SVT Dox: Hyr en familj

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2013-04-03 23:12:36

Har ni inga släktingar att visa upp på bröllopet? Då kan ni hyra en svärmor, en kusin eller varför inte två prima föräldrar. I Tokyo går allt att ordna hos Ryuichi. Via sin mobil driver han en firma som hyr ut "familj" eller "vänner" till den som behöver. Det är bara ett problem. Hans egen familj har ingen aning om vad han gör.
http://www.svtplay.se/dox

Kan ses kl 00.05 i natt och förstås på SVT Play.

Ett exempel: En ung tjej, Mina, och hennes kille planerar att flytta ihop. Men först vill killen ha tjejens pappas välsignelse. Ja, det är ju i Japan med japanska värderingar. Av någon anledning törst inte tjejen fråga sina egen far. (Han kanske är old school och föredrar att dottern väntar tills de gifter sig.) Så hon hyr en far som får säga att det är ok och säger till killen "ta väl hand om min dotter" precis som en riktig far.

Jag bara undrar, kommer inte killen att träffa hennes riktiga far en dag?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav plåtmonster » 2013-04-04 0:18:10

Japan ÄR ett speciellt land. :mrgreen:
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Alien » 2013-04-04 1:17:30

Jag tyckte man fick veta för litet om varför folk hyrde familj och vänner till bröllopet. Saknade bruden totalt släktingar och vänner, el tyckte hon att de var för få?

Trots att det tydligen fanns ett behov tycktes inte Ichi... tjäna något vidare på det, så han måste ha ett jobb till. Eller så var han en dålig affärsman som inte kunde ta ordentligt betalt. Faktiskt misstänker jag att han kände sig uppskattad som "stand-in-far" och "stand-in-make", en uppskattning som han inte fick hemma. Endast den lilla bjäbbande hunden verkade älska honom. Han var rädd för att berätta för sin fru om sitt "hyr en familj-företag", rädd att hon skulle tycka det var konstigt och bli arg. Samtidigt satt han framför sin dator med hemsidan i köket, men frun kollade aldrig, hon var helt enkelt inte intresserad. "Jag vet inte vad han jobbar med, men huvudsaken är att han drar hem pengar till familjen", sa hon. "Mina klienter berättar för mig om sina bekymmer, men jag har ingen att prata med", klagade han inför dokumentär-teamet.

Spoiler: visa
Frun sov i dubbelsängen med sonen, mannen fick sova i barnkammaren. När han oroade sig för ekonomin, sade han att han funderade på självmord varje dag. Då skulle de familjen få ut pengar på försäkringen. När familjen åt middag tillsammans kollade de bara på TV tillsammans. Han drömde om att resa till Hawaii (ensam verkade det), men skulle troligen aldrig få råd till det.

Nej, livet i Japan verkade inte för roligt. I stället för en man som hittat en bra idé att försörja sig på, såg jag en deprimerad man, som verkade utanför i sin egen familj.

Men själva idén om att hyra släktingar el vänner, jag funderar på om den förekommer annorstädes också. Det hör väl ihop med att inte förlora ansiktet.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav plåtmonster » 2013-04-04 1:48:52

plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in