Lastbilstransporterna och lönedumpningen
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Lastbilstransporterna och lönedumpningen
Uppdrag granskning (Svenska vägar - utländska chauffförer) visar att svenska lastbilsförare blir allt färre. De har ju svenska löner (24.000 kr brutto/månad), medan utländska förare har utländska löner (6.000 - 12.000 kr/månad). Till den svenska förarens lön tillkom sociala avgifter så kostnaden för arbetsgivaren blev drygt 30.000 kr/månad. För de utlänska förarna tillkom inga sociala avgifter. Förarna kom från Polen, Rumänien, Bulgarien och Makedonien. Makedonien är inte med i EU, men det går att köpa bulgariska pass.
De utländska chaufförerna sov i bilen och lagade mat på gasolkök i bilen. De kunde vara ute på vägarna månader i sträck utan att få träffa familjen. Några hade åkt fast för att ha stulit diesel. Orsaken var att de inte hade företagskort att betala med, som de svenska chaufförerna. De skulle i stället betala dieseln själv, och lönen fick de i efterskott.
De stora företag som anlitar speditörerna har vackra värdegrunder. Själva har de ju ingen kontakt med och ansvar för lastbilschaufferna. De lägger ut uppdraget på speditörer, och efter flera led får ett åkeri orderna. Lägst pris gäller förstås.
Sådan är den globala konkurrensen. Är det inte det som kallas "a race to the bottom"?
De utländska chaufförerna sov i bilen och lagade mat på gasolkök i bilen. De kunde vara ute på vägarna månader i sträck utan att få träffa familjen. Några hade åkt fast för att ha stulit diesel. Orsaken var att de inte hade företagskort att betala med, som de svenska chaufförerna. De skulle i stället betala dieseln själv, och lönen fick de i efterskott.
De stora företag som anlitar speditörerna har vackra värdegrunder. Själva har de ju ingen kontakt med och ansvar för lastbilschaufferna. De lägger ut uppdraget på speditörer, och efter flera led får ett åkeri orderna. Lägst pris gäller förstås.
http://www.svt.se/ug/speditorerna-skrat ... nska-lonersvt skrev:När experter i transportbranschen räknar ut vad en åkare med en svensk chaufför behöver ta betalt landar summan på 111 kronor per mil. Och då är ingen vinst för åkeriet inräknad.
Men när Uppdrag gransknings reporter utger sig för att representera ett nystartat åkeri och besöker några av de största speditörerna med prisförslag visar sig verkligheten ligga långt från kalkylen.
NTEX, en medelstor speditör i Sverige, erbjöds körningar till priset 115 kronor per mil.
- 115!? Haha, nej det är inte aktuellt, säger en mellanchef på NTEX.
Vad kan du tänka dig då?
- Ni måste vara seriösa. 115, det är ju inte marknadsmässigt över huvudtaget.
Men vad pratar vi för pris då?
- Nja det... bulgarer, rumäner, med deras bilar då kanske vi pratar en 80 kr milen. Jag har de som kommer in från Lettland och Estland, de kör för 65 kr milen. Och ändå tappar vi mycket kunder mot de som kör billigare, säger mellanchefen på NTEX.
Hos DFDS, en dansk speditionskoncern, säger man sig vilja betala max 80 kronor för en utländsk chaufför. Och att man känner till hur det ser ut på vägarna.
---
- Det är våra kunder som kräver en viss prisnivå. Och det är klart, hänger inte vi med där, då har vi heller inga uppdrag, säger en logistikkoordinator på DFDS.
Sådan är den globala konkurrensen. Är det inte det som kallas "a race to the bottom"?
Lastbilstransporterna och lönedumpningen
Så är frånvaron av politik ..
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Lastbilstransporterna och lönedumpningen
Följden av EU-domstolens dom i Vaxholmskonflikten: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vaxholmskonflikten
Lastbilstransporterna och lönedumpningen
Lär ju inte bli trevligare trafikklimat heller av det där..
Lastbilstransporterna och lönedumpningen
För flera år sen när jag körde en hel del bil så visste man att lastbilschaufförer var otroligt pålitliga, de gjorde inga korkade manövrar och de visade massor med hänsyn, numera måste man vara extra försiktig eftersom man aldrig vet vad de tänker ta sig till, trafiksäkerheten har verkligen blivit lidande.
Lastbilstransporterna och lönedumpningen
Svenska åkerier klagar på att de inte konkurrerar på lika villkor.
Reglerna verkar vara otroligt krångliga, en riktig djungel. Och polisen räcker inte till - inte där heller.
Om de utländska företagen får böter är det ju lätt att strunta i att betala. De utländska chaufförerna åker tillbaka och företagen finns i utlandet.
På senare år har det blivit mer trafik men trafikpoliserna har blivit färre.
Nu finns det iaf möjlighet att klampa bilen. Men det förutsätter att någon trafikpolis kontrollerat bil och färdskrivare.
Det verkar vara enda förbättringen sedan programmet Uppdrag granskning år 2013.
Jag antar att vi får leva med detta pga EU:s regler. Det skulle inte hjälpa att gå ur EU heller, även de som är med i EES (som Norge) måste följa EU:s regler.
De små åkerierna har inte längre någon chans, de köps upp av större åkerier. Det är precis som för bönderna.
http://www.unt.se/uppland/uppsala/akare ... 64567.aspxUNT skrev:– Vi lever under väldigt reglerade villkor. Skattemyndigheter, Transportstyrelsen och polisen kontrollerar, och gör vi fel får vi betala böter eller straffavgifter. Men kontroll av efterlevnaden fungerar tyvärr inte lika för alla, säger Sven Liljander.
---
– Tydliga lagar och regler, kontroller och påföljder som gör det olönsamt att bryta mot dem. Nu är reglerna krångliga, för få poliser gör att kontrollerna är näst intill obefintliga och påföljderna är inte avskräckande, säger Christer Brus.
Reglerna verkar vara otroligt krångliga, en riktig djungel. Och polisen räcker inte till - inte där heller.
Allt starkare krav på mera kontroller, komplicerade regelverk och ett växande antal utländska lastbilar på svenska vägar. Arbetsbördan är tung för Sveriges allt färre trafikpoliser.
Totalt finns det nu bara omkring 400 utbildade trafikpoliser. --- De kontrollerar fordon, chaufförer och dokument på olika platser längs länets vägar
Om de utländska företagen får böter är det ju lätt att strunta i att betala. De utländska chaufförerna åker tillbaka och företagen finns i utlandet.
Den 9 september 2015 stoppade trafikpoliser från Uppsala en polsk långtradare med 22 tons överlast på riksväg 56 norr om Heby. Sanktionsavgiften på drygt 120 000 gick inte att få in innan åkeriet kallat in ytterligare en lastbil dit övervikten lastades över. När överlasten var borta beslutade Transportstyrelsen att det inte fanns skäl hålla kvar långtradaren, och i stället för förskottsavgift skickades en rapport till Transportstyrelsen som ska driva in avgiften i efterhand. Avgiften är fortfarande inte betald.
På senare år har det blivit mer trafik men trafikpoliserna har blivit färre.
– År 1985 fanns det 1800 trafikpoliser i Sverige. 2015 finns det 400, av dem är ett hundratal fullt utbildade.
Nu finns det iaf möjlighet att klampa bilen. Men det förutsätter att någon trafikpolis kontrollerat bil och färdskrivare.
– Sedan mars 2015 kan vi klampa lastbilen eller dragbilen i väntan på att betalning sker, antingen av chauffören eller åkeriet, säger Joacim Bengtson.
Färdskrivaren i lastbilen vid Tre ängar visade att den varit för länge i Sverige, och brott mot cabotageregler kostar pengar. När det utländska åkeriet betalat sanktionsavgiften på 40 000 kronor, tog polisen bort klampen från framhjulet.
Det verkar vara enda förbättringen sedan programmet Uppdrag granskning år 2013.
Jag antar att vi får leva med detta pga EU:s regler. Det skulle inte hjälpa att gå ur EU heller, även de som är med i EES (som Norge) måste följa EU:s regler.
De små åkerierna har inte längre någon chans, de köps upp av större åkerier. Det är precis som för bönderna.
Lastbilstransporterna och lönedumpningen
Och så förundrar sig EU över att otacksamt folk i västeuropa inte uppskattar utvecklingen