Hur ska jag få tag i en bostad?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav LillaP » 2013-03-30 21:19:03

Hej.
Mitt förhållande med min sambo tog nyligen slut och jag har nu ingenstans att bo. Jag pluggar och får just nu aktivitetsersättning (drygt 6000:-/mån). Pluggandet går väldigt segt, har stora problem med att komma till skolan i tid/öht.. Jag klarar inte heller av att ha/sköta ett jobb. Testade på flertalet småjobb innan jag började plugga mer seriöst men inget höll i längden, vet inte varför - jag klarade bara inte av det helt enkelt.. :cry:

Så nu undrar jag: hur ska jag få tag i en bostad? Vart vänder jag mig? Man kan ju inte överleva på 6000kr per månad om man ska betala hyra (plus att man inte blir godkänd någon lägenhet på den "årsinkomsten" eller med ersättning från försäkringskassan)..
Jag tror att ett sånt där "anpassat boende" kanske skulle kunna vara något för mig. Är extremt folkskygg, har problem med att få städningen avklarad och såna saker. Men tror även att jag kan kanske klara av att ha en lägenhet utan någon som kommer och "kollar till mig då och då" (eller vad man ska säga)..

Snälla ni, hjälp..
LillaP
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-02-04

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-30 21:29:41

Du har rätt till bostadstillägg och är du under 30 även bostadsbidrag, vilka räknas som inkomst av de flesta hyresbolag. De allra flesta hyresbolag godkänner inkomst från FK.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav LillaP » 2013-03-30 21:33:26

Är under 30, ja..
De flesta hyresbolag jag sett har det stått att dom inte godkänner FK som inkomstkälla...
Men hur söker jag det, då? Måste jag redan ha en bostad redo (och hur får jag det i såna fall?) eller vad ska jag göra? :(
LillaP
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-02-04

Hur ska jag få tag i en bostad?

Inläggav Kristofer » 2013-03-30 21:50:18