Hjälp, min Aspievän håller på att jobba ihjäl sig!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Mymlan » 2013-03-26 23:23:44

Min bästa vän - en Aspie- håller på att braka ihop totalt. Han vaknar fyra på morgonen, går till jobbet vid åtta o kommer hem först 21-tiden. Ibland äter han inte på flera dagar. Han vill slappna av och inte stressa så mycket med jobbet som han gör, men det är inte lätt. Ikväll då vi pratade berättade han det här och frågade sen "behöver man vara orolig?" Pga den konstanta stressen och pressen (han jobbar som forskare och pluggar samtidigt fysik) har han missat de senaste psykolog och läkartiderna han har. Jag är så orolig för honom!
Mymlan

Anslöt: 2011-08-06

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 23:32:06

Det låter likt hur jag levde innan jag drabbades utav en depression. Det är ju givetvis skadligt att inte sova och äta ordentligt och regelbundet. Vidare är stressen och pressen i sig skadliga psykiskt och leder ofta till skuldkänslor eller mindrevärdeskomplex ifall man inte klarar av att leva upp till sina förväntningar. Han får givetvis bestämma själv ifall han vill ändra livsstil nu eller göra det senare, men som vän kan du ju rekommendera honom att försöka att styra upp sömn, föda och träning genom att frigöra tid i sitt schema genom bra planering och strukturering. Kanske behöver han även minska sin produktivitet något för att kunna leva ett hälsosammare liv men det kanske han inte är beredd att göra och då är planering viktigast. Det kan du som vän hjälpa till med.

Jag hoppas att det inte leder till några komplikationer för honom.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav Parvlon » 2013-03-27 0:00:26