LASS/LSS tillämpas hårdare.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Forummedlem » 2009-09-16 7:59:21

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3101696

Försäkringskassan har blivit hårdare i sin bedömning av vem som har rätt till personlig assistans och allt fler personer som har fått sin assistans betald av försäkringskassan blir nu av med den. [...]

I dag kan de som får avslag hos försäkringskassan ansöka om assistans hos kommunen. Flera kommuner har dock följt Försäkringskassans riktlinjer och gör i dag samma bedömning av måltidssituationen. Det finns exempel på kommuner som istället för att bevilja assistans hänvisar till hemtjänst.

Dessutom bereds just nu en ny LSS-lag som ska träda i kraft första januari 2011 och enligt det förslag som har gått ut på remiss ska kommunen inte alls erbjuda personlig assistans, utan andra mer hemtjänstlika insatser. [...]

Moderator: Ändrade lite i rubriken.
Moderator: Satte texten som citat på begäran av inläggsförfattaren
Senast redigerad av Forummedlem 2011-05-04 21:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Forummedlem

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Inger » 2009-09-16 8:07:09

Helt sjukt!

Samtidigt som man kan slänga ohyggliga pengar i sjön på att tvångs'vårda' högfungerande som inte vill ha hjälp.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-16 16:49:09

Ja fy faderullan, de får kalla fötter nu när allt fler inte kan klara sig i samhället :evil: . Det är roligare att plåga de som inte vill ha vård och hjälp. Det ligger i människans natur att bete sig som mordiska apor.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:36:55, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Pemer » 2009-09-16 16:51:25

Och det är ju inte samhället det är fel på, när det plötsligt ställs högre och högre krav så att vi blir fler och fler som inte klarar dem, det är givetivs fel på oss..... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-16 16:58:14

Pemer skrev:Och det är ju inte samhället det är fel på, när det plötsligt blir fler och fler som inte klarar de krav som ställs, det är ju på oss..... :roll:
Ja men exakt, det är ju välkänt att vi är en samling arbetsskygga simulanter :roll: . Helt plötsligt kom en massa personer på att de inte vill bidra till samhället längre, och så började de kalla sig Aspergare! Åh, vem ska jag skicka Darwinawardet till?

Ättestupa vore mer ärligt. Vi kan börja med de rörelsehindrade. Istället för att han i radioinslaget ska kvävas till döds av maten för att ingen har råd att vakta honom, så kan vi ju knuffa honom utför ett stup :x icon .

Sverige, trygga Sverige, den sista, bortglömda Sovjetstaten.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:37:00, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Juddy » 2009-09-17 1:26:33

Ledsen att vara en smart ass men än så länge är personlig assistans, det är enligt LASS. Försäkringskassan står för personliga assistenter utöver tjugo timmar, under tjugo timmar är det kommunen. När FK beviljar personlig assistans gör man det enligt LASS. Än så länge. Men allt kommer ju att kastas överbord i januari.

Idag måste man verkligen orka kämpa för sin egen rätt. Jag JO-anmälde min egen psykiatriska klinik och fick visserligen rätt men det blev outhärdligt att gå där. Min privatpraktiserande psykiater är jättebra men man undrar ju. Jag såg så många kramas till och där det enda man egentligen kunde göra vad att verkligen uppmana till att du ska verkligen överklaga det här, alltså jag menar att du ska överklaga det här. Men också det lär bli svårare och svårare, att få igenom ett överklagande som dömer till förmån för den som överklagar. Det har funnits fall där myndigheter, vilken det nu är, inte ger sig utan där de drar alltsammans genom länsrätt, kammarrätt och sedan väääääntetiiiiiden för att kanske eventuellt få upp det i regeringsrätt. Och långt innan länsrätten har länsstyrelsen eller JO kritiserat och sågat myndigheten jäms med fotknölarna.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Zombie » 2009-09-17 1:39:49

Jag har redan för länge sedan hört om det sistnämnda.
Givetvis är den här överklagansrätten illusorisk för de flesta av oss. Menade de allvar med den skulle de erbjuda alla sjuka, funktionshindrade, fattiga ensamstående med barn och så vidare assistans med den till att börja med.

I övrigt är jag böjd att hålla med Sugis.

Och så har en del av oss som kan drabbas av det här för avsikt att rösta borgerligt... till och med av inget bättre skäl än att de inte kan sätta sig över sitt hat mot Mona Sahlin som person (!)...

*djupt djävla pessimistisk*
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Juddy » 2009-09-17 1:47:11

Jag håller fast vid illusionen att något som liknar rättvisa ännu ska finnas för de som utan egen skuld inte kan ställa sig upp och tala för sig själva.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Juddy

Inläggav Inger » 2009-09-17 2:13:49

Zombie skrev:Jag har redan för länge sedan hört om det sistnämnda.
Givetvis är den här överklagansrätten illusorisk för de flesta av oss. Menade de allvar med den skulle de erbjuda alla sjuka, funktionshindrade, fattiga ensamstående med barn och så vidare assistans med den till att börja med.

När en jag känner fick avslag på sin ansökan så erbjöd sig faktiskt samma handläggare att hjälpa till att skriva överklagan.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-17 7:12:22

Juddy skrev:Idag måste man verkligen orka kämpa för sin egen rätt. Jag JO-anmälde min egen psykiatriska klinik och fick visserligen rätt men det blev outhärdligt att gå där.

Vad anmälde du dem för?

Och vad var det som blev outhärdligt? Betedde de sig dåligt mot dig efteråt, eller var det bara du som tyckte att det kändes jobbigt efteråt?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Juddy » 2009-09-17 7:51:32

Jag ville ha utdrag ur min egen journal och de vägrade mig det med hänvisning till att de bara lämnar ut det om man har gått igenom det enskilt med personal. Och det är olagligt. Om jag vill ha ut utdrag ur mig egen journal så ska jag bara få det, inga frågor ställda om varför. De kan neka i vissa fall, t ex om jag bedöms ta skada av att läsa vad som där står. De har ingen rätt att ställa krav som att man måste gå igenom den med personal, allt enligt Förvaltningslagen. Om man vägras utdrag ska man ha ett beslut där skälen till varför framgår. Det enda man kunde säga att det var deras RUTIN att inte lämna ut journaler utan krav vissa krav som man rent juridiskt då inte har rätt att ställa. Ju mer jag insisterade desto mer förbannad blev behandlaren och läkaren.

Vände mig till landstingsjuristen som uppmanade dem att lämna ut handlingarna PER omgående men det var utan resultat och då JO-anmälde jag dom för att ha brutit med Förvaltningslagen. JO riktade kritik mot att RUTINER inte får bryta mot lagrummet. Det var den nedlåtande tonen plus att de räknade med att jag bara skulle finna mig i rutinerna som gjorde mig skitförbannad. Det är som om de inte räknar med att det finns välutbildade människor som drabbas av psykisk sjukdom men som förmår tala för sig.

Trots att JO uppmanade dem att skyndsamt lämna ut handlingarna, skyndsamt är inte mer än en vecka, så fick jag aldrig ut dem. Jag fick ta del av dem först hos min nya psykiater som var den som begärde och till slut fick utdrag för att kunna fortsätta behandlingen. Det här är det korta versionen av vad som hände.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Juddy

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-17 20:40:50

Juddy, det låter inte riktigt klokt.

Fanns det någon anledning till att inte visa jorunalen? Som de tyckte alltså, mer än "rutiner"?

Och - jag trodde att det blev konsekvenser om man inte följer JO's beslut, men det verkar ju hända mindre än om man skiter i ARN.
Bror Duktig

Inläggav Juddy » 2009-09-17 20:56:48

I sitt svar till JO skrev man att kliniken hade utarbetat de här rutinerna "med hänsyn till" patienterna.
Och nej, inga av de rekvisit som finns, t ex att man kan bli sjukare om man får ta del av journalen fanns/finns.

JO kan åtala för tjänstefel om någon myndighet har gjort fel så in i bomben men då ska de verkligen ha gjort fel.
JO kritiserade nu kliniken för att deras rutiner uttryckligen bryter mot förvaltningslagen och krävde förändring. Omgående. Och förutom rutiner så var det det gamla vanliga med att arbetsbelastning och sånt.

Så jag kom åtminstone så långt. Hade det här skett för några år sedan då hade jag aldrig orkat utan snarare att jamen låt dom sitta där med sina journalhandlingar. Jag borde förmodligen ge mig på dom igen för att få dom att lämna ut dem till just MIG men jag har just nu inte orkat.
Juddy

Inläggav Forummedlem » 2009-09-18 12:32:07

Bror Duktig skrev:[...] Och - jag trodde att det blev konsekvenser om man inte följer JO's beslut, [...]

Nej, om JO kritiserar en myndighet, då medför detta i formell mening inga som helst konsekvenser för myndigheten. Men det kan ju vara ganska pinsamt för en myndighet att få JO-kritik, speciellt om JO väljer att publicera beslutet i JO:s ämbetsberättelse, som släpps årligen i november. Ämbetsberättelserna har en mycket stor spridning och finns även på webben:
http://jo.se/sv/Om-JO/Ambetsberattelser/

Vid en utredning bedömer JO rättsligt huruvida en myndighet följer gällande lag och god sed när den handlägger ett visst ärende, men JO brukar inte ta ställning till sakfrågan i ett myndighetsbeslut. JO kan inte heller ändra eller upphäva en myndighets beslut.

Moderator: Lagade länken på inläggförfattarens begäran
Senast redigerad av Forummedlem 2011-05-04 21:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Forummedlem

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-18 15:16:51

Men om de inte följer lagen, så borde det ju bli några konsekvenser.
Bror Duktig

Inläggav Juddy » 2009-09-18 15:33:54

Det blir det inte. Tyvärr.
Det är därför man kan hamna i kläm så fruktansvärt mellan myndigheter.
Det var därför jag inte kunde jobba kvar på myndighet där man hade att göra med människor just därför att man kunde stöta på sådana etiska övertramp. Inte juridiska övertramp även om det förekom och då kunde jag ju säga att ÖVERKLAGA varje beslut du får och gör en jo-anmälan. Ingen myndighet tycker trots allt om jo-anmälningar, särskilt när JO yttrar kritik på kritik på kritik mot samma myndighet eller sama enhet. Men någon bestraffande funktion har inte JO.
Juddy

Inläggav Pemer » 2009-09-18 15:38:42

Ett jävla skitsamhälle är vad Sverige är. Medborgarna är till för myndigheterna i stället för tvärtom och all lagstiftning har skrivits för att gynna att skitstövlar ska kunna bete sig hur som helst om de blivit anställda vid myndigheter.

Man undrar hur de har tänkt, men det är så de har byggt upp Sverige... ett överhetssamhälle som ofta låter väldigt fint, men när det kommer till kritan får vi vanligen se var skåpet ska stå. En välfärdsstat, inte ett välfärdssamhälle.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Juddy » 2009-09-18 15:56:50

Jag tänkte skriva nåt till försvar för handläggare här men det blir bara stereotypier. För att orka fatta beslut som man vet kan påverka en annan persons liv mycket negativt så går man inte till jobbet som privatperson utan som myndighetsmänniska. FK, t ex, får nya regler och lagparagrafer varje halvår. Man måste ju förhålla sig till det på nåt sätt. Orkar man inte det, då slutar man och börjar nån annanstans i stället.

Detta sagt, jag gillar inte FK nåt vidare numera. Varken hur det var som arbetsplats betraktat eller nu som den myndighet jag tacknämligt har lite att göra med. Men skulle jag anfalla nån så skulle jag gå på politisk nivå. Husmark-Pehrson som socialförsäkringsminister. Så fort hon kommer i tv eller radio måste jag byta kanal. En annan stor skillnad mot många andra är att jag ändå vet hur systemet funkar inifrån. Jag kan tala maktspråket lika väl som de på myndigheter kan, och ofta bättre än dom. Det i sig blir till väldigt intressanta samtal.
Juddy

LASS/LSS tillämpas hårdare (Ekot).

Inläggav Alien » 2013-02-23 2:28:45

Jättebump!

Jonas behöver assistans dygnet runt. Han har en cp-skada, svår autism och är utvecklingsförsenad.
Försäkringskassan har stramat upp tolkningen av vad som är ett grundläggande behov.
Tydligast blir det i bedömningen av måltiden. Enligt Försäkringskassan är det bara om man inte kan äta själv som man anses ha behov av assistans vid måltiden.
Jonas kan själv föra skeden till munnen, men han kan inte skära maten i bitar och han sätter i halsen om han inte övervakas. Det spelade ingen roll i Försäkringskassans bedömning, berättar Kicki.
---
Det finns exempel på kommuner som istället för att bevilja assistans hänvisar till hemtjänst.
Dessutom bereds just nu en ny LSS-lag som ska träda i kraft första januari 2011 och enligt det förslag som har gått ut på remiss ska kommunen inte alls erbjuda personligassistans, utan andra mer hemtjänstlika insatser.
Jonas har beviljats personlig assistans av kommunen, men hans mamma är orolig för hur det ska bli i framtiden.
För Jonas är hemtjänst förödande eftersom han behöver träffa personer som känner honom väl och han behöver lugn och ro.
– Eftersom jag vet vad hans svårighet är. Många ljud från andra människor som låter annorlunda är sådant som kan trigga igång den här unga herrn, vilket medför att han får stora utbrott där han gör illa sig själv framför allt och kan förstöra inredning.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3101696

Ack ja, med hemtjänsten vet man aldrig vem som kommer, det är en ständig ström av människor som passerar ens hem. Förr kunde man ha samma hemsamarit (som det då hette) fem dagar i veckan. Men nu har det utvecklats, och personalen går efter schema. Jobbigt för alla gamla och ännu värre för autister.

Och nu är den nya lagen införd:
Handikappupplysningen skrev:Lagen om assistansersättning LASS har upphört och reglerna har överförts till den nya socialförsäkringsbalken som trädde i kraft den 1 januari 2011. De bestämmelser som rör personlig assistans i LSS ska också tillämpas när det gäller assistansersättning.

Det krävs tillstånd för att få bedriva verksamhet med personlig assistans. Den som själv är assistansberättigad och är arbetsgivare åt sina assistenter ska anmäla sin verksamhet till Socialstyrelsen.

En ny regel finns nu i LSS när det gäller personer som har behov av mer än en personlig assistent samtidigt. Möjligheterna att tillgodose personens behov genom anpassning av bostaden eller andra hjälpmedel måste först utredas innan sådan assistans kan beviljas.
http://handikappupplysningen.se/gn/open ... uellt_lss/

Undrar om det finns någon rapport om hur det har gått.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2013-02-23 2:45:26

Vilka har rätt till personlig assistans?

Handikappupplysningen skrev:Är du under 65 år och behöver omfattande hjälp varje dag kan du ha rätt att få personlig assistans. Du har rätt att få behålla din personliga assistent även efter fyllda 65 år. Den som har behov av personlig assistans mer än 20 timmar/vecka kan få assistansersättning.

För att få personlig assistans måste en person ha behov av något följande:

hjälp med personlig hygien
hjälp med måltider
hjälp med att klä av och på sig
hjälp med att kommunicera
annan hjälp som förutsätter ingående kunskaper om den funktionshindrade.
Personlig assistans är ett personligt utformat stöd. Stödet är knutet till dig personligen. Det ska stärka din möjlighet att leva ett självständigt och oberoende liv.
http://handikappupplysningen.se/gn/open ... stans.html

Man måste alltså tillhöra någon av dessa tre personkretsar:

Assistansföretaget Humana skrev:1.utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd
2.betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter en hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom
3. andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.
http://www.humana.se/personligassistans ... assistans/

Så om man får stroke efter fyllda 65 år så anses det bero på "normalt åldrande", så i stället för personlig assistans så blir det ett vårdboende.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2013-02-23 3:03:21

Även om man är yngre än 65 år riskerar man att hamna på ett vårdboende mot sin vilja:

Monica drabbades av stroke och vårdades på Akademiska sjukhuset där hon också fick rehabilitering. Hon skulle få fortsatt rehabilitering i sin hemkommun (Östhammar) men den uteblev.

Hon har fått dåligt minne och har svårt att hitta orden. Hon har också stark yrsel och är svag i händerna, svårt att greppa saker och ting.

"Assistenten finns vid hennes sida varje från klockan 9 till klockan 14.15." Monica har ansökt om utökad assistanstid men fått avslag.

"Enligt Monica och hennes familj försämrar detta hennes mjligheter til rehabilitering då det är svår tför henne att f passande tider. De ifrågasätter även varför både hemtjänstpersonal och Monicas handläggare har uppmanat henne att flyttta in på äldreboende, trots att hon inte ens har fyllt 60 år." (UNT 2013-02-22 "Hjälplöst fast i byråkratin")

"Monicas son har överklagat beslutet om att inte utöka Monicas assistanstimmar, men överklagan han inte behandlats av kommunen eftersom man inte har arätt attt överklaga i hennes ställe."
Ja, det är alltid en utväg att skylla på formalia. Monica kanske inte längre förmår skriva under ett överklagande.

Kommunen kan givetvis inte kommentera ett enskilt fall. Men säger ändå att det inte är ett äldreboende Monica rekommenderats att flytta till utan ett "särskilt boende för personer med psykiska och fysiska funktionshinder". Men i praktiken lär det vara mest äldre människor där. Och lagen om assistans är ju till just för att funktionshindrade ska kunna få bo i sitt eget hem, precis som vanligt folk.

Antar att man kan få avslag både för att man anses för frisk och för att man anses för sjuk.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2013-02-23 3:44:32

Så här skrev man hösten 2011 att den nya lagen slagit:

SVT skrev:Antalet funktionshindrade som förlorar sin assistansersättning från Försäkringskassan är nu rekordhögt.

Vid de omprövningar som Försäkringskassan nu genomför är det många funktionshindrade som bedöms ha ett mycket mindre hjälpbehov än vad de ansågs ha tidigare.

Det beror på att bedömningarna i dag sker efter andra och hårdare måttstockar.

Det har resulterat i att 269 personer förlorade sin rätt till personlig assistans från Försäkringskassan förra året. Statistik från 2011 visar att trenden håller i sig.

Stora konsekvenser för den enskilde
För den enskilde kan det innebära att hela livsföringen måste ändras.

Försäkringskassan har på senare tid börjat tillämpa så kallad aktiv tidmätning. Det kan innebära att ett toalettbesök som förr bedömdes ta tio minuter från början till slut, i dag kanske bedöms ta bara två minuter.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/rekor ... -assistans
Den tiden assistenten väntar räknas inte in, men assistenten måste ju vara där, det är ju inte som att hen kan ha fritid i 8 minuter.

men detta skulle ändras:
När SVT ber Försäkringskassans ansvariga chef Therese Karlberg förklara regelverket berättar hon att man nu tänkt om när det gäller den aktiva tidmätningen.

-Vi har uppdaterat reglerna kring grundläggande behov och när det exempelvis gäller toalettbesök så räknar vi nu all tid.

FAKTA
Det är Försäkringskassan som ger assistansersättning till personer som har ett så kallat grundläggande hjälpbehov på tjugo timmar eller mer per vecka.

"Föra mat till munnen"
Det är en vägledande dom i Regeringsrätten 2009 som bidrar till att reglerna kring mätningen av det grundläggande hjälpbehovet har skärpts. I domen fastslogs att en person som kan "föra mat till munnen" inte får räkna måltidssituationen till de grundläggande hjälpbehoven.

Så om man inte klarar av att skära maten i bitar själv, så har man ändå inte hjälpbehov.

Men det var ju för över ett år sedan. Månntro det blivit bättre sedan dess?
Alien
Moderator

Inläggav Wine » 2013-04-03 10:42:47

De som verkligen har behov av stöd från samhället får se stödet minskas på grund av att kostnaderna för LSS hela tiden ökar:

DN - Simon mister sin assistans – och självständighet
Publicerad 3 april 2013 08:56

Fram till i år har Simon haft hjälp av assistenter 126 timmar i veckan, och praktiserat på Ekerö brandstation varje fredag. Nu har Stockholms stad sagt nej till praktiken och skurit ner antalet assistenttimmar till en tredjedel.

Simon har haft det som på byråkratsvenska kallas sysselsättning i två år. Tidigare var praktiken på en brandstation i Blekinge – han gick på folkhögskola i Sölvesborg – och sedan två år tillbaka har han varit med brandmännen i Tappström. Den sista maj tar det slut, om inte familjens överklagan går igenom.

DN - ”Man har blivit extremt restriktiv”
Publicerad 3 april 2013 09:32

Stödet till personer med funktionsersättning i Stockholms stad uppgår i år till nästan tre miljarder kronor.

– Kostnaderna har ökat jättemycket, de stiger och fortsätter stiga. Utgångspunkten måste vara att vi följer lagen, men vi kan inte spränga alla gränser, det är skattepengar vi rör oss med, säger ansvarigt borgarråd Ewa Samuelsson (KD).

Kostnaderna för stöd till funktionshindrade har sedan 1999 ökat från en till nästan tre miljarder för socialförvaltningen i Stockholm, mycket pga att allt fler får diagnoser som asperger och autismliknande tillstånd:

DN - Ökade kostnader när fler får diagnos
Publicerad 2013-01-02 09:34

Stockholms stads kostnader för stöd till funktionshindrade skenar. En viktig orsak är att allt fler får diagnoser som asperger och autism. – Det är en ny målgrupp för oss, säger Fredrik Jurdell, avdelningschef på socialförvaltningen.

– Det pågår mycket diskussioner om hur vi ska hantera det här i våra verksamheter, som är byggda mer utifrån utvecklingsstördas behov. Det är stor skillnad på behoven hos en människa som sitter i rullstol, och en som är fysiskt frisk men som har exempelvis tvångsföreställningar eller ett utåtagerande beteende.

Staden ansvarar för en rad insatser enligt lss, lagen om särskilt stöd. Det handlar om alltifrån grupp­boenden till daglig verksamhet för funktionshindrade.

Alla personer som anses ha ett livslångt behov av stöd omfattas av lss. För drygt tio år sedan handlade det nästan enbart om personer som fötts med någon form av obotligt handikapp eller utvecklingsstörning. Men sedan dess har socialförvaltningen successivt fått ställa om, eftersom allt fler människor, särskilt unga, får neuropsykiatriska diagnoser som också anses livslånga.

– Vi kan bara hänga med, de här människorna behöver stöd. Men någonstans i bortre ändan väntar ändå en intressant politisk diskussion. Vad ska diagnosticeras och vad tillhör det normala sättet att vara på, säger Fredrik Jurdell.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav rapchic » 2013-04-03 10:54:38

enligt dessa regler
hjälp med personlig hygien
hjälp med måltider
hjälp med att klä av och på sig
hjälp med att kommunicera
annan hjälp som förutsätter ingående kunskaper om den funktionshindrade.

så skulle ju jag nästan få personlig assistans då jag har det som värst med värk (min man får hjälpa mig att klä mig ibland då och jag kan inte laga mat då heller)
men som tur är så behöver jag inte så mycket hjälp i majoriteten av tiden, jag tycker inte om hur många personliga assistenter behandlar brukarna (och det skulle kännas konstigt då jag jobbat som personlig assistent)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Återgå till Aspergare och vården

Logga in