Dagen: Trauman bakom svag ekonomi

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav plåtmonster » 2013-03-28 0:56:54

Dagen skrev:Dagen är en tidning "som på kristen grund vill prägla och påverka samhället med kristen tro och kristna värderingar."[1] Tidningen betecknar sig som partipolitiskt obunden på kristen grund. Upplaga är 18 600 (år 2008) [2]. Dagen står på opinionsplats för en kristen värdekonservatism i moralfrågor.

dagen: Trauman bakom svag ekonomi
Barndomstrauman är en ledande orsak till hälsoläget, socialt välbefinnande och ekonomin i en nation. Artikelförfattarna vill därför rikta fokus på alla de unga som lever med dolda övergrepp som inte anmäls.

Tänkvärt?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Parvlon » 2013-03-28 1:13:26

Låter som något för "den helige anden".

plåtmonster skrev:Artikelförfattarna vill därför rikta fokus på alla de unga som lever med dolda övergrepp som inte anmäls.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav plåtmonster » 2013-03-28 1:51:46

Fast "vi" vet ju om en del såsom mobbning, dålig sits hemma osv. Man kunde gott ta itu med ganska uppenbara saker.
plåtmonster

Inläggav matterik » 2013-03-28 11:09:30

Lite cirkel resonemang. Trauman får väl folk som är svaga. De har väl svag ekonomi.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav plåtmonster » 2013-03-28 18:19:41

En stark person som får en massa skit under flera år mår nog inte bättre av det. Ej cirkelresonomang. Däremot kan sambandet påvisa att samhället vinner ekonomiskt på att undvika dessa onödiga trauman.
plåtmonster

Inläggav Parvlon » 2013-03-28 18:26:28

Låter som att matterik ville vända på orsak->verkan men jag anser att resonemanget är på gränsen till galet. Människor med svag ekonomi är utsatta för så mycket mer än andra. Det har jag vetskap om både litterärt och självlärt. Dessutom tillkommer och även är en del i den där allmänpsykosen om att den som inget har, inget förtjänar - eftersom den antagligen inget har eftersom den inget gjort eller är sämre på att avgöra vad som är rätt/fel p.ga nån jävla skitsituation som få lyckas vända rätt, men då har de säkerligen oftast förbisett hela människans liv förutom det som står uppskrivet på papperet(eller internet) dessutom. Fuck facebook! Jag skulle bara postat en massa skit där ändå.

plåtmonster skrev:Fast "vi" vet ju om en del såsom mobbning, dålig sits hemma osv. Man kunde gott ta itu med ganska uppenbara saker.
Visst, lite mer allmänkännedom skadar inte. Ekonomi känns ju lagom intressant men visst, tycker du det är ekonomi att jag har mat på bordet får du tycka det.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav plåtmonster » 2013-03-28 23:57:13

Jag tycker att det är (bra) ekonomi att kunna ta för sig det mesta man vill utan att behöva tänka på pengar hela tiden. Behöver man tänka på om 100 kr extra är en utgift man har råd med denna vecka så är ekonomin för tight.
plåtmonster

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in