"Tågstölden" på Saltsjöbanan
10 inlägg
• Sida 1 av 1
I Januari i år kraschade ett tåg på Saltsjöbanan in i ett bostadshus efter att som polisen och tågoperatören påstod att en städare stulit tåget (vilket senare dementerades).
I Sekotidningen så finns det nu en artikel samt en intervju med Sara (som är städaren som befann sig på tåget), artikeln på sidan 18 (välj i webbläsaren längst ner) och intervjun på de följande tre sidorna.
Jag har letat efter tidigare tråd om detta men inte hittat men om någon hittar den så anmäl gärna inlägget och skicka en länk så att moddarna kan slå ihop trådarna.
I Sekotidningen så finns det nu en artikel samt en intervju med Sara (som är städaren som befann sig på tåget), artikeln på sidan 18 (välj i webbläsaren längst ner) och intervjun på de följande tre sidorna.
Jag har letat efter tidigare tråd om detta men inte hittat men om någon hittar den så anmäl gärna inlägget och skicka en länk så att moddarna kan slå ihop trådarna.
Tack för länken.
Jag hoppas verkligen att hon kommer få ett fett skadestånd eller vad det heter. Att hon får mycket pengar för sveda, värk och kränkning.
Jag hoppas verkligen att hon kommer få ett fett skadestånd eller vad det heter. Att hon får mycket pengar för sveda, värk och kränkning.
Tydligen har en del invandrarmotståndare på nätet resonerat som så: städare = invandrare = muslim = terrorist. Och att anledningen till att det varit så tyst om städaren är att hen är en papperslös illegal invandrare. Så nu vill städerskan (född och uppvuxen i Hälsingland) gå ut och stoppa alla dessa rykten. Hon vet inte själv vad som hänt, men hon var ny på jobbet och den andra städaren var sjuk den dagen.
Tydligen var dödmansgreppet urkopplat för att bromsarna inte skulle frysa. När tåget for iväg i rasande fart hann hon tänka att hon skulle undvika ledstången så hon inte skulle bli genomborrad av den som Frida Kahlo.
Det var tydligen rena turen att hon överlevde. Hon till bakom förarhytten, som var helt söndermosad.
Polisen gjorde husrannsakan och läste t ex hennes dagbok (för att se om hon var terrorist el självmordsbenägen, antar jag).
Ja, Arriva och SL har fått be om ursäkt för att de hade så bråttom att skylla på städerskan när det säkerhetssystemet som klickade. Det kunde ju inte vara en olyckshändelse, alltså måste städerskan vara ansvarig, så gick logiken.
Tydligen var dödmansgreppet urkopplat för att bromsarna inte skulle frysa. När tåget for iväg i rasande fart hann hon tänka att hon skulle undvika ledstången så hon inte skulle bli genomborrad av den som Frida Kahlo.
Det var tydligen rena turen att hon överlevde. Hon till bakom förarhytten, som var helt söndermosad.
Polisen gjorde husrannsakan och läste t ex hennes dagbok (för att se om hon var terrorist el självmordsbenägen, antar jag).
Ja, Arriva och SL har fått be om ursäkt för att de hade så bråttom att skylla på städerskan när det säkerhetssystemet som klickade. Det kunde ju inte vara en olyckshändelse, alltså måste städerskan vara ansvarig, så gick logiken.
Så här hette det i början:
Och alla vi utomstående trodde att städerskan stulit tåget. Även om jag minns att jag tyckte det lät konstigt.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/uppgi ... stal-tagetStädaren tog tåget mitt i natten och körde genom ändhållplatsen och rätt in i ett bostadshus. Nu misstänks kvinnan för allmänfarlig ödeläggelse.
– Tåget har olovligen tagits från depån, säger Tomas Hedenius, kommunikationschef på Arriva till SVT Nyheter.
--
Det var vid tretiden i natt som ett tåg olovligen kördes från SL:s depå i Neglinge i Nacka öster om Stockholm. Vid ändhållplatsen Saltsjöbaden kraschade tåget av okänd anledning in i ett bostadshus.
Och alla vi utomstående trodde att städerskan stulit tåget. Även om jag minns att jag tyckte det lät konstigt.
Knappast.Alien skrev:alla vi utomstående trodde att städerskan stulit tåget.
Alien skrev:Så här hette det i början:http://www.svt.se/nyheter/sverige/uppgi ... stal-tagetStädaren tog tåget mitt i natten och körde genom ändhållplatsen och rätt in i ett bostadshus. Nu misstänks kvinnan för allmänfarlig ödeläggelse.
– Tåget har olovligen tagits från depån, säger Tomas Hedenius, kommunikationschef på Arriva till SVT Nyheter.
--
Det var vid tretiden i natt som ett tåg olovligen kördes från SL:s depå i Neglinge i Nacka öster om Stockholm. Vid ändhållplatsen Saltsjöbaden kraschade tåget av okänd anledning in i ett bostadshus.
Det var väldigt illa skött och jag hoppas att hon får ordentligt skadestånd och all hjälp hon kan behöva för att komma vidare i livet.
Skönt att läsa intervjun och se bild att hon ser så pass "hel" ut ändå.
Jag var ganska tvivlande till de första "förklaringen" till olyckan.
1. Varför skulle någon vilja sno ett tåg, vad i hela världen skulle man med det till? Det är ju ganska spårbundet.
2. Som terrordåd vore det ganska taffligt, terrordåd brukar ju ha som mål att ha ihjäl som många möjligt så varför då sno ett tomt tåg och köra in i ett inte särskilt välbefolkat hus?
3. Det finns betydligt enklare och effektivare sätt att ta livet av sig på om det är det man vill.
Jag var förbryllad och kunde inte räkna ut vad som hänt så jag fann det bäst att vänta eftersom det var omöjligt att komma med någon rimlig gissning med den information som fanns.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
Alien skrev:Ja, Arriva och SL har fått be om ursäkt för att de hade så bråttom att skylla på städerskan när det säkerhetssystemet som klickade. Det kunde ju inte vara en olyckshändelse, alltså måste städerskan vara ansvarig, så gick logiken.
Det var ingen olycka, dödmansgreppet hade kopplats ur.Något som tydligen skedde systematiskt med chefernas goda minne. Det är nog flera på Arriva och SL som hade satt sitt hopp till att städerskan skulle ta med sig hemligheten i graven och som svettas nu när det inte skedde.
Tycker det är märkligt att det bara står 1 mening om det i artikeln, det ska ju vara en facktidning?
Argumentet att det var för att bromsarna inte skulle frysa håller inte, det tillåtna sättet att hålla bromsarna varma är att ge dem ström från en kabel som lossnar om tåget rullar iväg.
Ska bli intressant med huvudrullningen..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Ska bli intressant med huvudrullningen..
Som sagt, det står bara 1 mening om det i fackets egen tidning... Så hoppas inte för mycket...
Senast redigerad av Vildsvin 2013-04-05 1:47:13, redigerad totalt 1 gång.
Citat gone helt fel ?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23