Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zirre » 2013-04-02 9:32:45

Han får väl leva på bidrag då och inse själv vad och hur mycket man faktiskt har råd till och inte.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Hijaal » 2013-04-02 9:40:11

Kanin skrev:
Hijaal skrev:90%-95% utav Sveriges befolkning ligger på minst en utav dom här 3 punkterna nedanför:

1. Fetma
2. Anorexia
3. Fetma & Anorexia

Drygt 10 procent av Sveriges befolkning över 16 år (6,8 % av kvinnor 20-29 år) är feta och andelen underviktiga är ca 2,2 procent (5,7 %). Ungefär en procent av kvinnor i riskåldern 13 till 30 år beräknas lida av anorexia.

Källor: http://www.scb.se/Pages/ProductTables____341406.aspx, http://www.atstorning.se/documents/Fakt ... ningar.pdf

Första länken kunde jag öppna, men tyvärr så har jag lite tråkiga nyheter till dig. BMI kan inte användas för att se om en person har Fetma eller Anorexia, så den länken är värd lika med 0%.

Andra länken kunde jag inte öppna.

Som sagt 90%-95% utav befolkningen har Anorexia/Fetma.
Hijaal
Bannad

Anslöt: 2013-03-24

Inläggav rapchic » 2013-04-02 10:00:45

typ en person som jag känner lider av fetma, jag känner inte längre nån som lider av anorexia du kanske ska flytta hit? (här hittar man inte heller nån så dyr etta, en dyr etta kostar väl 3000 kr här men jag skulle aldrig betala så mycket för en etta)

att ha en heltidslön med 110 kr/h är ju jättebra, man får ju mycket pengar över om man är smart ekonomiskt och man kan ändå fara och ha kul, tex kostade min och min mans bröllopsresa 7000kr (tillsammans) och det var inräknat shopping (vi har däremot råd på bil på mina 6000 efter skatt och min mans varierande mellan 0-13000 efter skatt 13000 är dock bara max 2 månader på sommaren, så vi använde bilen, men även bränslet är medräknat i dom 7000)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-02 10:09:29

Hijaal skrev:2. Det går inte för mig att träna hemma/utomhus eftersom det ger mig inte tillräckligt med motstånd.

Det är klart att det finns betydligt fler övningar, än de som man kan utöva i träningsmaskiner och med vikterna på ett gym, ute i världen som ger ett minst lika stort motstånd.
- Klättring
- Att lyfta egna vikter
- Triathlon

osv osv

Hijaal skrev:det är väldigt svårt att få i sig alla vitaminer/mineraler genom mat

Det där stämmer inte. Låt dig inte luras utav reklamerna.

Hijaal skrev:Om jag skulle gå bidrag så skulle jag anpassa mig efter bidraget, låt oss säga att jag får lågt bidrag så betalar jag det nödvändiga som hyra, osv sen skulle jag bara gå till en mataffär när jag behöver äta och ta en produkt och bara börja äta, väldigt simpelt och enkelt.

Skillnanden är att jag skulle få mer frihet.

Hur skulle du kunna få mer frihet när det du har klagat på är att de arbeten som du erbjudits inte har kunnat ge dig tillräckligt hög lön? Bidraget kommer att ligga i regionerna kring hälften utav den lönen.

Hijaal skrev:Men det här är nya sättet för samhället att få unga folk jobba att säga nedlåtande saker till dom som:

"Man måste ju börja nånstans"

Det är inte nedlåtande utan realistiskt.

Hijaal skrev:Det är så mycket saker som är fel i samhället så det vore utmärkt om folk började gå på bidrag så man kan ta hand om problemen som finns i samhället.

Det skulle inte finnas något samhälle att ta hand om ifall alla gick på bidrag. I vart fall inte något välfärdssamhälle.

Hijaal skrev:90%-95% utav Sveriges befolkning ligger på minst en utav dom här 3 punkterna nedanför:
Och på grund av att dom ligger i dom kategorierna kan jag inte ha sex med dom.

Det där är en desillusionerad vanföreställning. Dels stämmer inte din statistik och dels är dina tankar om att det skulle vara omöjligt att ha sex med människor som är över- eller underviktiga helt verklighetsfrånvända.

Hijaal skrev:Ja i samhället ingår jag själv också, men jag utgör en väldigt liten % utav samhället. Och hur vet du inte att jag försöker göra samhället bättre genom att leva på bidrag?

Det vet vi därför att det vore en ekonomisk belastning att utnyttja ett välfärdssystem när man ändå kan arbeta. Du har ju hittills enbart givit uttryck för att du inte vill arbeta. Kan du arbeta?

Hijaal skrev:Det är kul att folk kommentera att jag har beräknat fram att jag kan spara 3286Kr per månad men inte tar med i beräkningen dom andra saker som jag sagt

Det är snarast intressant att du är så fixerad vid din egen vanföreställning om din budgetering och dina obefogade krav att du inte har tagit till dig det vi har sagt i frågan.

Jag har klarat mig utmärkt på 8400 kr/mån som student och jag lovar att det blev mycket pengar över till lyxiga nöjen så som fester, presenter, kemtvättar mm.

Hijaal skrev:Som sagt 90%-95% utav befolkningen har Anorexia/Fetma.

Nej. Släpp den grundlösa fördomen och sök reda på realistisk statistik.

Överlag så är dina tankar och idéer om hur det skulle komma samhället till gagn ifall fler levde på bidrag trots att de vore arbetsföra helt irrationella. Jag tror inte att du i tillräckligt hög grad har utsatt dina teorier för objektiv kritik innan du publicerat dem här, eller än mindre innan du själv svalt de fixeringarna.

Försök att söka reda på lite bevis som stödjer dina påståenden så ska du se att det inte tar lång tid innan du inser hur fel mycket utav det du har givit uttryck för i denna tråden är.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav Hijaal » 2013-04-02 10:24:34

rapchic skrev:typ en person som jag känner lider av fetma, jag känner inte längre nån som lider av anorexia du kanske ska flytta hit? (här hittar man inte heller nån så dyr etta, en dyr etta kostar väl 3000 kr här men jag skulle aldrig betala så mycket för en etta)

att ha en heltidslön med 110 kr/h är ju jättebra, man får ju mycket pengar över om man är smart ekonomiskt och man kan ändå fara och ha kul, tex kostade min och min mans bröllopsresa 7000kr (tillsammans) och det var inräknat shopping (vi har däremot råd på bil på mina 6000 efter skatt och min mans varierande mellan 0-13000 efter skatt 13000 är dock bara max 2 månader på sommaren, så vi använde bilen, men även bränslet är medräknat i dom 7000)

Ojojoj vad billigt etta, speciellt med tanke på att du tyckte den var dyr. Vad ligger era 1:or på där i dom billiga kategorin då? Här var 4245Kr billigt och dom ligger på normalt 5500-6500Kr.

Ni är 2 tillsammans, så det är en hel del saker som delas på hälften som hyra, el, internet, hem telefon.
Hijaal
Bannad

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-02 10:30:04

Hijaal skrev:Här var 4245Kr billigt och dom ligger på normalt 5500-6500Kr.

Ifall du upplever att de hyrorna är för höga står det dig fritt att flytta till någon annan del av riket där hyresrätterna är billigare än i Stockholmsförorten Haninge. Vidare tror jag att det vore svårt att få tag i en hyresrätt i Haninge ifall man inte har stått i kö en längre tid. Du skrev tidigare att du inte kunde tänka dig att flytta för att få tag i ett arbete. Om du ändå inte får tag i en bostad så måste du ju flytta.

Har du tittat något på kötiderna?
Gripandekylig

Inläggav Hijaal » 2013-04-02 10:32:06

Gripandekylig skrev:
Hijaal skrev:2. Det går inte för mig att träna hemma/utomhus eftersom det ger mig inte tillräckligt med motstånd.

Det är klart att det finns betydligt fler övningar, än de som man kan utöva i träningsmaskiner och med vikterna på ett gym, ute i världen som ger ett minst lika stort motstånd.
- Klättring
- Att lyfta egna vikter
- Triathlon

osv osv

Hijaal skrev:det är väldigt svårt att få i sig alla vitaminer/mineraler genom mat

Det där stämmer inte. Låt dig inte luras utav reklamerna.

Hijaal skrev:Om jag skulle gå bidrag så skulle jag anpassa mig efter bidraget, låt oss säga att jag får lågt bidrag så betalar jag det nödvändiga som hyra, osv sen skulle jag bara gå till en mataffär när jag behöver äta och ta en produkt och bara börja äta, väldigt simpelt och enkelt.

Skillnanden är att jag skulle få mer frihet.

Hur skulle du kunna få mer frihet när det du har klagat på är att de arbeten som du erbjudits inte har kunnat ge dig tillräckligt hög lön? Bidraget kommer att ligga i regionerna kring hälften utav den lönen.

Hijaal skrev:Men det här är nya sättet för samhället att få unga folk jobba att säga nedlåtande saker till dom som:

"Man måste ju börja nånstans"

Det är inte nedlåtande utan realistiskt.

Hijaal skrev:Det är så mycket saker som är fel i samhället så det vore utmärkt om folk började gå på bidrag så man kan ta hand om problemen som finns i samhället.

Det skulle inte finnas något samhälle att ta hand om ifall alla gick på bidrag. I vart fall inte något välfärdssamhälle.

Och på grund av att dom ligger i dom kategorierna kan jag inte ha sex med dom.

Det där är en desillusionerad vanföreställning. Dels stämmer inte din statistik och dels är dina tankar om att det skulle vara omöjligt att ha sex med människor som är över- eller underviktiga helt verklighetsfrånvända.

Hijaal skrev:Ja i samhället ingår jag själv också, men jag utgör en väldigt liten % utav samhället. Och hur vet du inte att jag försöker göra samhället bättre genom att leva på bidrag?

Det vet vi därför att det vore en ekonomisk belastning att utnyttja ett välfärdssystem när man ändå kan arbeta. Du har ju hittills enbart givit uttryck för att du inte vill arbeta. Kan du arbeta?

Hijaal skrev:Det är kul att folk kommentera att jag har beräknat fram att jag kan spara 3286Kr per månad men inte tar med i beräkningen dom andra saker som jag sagt

Det är snarast intressant att du är så fixerad vid din egen vanföreställning om din budgetering och dina obefogade krav att du inte har tagit till dig det vi har sagt i frågan.

Jag har klarat mig utmärkt på 8400 kr/mån som student och jag lovar att det blev mycket pengar över till lyxiga nöjen så som fester, presenter, kemtvättar mm.

Hijaal skrev:Som sagt 90%-95% utav befolkningen har Anorexia/Fetma.

Nej. Släpp den grundlösa fördomen och sök reda på realistisk statistik.

Överlag så är dina tankar och idéer om hur det skulle komma samhället till gagn ifall fler levde på bidrag trots att de vore arbetsföra helt irrationella. Jag tror inte att du i tillräckligt hög grad har utsatt dina teorier för objektiv kritik innan du publicerat dem här, eller än mindre innan du själv svalt de fixeringarna.

Försök att söka reda på lite bevis som stödjer dina påståenden så ska du se att det inte tar lång tid innan du inser hur fel mycket utav det du har givit uttryck för i denna tråden är.

Okej eftersom du verkar så kunna så mycket så kan du visa mig övning för Baksida Lår, Insida Lår, Utsida Lår, Oblique.

Okej visa mig hur jag ska få i mig alla vitaminer & mineraler genom mat då om det är så enkelt.

Jag har inte sagt att det är omöjligt att ha sex med personer med anorexia/fetma bara att det finns en stor risk att det blir konsekvenser.

Och nej det är sant att 90%-95% utav befolkningen lider utav nåt av dom.
Hijaal
Bannad

Inläggav Hijaal » 2013-04-02 10:33:57

Gripandekylig skrev:
Hijaal skrev:Här var 4245Kr billigt och dom ligger på normalt 5500-6500Kr.

Ifall du upplever att de hyrorna är för höga står det dig fritt att flytta till någon annan del av riket där hyresrätterna är billigare än i Stockholmsförorten Haninge. Vidare tror jag att det vore svårt att få tag i en hyresrätt i Haninge ifall man inte har stått i kö en längre tid. Du skrev tidigare att du inte kunde tänka dig att flytta för att få tag i ett arbete. Om du ändå inte får tag i en bostad så måste du ju flytta.

Har du tittat något på kötiderna?

Nej har inte tittat på kötiderna, kanske gör det imorgon.

Tänker inte flytta, har min familj här.
Hijaal
Bannad

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-02 10:49:47

Hijaal skrev:Okej eftersom du verkar så kunna så mycket så kan du visa mig övning för Baksida Lår, Insida Lår, Utsida Lår, Oblique.

Sök på Google istället. Jag tänker inte träffa dig för att visa dig hur sådant går till. Det finns massor utav tekniker. I ord så kan cykling, rodd och klättring vara tre goda exempel.

Hijaal skrev:Okej visa mig hur jag ska få i mig alla vitaminer & mineraler genom mat då om det är så enkelt.

Man får i sig alla vitaminer man behöver genom en sund och varierad kost. Googla på respektive vitamin så finner du vilka livsmedel som innehåller den.

Tvärtom bör du se ifall du kan finna något bevis för att det vore nödvändigt att komplettera sin föda med vitamintillskott. Tro inte på ett sådant additivt påstående utan att ifrågasätta det.

Hijaal skrev:Jag har inte sagt att det är omöjligt att ha sex med personer med anorexia/fetma bara att det finns en stor risk att det blir konsekvenser.

Jag menade att din riskbedömning är felaktig.

Hijaal skrev:Och nej det är sant att 90%-95% utav befolkningen lider utav nåt av dom.

Ifall du skall påstå någonting så revolutionerande behöver du inkludera trovärdiga källor. Försök att finna några sådana så ska du se att dina antaganden är helt grundlösa.

Hijaal skrev:Nej har inte tittat på kötiderna, kanske gör det imorgon.

Okej, förbered dig på att det kan handla om 20 år.

Hijaal skrev:Tänker inte flytta, har min familj här.

Så du menar alltså att bara för att du vill bo i närheten utav din familj så ska kommunen hjälpa dig som tycks vara fullt arbetsför i övrigt att skaffa sig en bostad inom kommunen. Det är ett orimligt krav. Enbart ifall du inte kan arbeta så bör kommunen hjälpa dig med den saken. Ifall du däremot väljer att inte ta arbeten som du har erbjudits så anser jag inte att din ekonomiska situation bör vara något som kommunen skall ta särskild hänsyn till bara för att du vill bo nära din familj.

Som flera tidigare har frågat:
Vilken typ utav bidrag är det du har tänkt dig att leva på?
Hur har du tänkt dig att få dessa?
Gripandekylig

Inläggav Hijaal » 2013-04-02 10:52:17

Gripandekylig skrev:
Hijaal skrev:Okej eftersom du verkar så kunna så mycket så kan du visa mig övning för Baksida Lår, Insida Lår, Utsida Lår, Oblique.

Sök på Google istället. Jag tänker inte träffa dig för att visa dig hur sådant går till. Det finns massor utav tekniker. I ord så kan cykling, rodd och klättring vara tre goda exempel.

Hijaal skrev:Okej visa mig hur jag ska få i mig alla vitaminer & mineraler genom mat då om det är så enkelt.

Man får i sig alla vitaminer man behöver genom en sund och varierad kost. Googla på respektive vitamin så finner du vilka livsmedel som innehåller den.

Tvärtom bör du se ifall du kan finna något bevis för att det vore nödvändigt att komplettera sin föda med vitamintillskott. Tro inte på ett sådant additivt påstående utan att ifrågasätta det.

Hijaal skrev:Jag har inte sagt att det är omöjligt att ha sex med personer med anorexia/fetma bara att det finns en stor risk att det blir konsekvenser.

Jag menade att din riskbedömning är felaktig.

Hijaal skrev:Och nej det är sant att 90%-95% utav befolkningen lider utav nåt av dom.

Ifall du skall påstå någonting så revolutionerande behöver du inkludera trovärdiga källor. Försök att finna några sådana så ska du se att dina antaganden är helt grundlösa.

Hijaal skrev:Nej har inte tittat på kötiderna, kanske gör det imorgon.

Okej, förbered dig på att det kan handla om 20 år.

Hijaal skrev:Tänker inte flytta, har min familj här.

Så du menar alltså att bara för att du vill bo i närheten utav din familj så ska kommunen hjälpa dig som tycks vara fullt arbetsför i övrigt att skaffa sig en bostad inom kommunen. Det är ett orimligt krav. Enbart ifall du inte kan arbeta så bör kommunen hjälpa dig med den saken. Ifall du däremot väljer att inte ta arbeten som du har erbjudits så anser jag inte att din ekonomiska situation bör vara något som kommunen skall ta särskild hänsyn till bara för att du vill bo nära din familj.

Som flera tidigare har frågat:
Vilken typ utav bidrag är det du har tänkt dig att leva på?
Hur har du tänkt dig att få dessa?

Social Bidrag tänkte jag mig, vet inte vilka bidrag det finns. En sak som jag vet säkert är att jag kommer klara mig. Om jag behöver man så då går jag till nåt mataffär bara och äter utan betala.

Om jag behöver nånstans att sova då slår jag bara sönder porten på ett hus och går in.

Så simpelt och enkelt är det.

Admin

En del av inlägget är problematiskt men eftersom inläggsförfattaren har bannats pga ett annat inlägg är det inte aktuellt med någon åtgärd.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Hijaal
Bannad

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-02 11:04:27

Hijaal skrev:Social Bidrag tänkte jag mig, vet inte vilka bidrag det finns. En sak som jag vet säkert är att jag kommer klara mig.

Det kallas inte för socialbidrag längre. Hur kan du vara så säker på att du kommer att klara dig på det som idag ersatt socialbidraget?

Hijaal skrev:Om jag behöver man så då går jag till nåt mataffär bara och äter utan betala.
Om jag behöver nånstans att sova då slår jag bara sönder porten på ett hus och går in.

Hijaal. Du ger gång på gång uttryck för åsikter som tangerar uppvigling men i vart fall är nästintill anstiftande. Att beskriva en sådan ignorans för lagen och en sådan likgiltighet inför att begå brott ger detta forum en väldigt dålig image. Jag vill inte att mitt nickname skall synas i ett sammanhang där en människa hävdar att det är okej att stjäla, begå skadegörelse eller att begå inbrott. Det vill sannolikt ingen annan här heller.

För att återigen hänvisa till registreringsavtalet:

Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande eller något annat material som kan tänkas bryta mot forumreglerna eller någon tillämplig lag.

Du bryter gång på gång emot det.
Varför har du en sådan respektlös inställning till rikets lagar och forumets regler?
Gripandekylig

Inläggav Hijaal » 2013-04-02 11:11:45

Gripandekylig skrev:
Hijaal skrev:Social Bidrag tänkte jag mig, vet inte vilka bidrag det finns. En sak som jag vet säkert är att jag kommer klara mig.

Det kallas inte för socialbidrag längre. Hur kan du vara så säker på att du kommer att klara dig på det som idag ersatt socialbidraget?

Hijaal skrev:Om jag behöver man så då går jag till nåt mataffär bara och äter utan betala.

Hijaal. Du ger gång på gång uttryck för åsikter som tangerar uppvigling men i vart fall är nästintill anstiftande. Att beskriva en sådan ignorans för lagen och en sådan likgiltighet inför att begå brott ger detta forum en väldigt dålig image. Jag vill inte att mitt nickname skall synas i ett sammanhang där en människa hävdar att det är okej att stjäla, begå skadegörelse eller att begå inbrott. Det vill sannolikt ingen annan här heller.

För att återigen hänvisa till registreringsavtalet:

Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande eller något annat material som kan tänkas bryta mot forumreglerna eller någon tillämplig lag.

Du bryter gång på gång emot det.
Varför har du en sådan respektlös inställning till rikets lagar och forumets regler?

Det här är det som är det komiska med hjärntvättade människor.

Samhället har haft respektlöshet mot mig i 25år strax i 26år men det döljs genom att säga att jag har inte tagit eget ansvar.

Men när jag visar respektlöshet mot samhället så är folk där direkt och viftar med fingret i stilen "Aja baja, så här kan du inte göra förstår du väl. Du måste visa samhället respekt"

Skiter fullständigt vad det står i det avtalet eftersom folk har skitit i mig.

***Borttaget***

***Borttaget***

***Borttaget***

Admin

Detta är väldigt långt över gränsen för vad vi kan tillåta här på forumet. Dels uppmanar du en medlem att begå självmord, dels använder du dig av ett väldigt grovt och nedsättande språk.

Du är härmed bannad.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett

Admin: censurerade delar av inlägget.
Hijaal
Bannad

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-02 11:23:14

Hijaal skrev:Men när jag visar respektlöshet mot samhället så är folk där direkt och viftar med fingret i stilen "Aja baja, så här kan du inte göra förstår du väl.

Det är självklart att resten utav samhällets medborgare vill försvara sina egna intressen. Att betala skatt för att finansiera livet för en individ som inte arbetar därför att den inte vill ligger inte i någon samhällsmedborgares intresse. Därför uppmanas du att ta ansvar.

Hijaal skrev:***Borttaget***

Det vore inte konstruktivt av mig att undvika att korrigera de uppenbara sakfel, verklighetsfrånvända ideologier och könsdiskriminerande inslag som dina inlägg har innehållit. Det är bättre ifall jag gör vad jag kan för att hjälpa dig ur dessa vanföreställningar, och försöka förmå dig att se delar utav livet på ett annat och mer optimistiskt sätt. Slutligen får jag även nämna att jag inte anser det vara okej att rekommendera en annan människa att begå självmord. Det är olagligt, omoraliskt och bryter mot forumreglerna.

Admin: censurerade delar av inlägget.
Gripandekylig

Inläggav rapchic » 2013-04-02 11:42:36

Hijaal skrev:
rapchic skrev:typ en person som jag känner lider av fetma, jag känner inte längre nån som lider av anorexia du kanske ska flytta hit? (här hittar man inte heller nån så dyr etta, en dyr etta kostar väl 3000 kr här men jag skulle aldrig betala så mycket för en etta)

Ojojoj vad billigt etta, speciellt med tanke på att du tyckte den var dyr. Vad ligger era 1:or på där i dom billiga kategorin då? Här var 4245Kr billigt och dom ligger på normalt 5500-6500Kr.

Ni är 2 tillsammans, så det är en hel del saker som delas på hälften som hyra, el, internet, hem telefon.

2000-2500 kr/mån eller ja det finns ju rum med kokvrå och liknande för 500 kr/mån (min första "lägenhet").

vår gemensamma inkomst är väl 11000/mån kanske och det ska allt betalas för så 2 personer för mindre än vad du inte kan "leva på" som en person så det blir inte billigare att vara två på mindre.

edit: kanske ska tillägga att på dom där ca 11000kr har vi bil, hus på 127 kvadratmeter, gård, häst, kaniner, höns, katt, bin, bil och vi reser, äter ute etc etc
rapchic

Inläggav 9999999 » 2013-04-02 13:12:28

Även fast jag inte håller med Hijaal om det mesta så kan jag sympatisera med hans slutsatser. Det finns ingen som vill arbeta med honom/anställa honom iallafall så varför ska han inte gå på bidrag? Kan säga detsamma om mig själv.
9999999

Anslöt: 2012-09-27

Inläggav rapchic » 2013-04-02 13:25:36

försent för edit: kom på att min första "lägenhet" (rum med kokvrå) kostade 1000 kr tror jag (mamma betalade räkningen för hon fick det där "bostadstillägget" man får då man går skola) det var pappas rum med kokvrå som kostade 500 kr
rapchic

Inläggav higgspartikel » 2013-04-02 13:33:54

3. Jag äter riktigt mat men det är svårt att nå upp till 200g Protein utan att överstiga Kcal balansen och det är väldigt svårt att få i sig alla vitaminer/mineraler genom mat och om man lyckas så kommer det garanterat vara dyrare än pillrena.

4. Det här är en rolig poäng som dom flesta hjärntvättade människor tar upp, när ska jag leva då? Kul att folk alltid ska göra nåt för jobbet och aldrig nåt för leva. Okej flytta då, okej jobba mer då, okej gör det XX för jobbets skull aldrig nåt för att leva.

5. Jag köpte 1Kg frysta köttbullar för 32Kr vilket gör att 100g kostar 3,2Kr och om jag minns rätt så är köttfärs för tillfället 49,90Kr/Kg så där blir det 5Kr för 100g köttbullar så där blir det redan 1,8Kr dyrare och det är utan andra grejer som kanske behövs till att göra dom egna köttbullarna.

Vet att detta kommer lite sent, men det kanske går att läsa ändå.

2. Då har du inte varit tillräckligt kreativ.
3. Se ovan.
4. Du lever här och nu, som alla andra. Om du vill ha råd med gymkort, proteiner och mumbojumbo-pulver så får du jobba för det.
5. I Findus köttbullar (som kostar ca dubbelt så mycket som "dina" köttbullar) så ligger kötthalten på 69%. Har mycket svårt att tro att en lågprisvariant kan matcha det, speciellt inte med kött av någon nämnvärd kvalitet.
higgspartikel

Anslöt: 2012-10-29

Inläggav higgspartikel » 2013-04-02 13:41:47

9999999 skrev:Även fast jag inte håller med Hijaal om det mesta så kan jag sympatisera med hans slutsatser. Det finns ingen som vill arbeta med honom/anställa honom iallafall så varför ska han inte gå på bidrag? Kan säga detsamma om mig själv.

Så har jag också tänkt, men det leder ingenvart.
higgspartikel

Anslöt: 2012-10-29

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-02 13:42:38

9999999 skrev:Även fast jag inte håller med Hijaal om det mesta så kan jag sympatisera med hans slutsatser. Det finns ingen som vill arbeta med honom/anställa honom iallafall så varför ska han inte gå på bidrag? Kan säga detsamma om mig själv.

En anledning till varför han inte borde försörjas av bidrag är att han har valt att tacka nej till två anställningar där han erbjudits, enligt honom, för låg lön.

Hijaal skrev:bara blivit erbjuden slaveri där man får 112Kr/Tim eller 110Kr/Tim,

Det intressanta är väl snarast hur man kan komma till slutsatsen att en hälften så stor inkomst genom bidrag är både mer värt och värdigt.

Jag förstår ifall du i ditt fall inte har haft samma förutsättningar som han hade att få anställning. Givetvis är det ett klokt val av oss samhällsmedborgare att inkludera ett bidragssystem i vårt välfärdssamhälle som kan hjälpa de som för tillfället inte har någon anställning med att ändå slippa bli bostadslösa, gå hungriga osv. Jag hoppas att det löser sig för dig med arbetsinkomst så fort som möjligt.

Mitt numera klassiska tips, och någonting som jag själv under det senaste halvåret har ökat mina tillgångar med, är bitcoinhandel. Annars förstår jag att det kan kännas tryggt att ha en mer klassisk anställning med arbetsintervju, chefer, anställningsavtal, LAS osv. Lycka till =)
Gripandekylig

Inläggav 9999999 » 2013-04-02 14:01:32

higgspartikel skrev:Så har jag också tänkt, men det leder ingenvart.

Nä, det har jag väl inte väntat mig att det ska heller.

Gripandekylig skrev:En anledning till varför han inte borde försörjas av bidrag är att han har valt att tacka nej till två anställningar där han erbjudits, enligt honom, för låg lön.

Skulle antagligen inte själv tackat nej till ett sådant jobb, men om man nu gör det, är det då bättre att man försörjer sig genom brott och antagligen hamnar på anstalt, då kostar man ju alla er skattebetalare betydligt mer än 7000/mån?
http://www.kriminalvarden.se/sv/Startsi ... Kostnader/
9999999

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-02 14:27:14

9999999 skrev:
Gripandekylig skrev:En anledning till varför han inte borde försörjas av bidrag är att han har valt att tacka nej till två anställningar där han erbjudits, enligt honom, för låg lön.

Skulle antagligen inte själv tackat nej till ett sådant jobb, men om man nu gör det, är det då bättre att man försörjer sig genom brott och antagligen hamnar på anstalt, då kostar man ju alla er skattebetalare betydligt mer än 7000/mån?
http://www.kriminalvarden.se/sv/Startsi ... Kostnader/

Nej givetvis ska man inte försörja sig genom brott. Frågeställningen leder ju osökt in på frågan om vi skall implementera tvångsarbete eller ej. Analogt med gällande lagstiftning om brottsstraff så borde man ju inte kunna tvinga någon annan människa att arbeta. Det håller jag med om. Dock bör man ju heller inte låta de individer som inte vill bli delaktiga i samhället kosta samhället pengar. Problematik kan ju då även uppstå i det faktum att medborgarskap inte upphävs enligt gällande svensk lag. Så hur ska man hantera problemet?

Ja lösningen är väl att kommunicera med de jobbnekare så att de kan inse att de har en moralisk skyldighet att bidra till det samhälle som de vill leva i. Att lagstifta i frågan blir ju problematiskt. Därför kan ju samtal föras i skolmiljöer, på arbetsförmedlingar och inom socialförvaltningarna med de individer som nekar anställningar av osakliga skäl.

Idag skulle jag dock tro att det ligger närmare till hands att inte erbjuda dessa människor bidrag. Jag vet egentligen inte hur det ligger till med den lagstiftningen, de förordningarna och de övriga regler som ligger till grund för kommunernas beslut om att ge bidrag eller ej. Jag skulle dock tro att en person som har valt att inte acceptera anställningar exkluderas ur bidragssystemet.

Vidare kan man ju se dessa irrationellt grundade avböjningar till anställning som något form av tecken på mental ohälsa. Exempelvis kanske en individ är för deprimerad för att acceptera dessa anställningar, eller så kanske individen lider utav vanföreställningar om att "samhället" i alla avseenden är emot dem. Då kan ju personen sjukförklaras av läkare, ibland med medicinska tvångsmedel som påföljd, och ibland så kan dessa läkarutlåtanden leda till bidragsstöd p.g.a. att individen av medicinska skäl inte kan arbeta.

Jag har faktiskt svårt att finna någon helt bekväm lösning på det problemet.

- Det vore ju oskäligt att utvisa de som inte vill arbeta. Vart skulle de då hamna?
- Det vore oskäligt att avliva de som inte vill arbeta. De kanske bär på gener (typ hiv-immunitet) av vikt för mänskligheten.
- Det vore dock inte oskäligt i sig att neka dem bidrag, men de konsekvenser som dylika beslut kan föranleda skulle kunna innebära att individen då väljer att begå brott.

Om jag måste välja ett alternativ så väljer jag det sistnämnda. Det är mest humant, och då lämnas ansvaret för att individen inte skall ta till brott i individens egna händer:
- Den har ju fortfarande möjlighet att ta det där jobbet som den nekat.

Det är dock en svår fråga. Ser någon annan en bättre lösning på problemet?
Gripandekylig

Inläggav 9999999 » 2013-04-02 15:26:45

Gripandekylig skrev:Ja lösningen är väl att kommunicera med de jobbnekare så att de kan inse att de har en moralisk skyldighet att bidra till det samhälle som de vill leva i.

Varför?

Vi är alla födda in i detta samhälle oavsett om vi vill det eller inte. Att pröva på andra samhällen för att se om man passar in bättre där är inte enkelt, kräver sociala förmågor, att man har något att leva på medan man gör det och kostar antagligen mer än vad man får från socialen.

Att leva ute i skogen kräver att man faktiskt har kunskapen att göra det vilket inte är något som samhället lär en gratis. Sen är all mark redan ägd, troligen även i östra Ryssland om det går att leva på den. Har man inte råd att köpa den blir man kriminell oavsett.

Om samhället vill att människor ska bidra så har väl samhället också ett ansvar att se till att människor vill bidra till det. Vill inte människor det så är det ju samhället som har misslyckats.

Gripandekylig skrev:Jag skulle dock tro att en person som har valt att inte acceptera anställningar exkluderas ur bidragssystemet.

Om man inte accepterar jobb man blivit erbjuden förlorar man sitt socialbidrag, så på det sättet har vi redan tvångsarbete. Samma om man hamnar i fas 3.

Gripandekylig skrev:Vidare kan man ju se dessa irrationellt grundade avböjningar till anställning som något form av tecken på mental ohälsa.

Rätt så klassiskt att kalla alla som inte passar in i samhällsnormen mentalt störda ja. Det har alltid varit populärt.

Gripandekylig skrev:- Det vore oskäligt att avliva de som inte vill arbeta

Så människor har ett "moraliskt ansvar" att arbeta, men att avliva dem ifall de inte gör detta är inte omoraliskt, bara "oskäligt"? Mänskligt liv har inget värde i sig själv enligt dig, bara om det kan användas till något?

Gripandekylig skrev:Om jag måste välja ett alternativ så väljer jag det sistnämnda. Det är mest humant, och då lämnas ansvaret för att individen inte skall ta till brott i individens egna händer:

"Ta ansvar" och känn dig som en slav, eller strunta i det och bli kriminell. Jepp, det är valfriheten många av oss verkar ha idag.

Gripandekylig skrev:Ser någon annan en bättre lösning på problemet?

Eller, bara fortsätt att hota människor med hemlöshet och påtvingad kriminalitet ifall de inte tar skitjobb. Det funkar ju bra i nuläget men kanske inte kommer göra det i längden om ekonomin förvärras.

Som en lite mer långsiktig lösning, tvinga dessa personer att slåss nakna mot hungriga lejon på globen som underhållning och i avskräckande syfte för oss andra. Det löser väl ditt problem väldigt effektivt skulle jag gissa.

Hans DNA kan man ju alltid spara ifall den skulle visa sig användbar.
9999999

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-02 15:50:11

9999999 skrev:
Gripandekylig skrev:Ja lösningen är väl att kommunicera med de jobbnekare så att de kan inse att de har en moralisk skyldighet att bidra till det samhälle som de vill leva i.

Varför?

Därför att ett samhälle bygger på samarbete och gemensam ansträngning.

9999999 skrev:Att leva ute i skogen kräver att man faktiskt har kunskapen att göra det vilket inte är något som samhället lär en gratis. Sen är all mark redan ägd, troligen även i östra Ryssland om det går att leva på den. Har man inte råd att köpa den blir man kriminell oavsett.

Enligt evolutionära grundprinciper är det ju individens egna uppgift att säkerställa sin egen överlevnad. Visst finns det dock flera metoder att lära sig om överlevnad i samhället. Internet är ju ett givet svar. Scoutföreningar är ett annat alternativ. Även i de gratis skolorna lärs friluftsliv ut. I vart fall på de skolor jag har gått på.

Angående ägandet och utnyttjandet utav marken så är vi ju i Sverige välsignade dels utav allemansrätten: alla medborgare äger marken och får nyttja den inom vissa gränser. Vidare finns det lagstiftade möjligheter att jaga även på mark som ägs utav andra ifall det gäller nödsituationer. Mitt exempel med östra Ryssland handlade främst om att jag hade förstått det som så att trådskaparen inte såg sig själv som en del utav det Svenska samhället. Det är ju för övrigt lite klyschigt och av den anledningen även humoristiskt uppmuntrande att nämna just de djupa skogarna i Sibirien och liknande.

9999999 skrev:Om samhället vill att människor ska bidra så har väl samhället också ett ansvar att se till att människor vill bidra till det. Vill inte människor det så är det ju samhället som har misslyckats.

Eftersom samhället består utav människor så ligger det enbart i individens intresse att samhället ens existerar. Därför krävs det inga vidare ansträngningar för att få människor att bidra. Det är en självklarhet för varje individ: annars utesluts den i många sociala hänseenden, och får lida utav det i ekonomiska hänseenden.

9999999 skrev:
Gripandekylig skrev:Jag skulle dock tro att en person som har valt att inte acceptera anställningar exkluderas ur bidragssystemet.

Om man inte accepterar jobb man blivit erbjuden förlorar man sitt socialbidrag, så på det sättet har vi redan tvångsarbete. Samma om man hamnar i fas 3.

Okej, vad intressant. Det låter ju verkligen som någonting man skulle kunna skriva sin examensuppsats om på juristprogrammet. Alltså begränsningsområdet för tvångsarbete inom svenska samhället. Mycket mycket intressant verkligen.

9999999 skrev:
Gripandekylig skrev:Vidare kan man ju se dessa irrationellt grundade avböjningar till anställning som något form av tecken på mental ohälsa.

Rätt så klassiskt att kalla alla som inte passar in i samhällsnormen mentalt störda ja. Det har alltid varit populärt.

Jag menar naturligtvis inte att fördöma någon eller att kalla dem mentalt störda. Det jag syftade på var reella bakomliggande psykiska problem. Även jag själv har haft svårt att arbeta när jag har varit deprimerad. Jag ber om ursäkt ifall det framstod som nedlåtande gentemot andra.

9999999 skrev:
Gripandekylig skrev:- Det vore oskäligt att avliva de som inte vill arbeta

Så människor har ett "moraliskt ansvar" att arbeta, men att avliva dem ifall de inte gör detta är inte omoraliskt, bara "oskäligt"? Mänskligt liv har inget värde i sig själv enligt dig, bara om det kan användas till något?

Även det är en fundamental fråga. För mig personligen har allt liv ett alldeles särskilt värde, oavsett det är en människa, en ekorre eller en ormbunke. Jag ville bara ur ett väldigt pragmatiskt samhällsnyttigt perspektiv påvisa att det dessutom finns andra värden. Jag vet ju att inte alla delar min uppfattning om universellt mänskligt värde, så jag ville få med dem också på tåget.

9999999 skrev:
Gripandekylig skrev:Om jag måste välja ett alternativ så väljer jag det sistnämnda. Det är mest humant, och då lämnas ansvaret för att individen inte skall ta till brott i individens egna händer:

"Ta ansvar" och känn dig som en slav, eller strunta i det och bli kriminell. Jepp, det är valfriheten många av oss verkar ha idag.

Ja exakt. Om man vill leva i det svenska samhället så är det så. Mer frihet finns inte och det är givetvis en utav nackdelarna med att ha så utvecklade samhällen som vi har idag. Ett gott exempel på civilisationens baksida.

9999999 skrev:
Gripandekylig skrev:Ser någon annan en bättre lösning på problemet?

Som en lite mer långsiktig lösning, tvinga dessa personer att slåss nakna mot hungriga lejon på globen som underhållning och i avskräckande syfte för oss andra. Det löser väl ditt problem väldigt effektivt skulle jag gissa.

Hans DNA kan man ju alltid spara ifall den skulle visa sig användbar.

De förslagen tycker jag låter extremt inhumana och är verkligen inget jag tycker att du borde förespråka. För övrigt handlar det inte om mitt problem utan om vårt gemensamma problem. Hur skulle det på något vis lösa någonting att låta människor som inte accepterat arbeten men vill leva på bidrag utan medicinsk orsak slåss emot lejon? Jag förstår verkligen inte syftet. Menar du verkligen det där om att låta dem slåss emot lejon på riktigt? Det verkar väldigt fel för mig.

Att spara någons DNA och sända dem till sin död? Det är ju också väldigt grymt och fascistiskt gentemot sina medmänniskor. Nej. Tänk om.

Är det någon som har någon mer realistisk lösning på problemet?
Gripandekylig

Inläggav 9999999 » 2013-04-02 18:02:43

Gripandekylig skrev:Enligt evolutionära grundprinciper är det ju individens egna uppgift att säkerställa sin egen överlevnad.

Att försöka applicera evolutionära grundprinciper på moderna samhällen blir nog lätt inhumant. Nazisterna var väl de sista som försökte. Tänk om.

Gripandekylig skrev:Visst finns det dock flera metoder att lära sig om överlevnad i samhället. Internet är ju ett givet svar. Scoutföreningar är ett annat alternativ. Även i de gratis skolorna lärs friluftsliv ut.

Från vad jag kommer ihåg från scouterna så lärde vi ju oss kanske inte att överleva i vildmarken riktigt så grundläggande som kanske skulle ha behövts. Sen var det inte gratis heller, fast kanske har man råd med det även på soc. Tror du man kan komma där som vuxen och be dem lära en göra detta?

Vet inte om allemansrätten tillåter en att bosätta sig på en bit mark, odla den, hugga ner träd och bygga en stuga men tvivlar starkt på det.

Gripandekylig skrev:Vidare finns det lagstiftade möjligheter att jaga även på mark som ägs utav andra ifall det gäller nödsituationer.

Vet du om lagen även tillåter att man sätter upp fällor o dyl eftersom man kanske inte har vapenlicens eller pengar att köpa jaktgevär/ammunition för? Och om man gör detta som ett sätt att leva permanent på kan det verkligen räknas som nödsituation?

Gripandekylig skrev:Därför krävs det inga vidare ansträngningar för att få människor att bidra. Det är en självklarhet för varje individ: annars utesluts den i många sociala hänseenden, och får lida utav det i ekonomiska hänseenden.

Du menar "borde inte krävas" i din mening? För uppenbarligen krävs det ju, och uppenbarligen är det inte en självklarhet för varje individ, från människor som inte vill jobba till de som "skatteplanerar". Samhället spenderar enorma summor på att få människor i olika former av arbete med bidrag till arbetsgivare.

Det där låter mer som önsketänkande än något som är förankrat i verkligheten.

Gripandekylig skrev:De förslagen tycker jag låter extremt inhumana och är verkligen inget jag tycker att du borde förespråka. För övrigt handlar det inte om mitt problem utan om vårt gemensamma problem.

Jag anser ju först och främst att detta inte är ett problem och min lösning var att låta dem leva på bidrag om de inte vill arbeta. Detta är straff nog i sig.

Gripandekylig skrev:Hur skulle det på något vis lösa någonting att låta människor som inte accepterat arbeten men vill leva på bidrag utan medicinsk orsak slåss emot lejon?

Detta var väl sarkasm/satir av något slag. Jag ursäktar om det missförstods som ett seriöst förslag. Poängen var väl att om du tycker att man ska skrämma människor med att dra in deras enda levebröd så blir mitt förslag iofs betydligt mindre humant men det är en skillnad i grad, inte i sak.

För att det ska vara ett humant förslag att dra in någons socialbidrag, ifall detta är det enda de har att leva på, förutsätter att det finns ett val att leva utanför samhället. Men man föds in i samhället, som inte genom ens vanliga utbildning lär en hur man överlever utanför det, och de flesta har inget annat realistiskt val än att leva här. Då blir alternativen att leva på släktingar/vänner och kriminalitet.

Denna avskräckande effekt fungerar säkert bra på de som har arbete och får de att jobba hårdare och acceptera tuffare krav för att få fortsätta arbeta, men det är knappast motiverande för de som står utanför detta eller blir tvungna att försörja personer som utsätts, det skapar snarare samhällsförakt.

Sen om för många människor väljer att inte arbeta utan istället gå på bidrag, så kan ju detta bli ett problem vi behöver en lösning på. Men jag tror inte att så många människor egentligen vill det.
9999999

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in