IVAS - hur är det?
16 inlägg
• Sida 1 av 1
IVAS - hur är det?
Jag har nu sökt till IVAS på Berzeliusskolan i Linköping därför att den linjen fokuserar på personer med AS. Jag börjar undra om jag verkligen gjorde rätt nu och frågar därför:
Går någon av er på IVAS och kan förklara hur det är där? (Eller har du gått på IVAS och kan förklara?) Jag vet inte om detta är en lokal idé eller om den finns på andra håll i Sverige.
Går någon av er på IVAS och kan förklara hur det är där? (Eller har du gått på IVAS och kan förklara?) Jag vet inte om detta är en lokal idé eller om den finns på andra håll i Sverige.
Senast redigerad av thojoh370 2011-05-04 14:08:46, redigerad totalt 1 gång.
Ofta sägs det: IV (individuella Programmet) är till för de som inte klarat svenska, engelska och matte. Men det är faktiskt inte sant. Eller rättare sagt, det behöver inte vara sant. IV kan vara "Individuellt anpassat", varken mer eller mindre. Litet som en paralell till det som fanns på universitet förr "Individuell studieplan". Och det var ju jättebra!
Det finns två möjligheter för en kommun eller ett gymnasium att skapa en ny utbildning. Dels kan man ansöka hos skolverket om att få godkänt ett specialutformat program. Och det finns det massor av. Tex blandningar av samhäll och natur. Eller idrottsprogram. Eller blandningar av teoretiska och praktiska program.
En annan variant är att skapa en utbildning inom det Individuella Programmet. Det kan då vara nästan en kopia av ett teoretiskt program. IVAS i Linköping är det, med vissa tillägg anpassade efter AS. Och eftersom det inte är ett krav för att komma in på IV att man har underkända betyg så kan alla söka. Även de med höga betyg. (Iofs kan alla söka till vanliga IV också, men det är ju normalt ingen poäng med det, om man kan komma in på ett annat nationellt program istället.)
En poäng med att lägga en Aspergervänlig utbildning inom IV kan vara att man kanske har både kunskaper om andra sätt att vara och lära in på IV, men inte på andra ställen.
Men som Kristofer insiktsfullt sa i en annan tråd så bör man kolla upp med de ansvariga i Linköping hur de tänkt. Men på papperet ser det ut som ett bra koncept. (Fast jag misstänker att det mest är fördomar och bristande kunskap och insikt att man lägger IVAS under IV. Som vanligt alltså!)
Det finns två möjligheter för en kommun eller ett gymnasium att skapa en ny utbildning. Dels kan man ansöka hos skolverket om att få godkänt ett specialutformat program. Och det finns det massor av. Tex blandningar av samhäll och natur. Eller idrottsprogram. Eller blandningar av teoretiska och praktiska program.
En annan variant är att skapa en utbildning inom det Individuella Programmet. Det kan då vara nästan en kopia av ett teoretiskt program. IVAS i Linköping är det, med vissa tillägg anpassade efter AS. Och eftersom det inte är ett krav för att komma in på IV att man har underkända betyg så kan alla söka. Även de med höga betyg. (Iofs kan alla söka till vanliga IV också, men det är ju normalt ingen poäng med det, om man kan komma in på ett annat nationellt program istället.)
En poäng med att lägga en Aspergervänlig utbildning inom IV kan vara att man kanske har både kunskaper om andra sätt att vara och lära in på IV, men inte på andra ställen.
Men som Kristofer insiktsfullt sa i en annan tråd så bör man kolla upp med de ansvariga i Linköping hur de tänkt. Men på papperet ser det ut som ett bra koncept. (Fast jag misstänker att det mest är fördomar och bristande kunskap och insikt att man lägger IVAS under IV. Som vanligt alltså!)
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:08:46, redigerad totalt 1 gång.
Hur har det funkat för dig i grundskolan? Har du haft mycket problem med det? Om inte så finns kanske ingen anledning att fundera på specialvariant på gymnasiet, där det rimligen är lite lugnare än i grundskolan i alla fall (jag förmodar att du tänkte dig någon mera teoretisk linje).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:08:46, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Hur har det funkat för dig i grundskolan? Har du haft mycket problem med det? Om inte så finns kanske ingen anledning att fundera på specialvariant på gymnasiet, där det rimligen är lite lugnare än i grundskolan i alla fall (jag förmodar att du tänkte dig någon mera teoretisk linje).
Grundskolan pågår än, och den är rena mardrömmen just nu.. Allting går snett och det beror mestadels på mig själv. Just nu vill jag bara bojkotta skolan och vara för mig själv men det går ju inte för sig ... Då det gått så dåligt i grundskolans senare år (högstadiet) så tänkte jag att IVAS kanske kunde bättra på det - eftersom de är mer inriktade på AS än vad min aktuella skola är ...
Den aktuella skolan har inte tagit itu med detta förrän sista året och i november förra året fick de för sig att kolla om jag hade Asperger. Dumt att göra det precis nu och inte för fyra år sen då jag hade behövt det!
Edit: Går just nu sista terminen i årskurs 9.
Har du inte så bra betyg att det räcker till ett vanligt program så tycker jag det låter perfekt.
Här är en annan tråd om aspergerklasser i gymnasiet:
Gymnasieprogram
I Uppsala ska de också starta ett IVAS-program:
Eleverna på Samh-AS-programmet trivs tydligen:
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=754119,00.html
Här är en annan tråd om aspergerklasser i gymnasiet:
Gymnasieprogram
I Uppsala ska de också starta ett IVAS-program:
Men till hösten utökas verksamheten med ett individuellt program för de Asperger-elever som inte klara kraven för det samhällsvetenskapliga programmet.
Eleverna på Samh-AS-programmet trivs tydligen:
I högstadiet hamnade jag i en specialklass med folk som hade diverse problem. Här känns det lugnare, man kan koncentrera sig på viktigare saker som skolarbetet och vännerna istället för att hålla reda på allt runtomkring, säger Simon Rosén och får medhåll av sina skolkamrater.
Just vännerna är ett återkommande ämne när eleverna pratar om sina tidigare erfarenheter på vanliga skolor. Här kan de, och vågar, kommunicera med varandra. Det specialutformade programmet har små grupper, en lugn och strukturerad miljö och lärare med förståelse för och kunskap om Asperger.
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=754119,00.html
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:08:46, redigerad totalt 1 gång.
Jag går där.
IV betyder just att det finns möjlighet till mer Individuell anpassning och att man inte behöver vara godkänd i ämnena svenska, engelska och matte för att söka.
I övrigt har det inget med vanliga IV-programmet att göra
Jag tycket det är helt okej. Även om alla har samma diagnos så är vi inte speciellt lika egentligen. Klasserna är på sju personer. Just nu är vi inte på berzeliusskolan utan i några lokaler en bit ifrån. Var vi kommer vara i höst är inte helt bestämt.
IV betyder just att det finns möjlighet till mer Individuell anpassning och att man inte behöver vara godkänd i ämnena svenska, engelska och matte för att söka.
Jag tycket det är helt okej. Även om alla har samma diagnos så är vi inte speciellt lika egentligen. Klasserna är på sju personer. Just nu är vi inte på berzeliusskolan utan i några lokaler en bit ifrån. Var vi kommer vara i höst är inte helt bestämt.
Senast redigerad av Torsdag 2011-05-04 14:08:46, redigerad totalt 1 gång.
Känner bara till IVAS i Karlstad, mend det fungerar mycket bra.
De anpassar undervisningen nästan helt efter den enskilde elevens behov och förmåga. Alla klarar ju inte av en hel skoldag, alla ämnen osv.
Det går att läsa in alla ämnen på samma nivå som andra gymnasieskolor. Hur det är med särskilda program törs jag inte säga.
Jag har bra kontakt med lärare där, får regelbundna rapporter, bra utvecklingssamtal och EVK, de har alltid lyssnat på vad jag sagt om elevernas behov och har tagit stor hänsyn till detta. Så jag tycker det är en bra möjlighet om man har AS. Fungerar det bra och man tror att annan skola kan funka, så har man ju möjlighet att söka till något program sedan.
Lycka till! Ta chansen om du kommer in!
Och kom ihåg:
Fr o m juni månad det år du fyller 19, har du rätt till aktivitetsersättning för förlängd skolgång om du fortf går i skolan då. Det söker du hos Försäkringskassan i god tid, t ex i början på året. Du måste då lämna in intyg att du har AS och intyg från skolan att din skolgång är förlängd.
Du har då också rätt till bostadstillägg, så då finns chansen att bo själv.
De anpassar undervisningen nästan helt efter den enskilde elevens behov och förmåga. Alla klarar ju inte av en hel skoldag, alla ämnen osv.
Det går att läsa in alla ämnen på samma nivå som andra gymnasieskolor. Hur det är med särskilda program törs jag inte säga.
Jag har bra kontakt med lärare där, får regelbundna rapporter, bra utvecklingssamtal och EVK, de har alltid lyssnat på vad jag sagt om elevernas behov och har tagit stor hänsyn till detta. Så jag tycker det är en bra möjlighet om man har AS. Fungerar det bra och man tror att annan skola kan funka, så har man ju möjlighet att söka till något program sedan.
Lycka till! Ta chansen om du kommer in!
Och kom ihåg:
Fr o m juni månad det år du fyller 19, har du rätt till aktivitetsersättning för förlängd skolgång om du fortf går i skolan då. Det söker du hos Försäkringskassan i god tid, t ex i början på året. Du måste då lämna in intyg att du har AS och intyg från skolan att din skolgång är förlängd.
Du har då också rätt till bostadstillägg, så då finns chansen att bo själv.
Senast redigerad av A 2011-05-04 14:08:46, redigerad totalt 1 gång.
Torsdag skrev:Jag går där.
Går du här i Linköping menar du?
Torsdag skrev:japp
Då får man hoppas att vi ses!

Kännetecken:
* Jag är lång (1,85 m)
* Jag går med stora steg och i hög hastighet
* Mycket kunnig i området datorer
* Brunt hår
* Blågröna ögon (dock mest blå)
Där har du lite att gå utefter ...
Hej, det var ett tag sedan jag postade inlägg på forumet... Tänkte bara meddela att jag nu går på IVAS i Linköping och trivs väldigt bra bortsett från en del interna konflikter mellan eleverna.
Torsdag har jag träffat nu, en trevlig typ!
Torsdag har jag träffat nu, en trevlig typ!

Om det inte har med vanliga IV att göra så låter det lite bättre. Gick ett kortare tag och det var rena förskolan. Formen som passat bäst för mig är Folkhögskola men då har jag inte prövat något AS anpassat.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 14:08:46, redigerad totalt 1 gång.
thojoh370 skrev:Kännetecken:
* Jag är lång (1,85 m)
* Jag går med stora steg och i hög hastighet
* Mycket kunnig i området datorer
* Brunt hår
* Blågröna ögon (dock mest blå)
Haha, den där beskrivningen passar nog på ca 10% av Sveriges befolkning!

Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:08:46, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor