Tråden om Magic The Gathering

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kostymhippie » 2013-03-24 23:56:43

Har precis börjat med detta fantastiska kortspel, kör mest standard och har ingen egen kortlek än men tänker skaffa en så fort ekonomin tillåter det.

Någon annan som spelar detta spel och har några bra tips till en rookie? Tycker det är jättesvårt att hitta nåt på nätet som inte är antingen väldigt avancerat eller totalt grundläggande.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2011-10-12

Inläggav tahlia » 2013-03-25 9:35:22

Om inte DIProgan ser den här tråden ska jag hojta till åt honom, han har spelat MTG i åratal. Även om även jag har spelat ett tag nu så är det i huvudsak hans stora intresse och han som har mer erfarenhet så han kan säkerligen komma med ett och annat. :)
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav DIProgan » 2013-03-25 9:50:06

Först o främst undrar jag om du har hittat till http://www.svenskamagic.com som ju är Sveriges centrum för Magic (varit moderator där en gång i tiden ^^). Många vittnar om hur deras spel snabbt förbättrats när de börjat köra Magic Online som ju har en ständig tillgång på spelare. Problemet med det är ju då att behöva ha två olika samlingar en digital och en offline. Du kanske är mer intresserad av vad pappers varianten ger i form av socialt umgänge osv. Jag är mer eller mindre bara Magic Online spelare i dag av bekvämlighets skäl.

Sedan finns även tredjeparts program som tillåter en att spela gratis online men som såklart jagas med blåslampa av pappa Wizards. Cockatrice är det bästa men har ingen officiell download längre så det får du googla runt lite för att hitta i så fall. En server finns på play.woogerworks.com port 4747. Nackdelen där är att alla kortregler inte är implementerade i programet som i Magic Online så man är öppen för att göra spelfel om man inte kan alla små regler.

Tips för vad en bra lek behöver beror helt på vilken nivå du ligger på så blir enklare om du ställer några frågor du funderar kring. Skitkul att du hittat till Magic! :)
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Kostymhippie » 2013-03-30 23:14:26

Jo jag har sett Svenska Magic-sidan, men tycker den verkar vara ganska avancerad, finns inte mycket matnyttigt för nybörjare. I alla fall inte på det man kan se utan att skapa ett användarkonto. Kanske finns mer på den dolda delen som kräver användarprofil? Ska kolla.

Att spela ensam på nätet intresserar mej inte, det är det sociala umgänget och träningen på att snabbt och samtidigt lugnt kunna agera i oväntade situationer som jag vill ha och behöver för att utvecklas både som aspergare och Magic-spelare.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Inläggav DIProgan » 2013-03-31 10:36:36

Utan att djupdyka i artiklar så delar man kan tänka sig att du är intresserad av på Svenskamagic är http://www.svenskamagic.com/rulebook/ordlistan.php och http://www.svenskamagic.com/forum/board.php?ID=14 (forumet för regelfrågor) annars går det alltid att fråga mig här eller om du vill ha min skype.

Stacken brukar vara något av det viktigaste att lära sig för att kunna göra de mer avancerade grejjerna. Nästan allt som händer går på stacken enligt först in sist ut principen och spelarna är tillåtna att svara på de sakerna med Instants eller egenskaper på permanenter (korten som förblir i spel dvs. allt utom sorcerys och instants).

Bild
Raka Sanctuary t.ex. har en ability/egenskap som triggar när det blir upkeep och spelaren får då välja target creature som ska ha skadan men abilityn går på stacken först och då kan man svara med en +3/+3 Instant etc.

Det är alltså inte bara spells (som är alla kort man spelar förutom land) som går på stacken utan även alla triggers. En av de få saker som inte går på stacken är när man tappar land för att få mana vilket leder oss in på ett annat litet trick. Mana existerar oberoende av ens land tills dess att man går vidare till nästa steg i ens tur t.ex. från main step till combat step. Det gör att man kan tappa alla sina länder och sedan använda ett kort som det nedan och ändå ha mana kvar efteråt till att kasta fler spells från handen när brädet är helt tomt. Bild

Det jag kan komma på sådär på rak arm utan att ha specifika frågor att besvara.
DIProgan

Inläggav Kostymhippie » 2013-04-06 20:26:36

Var och spelade Magic idag på en rollspelsklubb och det gick bättre än förut, vann några enstaka rundor även om jag förlorade alla matcher.
Börjar komma in i spelet nu och det är verkligen min grej.
Har ingen egen lek ännu men ska köpa en, får så länge låna av olika personer och fick en bunt gratis idag av en kille som var ovanligt schysst.

Har kommit på några konkreta frågor:
- Hur ser man på korten om dom tillhör sideboard, ingår i den ordinarie kortleken eller är boosters?
- Till höger om beskrivningen av kortet (där det står Creature, Sorcery, Enchantment eller vad det är) finns det något slags symbol, vad symboliserar den?
- Var kan man köpa en komplett Magic kortlek? Är det nätet som gäller eller finns det att köpa i välsorterade spelbutiker? Pris?
- Jag har hört att korten bara är giltiga en viss tid, stämmer det? Står det i så fall på korten hur länge dom gäller?
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Inläggav tahlia » 2013-04-06 20:35:20

Nu ska vi se om jag kan vara dig till hjälp, tror DiP sitter mitt i en MTGO turnerning för tillfället. ;)

Kostymhippie skrev:Har kommit på några konkreta frågor:
- Hur ser man på korten om dom tillhör sideboard, ingår i den ordinarie kortleken eller är boosters?
- Till höger om beskrivningen av kortet (där det står Creature, Sorcery, Enchantment eller vad det är) finns det något slags symbol, vad symboliserar den?
- Var kan man köpa en komplett Magic kortlek? Är det nätet som gäller eller finns det att köpa i välsorterade spelbutiker? Pris?
- Jag har hört att korten bara är giltiga en viss tid, stämmer det? Står det i så fall på korten hur länge dom gäller?

-Sideboard hör till din lek. Du får sideboarda 15 kort. Det innebär att du får stoppa undan 15 kort (utöver de du har i din ordinarie lek). När du spelar en match så är det bäst av 3, var gång en runda är slut får du möjlighet att ändra din lek med hjälp av de kort du sideboardat. I det läget vet du ju även hur din motståndares lek ser ut. Så, om du t.ex kör en lek utan några monster som har "reach" eller annan kontring för flygande monster så kan det vara bra att ha några anti-flygarkort i sideboard.
- Symbolen visar vilken expansion som kortet tillhör - Return to Ravnica, Scars of Mirrodin etc.
- Boosters brukar finnas i en del spelbutiker. Ska du köpa separata kort gäller dock internet eller kontakter. Svenska magic har en egen avdelning för köp/sälj separata kort (ett och ett) som du kan spana in.
-Korten gäller för alltid, däremot inte i alla format. I standard t.ex roterar ett block ut när ett annat släpps. Mer om format finns här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Magic:_The_Gathering_formats
tahlia

Inläggav Hundralappen » 2013-04-06 21:00:50

Jag fattade det aldrig. Jag var för visso ~9 när folk spelade det här i bygden.
Jag har en jävla hög kort någonstanns... Fanns tillochmed en liten affär som sålde kort xD
En snubbe hade någon svart låda med massa sällsynta kort. Men om dom var det har jag inte den blekaste aning om.

Men nej, jag spelar det inte..

Btw.. Hittade en hög när jag städade häromdagen. Hur vet man vilka som är värda pengar? :-)005
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav tahlia » 2013-04-06 21:14:15

Hundralappen skrev:Btw.. Hittade en hög när jag städade häromdagen. Hur vet man vilka som är värda pengar? :-)005

Tja, har du ett kort som heter Black lotus så kan du planera en utlandsresa direkt, det är det absolut dyraste kortet. ;)
http://www.svenskamagic.com/ kan du kolla upp kort och dagens priser på desamma dock. :)
tahlia

Inläggav DIProgan » 2013-04-07 2:53:27

Kostymhippie skrev:- Hur ser man på korten om dom tillhör sideboard, ingår i den ordinarie kortleken eller är boosters?

När du spelar ett parti så har du ju din lek (library), eran spelyta osv. Att ha sideboard är valfritt men om man har en måste den alltid innehålla 15 kort till skillnad från ens lek som ju får vara hur stor som helst bara den är över 60 kort. Se nedan för ett kort gjort för riktigt stora lekar. Om du använder en sideboard så lägger du den på lämplig plats där den inte blandas ihop med nuvarande spel t.ex. i en leklåda. När första gamet är klart så byter du sedan så många kort du vill 1 för 1 mellan lek och sideboard. Samma procedur om det blir ett game 3. På en riktig turnering gäller det att se upp så man inte lämnar kvar sideboard kort inne i leken inför nästa runda när man ska spela mot en ny person för då har man gjort regelfel som kan få påföljder.

Bild

Kostymhippie skrev:- Till höger om beskrivningen av kortet (där det står Creature, Sorcery, Enchantment eller vad det är) finns det något slags symbol, vad symboliserar den?

Symbolen beskriver vilken expansion kortet tillhör och även raritetsgrad. Svarta symboler är commons, vanliga kort. Silver symbol är uncommons, ovanliga. Guld är Rare och är symbolen något bronsaktigt så är det den ovanligaste rariteten mythic.

Det finns regler kring vad man kan få i ett paket eller en så kallad booster. En booster består av 15 slumpmässiga kort med raritet: 11 commons 3 uncommons och 1 rare. Kortet som är rare är 1 gång på 8 istället ersatt av en mythic. Alla korten i paketet kan även vara glänsande s.k. foil eller premium vilket ökar värdet ungefär 1.5 till 2 gånger från kortets vanliga pris. När man har fått en foil rare eller mythic finns chansen till även en extra rare i paketet som ersätter 1 common. 1 rare på 40 är foil.

Kostymhippie skrev:- Var kan man köpa en komplett Magic kortlek? Är det nätet som gäller eller finns det att köpa i välsorterade spelbutiker? Pris?

Det finns en del färdiga lekar att köpa i affär. De brukar kallas theme decks och varje gång det släpps en ny expansion vilket händer fyra gånger per år så brukar Wizards of the Coast satt ihop 3-4 theme decks att köpa. Sedan finns det även en del andra produkter med planeswalker teman med mera. De brukar kosta 100-200kr.

Gemensamt för alla dessa produkter är att de inte är av den kvalité att du kan gå till en tävling och förvänta dig vinna men har man ingen lek sedan tidigare kan det vara ett ställe att börja på så man kommer igång och kan börja fila på något. Vanligtvis innehåller dessa theme decks runt 3 rares medan en seriös lek för det mesta är proppad med rares och därför också något som brukar kosta flera tusen. MEN chansen finns att du hittar kombinationerna bland commons, uncommons och billigare rares som ingen har tänkt på och på så sätt undviker de dyrare korten. I kortspels affärer och på svenskamagic kan man köpa enskilda kort. Affärerna mycket dyrare än vad privatpersonerna säljer för men också med ett ständigt stort utbud.

Generellt kan man säga att det är billigare att köpa specifikt de korten man vill ha från privatpersoner än att köpa officiella lekar eller att öppna boosters men så kan man ha tur också i sina boosters och öppna något som är värt mer än vad man köpte den för. I vilket fall har man inga kort alls så föreslår jag att köpa ett gäng boosters och kanske en theme deck för att få lite idéer och möjligheter till olika lekbyggen.

Kostymhippie skrev:- Jag har hört att korten bara är giltiga en viss tid, stämmer det? Står det i så fall på korten hur länge dom gäller?

Först får jag förklara på vilket sätt de släpper nya kort. Varje sässong släpps 3 expansioner som ihop bildar vad man kallar ett block. Detta block har alltid ett visst tema. De två senaste blocken Innistrad och Return to Ravnica hade vampyr och varulvs tema respektive stads och guild tema. De tre expansionerna i varje block släpps ungefär Oktober, Februari och Maj. Runt Juli varje sommar släpps också ett nytt grundset med många av de mer grundläggande korten. Nuvarande grundset kallas M13 och i sommar kommer M14.

Vilka kort man får spela med beror på vilket format man väljer att spela. Det vanligaste formatet heter Standard och innehåller det senaste grundsetet samt de två senast släppta blocken. När ett nytt grundset kommer byter standard till det och när den första expansionen i ett block släpps roterar det äldsta av de två blocken ur standard. Så i sommar försvinner M13 är standard och i Oktober försvinner Innistrad och ersätts av "Theros" som tycks ha ett grekiskt tema.

Ett annat format heter Classic och innehåller alla kort som någonsin släppts men några få kort har hamnat på en banned lista för att de var för bra. Det finns även en restricted lista vilket betyder att de korten får bara existera 1 utav i ens lek i det formatet.

Två format som ligger mitt emellan Classic och Standard heter Extended och Modern och innehåller de 3 senaste blocken respektive de 6 senaste. Själv föredrar jag att spela standard. Problemet med att spela Classic och andra format med stora möjligheter att välja kort är att det vanligtvis går mycket snabbt innan det är över samt att det är mycket dyrt att bygga en bra lek.

Populariteten av ett visst format ger också det en prisökning på vissa kort. T.ex. finns det common kort som kan tyckas väldigt dyra när det finns så många i cirkulation och det beror på att det finns ett format som kallas pauper där man bara får använda just commons. Det är helt upp till en själv hur man vill spela men jag hade föreslagit att börja med Standard.

Här kan du se vilka symboler som det är på korten som är legala i de olika formaten just nu: http://www.svenskamagic.com/cardcollection/

Lycka till!
DIProgan

Inläggav DIProgan » 2013-04-07 3:09:40

Ska lägga till att i grundset rotation så byts ungefär hälften av korten ut och hälften förblir de samma som i tidigare grundset medan det i ett nytt block som i och för sig kan innehålla sedan tidigare tryckta kort är mest bara helt nya kort.

Det där med 3 och 6 block till extended och modern stämde inget vidare, kolla på svenskamagic länken jag gav istället om de formaten är intressanta. Jag är standard spelare som sagt :)

Dessutom awesome bild på en kortspels-affär i USA:
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 3596_n.jpg
DIProgan

Inläggav Kostymhippie » 2013-04-07 10:13:08

Tack för bra tips.
Föredrar också standardformatet då det verkar vara vanligast och enklast.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Intressanta intressen

Logga in