Praktikarbete givande? (Omröstning)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Är det givande att praktisera?

Ja
21
54%
Nej
18
46%

Antal röster : 39

Inläggav Kristofer » 2008-05-13 11:53:07

Milyc skrev:Jag kom dit som omyndig (16 år) och personliga protester tolkades som en del av min "problematik" och vändes alltså istället till argument FÖR att jag behövde vara där.

Men borde de inte märkt att du klarade uppgifterna lite för bra, dvs. var överkvalificerad? Om fallet var sådant måste jag säga att de använda ojusté härskarmetoder.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:05:46, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Tomtenissa » 2008-05-13 11:59:20

Kristofer skrev:
Tomtenissa skrev:Det jag observerat på mina arbetsplatser är att de flesta andra anställda ser ner på arbetspraktikanter eftersom det är "allmänt känt" att de som är det har mycket stora problem i livet (läs: droger, är "invandarare eller annat drägg", är lätt förståndshandikappade eller som inte kan sköta sig som vanliga anställda och folk som inte får plats på Samhall).
De får ofta göra de tråkigaste och mest bisarra uppgifterna och cheferna ser dem bara som "gratis arbetskraft" som kan slängas bort så fort praktiken är över.

Här sammanfattar du precis det som jag tidigare också försökt påtala som motivering till min skepsis kring praktik.

Ja, men jag måste verkligen poängtera att det där gäller arbetspraktik genom arbetsförmedlingen.

Folk som praktiserar för att de gör sitt exjobb eller annat liknande (genom sina högskoleutbildningar) ses oftast som tillgångar och blir mycket väl bemötta.
Min praktikplats berodde sig ju på att jag hade väldigt bra kontakter och hade tidigare erfarenhet inom området. Jag togs emot som att jag var en inom "plugg"-kategorin. Dessutom hamnade jag i "bra kontakter"-facket vilket också är väldigt viktigt inom just den branschen.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 14:05:46, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa

Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Kristofer » 2008-05-13 12:50:24

Jo, jag förstog det! Det är en helt annan sak att vara exjobbare eller ha fått via kontakter.
Kristofer

Inläggav Tomtenissa » 2008-05-13 13:03:50

Det tråkiga är ju att det promt "måste" vara så. Alltså... klart synen på den parktikvarianten kan ändras, men det lär nog bli svårt! speciellt som många utav de som får arbetspraktik är sådana som inte klarar av att få jobb på något annat sätt. >.<

Agh, undrar hur man skulle kunna få upp statusen på just det eller åtminstone få bort "DU ÄR JU HELT JÄVLA STÖRD OMGWTF"-stämpeln. :?
Tomtenissa

Inläggav Milyc » 2008-05-13 15:37:46

Kristofer skrev:
Milyc skrev:Jag kom dit som omyndig (16 år) och personliga protester tolkades som en del av min "problematik" och vändes alltså istället till argument FÖR att jag behövde vara där.

Men borde de inte märkt att du klarade uppgifterna lite för bra, dvs. var överkvalificerad? Om fallet var sådant måste jag säga att de använda ojusté härskarmetoder.

Man kan ju inte mer än lösa arbetsuppgifterna och när man hela tiden fick för enkla arbetsuppgifter säger det väldigt lite om min faktiska förmåga.

Det förekom även att jag svarade på ett mer rätt sätt än vad vissa lärare hade kunskaper att bedömma då de ofta var utbildade att undervisa på förskola till mellanstadium fast jag kom dit med nästan hela högstadiet klart. Jag kunde exempelvis få "fel" på en engelsk glosa för att läraren hade sämre kunskaper än jag och inte kände till det ord jag svarade med eller uttalade det felaktigt och anmärkte på mig när jag utttalde det rätt. Ännu värre kunde det vara i ämnen som jag var ännubättre på som historia och samhällskunskap. Mitt sätt att reagera på i sådana situationer var kanske inte så diplomatiskt för jag var än mindre socialt kompetent då än nu men du har rätt: Det var ojusté härskarmetoder.

Jag tror det gick många av dessa som bäst mellanstadielärare förnär att de inte var kvalificerade att undervisa mig och det var ingenting de ville erkänna i första taget.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:05:46, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv

Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Milyc » 2008-05-13 16:07:29

KrigarSjäl skrev:Jag vet tillräckligt mycket om människorna för att våga påstå att Milyc är en fighter. Vilket han bevisat en gång för alla genom sina universitetsstudier. "Från särskolan till universitetet", hur många hade fixat det på en skala?

Tack så mycket för det erkännandet. Det är just en kämpe jag känner mig som och vill uppfattas som, inte som en liten stackare som omgivningen hela tiden skall hjälpa.

KrigarSjäl skrev:Skulle tro att det finns en icke obetydlig mängd aspergare som hamnat i den miljön; dagcenter, särskola samt övriga kommunala handikapprojekt. Och där får de lära sig att de är mer handikappade än vad de är, att de tillhör de mindre vetandes skara. Och bemöts därefter.

I detta har du tyvärr helt rätt, många av den påstått kompetenta personalen där tror rent av att det är ovanligt att aspergare lever utan vårdinsatser uppöver öronen, vilket bara detta forum bevisar är fel. Detta sammanblandande av aspergare och utvecklingsstörda är hur idiotiskt som helst och borde inte vara tillåtet men tyvärr är det idag alltför vanligt.

KrigarSjäl skrev:En positiv sak som kommit ur det hela, tänker på Milycs situation, är Organiserade Autister. Om jag förstått det hela rätt är det Milyc som är skaparen, och att organisationens tillblivelse är pga missnöje med RFA & Attention. Så den negativa erfarenheten har iaf vänts till något positivt.

Ja, att jag reagerat så starkt mot tant-mentaliteten jag mötts av i min kontakt med FA beror helt klart på mina erfarenheter från särskolan och det var bemötandet jag upplevde att aspergare fick av FA som gjorde att jag var med och drog igång det som nu håller på att bli föreningen Organiserade Autister.
Milyc
Inaktiv

Inläggav Kristofer » 2008-05-13 16:13:15

Milyc:

Du borde i någon form publicera din resa. Din historia kan nog ge många ett uppvaknande och också öka förståelsen för varför vi är så emot tanter. Själv kunde jag nog ha hamnat i din sits om jag inte haft en mor som till yrket är en otantig förskolelärare och därmed kunde hävda sig mot diverse skolinstanser med argument på skolvis.
Kristofer

Inläggav Zombie » 2008-05-13 19:23:52

Jag sällar mig till Milycs (och andra maskrosaspisars) beundrarkör och ställer mig bakom Kristofers tips!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:05:46, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2008-05-14 0:09:28

Tomtenissa skrev:Det jag har märkt av observation och hört berättas är att man INTE vill vara ARBETSPRAKTIKANT. D.v.s. genom arbetsförmedlingen.

Det jag observerat på mina arbetsplatser är att de flesta andra anställda ser ner på arbetspraktikanter eftersom det är "allmänt känt" att de som är det har mycket stora problem i livet (läs: droger, är "invandarare eller annat drägg", är lätt förståndshandikappade eller som inte kan sköta sig som vanliga anställda och folk som inte får plats på Samhall).
De får ofta göra de tråkigaste och mest bisarra uppgifterna och cheferna ser dem bara som "gratis arbetskraft" som kan slängas bort så fort praktiken är över.

Min kusin är en av dem som berättat om liknande erfarenheter. Hon har en högskoleutbildning men kände att hon ville pröva på något annorlunda innan hon sökte ett jobb som hon egentligen är utbildad för. Ingen av hennes arbetskamrater eller arbetsgivare ville tro på henne när hon väl berättade att hon hade en utbildning och de frågade varför hon i så fall var arbetspraktikant. Hon berättade att hon inte kunde bli vanlig praktikant inom företaget eftersom man då samtidigt ska utbildas till det man praktiserar som (eller ha väldigt många inflytelserika kontakter) och därför endast kunde pröva på som arbetspraktikant.

En annan person berättade en nästan exakt likadan historia. Hon är biomedicinsk analytiker men fick nog och ville göra nåt annat ett tag. Eftersom hon inte hade någon journalistutbildning var hon tvungen att ta arbetspraktikantjobb i två månader och hon blev konstant behandlad som att hon hade lägst IQ på hela arbetsplatsen.

(Ja, båda är NT.)

Men båda dessa personer sökte ju till jobb där det egentligen krävs en utbildning. Men vad jag märkte på ett lager var att den negativa mentaliteten kring arbetspraktikanter är ÄNNU mer utpräglad. Kanske beror det på att man inte måste ha en utbildning där och att de som då är arbetspraktikanter är de lägsta av de lägsta.

Det är dessa fördomar som gör mig så förbannad: "är "invandarare eller annat drägg", är lätt förståndshandikappade eller som inte kan sköta sig som vanliga anställda och folk som inte får plats på Samhall". Varför är man "drägg" bara för att man är invandrare och därför inte fått jobb "den vanliga vägen"? Givetvis drabbar det också aspergare som ses som förståndshandikappade. Praktiken är ju meningen ska ge merit, får man bara göra de enklaste och tråkigaste uppgifterna lär man sig ingenting.

Kanske man skulle skilja på "praktik" = lära sig yrket och "arbetsträning" = visa att man klarar av att öht gå till jobbet i tid och jobba.

Förklaringen att inställningen var extra negativ på lagret tror jag är att de som arbetar där själva är lågutbildade. De har ingen hög status och vill därför gärna ha andra att se ner på.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:05:46, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Zombie » 2008-05-14 4:51:53

Alien skrev:Kanske man skulle skilja på "praktik" = lära sig yrket och "arbetsträning" = visa att man klarar av att öht gå till jobbet i tid och jobba.

Det tror jag. Plus en massa annat som måste ändras, som jag inte kommer på, dock inte i riktning mot ännu otryggare anstälningsformer och ersättningar.
Både "praktik" och "lönebidragsanställning" är körda idéer, av de skäl som Tomtenissa och Alien respektive Garum tog upp. (Var de någonsin menade som annat än förskönande hyckleri?) De ekonomiska och andra incitamenten fungerar inte så att man kan begära bättre av arbetsgivarna (eller "-kamraterna"). Har man stor tur så kan det fungera litet bättre, men ett system ska inte bygga på att man har stor tur.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:05:46, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2008-05-14 13:49:23

Ja, det här är ett moment 22. För att få arbetsgivaren att öht anställa de "svåranställbara" så lockar man med ekonomiska förmåner och särskilda anställningsformer.

Samtidigt så gör just dessa förmåner och speciella anställningsformer att de som anställs på så sätt utpekas som "sämre" och "inte som vi" och stigmatiseras.
Alien
Moderator

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-14 16:04:19

Kristofer skrev:Milyc:

Du borde i någon form publicera din resa. Din historia kan nog ge många ett uppvaknande och också öka förståelsen för varför vi är så emot tanter. Själv kunde jag nog ha hamnat i din sits om jag inte haft en mor som till yrket är en otantig förskolelärare och därmed kunde hävda sig mot diverse skolinstanser med argument på skolvis.

Även jag uppmanar Milyc att skriva en artikel. Skicka in den till Ögonblick!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:05:46, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-14 18:57:34

Ja håller också med, såna här historier ska fram i ljuset så folk får ansikte på verkligheten! Det är svårare då för dom att titta åt sidan.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:05:46, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav Milyc » 2008-05-15 16:14:51

KrigarSjäl skrev:
Kristofer skrev:Milyc:

Även jag uppmanar Milyc att skriva en artikel. Skicka in den till Ögonblick!

Jag har ju liskom du valt att bojkotta RFA. Tror du verkligen man kan få in någonting man skrivit i Ögonblick om man inte är med och stödjer RFA?

Jag har fått en känsla av att Riksföreningen till och med har än mer lågt i tak än den nog så inskränkta lokalföreningen jag varit i kontakt med.
Milyc
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-15 17:06:55

Om inte annat så kan man bevisa att de är en sekt som inte tar in meningsmotståndarnas åsikter!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Milyc » 2008-05-15 17:40:05

KrigarSjäl skrev:Om inte annat så kan man bevisa att de är en sekt som inte tar in meningsmotståndarnas åsikter!

Jovisst. Jag ska försöka skriva något till sommaren då jag är klar med min C-uppsats.

Vad jag undrar när jag ser dig skriva sådana här uppmaningar till mig är varför du själv inte försökt konfrontera denna sekt genom att skriva till dem om du tycker att jag skall göra det. Vad jag förstått har ju även du en hel del erfarenhet av tanter och deras olika verksamheter sedan tidigare i livet och uttrycka dig kan du ju.
Milyc
Inaktiv

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-15 18:00:28

DN debatt eller likande! Dock inte kvällstidningsstuket utan seriös artikel.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:05:46, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-15 18:26:25

Milyc skrev:
KrigarSjäl skrev:Om inte annat så kan man bevisa att de är en sekt som inte tar in meningsmotståndarnas åsikter!

Jovisst. Jag ska försöka skriva något till sommaren då jag är klar med min C-uppsats.

Vad jag undrar när jag ser dig skriva sådana här uppmaningar till mig är varför du själv inte försökt konfrontera denna sekt genom att skriva till dem om du tycker att jag skall göra det. Vad jag förstått har ju även du en hel del erfarenhet av tanter och deras olika verksamheter sedan tidigare i livet och uttrycka dig kan du ju.

Du har naturligtvis rätt; ska knåpa ihop något när jag hittat ett bra uppslag.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav ford » 2008-05-15 19:06:18

MsTibbs skrev:Generellt fattar jag inte vitsen med praktikplats. Praktikplats kräver lika mycket stå-ut-med-obehag från min sida att skaffa, som att knacka på och fråga om man kan få jobb, plus att jag går minst 40kr minus per DAG ekonomiskt på att vara där (förutsatt att jag tar mig dit med stadsbuss, utan att behöva byta buss på vägen ens). Sannolikheten att jag får något positivt och konstruktivt ut av praktikplatsen har också varit försumbart liten hittills, även om jag samtliga gånger försökt göra mitt bästa.

Varför går, eller cyklar du inte istället då?
Det finns en sån slappmentalitet bland svenskar; att man måste åka buss/ta bilen, om man så bara skall 2 km...
Senast redigerad av ford 2011-05-04 14:05:46, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav DC » 2008-05-15 20:05:15

Beror på vad man menar med givande.
Givande på så sätt att det är roligt och kanske lärorikt.
Men arbete har det inte lett till.

Egentligen kan man känna sig lite utnyttjad som gratis arbetskraft.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:05:46, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv

Anslöt: 2008-01-03

Inläggav DC » 2008-05-15 20:13:10

Tomtenissa skrev:
Det jag observerat på mina arbetsplatser är att de flesta andra anställda ser ner på arbetspraktikanter eftersom det är "allmänt känt" att de som är det har mycket stora problem i livet (läs: droger, är "invandarare eller annat drägg", är lätt förståndshandikappade eller som inte kan sköta sig som vanliga anställda och folk som inte får plats på Samhall).

Jag sökte praktik i en djurpark. Man sa nej flera ggr men till slut fick jag komma på intervju. Förmannen berättade då att man hade dåliga erfarenheter av praktikanter.

När vi samtalat en timme och jag tydligt redogjort mitt stora intresse för djur så fick jag veta att jag var välkommen. Hoppas andra fått chansen efter mig och inte sumpat den.

Det var mycket slit men jättekul och lärorikt. Tyvärr fick jag inte gosa med några Lodjur men väl hälsa på inne i alla hägn utom hos björnarna. Dit in går man bara om man inte vill komma ut igen.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:05:46, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv

Anslöt: 2008-01-03

Inläggav Milyc » 2008-05-15 20:15:37

Beror på vad man menar med givande.
Givande på så sätt att det är roligt och kanske lärorikt.
Men arbete har det inte lett till.

Egentligen kan man känna sig lite utnyttjad som gratis arbetskraft.

Ja, som jag tidigare skrev: Praktik bara som sysselsättning är ingenting för mig. Detta just för att jag då känner mig utnyttjad som gratis arbetskraft.
Milyc
Inaktiv

Inläggav Alien » 2008-05-16 1:29:49

MsTibbs skrev:Generellt fattar jag inte vitsen med praktikplats. Praktikplats kräver lika mycket stå-ut-med-obehag från min sida att skaffa, som att knacka på och fråga om man kan få jobb, plus att jag går minst 40kr minus per DAG ekonomiskt på att vara där (förutsatt att jag tar mig dit med stadsbuss, utan att behöva byta buss på vägen ens). Sannolikheten att jag får något positivt och konstruktivt ut av praktikplatsen har också varit försumbart liten hittills, även om jag samtliga gånger försökt göra mitt bästa.

Jag hade rätt till reseersättning under min arbetsträning men man måste fylla i en blankett först. Iofs ingen komplicerad blankett men jag tappade bort den jag fick och bad om en ny. Men kom mig aldrig för att fylla i den. Alltså, hur skulle jag ha energi till att fylla i en blankett när jag var slut av att gå på arbetsträning?

Praktiken kan ha tre mål:
- Du visar att du orkar masa dig upp i tid för att gå till jobbet/praktiken (men det borde man inte behöva flera månader för om det inte finns nåt annat mål)
- Du lär dig något som du har nytta av
- Praktiken är i praktiken oavlönad provanställning; det är meningen att den ska leda till jobb

Så om nån erbjuder dig/vill pracka på dig praktik så fråga vad ändamålet är.
Alien
Moderator

Inläggav Tomtenissa » 2008-05-22 14:17:46

DC skrev:
Tomtenissa skrev:

Jag sökte praktik i en djurpark. Man sa nej flera ggr men till slut fick jag komma på intervju. Förmannen berättade då att man hade dåliga erfarenheter av praktikanter.

När vi samtalat en timme och jag tydligt redogjort mitt stora intresse för djur så fick jag veta att jag var välkommen. Hoppas andra fått chansen efter mig och inte sumpat den.

Det var mycket slit men jättekul och lärorikt. Tyvärr fick jag inte gosa med några Lodjur men väl hälsa på inne i alla hägn utom hos björnarna. Dit in går man bara om man inte vill komma ut igen.

Ja precis! Så om man ska komma in ngnstans som man verkligen vill, som arbetspraktikant, så måste man BEVISA att man gillar saken i fråga.. >.< Usch. Fy vad hemskt.

Då kanske den bättre vägen är att skaffa kontakter (om man inte pluggar) och bli vanlig praktikant istället?.. men om man inte har kontakter blir det ju svårt..

BAH! som någon sade: systemet är förlegat!
Tomtenissa

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in