Jesuiter och missionärer

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-21 9:32:26

Flawed skrev:Du menar nord Europa som Skandinavien och Tyskland kanske?

Ja. Norra Europa som : Skandinaven, Tyskland, Polen .. Borde vara tydligt så sorry...
elle

Anslöt: 2011-01-09

Jesuiter och missionärer

Inläggav Miche » 2013-03-21 13:37:33

Jonasn skrev:
Miche skrev:Det framkom efter jordbävningen på Haiti att människor inte fick någon hjälp om de inte gick på gudstjänster vilket är rent förjävligt och övergrepp.

Du får gärna länka till en källa på det, men alldeles oavsett så var väl din tes att det är fel att missionera och utföra hjälparbete samtidigt i allmänhet, även om det inte sker just på sättet du beskriver i citatet. Men jag kan ha missuppfattat, så berätta gärna exakt vad det är du är emot.

Äntligen har jag haft tid att söka, hittade den artikel där jag läste om det när det var aktuellt.
http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 4462649.ab
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Jesuiter och missionärer

Inläggav slackern » 2013-03-21 14:00:58

Miche skrev:
Jonasn skrev:
Miche skrev:Det framkom efter jordbävningen på Haiti att människor inte fick någon hjälp om de inte gick på gudstjänster vilket är rent förjävligt och övergrepp.

Du får gärna länka till en källa på det, men alldeles oavsett så var väl din tes att det är fel att missionera och utföra hjälparbete samtidigt i allmänhet, även om det inte sker just på sättet du beskriver i citatet. Men jag kan ha missuppfattat, så berätta gärna exakt vad det är du är emot.

Äntligen har jag haft tid att söka, hittade den artikel där jag läste om det när det var aktuellt.

Jag kan inte hitta något alls i den artikeln att folk blev tvingade att gå på gudstjänster för att få hjälp.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Jesuiter och missionärer

Inläggav Miche » 2013-03-21 14:07:13

Läste inte artikeln så noga nu när jag hittade den men tycker nog att nedanstående citat ger belägg för att det inte går rätt till.
Med de religiösa hjälporganisationerna är det annorlunda. De är så fokuserade på sitt missionerande att det kan vara viktigare att missionera än att hjälpa. I den kristna tidningen Dagen kunde man för en tid sedan ta del av en varning från tre företrädare för pingströrelsen att deras biståndsorgan inte skulle ”frestas” att ”avkristnas” för att få del av pengar från olika givare. Hellre färre resurser till nödlidande än att göra avkall på reklamverksamheten alltså.
I samma tidning rapporterades senare triumfatoriskt att ”Jordbävningen [på Haiti] fick folk att överge voodoo”. Dagen vill få det att handla om ett avståndstagande från vidskepelse – men det handlar egentligen bara om ett byte från en religiös tro till en annan.
Miche

Jesuiter och missionärer

Inläggav Miche » 2013-03-21 14:38:45

elle skrev:
slackern skrev:Vidskepliga har vi väll varit i Europa långt fram i tiden med?

Vidskepelse har väl kommit tillbaka nu på 2000 talet tid i samband med sekularisering.

Vidskepelse är en alternativ tro och har inget med sekulariseringen att göra, det är bara ett annat sätt att tro på högre makter. Jag tror snarare det är internet som gjort att fler kan nå ut med sin egen världsbild, sådant skedde mycket mer lokalt förr i tiden.
Miche

Jesuiter och missionärer

Inläggav Issa Jesus » 2013-03-21 16:44:22

Jesuiter :-)154
Issa Jesus
Förhandsgranskad

Anslöt: 2012-01-06

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-23 10:33:26

Missionerande hjälporganisationer gör förstås nytta. Sida ger exempelvis stöd till Svenska missionsrådet, Diakonia och Svenska kyrkans biståndsverksamhet. Men neutrala organisationer gör också stor nytta, utan reklaminslaget: Röda Korset, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Unicef, för att nämna några.

Med de religiösa hjälporganisationerna är det annorlunda. De är så fokuserade på sitt missionerande att det kan vara viktigare att missionera än att hjälpa.

självmål.
Senast redigerad av elle 2013-03-23 10:47:55, redigerad totalt 2 gånger.
elle

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-23 10:40:53

Miche skrev:Vidskepelse är en alternativ tro och har inget med sekulariseringen att göra, det är bara ett annat sätt att tro på högre makter.

Vidskepelse är vidskepelse och inget annat. : astrologi, svart magi, tro på " spöken ", tarot, spådom, new age, intresse för det ockulta. med andra ord allt som är på frammarsch i den sekulariserade Europa.

känns som att hamna i den mörka medeltiden..
elle

Jesuiter och missionärer

Inläggav Miche » 2013-03-23 13:48:15

elle skrev:
Med de religiösa hjälporganisationerna är det annorlunda. De är så fokuserade på sitt missionerande att det kan vara viktigare att missionera än att hjälpa.

självmål.

Vad har de då i katastrofdrabbade områden att göra och varför begär de statligt stöd för hjälparbete när det inte är det de vill göra, det är ju bedrägeri och förskingring av skattepengar.

Apropå vidskepelsen, varför kallar du medeltiden för mörk? Vad har du för belägg (förutom att det är vedertaget, men faktiskt ifrågasatt)?
Miche

Jesuiter och missionärer

Inläggav Wine » 2013-03-23 16:42:49

slackern skrev:
Miche skrev:
Jonasn skrev:Du får gärna länka till en källa på det, men alldeles oavsett så var väl din tes att det är fel att missionera och utföra hjälparbete samtidigt i allmänhet, även om det inte sker just på sättet du beskriver i citatet. Men jag kan ha missuppfattat, så berätta gärna exakt vad det är du är emot.

Jag kan inte hitta något alls i den artikeln att folk blev tvingade att gå på gudstjänster för att få hjälp.

Här tror jag inte att de kräver något för att folk ska få lite hjälp när maten delas ut till behövande av Klarakyrkan på vardagar:

DN - Hästlasagne ges till hemlösa
Publicerad 2013-03-19 14:19

Lasagnen som innehåller hästkött i stället för nötkött kommer att skänkas till S:ta Clara kyrka i Stockholm. Kyrkan delar varje vardag ut mat till behövande vid Sergels torg.

Från svenska kyrkans hemsida om mission:

Svenskakyrkan - Mission igår och idag

Mission betyder ”sändning” eller ”uppdrag” och är en del av kyrkans grundläggande identitet. Gud sänder sin kyrka att modigt finnas för världens behov och att berätta om Jesus Kristus – i ord och handling.

Mission är att finnas till för andra
Det handlar om att finnas till för andra människor, tjäna dem och dela med oss av vår tro. Den missionen - det uppdraget - har kyrkan och varje kristen. Metoderna för hur kyrkan gör det måste förändras i takt med tiden, men uppdraget finns alltid kvar.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Jesuiter och missionärer

Inläggav Miche » 2013-03-23 17:03:08

Jag tycker att det är bra när kyrkorna kan hjälpa människor i nöd men det ska ske utan krav på att de måste lyssna på någon som missionerar, då blir det bara fel.
Miche

Jesuiter och missionärer

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-25 22:12:06

Miche skrev:Jag tycker att det är bra när kyrkorna kan hjälpa människor i nöd men det ska ske utan krav på att de måste lyssna på någon som missionerar, då blir det bara fel.

Håller med. För min del får man gärna berätta om sin tro för dem som är intresserade, men inte köra ned tron i halsen på folk. Många kristna (och andra religiösa) gör ett utmärkt arbete när det gäller att hjälpa människor i nöd, men tyvärr finns det också sådana som bara vill få en guldstjärna i himlen...
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-26 8:40:21

Nobody's perfect.
elle

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-26 9:28:21

Miche skrev:Vad har de då i katastrofdrabbade områden att göra och varför begär de statligt stöd för hjälparbete när det inte är det de vill göra, det är ju bedrägeri och förskingring av skattepengar.

" Aftonbladet " skriver :
Missionerande hjälporganisationer gör förstås nytta.

och så nämner de Diakonia och Svenska kyrkans biståndsverksamhet och den är ju en religiös verksamhet
och sen motsäger de sig själva :
Med de religiösa hjälporganisationerna är det annorlunda. (...)
viktigare att missionera än att hjälpa.

ska man ta på allvar en sådan artikel ?
Miche skrev:Apropå vidskepelsen, varför kallar du medeltiden för mörk?

därför att den var " mörk och dyster " med tanke på "folktro". trollar och sånt.
men bortsett från det . Sverige BLOMSTRADE under medeltiden.
elle

Jesuiter och missionärer

Inläggav Miche » 2013-03-26 11:38:32

Med tanke på hur många kristna tidskrifter som med glädje (vad jag anser vara skadeglädje) skriver hur väldigt många Haitier lämnade voodoo och blev kristna så misstänker jag att det ligger väldigt mycket i det som Aftonbladet skriver att de tvingade människor i nöd att lyssna på missionerandet.
Miche

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-28 10:04:06

Svenska Franciskushjälpen är en ideell och volontärbaserad hjälporganisation
Därför drivs arbetet helt av volontärer. På så sätt vill de också minska risken för att organisationen fylls av människor som vill göra karriär.
Svenska Franciskushjälpen vilar visserligen i den katolska Kyrkan – till vilken vördnad och lydnad visas – men är samtidigt organisatoriskt och juridiskt oberoende av kyrkan, biskopen och även franciskanerna. Endast till Jesus och Franciskus är den bunden.

http://www.franciskushjalpen.se/Webbpla ... ntakt.html
elle

Återgå till Intressanta intressen

Logga in