LASS/LSS tillämpas hårdare.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2013-04-03 12:01:51

Simon kan inte flytta hemifrån som andra i hans ålder, han blir bunden till sina föräldar. Han mister sin sysselsättning och de sociala kontakter den inneburit.

Simon är 26 år och har en ärftlig och sällsynt energibristsjukdom som är progressiv, han blir sämre. De fyra timmarna på brandstationen är både veckans höjdpunkt och en enorm ansträngning.
---
Simon tillhör LSS grupp 3. LSS betyder Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. De personer som ingår i grupp 3 har ett ”varaktigt stort funktionshinder och omfattande hjälpbehov”, däremot har de inte rätt till daglig verksamhet.

Simon har alltså fått assistans 126 timmar i veckan men nu räcker det med färre än 20 timmar i veckan enligt FK. Och då är det kommunens ansvar.

– Ribban för att komma över 20 timmar i veckan har höjts, praxis har ändrats efter ett par domar i Högsta förvaltningsdomstolen. Men kommunen tycker självklart inte om att få de här människorna dumpade i knät. En viktig skillnad är att Försäkringskassan får en statlig peng, kommunen får det inte, säger Peter.

– Hur tänker de när de fattar ett sådant här beslut? Vi jobbar bägge två, en av oss måste sluta arbeta, säger Peter.

En förklaring till att kommunen bara beviljade Simon 41 timmar i veckan finns under punkten ”Äta och laga mat” i beslutet. Där står att ”han bor i hushållsgemenskap med sin mamma”.

– Vi har försökt göra Simon självständig. Han har rätt att leva sitt vuxna liv utan att vara beroende av sina föräldrar, säger Eva.

– Han kan aldrig träffa en kompis en lördag utan sina föräldrar. Vi måste ta Simon med oss vart vi än går. Han kanske inte vill tillbringa en kväll med våra vänner, hans liv blir helt styrt av att vi tar hand om honom, säger Peter.

Var inte grunden till LSS just att funktionshindrade skulle få leva som andra som mycket som möjligt? Men blir det för dyrt så gäller inte lagen i praktiken.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Bastuper » 2013-04-03 13:41:25

Jag hade bostöd, men då jag saknar psyk diagnos så
har jag idag hemtjänst efter att jag flyttat till ny ort.

Känns ju lagomt kul.....
Bastuper
Inaktiv

Anslöt: 2011-02-24

Återgå till Aspergare och vården

Logga in