Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Har du med Aspergers syndrom ett fastställt IQ?

Nej!
21
27%
Vet inte!
8
10%
Ja 50-70
1
1%
Ja 70-85
3
4%
Ja 85-100
1
1%
Ja 100- 120
14
18%
Ja 121 eller mer
31
39%

Antal röster : 79

Inläggav Gafsan » 2013-03-21 22:24:29

Sheyen skrev:Varför skulle någon kalla mig för "råpucko"? Jag är ju inte utvecklingsstörd och verkligen inte ett "råpucko". Så självklart är det inte okej att sprida lögner. Men ingen kallar mig "råpucko", eftersom att det inte beskriver mig som person. Man brukar oftast kallas för sådant som passar in på en som person. Vad man skulle kunna säga om mig är t.ex: smart, snygg, sexig, vig, musikalisk, rövduktig på League of Legends samt världens bästa blivande mamma.

En person som låtsas vara utvecklingsstörd och kallar utvecklingsstörda för "råpucko" (och dessutom av någon totalt obegriplig orsak tror att hälta är ett tecken på begåvningshandikapp) kan inte beskrivas som smart. Eller trevlig. Eller sexig. Något ord med röv- som prefix kan förmodligen funka men "duktig" är inte det ordet som ligger närmast till hands.

Jag har inget som helst intresse av att "trycka ner" dig men det är faktiskt inte OK att förnedra en svagare grupp på det sättet som du gör.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Sheyen » 2013-03-22 9:40:08

Gafsan skrev:
Sheyen skrev:Varför skulle någon kalla mig för "råpucko"? Jag är ju inte utvecklingsstörd och verkligen inte ett "råpucko". Så självklart är det inte okej att sprida lögner. Men ingen kallar mig "råpucko", eftersom att det inte beskriver mig som person. Man brukar oftast kallas för sådant som passar in på en som person. Vad man skulle kunna säga om mig är t.ex: smart, snygg, sexig, vig, musikalisk, rövduktig på League of Legends samt världens bästa blivande mamma.

En person som låtsas vara utvecklingsstörd och kallar utvecklingsstörda för "råpucko" (och dessutom av någon totalt obegriplig orsak tror att hälta är ett tecken på begåvningshandikapp) kan inte beskrivas som smart. Eller trevlig. Eller sexig. Något ord med röv- som prefix kan förmodligen funka men "duktig" är inte det ordet som ligger närmast till hands.

Jag har inget som helst intresse av att "trycka ner" dig men det är faktiskt inte OK att förnedra en svagare grupp på det sättet som du gör.

Jag har inte kallat utvecklingsstörda för råpuckon; jag skrev att jag gjorde så att jag såg ut som ett råpucko. :-)051

Haha, har jag ens skrivit att haltande är ett tecken på begåvningshandikapp? Du tolkar ju in en massa spännande saker som jag aldrig ens har skrivit. Det om något är intressant.

Hrm... Hur menar du då? Rövduktig är jag ju. Sexig röv har jag också. Det måste vara någonting sådant som du menade och i så fall förstår jag exakt hur du menar. :-)Happy Tack för komplimangen!

Jo, jag är jätteduktig. Jag är riktigt bra på det här med att analysera folks beteenden och testa mig fram, dokumentera reaktioner osv. Det är väldigt intressant. Jag blir glad när jag tänker på hur duktig, smart och snygg jag är. :-)Happy

Det begriper du väl själv att dina åsikter inte påverkar mina begåvningar och andra goda kvaliteter? :-)Happy
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Gafsan » 2013-03-22 18:42:02

Sheyen skrev:Jag bestämde mig för att jag skulle utge mig för att ha en utvecklingsstörning genom att bete mig på ett totalt oanständigt sätt, dock utan att störa någon. Jag kunde inte prata ordentligt, mina rörelser tydde på grava motoriska svårigheter samt så lät jag mitt ansikte bli förvridet till den grad att jag såg helt hilarious ut. Det bästa var att jag inte berättade för mitt sällskap om mina planer, så de fick helt enkelt se mig förvandlas till ett råpucko, utan förvarning.

Sheyen skrev:Jag har inte kallat utvecklingsstörda för råpuckon; jag skrev att jag gjorde så att jag såg ut som ett råpucko.

Förstår du verkligen inte att om du ska "utge dig för att ha en utvecklingsstörning" och och därmed anser att du "förvandlas till ett råpucko" så betyder det samma sak som om du kallar utvecklingsstörda för råpucko?

Sheyen skrev:jag är jätteduktig

Jaha, det är ju bra att du tycker det, men nu var det inte din eventuella duktighet jag ifrågasatte utan ditt omdöme och din attityd till andra funktionshindrade.

Sheyen skrev:Det begriper du väl själv att dina åsikter inte påverkar mina begåvningar och andra goda kvaliteter?

Det är mycket tydligt att du inte påverkas särskilt mycket av vad andra säger och tycker, och det är ju tråkigt när dina "kvaliteter" består i att förödmjuka andra funktionshindrade.

Sheyen skrev: Sexig röv har jag också. Det måste vara någonting sådant som du menade och i så fall förstår jag exakt hur du menar.

Jag har aldrig sett din "röv" som du så vackert (not) kallar den, så om du tänker efter en liten stund förstår du nog att du misstolkar det jag skriver. Läs igenom det jag skriver en gång till så kanske du förstår.
Gafsan

Inläggav Sheyen » 2013-03-22 19:31:39

Gafsan skrev:Förstår du verkligen inte att om du ska "utge dig för att ha en utvecklingsstörning" och och därmed anser att du "förvandlas till ett råpucko" så betyder det samma sak som om du kallar utvecklingsstörda för råpucko?

Men wow; nej. Varför ska jag överhuvudtaget "förstå" dina feltolkningar? Det är ju helt onödigt. Nej, läs ordentligt och om du undrar något kan du fråga. Då slipper vi sådana här situationer.

Gafsan skrev:Jaha, det är ju bra att du tycker det, men nu var det inte din eventuella duktighet jag ifrågasatte utan ditt omdöme och din attityd till andra funktionshindrade.

No offense, men jag struntar faktiskt i vad du ifrågasätter. Jag brukar mest lyssna till folk som jag ser upp till och som utmanar mig på ett intellektuellt plan. Bakåtsträvande har aldrig varit min grej.

Gafsan skrev:Det är mycket tydligt att du inte påverkas särskilt mycket av vad andra säger och tycker, och det är ju tråkigt när dina "kvaliteter" består i att förödmjuka andra funktionshindrade.

Vad bra att det är tydligt, men då måste jag givetvis fråga: Om det nu är så tydligt; varför fortsätter du då att anstränga dig och använda din lediga tid till att försöka påverka mig? Jag kör alltid på samma stil; jag vill utvecklas, utmanas och lära mig nytt.

Gafsan skrev:Jag har aldrig sett din "röv" som du så vackert (not) kallar den, så om du tänker efter en liten stund förstår du nog att du misstolkar det jag skriver. Läs igenom det jag skriver en gång till så kanske du förstår.

Nej, jag tolkade det på ett mycket tilltalande sätt, så jag tackar igen; tack! Jag uppskattar alltid komplimanger och särskilt idag när det är gosfredag med hela min familj. Nu är humöret på topp, så det ska vi skåla för ikväll. :wink:

atoms

Du har i en rad inlägg använt en arrogant ton gentemot din meningsmotståndare, och du har inte visat någon som helst vilja till att lösa meningsskiljaktigheterna; snarare har du underblåst dem och det ser jag som brott mot dessa regler.

• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.

Inläggen det handlar om är dessa - ett, två, tre, fyra, och fem.

Du har dessutom anmält ett antal av din meningsmotståndares (Gafsan) inlägg och menat att dessa skulle innehålla personangrepp men även om tonen många gånger har varit hård och direkt kan jag inte se någonting som borde föranleda ett ingripande.

Detta är en Varning, vilken även meddelas via PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-22 19:58:48

Gafsan skrev:
sugrövmanövern skrev: Aldrig i helvete jag skulle Aspergeranpassa mig när jag skriver, lika lite som jag kattmänniskoanpassar mig på ett kattforum eller dylikt. Satan in hell vad sur jag blir.

Hmm, nej att anpassa sig till sin tänkta målgrupp är väl kanske inte så aspigt... ;)

Jag behandlar inte folk som mongon bara för att de har en viss diagnos. Det går bra att fråga om det är någonting av det jag skriver som man inte förstår.

Sedan vete fan om jag vill bli kallad Aspig, tycker björkar är snyggare. Om jag nu ska vara ett jävla träd.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Gafsan » 2013-03-22 20:28:54

Sheyen skrev:
Gafsan skrev:Förstår du verkligen inte att om du ska "utge dig för att ha en utvecklingsstörning" och och därmed anser att du "förvandlas till ett råpucko" så betyder det samma sak som om du kallar utvecklingsstörda för råpucko?

Men wow; nej. Varför ska jag överhuvudtaget "förstå" dina feltolkningar? Det är ju helt onödigt. Nej, läs ordentligt och om du undrar något kan du fråga. Då slipper vi sådana här situationer.

Gafsan skrev:Jaha, det är ju bra att du tycker det, men nu var det inte din eventuella duktighet jag ifrågasatte utan ditt omdöme och din attityd till andra funktionshindrade.

No offense, men jag struntar faktiskt i vad du ifrågasätter. Jag brukar mest lyssna till folk som jag ser upp till och som utmanar mig på ett intellektuellt plan. Bakåtsträvande har aldrig varit min grej.

Gafsan skrev:Det är mycket tydligt att du inte påverkas särskilt mycket av vad andra säger och tycker, och det är ju tråkigt när dina "kvaliteter" består i att förödmjuka andra funktionshindrade.

Vad bra att det är tydligt, men då måste jag givetvis fråga: Om det nu är så tydligt; varför fortsätter du då att anstränga dig och använda din lediga tid till att försöka påverka mig? Jag kör alltid på samma stil; jag vill utvecklas, utmanas och lära mig nytt.

Gafsan skrev:Jag har aldrig sett din "röv" som du så vackert (not) kallar den, så om du tänker efter en liten stund förstår du nog att du misstolkar det jag skriver. Läs igenom det jag skriver en gång till så kanske du förstår.

Nej, jag tolkade det på ett mycket tilltalande sätt, så jag tackar igen; tack! Jag uppskattar alltid komplimanger och särskilt idag när det är gosfredag med hela min familj. Nu är humöret på topp, så det ska vi skåla för ikväll. :wink:

Sheyen, nu ska jag berätta för dig hur vuxna människor brukar reagera när de får höra att andra uppfattar deras uttalanden som nedsättande och kränkande mot en svagare grupp:

Man brukar säga att det inte var så man menade. Man brukar säga att ens formuleringar inte blev så bra och att man är ledsen om det verkar som om man har en kass människosyn, för självklart tycker man att funktionshindrade är lika mycket värda som andra och naturligtvis suger det rövsvett att göra narr av människor med funktionshinder och om man bara hade tänkt efter lite så skulle man ALDRIG ha uttryckt sig på det viset. Något i den stilen brukar man säga.

Men vad gör du? Du tycker att du blivit "feltolkad". Du "struntar i" om du blir ifrågasatt. Du hävdar att du bara "lyssnar till folk som utmanar dig på ett intellektuellt plan" vad du nu menar med det. (Jag vet inte var ditt intellektuella plan ligger. Själv har jag tagit mig igenom en universitetsutbildning med ett av de högsta betygen i min årskull, skrivit 2,0 på högskoleprovet vid upprepade tillfällen osv. Om du inte tycker att vi ligger i samma "intellektuella plan" så är det verkligen inte säkert att det är till din fördel...) Men det ligger ju rätt bra i linje med att härma och förlöjliga utvecklingsstörda människor eller hur? För om de inte kan "utmana dig på ett intellektuellt plan" så behöver du ju inte bry dig om vad de tycker.

Du fortsätter att hävda att det jag skrivit i själva verket är en komplimang trots att förmodligen även de flesta med en rejäl utvecklingsstörning nog skulle inse att så inte är fallet.

Om det finns nån rättvisa här i världen skulle utvecklingsstörda människor härma dig i mataffären "titta här, jag är sexig! jag är smart!" "jag är Gud!" "förresten har jag sagt att jag är sexig? Det syns ju liksom inte så det är bäst att jag säger det en gång till! Hallå! Jag har BRÖST! " Fast nä. Då skulle jag förmodligen bli irriterad på dem för att de förlöjligar folk med funktionshinder som de inte kan rå för. Fast tanken är tilltalande.
Gafsan

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-22 20:50:38

Sheyen skrev:

Gafsan skrev:Om det finns nån rättvisa här i världen skulle utvecklingsstörda människor härma dig i mataffären "titta här, jag är sexig! jag är smart!" "jag är Gud!" "förresten har jag sagt att jag är sexig? Det syns ju liksom inte så det är bäst att jag säger det en gång till! Hallå! Jag har BRÖST! " Fast nä. Då skulle jag förmodligen bli irriterad på dem för att de förlöjligar folk med funktionshinder som de inte kan rå för. Fast tanken är tilltalande.

Det står dig fritt Gafsan att gå in på valfri affär och säga sådana där saker.
Dock skulle det inte vara att härma Sheyen.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Gafsan » 2013-03-22 20:55:38

sugrövmanövern skrev:Det står dig fritt Gafsan att gå in på valfri affär och säga sådana där saker.

Mm, fast nu var poängen att jag inte tycker att man ska härma funktionshindrade, oavsett om deras problem är att de har svårt att gå eller artikulera, eller om problemet är att de tycker att det är en kul idé att härma folk som har svårt att gå eller artikulera och inte inser att folk faktiskt inte uppfattar en som smart eller sexig (hur många gånger man än säger att man är det) om man saknar de attribut som får människor att uppfattas som smarta eller sexiga.
Gafsan

Inläggav atoms » 2013-03-22 21:44:39

Tråden är låst för moderation.
------------
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav atoms » 2013-03-29 18:03:46

Några saker om den här tråden.

Tråden innehåller Off-Topic som bör flyttas bort men eftersom det finns kritik mot den moderering som förekommit i tråden kommer den att förbli oförändrad.

Detta för att den som är föremål för modereringen har postförbud och därför inte har möjlighet att diskutera sina klagomål.

Och tråden förblir låst.
------------
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Återgå till Aspergare och vården

Logga in