Tabletter mot sötsug och hunger
41 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Träna hårt ökar mitt sötsug men hungern är ofärändrat dålig.
Trots att man inte är hungrig så signalerar ju kroppen tillslut att den vill ha kolhydrat och då blir det kanske typ 50 cl energidryck.
Det är ju lite pinsamt eftersom folk tror att man går runt och dricker öl...
Trots att man inte är hungrig så signalerar ju kroppen tillslut att den vill ha kolhydrat och då blir det kanske typ 50 cl energidryck.
Det är ju lite pinsamt eftersom folk tror att man går runt och dricker öl...
slackern skrev:Sheyen skrev:Miche skrev:Usch, låter inget gott, själv avskyr jag när det blir för sött.
Det ska tydligen smaka gott, men självklart kan man inte veta förrän man själv testat.
Är inte dom populära bland raw food människor?
Det har jag faktiskt ingen aning om. Jag vet inte mycket om bären, mer än att de finns att få tag på både torkade och i tablettform.
Sv: Tabletter mot sötsug och hunger
LCHF dämpar mitt sötsug, men inte hunger och mättnad. Kan really överäta LCHF så jag måste alltid tänka mig för.
Grönsaker ger icke energigivande näring och ökar mina sug eftersom de töjer magen utan att göra energikostnader nöjd. Fett, kakao, avocado, kokosfett, lagom med kaffe, dämpar. Men pga medfödda problem med hunger, mättnad och naturliga "nu är det lagom" så överäter jag automatiskt. Det är stopp när det är fysiskt omöjligt att få i mer.
Upprepad anorexi har sannerligen inte hjälpt
Grönsaker ger icke energigivande näring och ökar mina sug eftersom de töjer magen utan att göra energikostnader nöjd. Fett, kakao, avocado, kokosfett, lagom med kaffe, dämpar. Men pga medfödda problem med hunger, mättnad och naturliga "nu är det lagom" så överäter jag automatiskt. Det är stopp när det är fysiskt omöjligt att få i mer.
Upprepad anorexi har sannerligen inte hjälpt
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Har precis ätit thai- och onyttig glassbuffé Fan de va änna gôtt! Nästa måltid = imorgon lunch.
- Bror Duktig
Balansera krom kan minska sug. Men såklart inget man ska leka hur som helst med.
- Bror Duktig
Fet mat med bra fett som t.ex makrill fungerar också.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Ofet mat fungerar utmärkt. Har iofs aldrig käkat så mycket sötsaker att det blivit några större fettmängder på kroppen men när det kommer till bullar/kakor osv så har jag märkt att om jag avstår dem så har jag större aptit när jag äter min middag/frukost/whatever. Då står jag mig längre till nästa mål dessutom. Dvs mat i rejäla portioner är det som gäller. Det är enkelt att säga nej till fikat när man äter veganskt eftersom mycket skit har mjölk/ost som ingrediens och grönsaker är sällan något som folk äter för mycket av. För att öka sötsuget så skulle jag käkat mindre portioner, så sött som möjligt utan att det blir godis.
Hur starkt sötsuget är varierar ju från person till person. Hjärnforskaren Martin Ingvar, professor i klinisk neurovetenskap, som har skrivit flera böcker, bl.a. "Hjärnkoll på vikten" tar i den här artikeln upp något som kallas second meal-effect, att vad man har ätit innan påverkar vad och hur mycket man äter vid nästa måltid:
Det är bl.a. viktigt att inte börja dagen med en frukost som innehåller mycket snabba kolhydrater eftersom det kan medföra att man blir mer sugen och hungrig och därför äter mer och kanske onyttigare vid nästa måltid.
SvD - ”Hjärnmonstret” bygger bukfettet
10 mars 2010 kl 00:01 , uppdaterad: 16 mars 2010 kl 10:10
FETT BRA. En orsak till övervikt sitter i hjärnans belöningssystem. Därifrån styrs din väg till kylskåpet och kakfatet. Hjärnan triggas snabbt igång av snabba kolhydrater. Risken är att baksuget efter sockerkicken styr ut oss i en ständig jakt på mer. Stress gör saken än värre genom att omvandla socker till fett.
Belöningssystemet är den osynliga makt som gör att du väljer det som ger kortsiktig energi till hjärnan. Socker och snabba kolhydrater ger ett nöjt pling i hjärnkontoret, men eftersom blodsockerkurvan stiger snabbt och brant innebär det också att den faller på samma sätt. Det är i nedåtkurvan som vi får ett starkt sug efter att äta mer och få upp blodsockret igen. Om vi ständigt matar ”hjärnmonstret” med socker blir sötsuget en kravmaskin.
– Olika människors belöningssystem är olika känsliga för nedförsbacken. Det varierar över åren, kanske särskilt för kvinnor, och det varierar över tid på dagen, förklarar Martin Ingvar.
Martin Ingvar och Gunilla Eldh föreslår en omställning till kost med så få snabba kolhydrater som möjligt, särskilt i början när de nya hjärnvägarna inte är inkörda.
– Börja med att fråga dig själv, när på dagen är det jobbigt. Då kommer du ganska snabbt fram till att om du äter en bra frukost hade du jobbat mer effektivt och sannolikt inte tagit fyra promenader till kaffeapparaten och du hade hoppat över att äta eftermiddagskakorna redan på förmiddagen. Då hade du i lugn och ro kunnat arbeta färdigt. Och hade du ätit en lunch hade eftermiddagen också blivit bättre.
Det är lättare att äta lagom om måltiden före var rätt sammansatt. Äter vi fet fisk och råris till lunch är det lättare att hoppa över chokladen på väg hem och att inte överäta till middagen än om vi ätit en stärkelserik pastalunch eller en kalorisnål sallad med för lite protein och fett. Det kallas second meal-effect.
Det är framför allt vad du äter som avgör hur mycket du äter. Äter du dig mätt på mat med lågt GI-värde och tillräckligt med fett är det lättare att äta färre kalorier, menar Martin Ingvar och Gunilla Eldh. Med en flackare blodsockerkurva så kommer inte kroppen att säga emot när du börjar gå ner i vikt.
Martin Ingvar och Gunilla Eldh vill gärna avliva myten om att fett skulle vara särskilt fettbildande, även om det inte är så nyttigt som fettivrarna påstår. Fett tycks inte skapa samma beroende som socker. I stället frisätter det serotonin som dämpar aptiten.
Det är bl.a. viktigt att inte börja dagen med en frukost som innehåller mycket snabba kolhydrater eftersom det kan medföra att man blir mer sugen och hungrig och därför äter mer och kanske onyttigare vid nästa måltid.
Xzirie skrev:Koffein ökar väl snarare aptiten och sötsuget. Har för mig att man ska undvika kaffe när man äter LCHF just för att det gör det lättare att trilla av vagnen.
Jag blir alltid hungrig av kaffe och kan få rejäla blodsockerfall om jag inte äter då.
Nej koffein hämmar hungerkänslor. Anledningen till att du ofta blir hungrig då du dricker kaffe kan ha att göra med att du dricker kaffet emellan måltider då man normalt blir hungrig på ett mellanmål, eller att du lärt dig att associera kaffe med fika eller dylikt. Själva ämnet koffein dämpar dock hungern.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Visst, jag är själv sockerkänslig så till den milda grad. Har insett att jag är matmissbrukare av sockerberoendesorten. En del av dessa reagerar som jag, och blir anorektiker/bulimiker eller liknande med stenkoll på vikten, och klarar ofta att med sin karaktär komma undan sådant som att bli narkoman, alkis, shoppingmissbrukare, eftersom man kan se att det inte är bra, och är rädd att halka dit. Mat däremot är svårare att inse att det är fel.
Jag har alltid undrat hur jag kan ha så tydlig missbrukarpersonlighet, och ändå vid minsta tendens till att börja missbruka substanser, genast stoppa målmedvetet. Hur jag kan ha det samtidigt. Men det förklarades finfint i boken sockerbomben.
En sak är säker, att sätta i sig saker som inte ger mättnad och nöjdhet rent kemiskt, stoppar inte sockersug. Man måste ha energi. Och för att inte hamna i karusellen, måste det vara fett och lite protein, inte snabba kolhydrater.
Vitkål, champignoner, lightdrycker - allt det där ger bara tillfällig volymmättnad, men ej kemisk mättnad. Man blir bara mer sugen när volymen lagt sig.
Jag har alltid undrat hur jag kan ha så tydlig missbrukarpersonlighet, och ändå vid minsta tendens till att börja missbruka substanser, genast stoppa målmedvetet. Hur jag kan ha det samtidigt. Men det förklarades finfint i boken sockerbomben.
En sak är säker, att sätta i sig saker som inte ger mättnad och nöjdhet rent kemiskt, stoppar inte sockersug. Man måste ha energi. Och för att inte hamna i karusellen, måste det vara fett och lite protein, inte snabba kolhydrater.
Vitkål, champignoner, lightdrycker - allt det där ger bara tillfällig volymmättnad, men ej kemisk mättnad. Man blir bara mer sugen när volymen lagt sig.
- Bror Duktig
Intressant om kaffet. Det gäller att hålla koll på alla parametrar. Själv blir jag mer nöjd av kaffe. Och nu blev jag sugen på MER KAFFE!!! Hehe.
kanske en torkad salt ansjovis till? Någon som vill ha? Xzirie kanske? LOL
kanske en torkad salt ansjovis till? Någon som vill ha? Xzirie kanske? LOL
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Jag har alltid undrat hur jag kan ha så tydlig missbrukarpersonlighet, och ändå vid minsta tendens till att börja missbruka substanser, genast stoppa målmedvetet. Hur jag kan ha det samtidigt. Men det förklarades finfint i boken sockerbomben.
Vad var förklaringen? att du käkar socker istället?
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Bror Duktig skrev:Jag har alltid undrat hur jag kan ha så tydlig missbrukarpersonlighet, och ändå vid minsta tendens till att börja missbruka substanser, genast stoppa målmedvetet. Hur jag kan ha det samtidigt. Men det förklarades finfint i boken sockerbomben.
Vad var förklaringen? att du käkar socker istället?
? nä Det har med andra karaktärsdrag/personlighetsdrag att göra. Käka socker är ju också ett missbruk alltså, och som anorektiker gör man ju oftast inte det (äter mängder av socker även om man dras till att vilja något så förbannat).
- Bror Duktig
Gripandekylig skrev:Nej koffein hämmar hungerkänslor. Anledningen till att du ofta blir hungrig då du dricker kaffe kan ha att göra med att du dricker kaffet emellan måltider då man normalt blir hungrig på ett mellanmål, eller att du lärt dig att associera kaffe med fika eller dylikt. Själva ämnet koffein dämpar dock hungern.
Oops du har rätt. Det är visst bara diabetiker och Xzirie som reagerar annorlunda på koffein för att blodsockret och cirkulationen blir uppfuckad.
Tror kaffe är som affe. Blir inte hungrig av kaffe men vissa blir det, och särskilt de som associerar kaffe starkt med en kaka till!
Ritalin ska man tappa aptiten av. Jo du. Det kan man. Men det innebär inte att man tappar hungern. Av ritalin blir jag varghungrig! Jag som ALDRIG blir maghungrig annars!
Ritalin ska man tappa aptiten av. Jo du. Det kan man. Men det innebär inte att man tappar hungern. Av ritalin blir jag varghungrig! Jag som ALDRIG blir maghungrig annars!
Bror Duktig skrev:? nä Det har med andra karaktärsdrag/personlighetsdrag att göra.
Så hur fungerar det att man dels har missbrukarpersonlighet, men samtidigt stoppar sig själv?
Du verkar ha funnit svaret så jag blir ju nyfiken
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Bror Duktig skrev:? nä Det har med andra karaktärsdrag/personlighetsdrag att göra.
Så hur fungerar det att man dels har missbrukarpersonlighet, men samtidigt stoppar sig själv?
Du verkar ha funnit svaret så jag blir ju nyfiken
Att upptäcka mönster i beteende, att ha "stark karaktär" som det ibland kallas, att drivas/skrämmas av, och göra något åt framtidaskräckscenarier (man inser vad "testa - och äta lite mer citodon" leder till). Häg medvetandegrad om sådant som många är omedvetna om (hur de själva tänker och fungerar med vissa saker, behöver inte gälla ALLT om hur de tänker och fungerar).
Lite sådant. Det är ju rätt komplicerat, och finns så många delar att två personer säkert kan ha samma koll fast på helt olika sätt.
- Bror Duktig
Återgå till Intressanta intressen