Har jag diagnoserna eller ej?
4 inlägg
• Sida 1 av 1
God eftermiddag,
Jag skulle behöva lite hjälp med att tolka något min psykolog sa till mig idag. Med tanke på att jag knappt står ut med ovisshet och med tanke på att intyg på diagnoser behöver skickas in till CSN och Studentstödet så frågade jag idag om jag har några diagnoser än. Psykologen sa att jag enligt "miniintervjun" (den där intervjun där man får svara på massor av olika frågor för att se om man uppfyller olika diagnoskriterier) uppfyller kriterierna för Social Fobi, Generaliserat Ångestsyndrom samt Tvångssyndrom. Enligt MADRS-S (som jag fick fylla idag igen) har jag även måttlig depression (eftersom jag haft den så otroligt länge samt har perioder av ännu lägre depression spekulerade psykologen om Dystymi).
Hursomhelst, jag frågade henne om det verkligen är så att man har diagnoserna bara för att man i en "miniintervju" uppfyller kriterierna för syndromen/sjukdomarna/störningarna. Hon sa nej men att läkaren/psykiatrikern jag träffat ett par gånger bedömt att jag har de problemen. Psykologen sa att det kanske inte är helt "spikat" eftersom vissa symptom (tror hon främst syftade på symptomen av tvångssyndrom eftersom hon är osäker på om jag verkligen har det) skulle kunna bero på till exempel all den generella ångesten eller eventuell AS istället för att vara en egen diagnos. Hon sa även att jag främst ska få börja behandlas för depression och min konstanta oro/ångest men att psykologen jag kommer få träffa (och jag) måste vara öppen för att vissa symptom kan bero på andra saker än de syndrom/sjukdomar/störningar som nämndes under dagens samtal.
Jag förstår inte. Betyder detta att jag har diagnoserna eller ej? Dessutom undrar jag om det vanligt att ha så många diagnoser på en gång? Jag vet att det är vanligt att ha flera diagnoser samtidigt men fyra diagnoser känns som väldigt många (om det sedan, när min kötid är över, visar sig att psykologerna har rätt och att jag faktiskt har AS och/eller AD(H)D också så blir det uppenbarligen ännu fler).
Tack,
Neutrino
Jag skulle behöva lite hjälp med att tolka något min psykolog sa till mig idag. Med tanke på att jag knappt står ut med ovisshet och med tanke på att intyg på diagnoser behöver skickas in till CSN och Studentstödet så frågade jag idag om jag har några diagnoser än. Psykologen sa att jag enligt "miniintervjun" (den där intervjun där man får svara på massor av olika frågor för att se om man uppfyller olika diagnoskriterier) uppfyller kriterierna för Social Fobi, Generaliserat Ångestsyndrom samt Tvångssyndrom. Enligt MADRS-S (som jag fick fylla idag igen) har jag även måttlig depression (eftersom jag haft den så otroligt länge samt har perioder av ännu lägre depression spekulerade psykologen om Dystymi).
Hursomhelst, jag frågade henne om det verkligen är så att man har diagnoserna bara för att man i en "miniintervju" uppfyller kriterierna för syndromen/sjukdomarna/störningarna. Hon sa nej men att läkaren/psykiatrikern jag träffat ett par gånger bedömt att jag har de problemen. Psykologen sa att det kanske inte är helt "spikat" eftersom vissa symptom (tror hon främst syftade på symptomen av tvångssyndrom eftersom hon är osäker på om jag verkligen har det) skulle kunna bero på till exempel all den generella ångesten eller eventuell AS istället för att vara en egen diagnos. Hon sa även att jag främst ska få börja behandlas för depression och min konstanta oro/ångest men att psykologen jag kommer få träffa (och jag) måste vara öppen för att vissa symptom kan bero på andra saker än de syndrom/sjukdomar/störningar som nämndes under dagens samtal.
Jag förstår inte. Betyder detta att jag har diagnoserna eller ej? Dessutom undrar jag om det vanligt att ha så många diagnoser på en gång? Jag vet att det är vanligt att ha flera diagnoser samtidigt men fyra diagnoser känns som väldigt många (om det sedan, när min kötid är över, visar sig att psykologerna har rätt och att jag faktiskt har AS och/eller AD(H)D också så blir det uppenbarligen ännu fler).
Tack,
Neutrino
Neutrino skrev:med tanke på att intyg på diagnoser behöver skickas in till CSN och Studentstödet
Jag är också student. Varför ska man skicka in diagnoser till CSN och studentstödet? Borde jag också göra det?
Neutrino skrev:Betyder detta att jag har diagnoserna eller ej?
Nej ifall hon sa nej så betyder det det. Man brukar få ett intyg när en diagnos ställts. Jag tror som du beskriver att dina problem kan vara avhängiga själva Aspergerdiagnosen och eftersom ni inte vet ännu ifall du fyller upp till kriterierna för Asperger eller ej, och eftersom ni i dagsläget inte vet i detalj vad dina övriga symptom beror på så får man vänta med att ställa diagnoser tills utredningen är färdig. Du kan dock tala med din läkare om saken så kanske denne kan utfärda ett intyg om vilka problem du har i övrigt ifall det skulle behövas någon gång.
Neutrino skrev:Hon sa att det kanske inte är helt "spikat" eftersom vissa symptom (tror hon främst syftade på symptomen av tvångssyndrom eftersom hon är osäker på om jag verkligen har det) skulle kunna bero på till exempel all den generella ångesten eller eventuell AS istället för att vara en egen diagnos.
Ja så därför måste man vänta.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Gripandekylig skrev:Jag är också student. Varför ska man skicka in diagnoser till CSN och studentstödet? Borde jag också göra det?
Nej, inte om du inte behöver hjälp i studierna och så behöver du inte skicka in några papper. Jag får redan stöd eftersom de på Studentstödet vet att jag ska utredas för AS och ADHD (vilket jag fått intyg på) samt att de vet att jag har depression och ångestproblematik (oavsett diagnoser). När jag får diagnoser vill de dock gärna se ytterligare intyg (det gör ingen skillnad i mitt fall men det är något av en formalitet). Jag ska skicka in intyg till CSN eftersom det kanske blir så att jag måste gå ner på 75 % och lite sådana saker.
Gripandekylig skrev:Nej ifall hon sa nej så betyder det det. Man brukar få ett intyg när en diagnos ställts. Jag tror som du beskriver att dina problem kan vara avhängiga själva Aspergerdiagnosen och eftersom ni inte vet ännu ifall du fyller upp till kriterierna för Asperger eller ej, och eftersom ni i dagsläget inte vet i detalj vad dina övriga symptom beror på så får man vänta med att ställa diagnoser tills utredningen är färdig. Du kan dock tala med din läkare om saken så kanske denne kan utfärda ett intyg om vilka problem du har i övrigt ifall det skulle behövas någon gång.
Fast hon sa inte nej till diagnoserna. Hon sa att man inte får diagnoserna bara för att man uppfyller kriterierna i "miniintervjun" men att läkaren/psykiatrikern bedömt att jag har de problem som diagnoserna innefattar och att hon (psykologen) då inte kan ignorera det i sin bedömning av vad för slags behandling jag behöver. Kanske även borde nämnt att jag frågade psykiatrikern om det där med diagnoser också och han nämnde samma diagnoser från "miniintervjun" och sa att det är vad som står i journalen samt att det är samma sak som diagnoser. Något sådant.
Tycker det är lite svårt när man inte får raka svar. Anyway, man kan alltså kanske få intyg på problematiken även om diagnoser inte ställts helt än? Det behövs som sagt.
Neutrino skrev:Jag ska skicka in intyg till CSN eftersom det kanske blir så att jag måste gå ner på 75 % och lite sådana saker.
Anyway, man kan alltså kanske få intyg på problematiken även om diagnoser inte ställts helt än?
Ja det kan man få utav sin läkare. Antingen kan man be om ett särskilt utlåtande/intyg eller be om ett vanligt läkarintyg. När det gäller att gå ned till 75% i studier/arbete så brukar ett läkarintyg från din läkare, via försäkringskassan vara det som CSN behöver. De på CSN brukar alltså kika in på vad försäkringskassan har meddelat för information om en persons möjlighet att studera. Så tala med din psykiatriker =)
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Återgå till Aspergare och vården