Specialklass i språk, kultur och idrott men matte ogillas..
17 inlägg
• Sida 1 av 1
SVT: Specialklasser väcker debatt
Specialklasser i engelska, musik, fotboll, bild och slöjd är okej, men inte specialklass i matematik om Umeå kommun får bestämma.
Vad gillar du sådan selektivitet?
Specialklasser i engelska, musik, fotboll, bild och slöjd är okej, men inte specialklass i matematik om Umeå kommun får bestämma.
Vad gillar du sådan selektivitet?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jag tycker det är konstigt att de inte vill ha specialklasser för det ena när det är ok med det andra.
Sverige har hamnat efter utbildningsmässigt rätt rejält, inte minst inom matematik, om specialklasser accepteras så ger det en skjuts framåt för svensk högteknologi vilket i framtiden gynnar oss rätt rejält.
Sverige har hamnat efter utbildningsmässigt rätt rejält, inte minst inom matematik, om specialklasser accepteras så ger det en skjuts framåt för svensk högteknologi vilket i framtiden gynnar oss rätt rejält.
Man behöver satsa på social trygghet och undervisningstimmar för att höja resultaten. Vissa ämnen verkar vara riktigt heta potatisar att vara duktig i. Verkar vara någon riktig surjante som sitter i.
En fräck version är att skapa specialklasser för alla andra ämnen så att kvastående klass blir matte/fysik special per inverterat val
En fräck version är att skapa specialklasser för alla andra ämnen så att kvastående klass blir matte/fysik special per inverterat val
- plåtmonster
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... ker-debattVi tycker att alla skolor ska erbjuda utmaningar och stöd. Vi vill satsa på bredd i matematik och språk som är grundläggande ämnen, säger Margareta Rönngren (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.
---
Jag vill inte kallade det elitklasser, vi menar att det här vore att följa skollagen. Där står det att eleverna ska ha möjlighet och stöd fullt ut, inte bara elever med problem vid inlärning, utan även de som ligger långt framme, säger Peter Sedlacek.
Här håller jag med folkpartisten. Hur resonerar socialdemokraterna egentligen? Att sådant som kan räknas som "intresse" om musik, konst och idrott får man ha specialklasser i, men inte i mer "teoretiska" ämnen som språk och matematik. Men tänk om det finns elever som är speciellt intresserade av just språk el matematisk, ska inte de få lära sig mer då?
Det framgår inte från vilka årskurser det gäller, men jag antar att det inte gäller lågstadiet. En del pollitiker kanske är så förälskade i tanken på att alla barn ska umgås med alla barn, att de avskyr tanken på att en del barn går ifrån i vissa ämnen till sina specialklasser i stället.
Miche skrev:Jag tycker det är konstigt att de inte vill ha specialklasser för det ena när det är ok med det andra.
Håller med.
Jag är förmodligen ganska subjektiv i min åsikt, eftersom jag råkar vara mamma till tre barn som tycker att matematik är bland det roligaste som finns. Men jag kan verkligen inte fatta varför inte mina barn skulle kunna få en utbildning som tillåter dem att vässa sina förmågor inom deras specialintresse, när t.ex. hockeyspelande kompisar får den möjligheten. Var är logiken i det? Ishockey lär knappast göra några underverk för sveriges ekonomi....
Gafsan skrev:Ishockey lär knappast göra några underverk för sveriges ekonomi....
Det är väl därför det så knapert med ekonomin..
- plåtmonster
Jag tycker också att det låter konstigt att de inte vill erbjuda specialklasser i exempelvis matematik. Framförallt när man läser lite då och då om att studenter som söker till universitet och högskolor inte har tillräckliga förkunskaper, att kunskapsnivån hos dem som kommer från gymnasiet har sjunkit. Läste nyligen om att kunskapsnivån i exempelvis språk kan ligga på samma nivå som hos en 13-åring, här är det en lektor vid Malmö högskola som har skrivit om detta:
och här är från en artikel i UNT:
I Umeå är det ju tydligen vänstern som har politisk majoritet så om socialdemokrater och vänsterpartister säger nej så är det ju ingen idé att hoppas på att specialklasser skulle kunna bli verklighet.
När jag gick i skolan fanns det i den skolan jag gick i möjlighet att välja mellan allmän och särskild matematik. Allmän matematik var matematik som inte var så avancerad och särskild matematik skulle väl vara på en lite mer avancerad nivå. Tycker det var väldigt bra med den uppdelningen för de som hade svårigheter med matematik eller bristande intresse för ämnet kunde då välja allmän matte.
SULF - Studenter på 13-åringsnivå kräver nya arbetssätt
Hur ska universitetslärare, utan att ge avkall på akademisk kvalitet, undervisa de studenter som inte kan läsa, inte kan uttrycka sig begripligt i skrift och som har svårt att förstå enkla instruktioner?
och här är från en artikel i UNT:
UNT - Våra studenter kan inte svenska
Publicerad: 2013-01-02 17:37, senaste uppdaterad: 2013-02-05 15:02
Att historiestudenter saknar grundkunskaper i historia har vi accepterat. Men när de saknar redskapet för att ta till sig humanistisk vetenskap – språket – måste vi slå larm. Det skriver Hanna Enefalk och åtta andra historiker vid Uppsala och Linköpings universitet.
I Umeå är det ju tydligen vänstern som har politisk majoritet så om socialdemokrater och vänsterpartister säger nej så är det ju ingen idé att hoppas på att specialklasser skulle kunna bli verklighet.
När jag gick i skolan fanns det i den skolan jag gick i möjlighet att välja mellan allmän och särskild matematik. Allmän matematik var matematik som inte var så avancerad och särskild matematik skulle väl vara på en lite mer avancerad nivå. Tycker det var väldigt bra med den uppdelningen för de som hade svårigheter med matematik eller bristande intresse för ämnet kunde då välja allmän matte.
Wine skrev:ingen idé att hoppas på att specialklasser skulle kunna bli verklighet.
Starta friskola?
Wine skrev:När jag gick i skolan fanns det i den skolan jag gick i möjlighet att välja mellan allmän och särskild matematik.
Vad valde du?
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Wine skrev:När jag gick i skolan fanns det i den skolan jag gick i möjlighet att välja mellan allmän och särskild matematik.
Vad valde du?
Särskild matematik. Jag vet inte om denna valmöjlighet finns kvar längre i skolor.
Kikade mer på Peter Sedlacek (FP):
http://www.folkpartiet.se/Folkpartiet-n ... -sedlacek/
http://seajazz.se/
ledamot av kommunfullmäktige i Umeå för Folkpartiet.
http://se.linkedin.com/pub/peter-sedlacek/46/b90/424
(S) var för övrigt det parti som ville lägga lyxskatt på hemdatorer när de var nya..
http://www.folkpartiet.se/Folkpartiet-n ... -sedlacek/
Född och uppvuxen i Österrike. Universitetslektor i tyska och därefter kanslichef på Umeå universitet 1968 – 2006. /../ vice ordförande i För- och Grundskolenämnden samt ordförande i lokalföreningen Umeå Västra. Brinner för folkbildning.
http://seajazz.se/
ledamot av kommunfullmäktige i Umeå för Folkpartiet.
http://se.linkedin.com/pub/peter-sedlacek/46/b90/424
* Humanistiskt gymnasium i Krems i Österrike
* Universitetet i Wien i Österrike
(S) var för övrigt det parti som ville lägga lyxskatt på hemdatorer när de var nya..
- plåtmonster
När min son gick i lågstadiet avskydde han mattelektionerna eftersom han inte fick lära sig nästan något, på mellanstadiet däremot provade de ett annat material där varje avsnitt inleddes med ett test, klarade man testet fick man gå snabbt igenom avsnittet, annars hölls man kvar där tills man kunde. De hade även svårare utmaningar som delades ut.
Gissa vem som plötsligt gillade mattelektionerna och som avancerade snabbt.
På högstadiet i en annan skola delades det ut extra svåra matteuppgifter varje fredag som de hade en vecka på sig att lösa, jag tror det var på initativ av matteläraren, riktigt bra.
När han började gymnasiet så hade han matte på schemat varje dag vilket passade honom perfekt.
Gissa vem som plötsligt gillade mattelektionerna och som avancerade snabbt.
På högstadiet i en annan skola delades det ut extra svåra matteuppgifter varje fredag som de hade en vecka på sig att lösa, jag tror det var på initativ av matteläraren, riktigt bra.
När han började gymnasiet så hade han matte på schemat varje dag vilket passade honom perfekt.
Sedan kan man ju fundera varför specialklass i datateknik saknas..
- plåtmonster
För att eleverna skulle veta mer än lärarna i just det ämnet?
Vilket enbart kan bero på att läraren saknar relevant utbildning och erfarenheter.
Datateknik är så mycket mer än bara programmering, det finns massor man kan lära sig som är svårt att tillägna sig genom egenstudier.
Datateknik är så mycket mer än bara programmering, det finns massor man kan lära sig som är svårt att tillägna sig genom egenstudier.
Jag pratade med en kille som emigrerade från Ryssland till Israel som barn. I Ryssland hade han gått i specialklass för matematiskt begåvade. När han kom till Israel ägnade han de första fem åren i skolan åt att göra i stort sett ingenting. Sedan började de andra komma ifatt. Han hade läst integraler redan i femte klass!
Jag misstänker trots det att israeliska skolor i allmänhet har rätt höga krav i matteundervisningen, men ryssarna har en tradition att ta hand om sina matematiska begåvningar.
Jag misstänker trots det att israeliska skolor i allmänhet har rätt höga krav i matteundervisningen, men ryssarna har en tradition att ta hand om sina matematiska begåvningar.
Jo, tyvarr ar det sa samhallet ser ut idag. Ar man bra pa engelska, musik, idrott osv. blir man omtyckt. Ar man bra pa matte dock sa ar man nord eller privilegiad.
- DefinitivtInteAnonym
- Anslöt: 2009-11-29