Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav slackern » 2013-04-03 20:36:15

Kvasir skrev:Om det var möjligt att differentiera priserna efter vikt så skulle Ryanair ha gjort det för länge sedan. ;)

Flygbolaget i fråga har tillämpat den regeln under 4 månader. Så det har redan skett och dom har lyckats med det.

Flygbolaget i det lilla öriket har sedan fyra månader tillbaka tillämpat en biljettaxa där passagerarna betalar efter hur mycket de väger.

Systemet har använts vid inrikesflygningar och har vunnit bifall bland de resande. Nu ska det utvidgas till att även gälla vid utrikesflygningar till närliggande nationer i Stilla Havet

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 669961.ece
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-03 21:16:32

slackern skrev:Flygbolaget i fråga har tillämpat den regeln under 4 månader. Så det har redan skett och dom har lyckats med det.

Jo fast går det att implementera även för svenska och irländska flygbolag inom EU? Ifall det inte finns några hinder för det så ser jag inte varför inte något annat bolag varit modiga nog att pröva på konceptet tidigare. Just när det gäller ryanair så har ju det heller inget rykte om sig att hålla hög lyx så det står ju lite utanför de svåra krav som konsumenter ställer på flygbolagen i övrigt. Därför torde ju det vara det ett utav de flygbolag som skulle kunna införa lite mer speditionsliknande fraktlösningar av denna typen även för människor.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav kiddie » 2013-04-04 1:37:18

Jag fick för mig att Samoa Air var så där halvstort med några turboprops. Men icke.

Wiki:

The financially troubled carrier sought bankruptcy protection in 2003, and ceased operations in Sept. 2003. An airline of the same name owned by Chris Langton started operations in mid 2012 operating two Britten-Norman Islander and one Cessna 172 aircraft.

Islandern har en "personal" och nio passagerare. Cessna vet nog de flesta är ett väldigt litet plan med fyra stolar.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav DIProgan » 2013-04-04 8:22:07

och här sitter vi och diskuterar 3 plan en värld bort :D
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav kiddie » 2013-04-04 8:46:32

Japp det är internet det! Minns när mina chattkompisar i USA hade en flera timmar lång konversation om vår Richard när "härdsmältan" hände. Extremt engagerade. ;)
kiddie
Inaktiv

Inläggav Unib12 » 2013-04-04 20:17:45

Geisha skrev:
Gripandekylig skrev:Jag tror inte att biljetterna skulle bli extra dyra utan helt enkelt mer individanpassade. Ifall man gör av med 400 liter fotogen så får man stå för den kostnaden och ifall man bara gör av med 250 liter så får man betala för det. Så biljetten blir kanske dyrare för de tunga, men billigare för de lätta - vilket borde vara ett mer rättvist system att använda än att som idag låta alla betala lika.

Jag tycker din tanke Gripandekylig låter smart, det vore faktiskt bra om de stora/tunga människorna betalade mer och de normalviktiga/smala mindre. Det är ju inte taskigt på något sätt, jag menar; man får väl ta konsekvenserna av sin vikt och storlek, är man fet så kostar det väl i regel mer och stora personer tar ju mycket mera plats också.

Titti

Det är viktigt att citera korrekt så att det tydligt framgår vem som citeras och vilken text det är som är citerad. Mer om konsten att citera finns att läsa här. Genom att förhandsgranska inlägget kan man enkelt kontrollera att det blir korrekt.

I det här inlägget har jag korrigerat citatet.

Jo, fast man kan väga 100 kilo utan att vara fet. Det känns lite orättvist för människor som är riktigt långa t ex. Jag betalar gärna en summa som inte motsvarar min vikt för att större personer ska få resa till ett rimligt pris.
Unib12

Anslöt: 2012-03-29

Inläggav rapchic » 2013-04-04 20:27:32

Unib12 skrev:
Geisha skrev:
Gripandekylig skrev:Jag tror inte att biljetterna skulle bli extra dyra utan helt enkelt mer individanpassade. Ifall man gör av med 400 liter fotogen så får man stå för den kostnaden och ifall man bara gör av med 250 liter så får man betala för det. Så biljetten blir kanske dyrare för de tunga, men billigare för de lätta - vilket borde vara ett mer rättvist system att använda än att som idag låta alla betala lika.

Jag tycker din tanke Gripandekylig låter smart, det vore faktiskt bra om de stora/tunga människorna betalade mer och de normalviktiga/smala mindre. Det är ju inte taskigt på något sätt, jag menar; man får väl ta konsekvenserna av sin vikt och storlek, är man fet så kostar det väl i regel mer och stora personer tar ju mycket mera plats också.

Titti

Det är viktigt att citera korrekt så att det tydligt framgår vem som citeras och vilken text det är som är citerad. Mer om konsten att citera finns att läsa här. Genom att förhandsgranska inlägget kan man enkelt kontrollera att det blir korrekt.

I det här inlägget har jag korrigerat citatet.

Jo, fast man kan väga 100 kilo utan att vara fet. Det känns lite orättvist för människor som är riktigt långa t ex. Jag betalar gärna en summa som inte motsvarar min vikt för att större personer ska få resa till ett rimligt pris.

nog för om det har med bränsleförbrukning att göra spelar det ju ingen roll om det är 100 kilo muskler eller 100 kilo fett
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-04 20:40:26

Unib12 skrev:Jo, fast man kan väga 100 kilo utan att vara fet. Det känns lite orättvist för människor som är riktigt långa t ex.

Det handlar ju inte om att straffa människor utan om att betala för den mängd bränsle man förbrukar.

rapchic skrev:nog för om det har med bränsleförbrukning att göra spelar det ju ingen roll om det är 100 kilo muskler eller 100 kilo fett

Just.
Gripandekylig

Inläggav Idiot » 2013-04-05 8:46:12

Det är helt rätt och absolut ingen diskriminering, många klädbutiker (inte så vanligt i Sverige dock) tar mer betalt för större plagg eftersom det går åt mer tyg.
Tycker det är löjligt när folk sätter sig i offersitsen, kom igen.. Om du vill flyga billigare kanske det är dags att hoppa på träningscykeln.
Att vara överviktig är en rättighet, visst, men det är ingen rättighet att tex. Flyga för samma pris som en "tunnis" när man bokstavligen påverkar bränsleåtgången negativt.

Denna regel skulle jag gärna vilja se globalt.

(Och ja, jag förstår att man kan väga 120kg och vara muskulös, men det har inte med saken att göra)
Idiot

Anslöt: 2012-02-10

Inläggav Unib12 » 2013-04-05 18:06:34

Gripandekylig skrev:
Unib12 skrev:Jo, fast man kan väga 100 kilo utan att vara fet. Det känns lite orättvist för människor som är riktigt långa t ex.

Det handlar ju inte om att straffa människor utan om att betala för den mängd bränsle man förbrukar.

rapchic skrev:nog för om det har med bränsleförbrukning att göra spelar det ju ingen roll om det är 100 kilo muskler eller 100 kilo fett

Just.

Jag förstår att det är vikt som kostar bränsle.
Gripandekylig skrev:

Just.

Jo, jag förstår att vikt är vikt och kostar bränsle. Men jag har inget emot att betala ett pris som är för någon slags genomsnittlig vikt, just för att jag tänker att alla är olika och ska ha samma förutsättningar.
Det kanske inte är fördelaktigt för mig men tycker ändå det känns värt. Några kronor extra kan jag överleva om det ger andra samma förutsättningar.
Unib12

Anslöt: 2012-03-29

Inläggav kiddie » 2013-04-05 19:45:51

Jag är snål och skulle behöva gå ner 10 kilo. Skulle funka som motivation att få flyga billigare.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Wine » 2013-04-05 19:48:23

kiddie skrev:Jag är snål och skulle behöva gå ner 10 kilo. Skulle funka som motivation att få flyga billigare.

Jag behöver inte gå ned så mycket men det skulle ändå vara en del av motivationen för mig med att gå ned i vikt för att få en billigare flygbiljett.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-05 22:10:09

Idiot skrev:Det är helt rätt och absolut ingen diskriminering

Jag förstår vad du menar men för att vara extra korrekt så är det visst en diskriminering, dock ingen obefogad sådan. (Att diskriminera betyder samma sak som att särskilja och är värderingsmässigt oladdat.) D.v.s. det är befogat att låta tunga betala mer än lätta men det är obefogat att låta grönögda betala mer än rödögda. Båda särskiljningarna är dock former av diskriminering.

Idiot skrev:Denna regel skulle jag gärna vilja se globalt.

Jag med, i vart fall för lågprisflygbolagen. De lite lyxigare flygbolagen kan jag dock förstå ifall de hellre håller samma pris för alla eftersom det inte är så angenämt att uppge sin vikt vid bokning.
Gripandekylig

Inläggav kiddie » 2013-04-05 22:53:40

Viktigast är ändå säkerheten. Ryanair hävdar att det inte finns turbulens i Europa så man borde inte behöva säkerhetsbälten!

Sedan måste man komma från sånt ohyfs Ryanair kör med som att bara ha bränsle för sträckan och direkt inget mer. Ofta de fått förtur iom bränslebrist. Asså, att de tolererar sånt. De måste ju få komma ner säkert med då snålskjuts på de bolag som har tillräckligt med bränsle för att vara i luften ett tag. Får de inte ens böter för sånt?
kiddie
Inaktiv

Inläggav Wine » 2013-04-06 16:21:42

Att flyga med Ryanair har varit och är helt uteslutet för min del.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Wine » 2013-07-01 18:53:39

Man kan spara en ansenlig summa på att minska vikten även bland anställd kabinpersonal:

Aftonbladet - Flygbolag ratar män för att spara bränsle
2013-07-01

Bara kvinnor i kabinbesättningen.
Det är indiska lågprisbolaget Go Airs nya grepp för att spara bränsle.

Enligt bolaget väger en genomsnittlig kvinnlig flygvärdinna 15-20 kilo mindre än sin manliga kollega. Genom att framöver endast anställa kvinnor räknar Go Air med att spara närmare 3,5 miljoner varje år i bränslekostnader.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav slackern » 2013-07-01 18:58:59

kiddie skrev:Viktigast är ändå säkerheten. Ryanair hävdar att det inte finns turbulens i Europa så man borde inte behöva säkerhetsbälten!

Sedan måste man komma från sånt ohyfs Ryanair kör med som att bara ha bränsle för sträckan och direkt inget mer. Ofta de fått förtur iom bränslebrist. Asså, att de tolererar sånt. De måste ju få komma ner säkert med då snålskjuts på de bolag som har tillräckligt med bränsle för att vara i luften ett tag. Får de inte ens böter för sånt?

Vad händer om dom har räknat fel om det plötsligt blir värsta motvinden? Måste dom nödlanda på en annan flygplats och passagerarna betala för extrabränsle eller dom strandsatta?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kiddie » 2013-07-01 19:07:23

Det har hänt flera gånger att de inte kommit hela vägen fram. Det har oftast berott på att de vägrat ta med bränsle för att hållas kvar och cirkulera i luften ifall det är kö för landning (och det händer ju ganska ofta). Då har de fått landa någon annanstans. Ett plan som skulle till Frankrike kom inte längre än till Spanien.

I Europa ligger flygplatserna tätt så de räknar väl med att alltid hinna till någon. Sedan vad som händer med passagerarna verkar vara lite oklart. Tror att iaf på ett ställe så lämnades de bara och fick köpa nya biljetter hos ett annat bolag eller ta buss.
kiddie
Inaktiv

Inläggav BeforeHeCame » 2013-07-03 6:30:25

När man suttit på ett flyg under två timmar, inklistrad mot fönster av ett fläskberg bredvid som tar upp halva ens säte så har man nog tänkt på de här idéerna ett par gånger.

Men jag håller med om att reglerna är lite luddiga. Däremot är det befogat då de är en enorm säkerhetsrisk för samtliga passagerare ombord. Tänk er en flygrädd person på 150 kg få plötsligt panik och skena som en elefanthjord. :wink:
BeforeHeCame

Anslöt: 2012-07-22

Inläggav Blue86 » 2013-07-03 9:00:17

Seriöst, hur kan så många tycka att inte bara sjukligt feta (om de tar effektivt två platser) ska betala mer för sin flygbiljett utan även alla inom normalvärdena? Heja anorexia, vem du än är så är det billigare att leva sjukligt än sunt ; p Är man vuxen och mellan 0-120kg ser jag ingen grund varför priset ska variera. Tar ens bakdel två platser så de brevid inte kan sitta bekvämt så ja, kanske då men då gäller det att sätena är anpassade efter en reel norm både på bred, längd (inte många bussar mina knän får plats normalt : p) och inte en sjuklig standard åt andra hållet bara för att tjäna mer pengar. Kan också ge fan på att de skulle välja att sätta normal priset på vikt långt under normen så en del skull helt enkelt inte få resa billigare utan majoriteten dyrare -_-
Blue86

Anslöt: 2012-02-20

Inläggav Alien » 2013-10-15 16:22:53

Bump!

För ett par år sedan sa Air France och KLM att tjocka passagerare som inte får plats på ett säte ska betala för två. Air France tvingades backa från uttalandet sedan man fått kritik för uttalandet.
http://www.vagabond.se/artiklar/nyheter ... lika-rader

Helt rimligt tycker jag, ska den stackarn i sätet bredvid som blir alldeles klämd behöva betala fullt pris? Självklart att betala för två säten om man tar upp två säten.

Price, 225 kg, tvingades betala för två säten.

Väl ombord visade det sig att platserna han fått var utspridda i planet. Ena vägen hade bolaget placerat halva Price vid gången och den andra vid fönstret – på en rad med tre säten.

Tja, den i mitten som skulle sitta mellan Price och Price flyttade sig väl gärna.

På återresan var det ännu värre.

– Då var ena sätet var på rad 17 och det andra på rad 19, säger Price till Daily Mail.

Price upptäckte inte flygbolagets misstag förrän han var ombord på planet.

–Jag kände mig både kränkt och sårad. De verkade inte som bolagets personal kände till reglerna om två platsbiljetter.

Antar att datorn inte fattar att två biljetter för en person inte betyder två biljetter varsomhelst i planet.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in