoover. Tycker den karaktären är väldigt aspig. Allt han fokuserar på i det stora hela är FBI, allt annat är ointressant. Så upplevde jag karaktären när jag såg den filmen vilket fall.
Bästa "aspergerfilmen"
ninegirl skrev:"J. Edgar" med Leonardo DiCaprio i huvudrollen som karaktären J. Edgar Hoover. Tycker den karaktären är väldigt aspig. Allt han fokuserar på i det stora hela är FBI, allt annat är ointressant. Så upplevde jag karaktären när jag såg den filmen vilket fall.
Leonardo di Caprio är bra på att respektfullt och "äkta" porträttera personer med annorlunda funktionsuppsättning. Tack för filmtipset, låter som något jag vill se även om det inte egentligen handlar om NPF.
- Schmetterling
Bästa "aspergerfilmen"
ninegirl skrev:"J. Edgar" med Leonardo DiCaprio i huvudrollen som karaktären J. Edgar Hoover. Tycker den karaktären är väldigt aspig. Allt han fokuserar på i det stora hela är FBI, allt annat är ointressant. Så upplevde jag karaktären när jag såg den filmen vilket fall.
Nonsens han var bara en högst obehaglig människa.
http://en.wikipedia.org/wiki/J._Edgar_Hoover
Bästa "aspergerfilmen"
slackern skrev:ninegirl skrev:"J. Edgar" med Leonardo DiCaprio i huvudrollen som karaktären J. Edgar Hoover. Tycker den karaktären är väldigt aspig. Allt han fokuserar på i det stora hela är FBI, allt annat är ointressant. Så upplevde jag karaktären när jag såg den filmen vilket fall.
Filmkaraktären kan väl vara aspig för det? Konstnärlig frihet.
Sen finns det aspergare som är högst obehagliga människor så det ena behöver inte utesluta det andra...
- Schmetterling
Bästa "aspergerfilmen"
slackern skrev:Nonsens han var bara en högst obehaglig människa.
Blä på långa texter. Särskilt på engelska sådana. Men tack för omtanken att försöka rätta mig.
Själv tänker jag att aspies anses obehagliga ofta och då uppfyller ju han iallafall det kriteriet
Bästa "aspergerfilmen"
Schmetterling skrev:slackern skrev:ninegirl skrev:"J. Edgar" med Leonardo DiCaprio i huvudrollen som karaktären J. Edgar Hoover. Tycker den karaktären är väldigt aspig. Allt han fokuserar på i det stora hela är FBI, allt annat är ointressant. Så upplevde jag karaktären när jag såg den filmen vilket fall.
Filmkaraktären kan väl vara aspig för det? Konstnärlig frihet.
Sen finns det aspergare som är högst obehagliga människor så det ena behöver inte utesluta det andra...
Sant det har du alldeles rätt i. En sak som var säker var ju att han var väldigt hängiven sitt arbete. Men han ville inte se att organiserad brottslighet fans. Eller förnekade det in i det längsta.
Bästa "aspergerfilmen"
ninegirl skrev:slackern skrev:Nonsens han var bara en högst obehaglig människa.
Blä på långa texter. Särskilt på engelska sådana. Men tack för omtanken att försöka rätta mig.
Själv tänker jag att aspies anses obehagliga ofta och då uppfyller ju han iallafall det kriteriet
Förlåt var inte meningen att dissa dej eller dina spekulationer. Men han känns mer obehaglig som i psykopat. Än som en udda människa.
Bästa "aspergerfilmen"
Schmetterling skrev:Sen finns det aspergare som är högst obehagliga människor så det ena behöver inte utesluta det andra...
Kanske det eventuellt kan ha att göra med att en del med AS diagnos egentligen inte är korrekt diagnostiserade?
Bästa "aspergerfilmen"
Wine skrev:Schmetterling skrev:Sen finns det aspergare som är högst obehagliga människor så det ena behöver inte utesluta det andra...
Kanske det eventuellt kan ha att göra med att en del med AS diagnos egentligen inte är korrekt diagnostiserade?
Finns väll alla personlighetstyper som har AS?
Bästa "aspergerfilmen"
Wine skrev:Schmetterling skrev:Sen finns det aspergare som är högst obehagliga människor så det ena behöver inte utesluta det andra...
Det tror jag inte. Visst kan det finnas obehagliga människor som felaktigt diagnosticerats med AS men det var inte det jag menade.
- Schmetterling
Bästa "aspergerfilmen"
Schmetterling skrev:Wine skrev:Schmetterling skrev:Sen finns det aspergare som är högst obehagliga människor så det ena behöver inte utesluta det andra...
Det tror jag inte. Visst kan det finnas obehagliga människor som felaktigt diagnosticerats med AS men det var inte det jag menade.
Ok, kanske jag missförstod vad du menade.
Senast redigerad av Wine 2013-04-08 10:33:04, redigerad totalt 2 gånger.
Bästa "aspergerfilmen"
Wine skrev:Schmetterling skrev:Wine skrev:
Ok, kanske jag missförstod vad du menade.
Jag menade att det finns aspergare som är obehagliga människor, inget annat.
- Schmetterling
Bästa "aspergerfilmen"
Schmetterling skrev:Jag menade att det finns aspergare som är obehagliga människor, inget annat.
Vad menar du då med att de är obehagliga människor? På vilket sätt är de obehagliga?
Bästa "aspergerfilmen"
Wine skrev:Schmetterling skrev:Jag menade att det finns aspergare som är obehagliga människor, inget annat.
Vad menar du då med att de är obehagliga människor? På vilket sätt är de obehagliga?
Det varierar. Min poäng är att aspergare inte är helgon. Att någon är "en mycket obehaglig person" är inget som utesluter asperger. Jag kan själv vara mycket obehaglig stundtals och det skulle inte förvåna mig om någon, i vissa skeden av mitt liv, skulle beskrivit mig som en obehaglig person. Jag har dock helt klart autism. Jag förstår faktiskt inte riktigt den här diskussionen. Tror du att autister är helgon som aldrig gör en fluga förnär? Tror du att man behöver vara psykopat för att vara obehaglig? (Jag frågar nu, menar inte att säga att du påstått detta.)
- Schmetterling
Bästa "aspergerfilmen"
Schmetterling skrev:Det varierar. Min poäng är att aspergare inte är helgon. Att någon är "en mycket obehaglig person" är inget som utesluter asperger. Jag kan själv vara mycket obehaglig stundtals och det skulle inte förvåna mig om någon, i vissa skeden av mitt liv, skulle beskrivit mig som en obehaglig person. Jag har dock helt klart autism. Jag förstår faktiskt inte riktigt den här diskussionen. Tror du att autister är helgon som aldrig gör en fluga förnär? Tror du att man behöver vara psykopat för att vara obehaglig? (Jag frågar nu, menar inte att säga att du påstått detta.)
Nej, jag tror inte att autister är helgon men jag undrar bara över på vilket sätt en person med autism kan vara mycket obehaglig. Vilka beteenden är det du då tänker på?
Jag tänker mig mer att vissa mycket obehagliga beteenden nog är mer vanligt förekommande hos personer med någon typ av personlighetsstörning.
Bästa "aspergerfilmen"
Wine skrev:Schmetterling skrev:Det varierar. Min poäng är att aspergare inte är helgon. Att någon är "en mycket obehaglig person" är inget som utesluter asperger. Jag kan själv vara mycket obehaglig stundtals och det skulle inte förvåna mig om någon, i vissa skeden av mitt liv, skulle beskrivit mig som en obehaglig person. Jag har dock helt klart autism. Jag förstår faktiskt inte riktigt den här diskussionen. Tror du att autister är helgon som aldrig gör en fluga förnär? Tror du att man behöver vara psykopat för att vara obehaglig? (Jag frågar nu, menar inte att säga att du påstått detta.)
Nej, jag tror inte att autister är helgon men jag undrar bara över på vilket sätt en person med autism kan vara mycket obehaglig. Vilka beteenden är det du då tänker på?
Jag tänker mig nog mer att sannolikheten för att man ska uppvisa vissa beteenden nog är mer vanligt förekommande hos personer med någon typ av personlighetsstörning.
Personligen tror jag att obehagliga människor finns överallt. Med eller utan diagnos. För trots allt det är inte särskilt många procent utav befolkningen som har autism eller någon personlighetsstörning. Tror det är betydligt mycket fler än några procent utav befolkningen som uppvisar ett obehagligt beteende. Och nu inte sagt att alla som har autism eller någon personlighetsstörning är obehagliga.
Men åter till ämnet så tycker jag personligen att Hoover uppvisade en obehaglig personlighet. Genom att utpressa personer för att manipulera dom.
Bästa "aspergerfilmen"
slackern skrev:Personligen tror jag att obehagliga människor finns överallt. Med eller utan diagnos. För trots allt det är inte särskilt många procent utav befolkningen som har autism eller någon personlighetsstörning. Tror det är betydligt mycket fler än några procent utav befolkningen som uppvisar ett obehagligt beteende. Och nu inte sagt att alla som har autism eller någon personlighetsstörning är obehagliga.
Men då beror det kanske på vad man definierar som obehagligt beteende? Hur är man som människa om man är en mycket obehaglig människa? Hur beter man sig då?
slackern skrev:Men åter till ämnet så tycker jag personligen att Hoover uppvisade en obehaglig personlighet. Genom att utpressa personer för att manipulera dom.
Ja det är ju lite det jag menar, det är ju ett exempel på vad jag själv tycker är ett obehagligt beteende.
Bästa "aspergerfilmen"
Wine skrev:slackern skrev:Men åter till ämnet så tycker jag personligen att Hoover uppvisade en obehaglig personlighet. Genom att utpressa personer för att manipulera dom.
Ja det är ju lite det jag menar, det är ju ett exempel på vad jag själv tycker är ett obehagligt beteende.
Ja, manipulation är mycket obehagligt. Jag tror att jag tycker att det är extra obehagligt eftersom det är något jag själv inte förstår mig på, alls. Något jag inte klarar av. Dock känner jag en kille med AS som är jävligt smart och har som intresse att få folk dit han vill. Han liksom läser av dem med intellektet. Det är obehagligt, enligt mig. Däremot gör det väl inte honom till en obehaglig person så länge han inte gör det för att göra illa.
Jag hade som liten den obehagliga egenskapen att jag reagerade kraftigt på om personer visade en yta som inte stämde med det inre. Folk döljer ju egenskaper de skäms över, exempelvis. Det oroade mig så jag var liksom där och petade (bildligt talat). Det gjorde människor ledsna, osäkra och rädda. Det är obehagligt beteende. Dock var det inget jag gjorde medvetet. Jag kan inte göra det medvetet (jag har försökt för att jag hade en idé om att i stället "lyfta" människor genom positiv feedback, men det ville sig inte). Möjligen kom jag ut ur autismbubblan till priset av att förlora förmågan att se bakom. Så, nej, JAG är väl inte en obehaglig människa men jag kan förstå att andra kunde upplevt det så. Jag har fått veta att jag är/var manipulativ. Jag var länge övertygad om att jag var ond eftersom jag skadade folk. Nu är jag ju väldigt OT här men det är skönt att få ur sig för det här är något som gör ont i mig. Jag önskar att mina föräldrar sökt hjälp för mig när jag var liten, då kanske jag hade sluppit växa upp med föreställningen om att jag var en ond och elak människa.
Senast redigerad av Schmetterling 2013-04-08 11:24:15, redigerad totalt 1 gång.
- Schmetterling
Bästa "aspergerfilmen"
Wine skrev:Men då beror det kanske på vad man definierar som obehagligt beteende? Hur är man som människa om man är en mycket obehaglig människa? Hur beter man sig då?slackern skrev:Men åter till ämnet så tycker jag personligen att Hoover uppvisade en obehaglig personlighet. Genom att utpressa personer för att manipulera dom.
Hmm svår fråga men en människa som går över lik för att nå sina mål. I största allmänhet ett svin. Behöver inte vara en fulblodspsykopat. Men en människa man inte vill vara i närheten utav eller jobba ihop med. En som sticker en bakifrån en person som man inte kan lita på.
Bästa "aspergerfilmen"
KrigarSjäl skrev:Salander är uttalad aspie vilket också nämns i böckerna.
En bra litterär karaktär och en bra förebild för unga tjejer skulle jag vilja påstå.
House är definitivt en aspergare. Vad skulle det annars vara? Vanligt folk beter sig inte som han gör och analyserar inte på det sättet. Sanningslidelsen som blir till oförskämdhet i det sociala kan vi också känna igen.
Vad menar du med att Lisbeth är uttalad aspie? Står det klart och tydligt i böckerna? Jag har tyvärr inte läst millenium böckerna än, vill dock göra det någon gång när jag får ork att plöja igenom dem... Filmerna är så bra, så jag känner att jag bara måste läsa böckerna också! ^^ Jag håller med dig, Lisbeth är verkligen en bra förebild.
Bästa "aspergerfilmen"
Geisha skrev:KrigarSjäl skrev:Salander är uttalad aspie vilket också nämns i böckerna.
En bra litterär karaktär och en bra förebild för unga tjejer skulle jag vilja påstå.
House är definitivt en aspergare. Vad skulle det annars vara? Vanligt folk beter sig inte som han gör och analyserar inte på det sättet. Sanningslidelsen som blir till oförskämdhet i det sociala kan vi också känna igen.
Vad menar du med att Lisbeth är uttalad aspie? Står det klart och tydligt i böckerna? Jag har tyvärr inte läst millenium böckerna än, vill dock göra det någon gång när jag får ork att plöja igenom dem... Filmerna är så bra, så jag känner att jag bara måste läsa böckerna också! ^^ Jag håller med dig, Lisbeth är verkligen en bra förebild.
Nej, det framgår inte att hon är aspie. Mikael funderar i första boken kring att hon skulle ha högfungerande autism, eventuellt Aspergers syndrom, i samband med att det kommer fram att hon har fotografiskt minne.
- Schmetterling
Bästa "aspergerfilmen"
Schmetterling skrev:Jag älskar Lisbeth Salander! Inte filmerna för de har fasen slaktat böckerna. Men Rapace är bra i rollen. Salander är cool.
Jag bara älskar Noomi Rapace i rollen som Lisbeth Salander, jag kan inte komma på någon skådespelerska som hade kunnat spela den rollen bättre än henne! Noomi är bara så övertygande och så jävla läcker!
Återgå till Intressanta intressen