Asperger, är det en sjukdom eller en funktionsnedsättning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kullan » 2013-03-27 10:55:43

Folk snackar om funktionshinder. Min Asperger är för mig ett livshinder. Jag får ingenting i mitt liv att fungera. Och allt är min jävla diagnos fel. Vill fan vara normal så man kan leva och få något gjort.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Schmetterling » 2013-03-27 11:02:31

kullan skrev:Folk snackar om funktionshinder. Min Asperger är för mig ett livshinder. Jag får ingenting i mitt liv att fungera. Och allt är min jävla diagnos fel. Vill fan vara normal så man kan leva och få något gjort.

Du har alltså ett funktionshinder som gör att du inte får ditt liv att fungera. Det behövs det väl inget nytt ord för att beskriva.
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav kullan » 2013-03-27 11:06:39

Schmetterling skrev:
kullan skrev:Folk snackar om funktionshinder. Min Asperger är för mig ett livshinder. Jag får ingenting i mitt liv att fungera. Och allt är min jävla diagnos fel. Vill fan vara normal så man kan leva och få något gjort.

Du har alltså ett funktionshinder som gör att du inte får ditt liv att fungera. Det behövs det väl inget nytt ord för att beskriva.

Man kan ha funktionshinder men ha ett fungerande liv. Mitt liv är inte fungerande. Därför blir det ett livshinder för mig.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Frimodig » 2013-03-30 18:24:40

kullan skrev:
Schmetterling skrev:

Man kan ha funktionshinder men ha ett fungerande liv. Mitt liv är inte fungerande. Därför blir det ett livshinder för mig.

Det är mkt sant. Jag tänker mig skillnaden mot asperger light, som jag, är att vi inte låter vårt funktionshinder bli ett livshinder.

Mkt bra uttryckt.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Aspergare och vården

Logga in