Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare
117 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Underbarnet Akiane Kramarik (fake, galen eller riktig?)
KrigarSjäl skrev:Det är onsoleta uppfattningar om att vi skule ha ett mer fyrkantigt och torftigt inre.
Det tänket kan dra åt fanders, jag har känslor så det både räcker och blir över.
Nähä du, det är bara kugghjul i ditt huvud, det vet man väl!
Sedan tror jag det handlar lite om vad man FÅR tycka om eller stimuleras av. Det är helt OK att någon följer 18 såpor på TV och snyftar lite när det blir lagom emotionellt. Det är OK om man berörs av musik, ja t o m av dikter men då är man ju lite suspekt. Men det går iallafall att tro på. Men någon som är i sjunde himlen för att något råkar vara ett primtal, nej där drar vi gränsen. Det kan inte en NT tycka om och ha en känslomässig relation till, så om en som har autism gör det så är det ingen äkta glädje, det är bara kugghjulen som snurrar i denna ickepersons ickelevande hjärna.
För så där trista saker kan man inte bli varken glad eller arg eller ledsen över. Och ingen har sett en kanner-autist koka över av känslor och slå huvudet i golvet och kasta saker. Nej, för känslor har de liven inte.
Än värre blir det om en aspergare är inne och pillar på saker NT oxo tycker om. Herregud, det går inte för sig. Då blir det tilt i skallen. Antingen är personen inte en äkta aspergare eftersom dessa är tråkiga och bara har tråkiga intressen som de har tråkigt med när de är helt uppslukade av dem, eller oxo är det en helt ny ras, en slags asperger-emo! Nej, en sådan vederstygglig varelse KAN inte finnas får inte finnas. Talar mot allt vi vet. Sitter han där och läser rysk litteratur istället för tågtidtabellen? Hjälp! Ska vi stänga in honom i jordkällaren?
Varför spelar det där med fantasi så stor roll? På vissa låter det som om ni skulle kunna lägga ner era kreativa intressen bara för att ni har fått en diagnos och att det någonstans på nätet står att folk med diagnosen inte skulle kunna ha fantasi.
Det finns NT:s utan fantasi och med fantasi. Vissa kan inte uttrycka sig i skrift över huvud taget, medan andra kan det.
Att ha asperger innebär att man tänker lite annorlunda, och kan göra att man kommer på något som ingen annan har tänkt på. Några som misstänks ha asperger är Gary Nyman, Einstein och skaparen av Pokemon. Deras idéer är så pass långt från det normala att det nog vore svårt för en kreativ NT att få dem.
Det finns NT:s utan fantasi och med fantasi. Vissa kan inte uttrycka sig i skrift över huvud taget, medan andra kan det.
Att ha asperger innebär att man tänker lite annorlunda, och kan göra att man kommer på något som ingen annan har tänkt på. Några som misstänks ha asperger är Gary Nyman, Einstein och skaparen av Pokemon. Deras idéer är så pass långt från det normala att det nog vore svårt för en kreativ NT att få dem.
- Autismsmurfen
- Anslöt: 2012-05-20
Kloka ord Autismsmurfen. Jag håller på att återta rättigheterna till min kreativitet. Så det ska nog gå bra. Och som du säger, som NPF kan man ibland se saker andra inte kan. Men man är inte mer än människa. Hör man något repeteras för många gånger undrar man ju. I mitt fall om texten som faktiskt inte blev intressant kanske beror på min asperger. Kanske inte beror på en svacka eller att man målat in sig i ett hörn. Att någon inte gillade min text kanske inte beror på att jag suger och kanske kan bättra mig, kanske kan jag inte! Och pga asperger förstås...
Det krävs ett visst mod att gå mot strömmen. Att ta tillbaka något som andra ansett man inte ska ha. Ibland önskar jag att jag var ung och dum igen. Jag var en kaxig jävel och jag trodde på mig själv. Efter det tog andra på sig rollen att visa mig att jag är rätt värdelös. Paradoxalt nog så kan man krascha väldigt hårt eftersom man är självsäker och sätter naturligt motstånd, för de slår mentalt hårdare och man står fortfarande en klippa. Sedan ger de allt och till slut kan en klippa tippa över. Och då blir det bara smul kvar av en.
Det krävs ett visst mod att gå mot strömmen. Att ta tillbaka något som andra ansett man inte ska ha. Ibland önskar jag att jag var ung och dum igen. Jag var en kaxig jävel och jag trodde på mig själv. Efter det tog andra på sig rollen att visa mig att jag är rätt värdelös. Paradoxalt nog så kan man krascha väldigt hårt eftersom man är självsäker och sätter naturligt motstånd, för de slår mentalt hårdare och man står fortfarande en klippa. Sedan ger de allt och till slut kan en klippa tippa över. Och då blir det bara smul kvar av en.
Autismsmurfen skrev:Varför spelar det där med fantasi så stor roll? På vissa låter det som om ni skulle kunna lägga ner era kreativa intressen bara för att ni har fått en diagnos och att det någonstans på nätet står att folk med diagnosen inte skulle kunna ha fantasi.
Bra skrivet! Vi som har aspergers syndrom har en nedsatt föreställningsförmåga (den ligger ju till grund för vårt stereotypa beteende - har man inte förmågan att föreställa sig olika alternativ så väljer man gång på gång samma beteende (liten förklaring för er som föredrar Wings symtomtriad beskriven med den förenklade formuleringen)), men det innebär inte att vi saknar föreställningsförmåga, eller att vår bristfälliga föreställningsförmåga inte ibland skulle innebära att vi kommer på ideer och slutsatser som NT inte kommer fram till. Våra ideer är förmodligen i genomsnitt sämre än NT´s ideer (det är därför AS är ett funktionshinder och NT inte är det), men eftersom vi är i minoritet så har vi ju fördelen att vi har överraskningsmomentet på vår sida... och världen blir ju faktiskt bättre ifall inte alla tänker likadant.
Gafsan skrev:Bra skrivet! Vi som har aspergers syndrom har en nedsatt föreställningsförmåga (den ligger ju till grund för vårt stereotypa beteende - har man inte förmågan att föreställa sig olika alternativ så väljer man gång på gång samma beteende (liten förklaring för er som föredrar Wings symtomtriad beskriven med den förenklade formuleringen)), men det innebär inte att vi saknar föreställningsförmåga, eller att vår bristfälliga föreställningsförmåga inte ibland skulle innebära att vi kommer på ideer och slutsatser som NT inte kommer fram till. Våra ideer är förmodligen i genomsnitt sämre än NT´s ideer (det är därför AS är ett funktionshinder och NT inte är det), men eftersom vi är i minoritet så har vi ju fördelen att vi har överraskningsmomentet på vår sida... och världen blir ju faktiskt bättre ifall inte alla tänker likadant.
Jag är fortfarande helt övertygad om att du är ute och cyklar, inte minst för att vårt rutinbundna beteende tycks ha med trygghet och inte med brist på föreställningsförmåga att göra. Det är dock väldigt tydligt för mig att du verkligen vill kuta runt med stämpeln "bristande föreställningsförmåga/fantasi" i pannan helt oavsett så jag släpper det. Jag vet bara hur jag och mina närmaste fungerar och i det perspektivet är hela "bristande blah blah" helt sonika skitsnack.
Ja, det är tryggt att göra samma lika jämt. Det är tryggt för att man vet vad som ska hända, precis som det är otryggt att inte veta det.
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
Mitt ritualbeteende har också med trygghet att göra. Möjligen kan det även bero på dålig organisationsförmåga också, men inte brist på fantasi. Har man så lite fantasi att man inte ens kan föreställa sig hur det skulle vara att till exempel byta toadörr lite då och då så är man ju seriöst handikappad...
Med tanke på vilka fina dikter och målningar jag har sett många här inne göra, så verkar kreativitet inte vara ett vanligt problem för de med AS. Är det inte även vanligt att ha en egen fantasivärld vid AS? Nästan så jag skulle säga att det är tvärtom, alltså att det är vanligare att en person med AS är mer kreativ än en NT. Men det har jag inte tillräckligt mycket information om... Jag har i alla fall märkt att fantasy och scifi kan locka till sig en hel del personer med AS, medan det lite mer realistiska och vardagliga lockar till sig NT:s.
Med tanke på vilka fina dikter och målningar jag har sett många här inne göra, så verkar kreativitet inte vara ett vanligt problem för de med AS. Är det inte även vanligt att ha en egen fantasivärld vid AS? Nästan så jag skulle säga att det är tvärtom, alltså att det är vanligare att en person med AS är mer kreativ än en NT. Men det har jag inte tillräckligt mycket information om... Jag har i alla fall märkt att fantasy och scifi kan locka till sig en hel del personer med AS, medan det lite mer realistiska och vardagliga lockar till sig NT:s.
- Autismsmurfen
- Anslöt: 2012-05-20
Jag tänker att kan vara skillnad mellan fantasi och föreställningsförmåga. Ofta går de in i varandra men jag tycker att det verkar möjligt att vara kreativ och ha en förmåga att skapa egna berättelser (på olika sätt) men ändå ha nedsatt föreställningsförmåga.
Jag kan också tänka mig att personer med högfungerande autism har svårt att förstå och hantera världen och som kompensatorisk strategi och skydd skapar en fantasivärld - dagdrömmar och liknande - att fly in i. En verklighet man kan styra och göra begriplig.
Gör jag mig förstådd?
Jag kan också tänka mig att personer med högfungerande autism har svårt att förstå och hantera världen och som kompensatorisk strategi och skydd skapar en fantasivärld - dagdrömmar och liknande - att fly in i. En verklighet man kan styra och göra begriplig.
Gör jag mig förstådd?
Senast redigerad av Schmetterling 2013-03-29 10:13:36, redigerad totalt 1 gång.
- Schmetterling
tahlia skrev:Gafsan skrev:Bra skrivet! Vi som har aspergers syndrom har en nedsatt föreställningsförmåga (den ligger ju till grund för vårt stereotypa beteende - har man inte förmågan att föreställa sig olika alternativ så väljer man gång på gång samma beteende (liten förklaring för er som föredrar Wings symtomtriad beskriven med den förenklade formuleringen)), men det innebär inte att vi saknar föreställningsförmåga, eller att vår bristfälliga föreställningsförmåga inte ibland skulle innebära att vi kommer på ideer och slutsatser som NT inte kommer fram till. Våra ideer är förmodligen i genomsnitt sämre än NT´s ideer (det är därför AS är ett funktionshinder och NT inte är det), men eftersom vi är i minoritet så har vi ju fördelen att vi har överraskningsmomentet på vår sida... och världen blir ju faktiskt bättre ifall inte alla tänker likadant.
Jag är fortfarande helt övertygad om att du är ute och cyklar, inte minst för att vårt rutinbundna beteende tycks ha med trygghet och inte med brist på föreställningsförmåga att göra. Det är dock väldigt tydligt för mig att du verkligen vill kuta runt med stämpeln "bristande föreställningsförmåga/fantasi" i pannan helt oavsett så jag släpper det. Jag vet bara hur jag och mina närmaste fungerar och i det perspektivet är hela "bristande blah blah" helt sonika skitsnack.
Jag är ledsen om du uppfattar det som jag skriver som om jag försöker förminska dig eller dina närstående. Det är inte meningen. Det låter som om det är väldigt viktigt för dig att framstå som fantasifull och kreativ och att du har svårt att acceptera att AS skulle kunna innebära svårigheter på det området. Jag tror att du tar den här diskussionen väldigt personligt och det är synd.
Det vore intressant att höra vad du har för teorier kring bakgrunden till den bristande flexibilitet och variation i tanke och handling som är ett av huvudsymtomen och ett absolut krav för en AS-diagnos enligt de diagnosmanualer som används. Om du inte håller med om att bristande föreställningsförmåga skulle vara en del av orsaken till denna märkliga egenskap (vilket ju verkar vara den allmänt vedertagna förklaringen) så antar jag att du har någon alternativ förklaring?
Gafsan skrev:Jag är ledsen om du uppfattar det som jag skriver som om jag försöker förminska dig eller dina närstående. Det är inte meningen. Det låter som om det är väldigt viktigt för dig att framstå som fantasifull och kreativ och att du har svårt att acceptera att AS skulle kunna innebära svårigheter på det området. Jag tror att du tar den här diskussionen väldigt personligt och det är synd.
Inleder med ett litet tips. Om man nu inte vill försöka förminska någon i en fråga så är användandet av "framstå som" inte ett lyckat drag. Ska jag tala om vad jag läst (tolkat) så här långt i inläggen och som antagligen orsakar din känsla av att det är personligt?
Det jag sett är någon som konsekvent försöker tala om för mig att jag har en bristande självinsikt, att jag inbillar mig saker samt att det nästan är lite synd om mig som inte är intellektuellt kapabel att förstå just hur "funktionshindrad" jag är. Oh, så icke att förglömma att jag antingen haft odugliga läkare och således är feldiagnostiserad, att jag blåljuger eller att jag helt sonika inte innehar förmågan att förstå och/eller greppa just vad "normal" föreställningsförmåga/fantasi skulle vara.
Nu är det absolut möjligt att det inte alls var din avsikt att få något att låta på det viset - trots det var det precis så det framstod.
Gafsan skrev:Det vore intressant att höra vad du har för teorier kring bakgrunden till den bristande flexibilitet och variation i tanke och handling som är ett av huvudsymtomen och ett absolut krav för en AS-diagnos enligt de diagnosmanualer som används. Om du inte håller med om att bristande föreställningsförmåga skulle vara en del av orsaken till denna märkliga egenskap (vilket ju verkar vara den allmänt vedertagna förklaringen) så antar jag att du har någon alternativ förklaring?
Först ska väl klargöras att jag tillhör dem som ifrågasätter allt, dem som inte sväljer allt någon säger bara för att vederbörande har ett betyg/en titel samt den som alltid är kritisk till "forskning" och "slutsatser" eftersom de inte sällan är begränsade av några få människors behov av att bevisa något de redan är övertygade om (vilket lämnar allt vidöppet för vinklingar och liknande).
Med reservation för att jag bygger mina teorier på erfarenheter av mig själv och andra snarare än statistiskt underlag (eftersom jag inte tycks ha ekonomin att dra igång varken statistiska undersökningar eller omfattande forskning).
Vi styper redan i början där. "...bristande flexibilitet och variation i tanke...". Här förutsätter man att det rutinbundna agerandet på något vis är sammankopplat med tanken. Att man föredrar att göra allt på ett och samma sätt bara för att man inte kan tänka sig att göra det på något annat vis.
Min erfarenhet säger att det är helt bakvänt. Som jag nämnde längre upp, vårt tidvis rutinbundna beteende handlar mer om trygghet och effektivitet än om oförmåga att tänka sig att göra på ett annat vis. Inte sällan har vi provat oss fram och hittat vägar som, för varje individ, är smidigast och lättast. Att upprepade och rutinbundna handlingar ger lugn och trygghet gäller inte bara för människor med AS. Alla människor finner ett visst mått av trygghet och lugn i att göra saker på samma vis - ska du se det i det stora perspektivet så är traditioner det tydligaste.
Jag vill gärna ha saker och ting på ett visst sätt för att det underlättar - jag hittar alltid det jag ska ha (slipper springa runt som ett jävla jehu och leta var gång jag ska ha något), det är den mest strategiskt lämpliga platsen för saken (tänk - att lägga diskborsten på eller i närheten av diskbänken istället för under TV:n i vardagsrummet underlättar en del) samt det ser estetiskt tilltalande ut.
Kan jag för den sakens skull inte tänka mig andra ställen att placera saker på, eller andra områden för användning av dessa saker? Klart jag kan. Ser dock ingen poäng i att krångla till saker i onödan.
Många aspergare har problem med förändringar - det stressar dem, framkallar ångest och gör dem oroliga/osäkra. Handlar det om att de aldrig kunnat tänka sig att något någonsin skulle kunna vara annorlunda? Nej, det handlar om att det ligger mycket trygghet i igenkänning och stabilitet.
Att hävda att våra tankar inte skulle vara flexibla tror jag är att mata en farlig fördom. Att också försöka frånta oss föreställningsförmåga och fantasi, eller att ens försöka tuta i oss att den skulle vara begränsad för oss alla, riskerar att skada en hel del i framtiden. Vi, till skillnad från de som glidit mycket längre in i autismens töcken, har möjligheten att själv sätta ord på hur vi fungerar, vad vi upplever, varifrån våra tankar kommer, var de triggar och var de är på väg. Ändå finner vi oss i att vi beskrivs på ett sätt som egentligen inte passar in på en enda av oss - det är alltid "det här stämmer men det där stämmer inte" i olika grad när man börjar prata "typiska aspergerdrag" t.ex.
Ändå kan jag stå ut med det. Det jag inte kan stå ut med är bristen på kritiskt tänkande. Varför svälja allt skrivet av personer som aldrig upplevt något i närheten av det vi lever med dagligen?
tahlia skrev:Det jag sett är någon som konsekvent försöker tala om för mig att jag har en bristande självinsikt, att jag inbillar mig saker samt att det nästan är lite synd om mig som inte är intellektuellt kapabel att förstå just hur "funktionshindrad" jag är. Oh, så icke att förglömma att jag antingen haft odugliga läkare och således är feldiagnostiserad, att jag blåljuger eller att jag helt sonika inte innehar förmågan att förstå och/eller greppa just vad "normal" föreställningsförmåga/fantasi skulle vara.
Nu är det absolut möjligt att det inte alls var din avsikt att få något att låta på det viset - trots det var det precis så det framstod.
Problemet är nog att du uppfattar diskussionen som att den handlar om dig personligen medan jag är intresserad av orsaker och samband ifråga om autismspektrumstörningar generellt. Jag känner inte dig och jag har absolut ingen uppfattning om hur du är som person och huruvida din diagnos är korrekt eller ej och huruvida den som ställde den är kompetent eller inte, och ärligt talat är jag inte särskilt intresserad av att diskutera det heller.
Du skriver att du ifrågasätter allt, och kritiskt tänkande är självklart bra. Jag är nog också en person som ifrågasätter saker och ting - till exempel är jag djupt kritisk mot tanken att personer med AS skulle vara extra bra på att förstå eller kunna förklara sitt funktionshinder. Det är ungefär lika sannolikt som att personer som fötts blinda skulle vara extra lämpade att förklara vad som skiljer deras världsuppfattning från seende människors.
Jag tänker så här att om ledande forskare inom ett område verkar ha en hyfsat samstämmig bild av vad som orsakar den bristande flexibiliteten i tanke och handling hos personer med AS, och den bilden stämmer väl överens med mina egna erfarenheter av mig själv och andra med liknande problematik - då tror jag mera på den uppfattningen än uppfattningen hos en vitt främmande människa på ett internetforum, som dessutom verkar diskutera utifrån känsloargument snarare än fakta.
Det som du skriver om trygghet, estetik och rationalitet är allt gott och väl men VARFÖR skulle aspergare ha annorlunda behov och preferenser i dessa frågor än vad andra människor har? Vad menar du att det skulle vara för mekanismer som skulle få aspergare att vara mera inriktade på trygghet, estetik och effektivitet än vad andra människor är?
Gafsan skrev:...som dessutom verkar diskutera utifrån känsloargument snarare än fakta.
Nu är det du som läser in saker som inte finns där. Möjligtvis till följd av dina egna förutfattade meningar gällande känslomänniskor. En annan förklaring kan vara att vi talar två olika språk helt enkelt, och då menar jag inte känslor vs logik utan snarare uttryckssätt.
Gafsan skrev:Det som du skriver om trygghet, estetik och rationalitet är allt gott och väl men VARFÖR skulle aspergare ha annorlunda behov och preferenser i dessa frågor än vad andra människor har? Vad menar du att det skulle vara för mekanismer som skulle få aspergare att vara mera inriktade på trygghet, estetik och effektivitet än vad andra människor är?
Trygghet? Du är kanske inte bekant med att aspergare, generellt sett, blir stressade av fler eller andra saker än människor som inte har AS samt inte sällan blir åderlåtna på energi i vad som av andra anses vara "vanliga vardagliga situationer" som när det ska "umgås" och "socialiseras"? Hur kan det komma sig att människor som lättare trasas sönder, töms på energi och generellt sett är mer stressade har ett högre behov av trygghet och stabilitet?
Vidare kan vi spekulera i hur någon som av olika anledningar blir tvungen att hushålla med energin på något vis skulle finna effektivitet rimligt.
tahlia skrev:Nu är det du som läser in saker som inte finns där. Möjligtvis till följd av dina egna förutfattade meningar gällande känslomänniskor. En annan förklaring kan vara att vi talar två olika språk helt enkelt, och då menar jag inte känslor vs logik utan snarare uttryckssätt.
Jag förstår inte hur mina eventuella förutfattade meningar gällande känslomänniskor är relevanta i diskussionen. Jag tror inte ens på konceptet "känslomänniska" (vad skulle alternativet vara? Människor utan känslor? Även om det finns människor som har ett "flackt" känsloliv så verkar det vara tämligen ovanligt (och helt OT i diskussionen)).
Det är möjligt att vi talar förbi varandra. Jag tycker att du uttrycker dig tydligt och jag försöker verkligen vara så tydlig jag kan, men naturligtvis finns det en möjlighet att jag ändå missförstår dig och/eller vice versa.
tahlia skrev:Trygghet? Du är kanske inte bekant med att aspergare, generellt sett, blir stressade av fler eller andra saker än människor som inte har AS samt inte sällan blir åderlåtna på energi i vad som av andra anses vara "vanliga vardagliga situationer" som när det ska "umgås" och "socialiseras"? Hur kan det komma sig att människor som lättare trasas sönder, töms på energi och generellt sett är mer stressade har ett högre behov av trygghet och stabilitet?
Vidare kan vi spekulera i hur någon som av olika anledningar blir tvungen att hushålla med energin på något vis skulle finna effektivitet rimligt.
Jo, men allt det här beskriver symtom som är vanliga hos personer med AS, snarare än att det förklarar orsakerna till dem. Allt det som du skriver om är helt och hållet förenligt med det som jag skrivit. Det finns vad jag kan se ingen motsättning.
Schmetterling skrev:Jag tänker att kan vara skillnad mellan fantasi och föreställningsförmåga. Ofta går de in i varandra men jag tycker att det verkar möjligt att vara kreativ och ha en förmåga att skapa egna berättelser (på olika sätt) men ändå ha nedsatt föreställningsförmåga.
Gör jag mig förstådd?
Jag tror att du har alldeles rätt. Bra skrivet!
Gafsan skrev:Jag förstår inte hur mina eventuella förutfattade meningar gällande känslomänniskor är relevanta i diskussionen. Jag tror inte ens på konceptet "känslomänniska" (vad skulle alternativet vara? Människor utan känslor? Även om det finns människor som har ett "flackt" känsloliv så verkar det vara tämligen ovanligt (och helt OT i diskussionen)).
http://www.aspergerforum.se/hur-overtygar-man-kanslomanniskor-om-logikens-suveranitet-t28802.html
Återigen, jag tror fortfarande inte på konceptet "känslomänniska" och motsättningen mellan känslor och rationellt tänkande. Alla människor styrs av en kombination. Den som tror att hen är helt och hållet känslostyrd eller helt och hållet rationell har knappast en realistisk uppfattning.
Och, återigen, så tycker jag inte att det har särskilt mycket med saken att göra.
Och, återigen, så tycker jag inte att det har särskilt mycket med saken att göra.
Gafsan skrev:Jo, men allt det här beskriver symtom som är vanliga hos personer med AS, snarare än att det förklarar orsakerna till dem. Allt det som du skriver om är helt och hållet förenligt med det som jag skrivit. Det finns vad jag kan se ingen motsättning.
Du kommer aldrig att se någon motsättning eller annan förklaring än den du redan slutit dig till. Om det beror på att du inte har någon större lust att byta åsikt, att ha fel eller bara är fullt nöjd med att stampa på samma plats vet jag inte och det har egentligen ingen betydelse. Vad som har betydelse är dock att jag bevisligen lägger alldeles för mycket energi på något som inte kommer att leda någonvart annat än in i irritation och/eller frustration så jag släpper det helt enkelt.
tahlia skrev:Gafsan skrev:Jo, men allt det här beskriver symtom som är vanliga hos personer med AS, snarare än att det förklarar orsakerna till dem. Allt det som du skriver om är helt och hållet förenligt med det som jag skrivit. Det finns vad jag kan se ingen motsättning.
Du kommer aldrig att se någon motsättning eller annan förklaring än den du redan slutit dig till. Om det beror på att du inte har någon större lust att byta åsikt, att ha fel eller bara är fullt nöjd med att stampa på samma plats vet jag inte och det har egentligen ingen betydelse. Vad som har betydelse är dock att jag bevisligen lägger alldeles för mycket energi på något som inte kommer att leda någonvart annat än in i irritation och/eller frustration så jag släpper det helt enkelt.
Nu anklagar du mig för att vara oförbätterligt oflexibel i mitt tänkande, men hur intresserad är du själv av att byta åsikt? Om du inte vill byta åsikt, vad beror det på? Beror det kanske på att DU
...?inte har någon större lust att byta åsikt, att ha fel eller bara är fullt nöjd med att stampa på samma plats
Själv så behåller jag eller ändrar min åsikt utifrån omständigheter och fakta, men du verkar ha en lite annan, och avsevärt mindre rationell, syn på vad som får människor att tro att saker är mer eller mindre trovärdiga.
Jag tycker att man måste skilja mellan vad man vill tro och vad man faktiskt anser som rimligt och trovärdigt. Jag tror på det som, utifrån vad jag vet, förefaller mest sannolikt och förankrat i fakta, men det som du skriver nu tolkar jag som att du uppfattar trovärdigheten i en teori som avhängig av betraktarens personliga känslor. Det är en märklig inställning som jag inte förstår.
Tror vi helt enkelt bestämmer oss för att jag är feldiagnostiserad och tar det därifrån. Just nu sitter jag nämligen och undrar över om så kan vara fallet själv.
tahlia skrev:Tror vi helt enkelt bestämmer oss för att jag är feldiagnostiserad och tar det därifrån. Just nu sitter jag nämligen och undrar över om så kan vara fallet själv.
Huruvida en diagnos är korrekt eller felaktig är väl ändå inget man bara bestämmer sig för? Antingen uppfyller man diagnoskriterierna eller inte, och det har inget att göra med om man vill göra det eller ej.
Och, återigen, så har jag ingen som helst uppfattning i frågan så "vi" bestämmer inte "oss" för någonting alls. Jag har aldrig träffat dig och jag är inte heller kompetent att ställa några diagnoser.
Gafsan skrev:Vad menar du att det skulle vara för mekanismer som skulle få aspergare att vara mera inriktade på trygghet, estetik och effektivitet än vad andra människor är?
Bristen på igenkänning och tillhörighet bland människor pga. svårigheterna med att avläsa kroppsspråk och sociala koder är fullt möjliga orsaker till att nämnda behov framträder. Att vara effektiv kan likställas med att känna trygghet och när du inte har en allmän trygghet hos människor behöver du extra av den på mer specifika ställen vilka man nu än valt (ibland utvecklade till OCD). När man inte upplever samspelet med människor som skönt kan man vara benägen söka skönhet på andra platser dvs. estetik.
Så mycket blir problematiskt när man inte har en bra relation till människor i allmänhet.
DIProgan skrev:Gafsan skrev:Vad menar du att det skulle vara för mekanismer som skulle få aspergare att vara mera inriktade på trygghet, estetik och effektivitet än vad andra människor är?
Bristen på igenkänning och tillhörighet bland människor pga. svårigheterna med att avläsa kroppsspråk och sociala koder är fullt möjliga orsaker till att nämnda behov framträder. Att vara effektiv kan likställas med att känna trygghet och när du inte har en allmän trygghet hos människor behöver du extra av den på mer specifika ställen vilka man nu än valt (ibland utvecklade till OCD). När man inte upplever samspelet med människor som skönt kan man vara benägen söka skönhet på andra platser dvs. estetik.
Så mycket blir problematiskt när man inte har en bra relation till människor i allmänhet.
Och med nedsatt automatiseringsförmåga blir behovet av "var sak på sin plats" större.
- Schmetterling
DIProgan skrev:Bristen på igenkänning och tillhörighet bland människor pga. svårigheterna med att avläsa kroppsspråk och sociala koder är fullt möjliga orsaker till att nämnda behov framträder.
Absolut. Men som jag förstår det så är de här svårigheterna tätt kopplade till brister i föreställningsförmåga. Den som inte förstår hur någon annan person upplever en situation har självklart svårt att tolka den personens kroppsspråk och förstå hur olika sociala koder skulle kunna tillämpas på den aktuella situationen.
DIProgan skrev:Att vara effektiv kan likställas med att känna trygghet
Det här är ett påstående som jag inte har hört förr. Det låter ganska märkligt. Förklara gärna hur du menar.
DIProgan skrev:När man inte upplever samspelet med människor som skönt kan man vara benägen söka skönhet på andra platser dvs. estetik.
Se ovan. Är det en egen teori eller har du några källor?
DIProgan skrev:Så mycket blir problematiskt när man inte har en bra relation till människor i allmänhet.
Så är det absolut. Men vad är hönan och vad är ägget? Att utgå från att problematiken vid autismspektrumstörningar skulle bero på dåliga relationer till andra är ju inget nytt. Ganska länge var detta den mest populära förklaringen till autismspektrumproblematik men den tycks numera vara helt motbevisad och övergiven.
Gafsan skrev:DIProgan skrev:Bristen på igenkänning och tillhörighet bland människor pga. svårigheterna med att avläsa kroppsspråk och sociala koder är fullt möjliga orsaker till att nämnda behov framträder.
Absolut. Men som jag förstår det så är de här svårigheterna tätt kopplade till brister i föreställningsförmåga. Den som inte förstår hur någon annan person upplever en situation har självklart svårt att tolka den personens kroppsspråk och förstå hur olika sociala koder skulle kunna tillämpas på den aktuella situationen.
Min tanke om det är att någons förmåga att föreställa sig behöver stimuleras på flera olika sätt beroende på vad det handlar om och sedan fortsätta tränas precis som minne och mycket annat i hjärnan. Svårigheter med antingen avläsandet av andra människor eller föreställningsförmågan kan ge en negativ spiral tidigt så det är svårt o veta vilket som kommer först.
Angående andra saker än människor är jag dock tämligen övertygad att vi kan ha mycket väl godkänd föreställningsförmåga. Mina egna drömmar brukar vara filmiska till upplägget men intressantare än något jag sett i verkligheten och jag brukar få visionär på personlighets tetsterna. Mer får komma senare.
Återgå till Att leva som Aspergare