Hur ska jag få tag i en bostad?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav LillaP » 2013-03-30 21:19:03

Hej.
Mitt förhållande med min sambo tog nyligen slut och jag har nu ingenstans att bo. Jag pluggar och får just nu aktivitetsersättning (drygt 6000:-/mån). Pluggandet går väldigt segt, har stora problem med att komma till skolan i tid/öht.. Jag klarar inte heller av att ha/sköta ett jobb. Testade på flertalet småjobb innan jag började plugga mer seriöst men inget höll i längden, vet inte varför - jag klarade bara inte av det helt enkelt.. :cry:

Så nu undrar jag: hur ska jag få tag i en bostad? Vart vänder jag mig? Man kan ju inte överleva på 6000kr per månad om man ska betala hyra (plus att man inte blir godkänd någon lägenhet på den "årsinkomsten" eller med ersättning från försäkringskassan)..
Jag tror att ett sånt där "anpassat boende" kanske skulle kunna vara något för mig. Är extremt folkskygg, har problem med att få städningen avklarad och såna saker. Men tror även att jag kan kanske klara av att ha en lägenhet utan någon som kommer och "kollar till mig då och då" (eller vad man ska säga)..

Snälla ni, hjälp..
LillaP
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-02-04

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-30 21:29:41

Du har rätt till bostadstillägg och är du under 30 även bostadsbidrag, vilka räknas som inkomst av de flesta hyresbolag. De allra flesta hyresbolag godkänner inkomst från FK.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav LillaP » 2013-03-30 21:33:26

Är under 30, ja..
De flesta hyresbolag jag sett har det stått att dom inte godkänner FK som inkomstkälla...
Men hur söker jag det, då? Måste jag redan ha en bostad redo (och hur får jag det i såna fall?) eller vad ska jag göra? :(
LillaP
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-02-04

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav Kristofer » 2013-03-30 21:50:18

Är du beredd att flytta ifrån Stockholmstrakten? I så fall öppnar sig fler möjligheter till billig bostad och lägre krav från hyresvärdar.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav slackern » 2013-03-30 21:53:09

LillaP skrev:Är under 30, ja..
De flesta hyresbolag jag sett har det stått att dom inte godkänner FK som inkomstkälla...
Men hur söker jag det, då? Måste jag redan ha en bostad redo (och hur får jag det i såna fall?) eller vad ska jag göra? :(


Jo du måste ha en bostad eller i varje fall ett hyreskontrakt och en hyresavi. Kan dina föräldrar eller kanske någon släkting ställa upp som borgenärer? Det brukar underlätta om man har för låg inkomst.
slackern
 
Inlägg: 44037
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-30 21:54:21

LillaP skrev:Är under 30, ja..
De flesta hyresbolag jag sett har det stått att dom inte godkänner FK som inkomstkälla...
Men hur söker jag det, då? Måste jag redan ha en bostad redo (och hur får jag det i såna fall?) eller vad ska jag göra? :(

Konstigt det där med FK som inkomstkälla, de flesta bolag godkänner inte försörjningsstöd, men jag har aldrig sett att de inte godkänt inkomst från Försäkringskassan, och då kollar jag lägenheter rätt mycket på bostadsförmedlingens hemsida.
Står du i den kommunala bostadskön?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-30 21:55:21

slackern skrev:
LillaP skrev:Är under 30, ja..
De flesta hyresbolag jag sett har det stått att dom inte godkänner FK som inkomstkälla...
Men hur söker jag det, då? Måste jag redan ha en bostad redo (och hur får jag det i såna fall?) eller vad ska jag göra? :(


Jo du måste ha en bostad eller i varje fall ett hyreskontrakt och en hyresavi. Kan dina föräldrar eller kanske någon släkting ställa upp som borgenärer? Det brukar underlätta om man har för låg inkomst.

Man kan få en förhandsuträkning av gällande bostadsbidrag och bostadstillägg. Många bostadsbolag är inte intresserade av borgenärer.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav slackern » 2013-03-30 21:56:11

Schmetterling skrev:
slackern skrev:
LillaP skrev:Är under 30, ja..
De flesta hyresbolag jag sett har det stått att dom inte godkänner FK som inkomstkälla...
Men hur söker jag det, då? Måste jag redan ha en bostad redo (och hur får jag det i såna fall?) eller vad ska jag göra? :(


Jo du måste ha en bostad eller i varje fall ett hyreskontrakt och en hyresavi. Kan dina föräldrar eller kanske någon släkting ställa upp som borgenärer? Det brukar underlätta om man har för låg inkomst.

Man kan få en förhandsuträkning av gällande bostadsbidrag och bostadstillägg. De flesta bostadsbolag är inte intresserade av borgenärer.


Tack för upplysningen det kände jag inte till. :)
slackern
 
Inlägg: 44037
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav Zirre » 2013-03-30 21:56:29

Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-30 22:06:33

Det där med andrahand är en cirkus. Inte så aspergervänligt. Men har man inget val så..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-30 22:15:55

Kan du bo hos föräldrar ett tag?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav Kristofer » 2013-03-30 22:21:14

Schmetterling skrev:Konstigt det där med FK som inkomstkälla, de flesta bolag godkänner inte försörjningsstöd, men jag har aldrig sett att de inte godkänt inkomst från Försäkringskassan, och då kollar jag lägenheter rätt mycket på bostadsförmedlingens hemsida


Förmodligen spelar även ersättningens storlek in. De flesta bolag brukar kräva att årsinkomsten är åtminstone tre gånger så hög som lägenhetens årshyra.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav LillaP » 2013-03-30 22:53:58

Alltså jag har ju ingen inkomst öht om man bortser från aktivitetsersättningen (och jag får inte jobba under tiden som jag får den, plus att jag inte kan jobba).

Så det finns alltså ingen möjlighet för mig att få en lägenhet på något sätt (om jag inte vinner på triss eller liknande), om jag uppfattat det hela rätt?
LillaP
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-02-04

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav marxisten » 2013-03-30 22:57:34

LillaP skrev:Så nu undrar jag: hur ska jag få tag i en bostad? Vart vänder jag mig? Man kan ju inte överleva på 6000kr per månad om man ska betala hyra (plus att man inte blir godkänd någon lägenhet på den "årsinkomsten" eller med ersättning från försäkringskassan)..
Jag tror att ett sånt där "anpassat boende" kanske skulle kunna vara något för mig. Är extremt folkskygg, har problem med att få städningen avklarad och såna saker. Men tror även att jag kan kanske klara av att ha en lägenhet utan någon som kommer och "kollar till mig då och då" (eller vad man ska säga)..


Gällande inkomsten så bör den räcka. Detta då bostadsbidrag kommer tillkomma. Eftersom jag själv snart ska flytta och har aktivitetsersättning så mailade jag FK om just hur högt sådant bidrag är på för min egen räkning och fick följande svar.

Den hyra som du får tillgodoräkna dig för bostadstillägget är 5000 kronor. Om hyran för bostaden är högre än 5000 kronor påverkar det inte beräkningen av bostadstillägget. Du kan som mest få 93% av din bostadskostnad i bostadstillägg och med en hyra på 5000 eller högre blir utbetalningen som mest 4650 kronor.


Aldrig hört om något bostadsbolag som inte accepterar inkomst i from av Aktvitetsersättning, detta låter väldigt konstigt. Möjligen att inkomsten är för låg med enbart aktivitetsersättning är, men medräknat bostadsbidrag så bör det absolut inte vara något problem.


LillaP skrev:Jag tror att ett sånt där "anpassat boende" kanske skulle kunna vara något för mig. Är extremt folkskygg, har problem med att få städningen avklarad och såna saker. Men tror även att jag kan kanske klara av att ha en lägenhet utan någon som kommer och "kollar till mig då och då" (eller vad man ska säga)..



Gällande "anpassat boende" så ansöker du om detta hos din LSS-handläggare, det är bara en blankett att fylla i och du måste ha ett möte med din handläggare så stöder kan utformas efter ditt behov. På mötet kommer ni gå igenom de olika alternativ på anpassat boende som finns för dig och för ditt behov. Det vanligaste är att man får servicelägenhet eller gruppboende beviljat enligt LSS. Ett annat alternativ är boendestödjare, som beviljas enligt SoL.

En viktig skillnad är att allt enligt LSS är kostnadsfritt, dvs. att en servicelägenhet eller gruppboende kostar precis som alla andras lägenheter gör i det aktuella bostadsområdet, inga tillägg utöver den vanliga hyran får enligt lag tillkomma pga. dina insatser. Insatser enligt SoL, såsom boendestödjare, får kommunen ta betalt för.
Lycka till.
Senast redigerad av marxisten 2013-03-30 23:07:57, redigerad totalt 4 gånger.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav Zirre » 2013-03-30 22:58:00

plåtmonster skrev:Det där med andrahand är en cirkus. Inte så aspergervänligt. Men har man inget val så..

Folk är olika, klart det kan vara "aspergervänligt" för en del.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-30 23:06:26

Zirre skrev:
plåtmonster skrev:Det där med andrahand är en cirkus. Inte så aspergervänligt. Men har man inget val så..

Folk är olika, klart det kan vara "aspergervänligt" för en del.

Hur menar du? Att ha kontakt med en massa främlingar, att behöva flytta ofta? Hur kan det vara aspergervänligt för någon med asperger?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav LillaP » 2013-03-30 23:08:00

marxisten skrev:Gällande inkomsten så bör den räcka. Detta då den ej kommer vara på 6000 längre om du flyttar, eftersom bostadsbidrag kommer tillkomma. Eftersom jag själv snart ska flytta och har aktivitetsersättning så mailade jag FK om just hur högt sådant bidrag är på och fick följande svar.

Den hyra som du får tillgodoräkna dig för bostadstillägget är 5000 kronor. Om hyran för bostaden är högre än 5000 kronor påverkar det inte beräkningen av bostadstillägget. Du kan som mest få 93% av din bostadskostnad i bostadstillägg och med en hyra på 5000 eller högre blir utbetalningen som mest 4650 kronor.



Då jag slutar plugga på denna "nivå" om 2 månader så kommer mitt aktivitetsstöd gå ut då också. Ska självklart ansöka om nytt så fort min läkare kommit med ett läkarutlåtande.
Men hur ska jag få tag på en lägenhet då? Är det "stå i kö och ha tur" som gäller eller finns det andra valmöjligheter för oss som faller under LSS-lagen?
(Jättetacksam för svaret förresten, det underlättar iaf lite i lägenhetssökningen! :-)Happy )
LillaP
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-02-04

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-30 23:12:12

Har du stora svårigheter i vardagen kan stödboende av något slag via LSS vara ett alternativ.

Edit: SÅg att det redan varit på tal.
Senast redigerad av Schmetterling 2013-03-30 23:15:20, redigerad totalt 1 gång.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-30 23:14:30

marxisten skrev:En viktig skillnad är att allt enligt LSS är kostnadsfritt, dvs. att en servicelägenhet eller gruppboende kostar precis som alla andras lägenheter gör i det aktuella bostadsområdet, inga tillägg utöver den vanliga hyran får enligt lag tillkomma pga. dina insatser. Insatser enligt SoL, såsom boendestödjare, får kommunen ta betalt för.
Lycka till.

Boendestöd kostar ingenting i Stockholm. Menar du att det gör det på andra håll? :shock:
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav marxisten » 2013-03-30 23:20:43

LillaP skrev:Då jag slutar plugga på denna "nivå" om 2 månader så kommer mitt aktivitetsstöd gå ut då också. Ska självklart ansöka om nytt så fort min läkare kommit med ett läkarutlåtande.


Nu rör du nog ihop ersättningarna lite.

Aktivitetsstöd beviljas när man via AF deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

Aktivitetsersättning är en ersättning som ges till sjuka som är under 30 år (övergår i sjukersättning när man blir 30) och även vid förlängd skolgång.

LillaP skrev:Men hur ska jag få tag på en lägenhet då? Är det "stå i kö och ha tur" som gäller eller finns det andra valmöjligheter för oss som faller under LSS-lagen?
(Jättetacksam för svaret förresten, det underlättar iaf lite i lägenhetssökningen! )


Gällande hur du ansöker om särskilt boende så tar du kontakt med din LSS-handläggare på kommunen och bokar in ett möte. Där kommer ni gå igenom de olika alternativ som finns för dig utifrån ditt behov av stöd, och sedan får du fylla i en blankett som om att du söker just denna insats. Därefter skall den handläggas och beviljas.

Blir du beviljad en boendeform som går under LSS, dvs. Servicelägenhet eller gruppboende så handlar det ej om tur om du får lägenhet. Detta då en Servicelägenhet skall ha personal i närheten dygnet runt, och ett gruppboende är precis vad det låter som. Dessa tillhandahåller kommunen via bostadsbolagen. Men hur lång tid det tar beror helt på hur situationen i din kommun ser ut, om de har lediga lägenheter just nu. Är dock ganska säker på att den kön är kortare än vad Stockholms bostadskö generellt är.
Senast redigerad av marxisten 2013-03-30 23:30:44, redigerad totalt 2 gånger.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav marxisten » 2013-03-30 23:23:14

Schmetterling skrev:
marxisten skrev:En viktig skillnad är att allt enligt LSS är kostnadsfritt, dvs. att en servicelägenhet eller gruppboende kostar precis som alla andras lägenheter gör i det aktuella bostadsområdet, inga tillägg utöver den vanliga hyran får enligt lag tillkomma pga. dina insatser. Insatser enligt SoL, såsom boendestödjare, får kommunen ta betalt för.
Lycka till.

Boendestöd kostar ingenting i Stockholm. Menar du att det gör det på andra håll? :shock:


Eftersom boendestöd inte går under LSS, utan under SoL har kommunen rätt att debitera dig för sådana tjänster. Dock gör inte alla det, men de kan göra det. Insatser enligt LSS är dock alltid kostnadsfria.

Boendestöd. Personer med psykisk funktionsnedsättning kan erhålla boendestöd i form av omvårdnad och aktiva insatser i boendet, enligt socialtjänstlagen. Boendestöd kan vara ett kostnadsfritt bistånd i en del kommuner, i andra är boendestöd belagt med en avgift. Taxan är ibland samma som för hemtjänst. Syftet med biståndet är att hjälpa den som har en psykisk funktionsnedsättning att klara av att bo i en egen lägenhet eller i ett eget hus. Stöd i vardagen både i hemmet och utåt i samhället kan ingå.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Boendest%C3%B6d
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-30 23:48:19

marxisten skrev:
Schmetterling skrev:
marxisten skrev:En viktig skillnad är att allt enligt LSS är kostnadsfritt, dvs. att en servicelägenhet eller gruppboende kostar precis som alla andras lägenheter gör i det aktuella bostadsområdet, inga tillägg utöver den vanliga hyran får enligt lag tillkomma pga. dina insatser. Insatser enligt SoL, såsom boendestödjare, får kommunen ta betalt för.
Lycka till.

Boendestöd kostar ingenting i Stockholm. Menar du att det gör det på andra håll? :shock:


Eftersom boendestöd inte går under LSS, utan under SoL har kommunen rätt att debitera dig för sådana tjänster. Dock gör inte alla det, men de kan göra det. Insatser enligt LSS är dock alltid kostnadsfria.

Boendestöd. Personer med psykisk funktionsnedsättning kan erhålla boendestöd i form av omvårdnad och aktiva insatser i boendet, enligt socialtjänstlagen. Boendestöd kan vara ett kostnadsfritt bistånd i en del kommuner, i andra är boendestöd belagt med en avgift. Taxan är ibland samma som för hemtjänst. Syftet med biståndet är att hjälpa den som har en psykisk funktionsnedsättning att klara av att bo i en egen lägenhet eller i ett eget hus. Stöd i vardagen både i hemmet och utåt i samhället kan ingå.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Boendest%C3%B6d

Oj. Vad ojämlikt.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav lar66 » 2013-03-31 12:54:27

När min exfru har flyttat ut ev. med våra två (nästan vuxna barn) så funderar jag att hyra ut ett eller två rum på undervåningen. Mina vikigaste krav är att det ska vara tysta, lugna personer. Tills jag hittar en bättre/billigare lägenhet.

Det hade väl varit bättre om regeringen (+ föregående regering) för länge sedan hade börjat bygga billiga/enkla bostäder. Nu verkar det vara total kris, speciellt i Stockholm. För min del vill jag också hålla kontakt med barnen och kan inte flytta för långt bort.
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-31 13:17:55

Den nuvarande regeringen är till för välavlönade akademiker och de som är ekonomiskt oberoende. Det är bara att analysera konsekvenserna av deras politik.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in