Mera om hästar: hästhandlare och hästskojare

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2013-03-16 4:10:00

En del hästhandlar är riktiga hästskojare. Förr i tiden gav man hästen arsenikså den blev piggare och verkade yngre. Idag har man mer sofistikerade metod.

Det har varit uppe flera gånger på TV, nu senast i Plus (kan ses på svt play en månad till):
Del 4 av 10. Åsa Avdic träffar tre hästköpare som alla anser sig vara lurade av samma försäljare. Hästarna såldes utan anmärkning men visade sig ha ont när det sen var dags att rida. Dessutom test av kaviar. Programledare: Åsa Avdic och Mathias Andersson.
http://www.svt.se/plus/se-program/

En kvinna köper en ung häst som hon ska träna till dressyrhäst. För säkerhets skulle låter hon besiktiga hästan av en veterinär. Inga fel på hästen, får hon veta. Så hon köper hästan (för 85 000 kr tror jag). Efter några veckor upptäcker hon att hästen inte går att rida; han har ont. Hon kontaktar sin egen veterinär och får veta att hästen har (utskickande kotor på ryggen, el vad det kallades). Detta måste hästen ha haft redan när hon köpte, den sådana fel uppstår inte på så kort tid. Hon kontakter säljaren som vägrar att ta tillbaka hästen och betala tillbaka köpepenningen. När Plus-reportern söker säljaren får hon ett snäsigt och hotfullt svar om att hon inte tänkte svara på några frågor utan stämma både köparen och TV.

Köparen försöker nu rehabilitera hästen. Men en häst kostar inte bara pengar i inköp utan också i underhåll. Och när hästen inte kan användas till det den var tänkt för, så blir det en stor förlust.

En annan kvinna hade köpt en häst, Armani, som visade sig ha liknande fel. Samma säljare, samme veterinär (vad har de för skumma affärer ihop egentligen undrar man). Köparen kontaktade advokat. Efter mycket bråk blev det förlikning och hästen skickades tillbaka. Men köparen undrade hur det gått med Armani, man fäster sig vid en häst. Hon fick i programmet veta att hästen genast sålts till en annan köpare, som givetvis inte fick veta om hästens fel före försäljningen. När hon upptäckte det fick inget gehör av säljaren. Och hon hade inte råd att behålla en oanvändbar häst utan lät avliva den. (Undrar om Armani blev hamburgerkött.) När den förra köparen fick höra det brast hon i gråt i TV. Hon var så förbannad på den samvetslösa säljaren.

Det man kan hoppas är att folk aktar sig för att köpa hästar av sådana säljare.

Det känns värre med samvetslösa säljare just när det är djur som de säljer, eftersom man vet att det är djuren som blir lidande också.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav rapchic » 2013-03-16 7:34:00

det är visst vanligt med skojare när det gäller att ha eller skicka på foder.
man ska visst alltid skriva kontrakt annars så kan vissa påstå att dom köpt hästen och vägra skicka tillbaka då ägaren vill ha hästen tillbaka
eller
så kan personen som har hästen på foder säga att den var tvungen att avlivas och sedan säljer h*n vidare hästen.
eller
det klassiska att hästen blir sjuk/skadad och det blir krångel där
osv osv
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav plåtmonster » 2013-03-16 11:37:28

Vissa branscher verkar ha mer skojare än vad som vore statistiskt normalt :-)065
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav slackern » 2013-03-16 12:30:47

plåtmonster skrev:Vissa branscher verkar ha mer skojare än vad som vore statistiskt normalt :-)065

Du ska nog inte tro på allt du ser på film eller rykten. ;)

slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kiddie » 2013-03-19 2:52:18

Tyvärr säljs hästar med skador, småponnyer med starka fångtendenser, man väntar tills de verkar hela, så säljer man....

Rätt hjärtlöst, även mot hästen. Men inte ovanligt. Man ska vaa ruggigt på sin vakt om man köper häst, och särskilt de som kör utan provperiod, "köpt är köpt".
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav rapchic » 2013-03-19 7:36:34

kiddie skrev:Tyvärr säljs hästar med skador, småponnyer med starka fångtendenser, man väntar tills de verkar hela, så säljer man....

Rätt hjärtlöst, även mot hästen. Men inte ovanligt. Man ska vaa ruggigt på sin vakt om man köper häst, och särskilt de som kör utan provperiod, "köpt är köpt".

så fång är rent vanligt på småponnies?
Vår lilla shettistjej som vi har på foder (dvs det är inte vi som äger den utan vi håller fodret åt henne) kommer antagligen att avlivas för att den som verkade henne innan visste inte vad h*n gjorde och "hovslagaren" som dubbelkollade 1 gång/år var en skum typ som antagligen inte visste så mkt. hennes mamma som följde med först var tvungen att avlivas direkt hovslagarn kom och igår då vetten kom så fick vi veta att det bästa är nog att avliva hon som är kvar också :-)Crying

och jag som ville skaffa en ny shettis som sälskap till vår kille (fjording så han inte blir ensam annars måste vi skicka han på foder) delvis för att dom är söta :oops: och delvis för att dom är mindre (och drar mindre foder fast det är ju inte så mkt) nu kanske man inte vågar det :?

edit: det var däremot inte av illvilja ägarna gjorde som dom gjorde utan av okunskap
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav kiddie » 2013-03-19 9:31:09

Jo, shettisars stora problem. Värsta är när hovbenet är så ur kurs inne i hoven att hästen inte kan göras symptomfri mer. Då finns inget annat än ta bort. :( Lindrigt fång kan hejdas med betesreducerare eller hel munkorg och bara fodra hö. Plus en hovis som verkligen kan fångverka.

Gillar shettisar, de har ofta en mysig personlighet full av envishet. Söta oxo. Vad jag fattar har man nu ändrat uppfattning om vad som leder till fång och det ska visst vara höga halter "socker" i gräs som leder till ökat blodsocker hos de raser som överlevt naturligt under mycket knappa förhållanden och då har den reaktionen räddat undan svältdöd. Så trots många generationer shettisar så finns denna tendens kvar så de är känsliga för högt blodsocker som leder till inflammation och just i lamellerna i hovarna finns inget utrymme för svällning utan det pressar på istället och kan få hoven att "gå sönder" inuti.

Många tycker det är grymt med betesreducerare men bättre än fång tycker jag. Och rikligt med motion minskar blodsockret kraftigt och förebygger fång.
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2013-03-19 10:09:34

Nä, ofta inte illvilja, handlar ju om att kunskaperna kanske fattas, och inte konstigt iom att teorierna om fång ändrats ganska mycket.

Jag tycker man vågar skaffa en liten ponny, alla säljare är inte skurkar och många talar om vad för slags bete hästen brukar gå på osv. Det jag skulle akta mig för är de som säger ponnyn haft en fångkänning, kan ju betyda allt från ett mindre anfall till upprepade behandlingar, och även mindre fånganfall leder ju till hovförändringar. Veterinärbesiktning är nog bra innan köp men jag vet faktiskt inte hur bra det fångar fånget om det inte är aktivt. Och skulle oxo akta mig för om det inte verkar finnas ett rimligt skäl för dem att sälja ponnyn.

Nä enkelt är det inte men jag skulle inte vara för rädd. De är så mysiga de små liven. Var bara tuff med foderstaten och bra med motion så går det nog bra.
kiddie
Inaktiv

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in