Svenska HBT-aspergerträffen, 26/3 2013 (i Stockholm)
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Andet.se ordnar nu en träff för personer som är ASPERGER (/har autismtillstånd) i kombination med HBT (homo, bi, trans). Det blir presentationer, miniföreläsningar, diskussion om asperger & HBT (många aspekter!) och möjlighet att lära känna varandra. Målet är att det här skall bli DEN stora samlingen för HBT-aspergare, inte bara från Stockholm!
Tid och plats: Tisdag 26/3, kl. 18.00-22.00. Stockholm: Södermalm.
Det finns möjlighet att gå på asperger-föreläsningar tidigare under dagen. Och flera av oss från andra orter kommer stanna kvar i Stockholm till onsdagsförmiddagen.
Arrangör: andet.se. Endast föranmälan, helst i god tid, som nu! Anmälan till e-postadress : tor@andet.se. Vi som jobbar med arrangerandet på andet.se sprider inte deltagarlistan hit eller till någon annan. Träffen blir garanterat av. Ingen kostnad för er deltagare, mer än att var och en får betala sin egen mat på restaurangen som ligger i huset där Andet hyr träfflokalen.
Personer som tillhör målgruppen (HBT-aspergare) får jättegärna ställa frågor eller diskutera träffen här. Vi svarar.
Moderator atoms - förtydligade rubriken.
Tid och plats: Tisdag 26/3, kl. 18.00-22.00. Stockholm: Södermalm.
Det finns möjlighet att gå på asperger-föreläsningar tidigare under dagen. Och flera av oss från andra orter kommer stanna kvar i Stockholm till onsdagsförmiddagen.
Arrangör: andet.se. Endast föranmälan, helst i god tid, som nu! Anmälan till e-postadress : tor@andet.se. Vi som jobbar med arrangerandet på andet.se sprider inte deltagarlistan hit eller till någon annan. Träffen blir garanterat av. Ingen kostnad för er deltagare, mer än att var och en får betala sin egen mat på restaurangen som ligger i huset där Andet hyr träfflokalen.
Personer som tillhör målgruppen (HBT-aspergare) får jättegärna ställa frågor eller diskutera träffen här. Vi svarar.
Moderator atoms - förtydligade rubriken.
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
HBT-asperger-träffen, 26/3 2013, i Sverige
Detta handlar inte direkt om HBT-träffen, och ”HBT-personer med NPF” är bara en del av föreläsningens ämne. Men några (med AS/HFA) kan få gratis platser till Immanuel Brändemos föreläsning om ”Kön vid Asperger och ADHD” i Örebro, nu på onsdag 13/2, kl. 18.00.
( http://www.andet.se/a/2013/infoblad_201 ... ro_kon.pdf )
Anmäl i så fall till Andet och skriv ”gratisaspergare” i anmälan, så bekräftar vi att du har gratis plats.
( http://www.andet.se/a/2013/infoblad_201 ... ro_kon.pdf )
Anmäl i så fall till Andet och skriv ”gratisaspergare” i anmälan, så bekräftar vi att du har gratis plats.
- TORatANDET
Hjuldjur skrev:Är asexuella också välkomna eller?
Denna träff är som sagt för aspergare som är homosexulla, bisexuella eller transsexuella.
Om man står för att man är HBT och man utöver det dessutom är asexuell, så är såklart asexuliteten inget hinder.
- TORatANDET
TORatANDET skrev:Hjuldjur skrev:Är asexuella också välkomna eller?
Denna träff är som sagt för aspergare som är homosexulla, bisexuella eller transsexuella.
Om man står för att man är HBT och man utöver det dessutom är asexuell, så är såklart asexuliteten inget hinder.
Varför inte HBTQ?
TORatANDET skrev:Denna träff är som sagt för aspergare som är homosexulla, bisexuella eller transsexuella.
Rättar: Träffen är för homosexuella, bisexuella och TRANSPERSONER.
*jourhavande språkpedant*
Nu är det drygt två veckor kvar till HBT-asperger-träffen och dags att ta itu med den mer!
Vi är redan tillräckligt många anmälda för att den blir av (såklart), men ju fler vi blir desto bättre!
Anmäl dig och delta, om du tillhör målgruppen! Det blir en intressant händelse.
Vi hyr en fin lokal för träffen (aspergerföretaget Andet betalar).
Preliminärt schema (Synpunkter kan lämnas. Tiderna är ungefärliga )
17.30-18.00 Ankomst
18.00-18.30 Kort inledning av arrangörer samt presentationer.
18.30-19.00 Diskussion 1: Personliga erfarenheter av att vara både asperger och HBT.
19.00-19.15 Paus
19.15-19.45 Diskussion 2: Asperger respektive HBT. Vad kan aspergare lära av HBT-kampen?
19.45-21.00c. Mat på restaurangen i samma hus. (Alla betalar för sig själva. Bord skall bokas.)
21.00-22.00 Träfflokalen öppen - för samtal, umgänge och diskussioner.
* Jag har bytt ut miniföreläsningarna mot två diskussioner. Ge gärna redan nu här tankar om vad vi kan diskutera inom de två områdena.
* Jag är medveten om nackdelar med att ha maten så sent som kl. 19.45, men jag tror det är svårt att göra något organiserat efter mat (och ev. dryck). Vi kan ställa fram lite frukt m.m. kl. 17.30-18, så att ingen hungrar. Är det OK? Frågor?
Vi är redan tillräckligt många anmälda för att den blir av (såklart), men ju fler vi blir desto bättre!
Anmäl dig och delta, om du tillhör målgruppen! Det blir en intressant händelse.
Vi hyr en fin lokal för träffen (aspergerföretaget Andet betalar).
Preliminärt schema (Synpunkter kan lämnas. Tiderna är ungefärliga )
17.30-18.00 Ankomst
18.00-18.30 Kort inledning av arrangörer samt presentationer.
18.30-19.00 Diskussion 1: Personliga erfarenheter av att vara både asperger och HBT.
19.00-19.15 Paus
19.15-19.45 Diskussion 2: Asperger respektive HBT. Vad kan aspergare lära av HBT-kampen?
19.45-21.00c. Mat på restaurangen i samma hus. (Alla betalar för sig själva. Bord skall bokas.)
21.00-22.00 Träfflokalen öppen - för samtal, umgänge och diskussioner.
* Jag har bytt ut miniföreläsningarna mot två diskussioner. Ge gärna redan nu här tankar om vad vi kan diskutera inom de två områdena.
* Jag är medveten om nackdelar med att ha maten så sent som kl. 19.45, men jag tror det är svårt att göra något organiserat efter mat (och ev. dryck). Vi kan ställa fram lite frukt m.m. kl. 17.30-18, så att ingen hungrar. Är det OK? Frågor?
- TORatANDET
TORatANDET skrev:Diskussion 2: Asperger respektive HBT. Vad kan aspergare lära av HBT-kampen?
Den ämnet tycker jag är väldigt intressant. Det ska bli kul!
Men en sak till: Det finns säkert flera som sitter och funderar "Hm, det här vill jag gå på, men vågar jag?" Så jag tror det är bra att förtydliga: Det är helt ok att komma även om man inte vågar prata i diskussionerna. Ingen kommer att bli tvingad att prata massor. Och man är välkommen oavsett om man varit öppen HBT-aktivist i 20 år, eller om man nyss har insett själv att man är HBT och inte kommit ut inför någon alls.
Och är man inte HBT så är det alltså sedvanlig middagskväll på Vasa's. Just sayin'
Pemer skrev:Och är man inte HBT så är det alltså sedvanlig middagskväll på Vasa's.
Jaså, det är sådan träff också den dagen. Det hade jag ingen koll på när jag spikade datum till 26/3 2013. Men Vasa är det ju ofta, och HBT-asperger-träffen är ett engångstillfälle, så det gör väl inte så mycket om ni mister några deltagare till HBT-träffen denna gång.
Det är fler anmälda med kvinnonamn än med mansnamn hittills, kan jag avslöja.
På följande sida finns samma info som i tråden, om ni vill sprida info till fler HBT-aspergare: http://www.andet.se/hbt-asperger.htm
- TORatANDET
Det är hittills 14 anmälda till hbt-asperger-träffen.
Jag beställer nog bord på restaurangen i morgon.
Förslag på delämnen:
Ta makten över identiteten (från psykiatrin)?
Har HBT-rörelsen delvis betalt sin framgång genom att bli supernormala (gifta sig) och elitistiska?
Offermentalitet bland många aspergare?
Mer?
Jag beställer nog bord på restaurangen i morgon.
Förslag på delämnen:
Ta makten över identiteten (från psykiatrin)?
Har HBT-rörelsen delvis betalt sin framgång genom att bli supernormala (gifta sig) och elitistiska?
Offermentalitet bland många aspergare?
Mer?
- TORatANDET
Låter som väldigt intressanta ämnen! Ska bli intressant att höra lite referat efteråt, om det blir möjligt, inte minst ämnet *vad aspergare kan lära sig av HBT-kampen*.
Jag har för övrigt gjort följande liknelse någon gång på Facebook:
"Om HBT-gruppen hade stått där aspergarna gör idag:"
De flesta hyfsat intresserade av nätverkande tycker att det väl räcker med att möta likasinnade på det föreningsneutrala hbtforum.se, "varför måste man ha en förening för att hålla kontakt och kunna hitta info om träffar"...
Folk som bor i rätt regioner tycker det går alldeles utmärkt som medlemmar i den gamla föräldraföreningen för anhöriga, där gruppen med egen annorlunda sexuell läggning idag 2013 äntligen börjar få inflytande i nästan hela landet...
En helt annan falang har för nu flera år sedan bildat vad i varje fall jag anser motsvarar RFSL i liknelsen, men stora delar av den egna målgruppen har ännu inte valt medlemskap utan ser med mer misstänksamhet på dessa än på de anhöriga och professionella i den stora organisationen. Detta RFSL har bl a hunnit påverka lagstiftning, legat bakom att filmbolaget förmåddes göra lite mer informativt extramaterial till DVD-släppet av en spelfilm med HBT-tema, och inlett fruktbart samarbete med Karolinska Institutet, men detta är väl ingenting, de har väl fortfarande massor kvar att bevisa...?
En tredje falang av aktiva, antagligen den största, har valt medlemskap och engagemang i Riksförbundet Lefties, som bildades med intentionen att bli ett förbund för vänsterhänta, men tidigt ändrades till att bli öppna för allehanda sorters annorlunda läggningar rent allmänt, men ändå behöll sitt ursprungliga namn. Då personer med egen annorlunda läggning var med från start fick de genast bättre inflytande än i den äldsta föräldraföreningen, så många har valt engagemang där av den anledningen.
Så är aspergarna uppdelade idag...! Känns som att vi har en del att lära...
"Om HBT-gruppen hade stått där aspergarna gör idag:"
De flesta hyfsat intresserade av nätverkande tycker att det väl räcker med att möta likasinnade på det föreningsneutrala hbtforum.se, "varför måste man ha en förening för att hålla kontakt och kunna hitta info om träffar"...
Folk som bor i rätt regioner tycker det går alldeles utmärkt som medlemmar i den gamla föräldraföreningen för anhöriga, där gruppen med egen annorlunda sexuell läggning idag 2013 äntligen börjar få inflytande i nästan hela landet...
En helt annan falang har för nu flera år sedan bildat vad i varje fall jag anser motsvarar RFSL i liknelsen, men stora delar av den egna målgruppen har ännu inte valt medlemskap utan ser med mer misstänksamhet på dessa än på de anhöriga och professionella i den stora organisationen. Detta RFSL har bl a hunnit påverka lagstiftning, legat bakom att filmbolaget förmåddes göra lite mer informativt extramaterial till DVD-släppet av en spelfilm med HBT-tema, och inlett fruktbart samarbete med Karolinska Institutet, men detta är väl ingenting, de har väl fortfarande massor kvar att bevisa...?
En tredje falang av aktiva, antagligen den största, har valt medlemskap och engagemang i Riksförbundet Lefties, som bildades med intentionen att bli ett förbund för vänsterhänta, men tidigt ändrades till att bli öppna för allehanda sorters annorlunda läggningar rent allmänt, men ändå behöll sitt ursprungliga namn. Då personer med egen annorlunda läggning var med från start fick de genast bättre inflytande än i den äldsta föräldraföreningen, så många har valt engagemang där av den anledningen.
Så är aspergarna uppdelade idag...! Känns som att vi har en del att lära...
NPF-gruppen har en samlingsorganisation NSPH (tyvärr en förskräcklig hemsida) där OA och andra borde kunna gå med och samarbeta över föreningsgränserna.
Nu jag har jag bokat bord på restaurang Hermans för de anmälda till hbt-asperger-träffen.
Det är 15 anmälda hittills och jag bokade för 16 personer.
Det gick bara att boka kl. 19.30, så schemat justeras lite.
Preliminärt schema
17.30-18.00 Ankomst
18.00-18.20 Kort inledning av arrangörer samt kortpresentationer.
18.20-18.50 Diskussion 1: Personliga erfarenheter av att vara både asperger och HBT.
18.50-19.00 Paus
19.00-19.30 Diskussion 2: Asperger respektive HBT. Vad kan aspergare lära av HBT-kampen?
19.30-20.45c. Mat på restaurangen i samma hus. (Alla betalar för sig själva. Bord har bokats.)
20.45-22.00 Mer disk. om så önskas. Träfflokalen öppen - för samtal, umgänge och diskussioner.
Om man tar middagsbuffé så kostar den 165 kr på kvällen. (Vegetarisk är det enda som finns. Verkar intressant.)
Om någon inte har råd så säg bara till mig där så får ni 100 kr i stöd (, så ingen förstör stämning genom prata om hur de inte har råd.) Helt OK att dricka 1-2 glas vin eller öl till maten, men inget fylleri. Och ursäkta till alla som tycker att de två sista råden är onödiga; jag bor i Göteborg ...
Det är 15 anmälda hittills och jag bokade för 16 personer.
Det gick bara att boka kl. 19.30, så schemat justeras lite.
Preliminärt schema
17.30-18.00 Ankomst
18.00-18.20 Kort inledning av arrangörer samt kortpresentationer.
18.20-18.50 Diskussion 1: Personliga erfarenheter av att vara både asperger och HBT.
18.50-19.00 Paus
19.00-19.30 Diskussion 2: Asperger respektive HBT. Vad kan aspergare lära av HBT-kampen?
19.30-20.45c. Mat på restaurangen i samma hus. (Alla betalar för sig själva. Bord har bokats.)
20.45-22.00 Mer disk. om så önskas. Träfflokalen öppen - för samtal, umgänge och diskussioner.
Om man tar middagsbuffé så kostar den 165 kr på kvällen. (Vegetarisk är det enda som finns. Verkar intressant.)
Om någon inte har råd så säg bara till mig där så får ni 100 kr i stöd (, så ingen förstör stämning genom prata om hur de inte har råd.) Helt OK att dricka 1-2 glas vin eller öl till maten, men inget fylleri. Och ursäkta till alla som tycker att de två sista råden är onödiga; jag bor i Göteborg ...
- TORatANDET
Miche skrev:NPF-gruppen har en samlingsorganisation NSPH (tyvärr en förskräcklig hemsida) där OA och andra borde kunna gå med och samarbeta över föreningsgränserna.
Det påverkar inte direkt sakfrågan i det jag ville belysa, utan faller tvärtom också tillbaka på den. Sådana samarbetsorganisationer kräver att man har en hel del medlemmar för att man ska kunna komma med dem. Med NSPH vet jag inte exakt, och det framgår inte på sidan, men det jag tror är mer relevant är Handikappförbunden, fd HSO. Där är kravet minst en förening i tio län/regioner och 1.000 medlemmar för att räknas som rikstäckande.
Hälften så många, 500, skulle räcka till statsbidrag och mångdubblad omsättning. Tänk vad det skulle kunna göra skillnad... En förening med lika många medlemmar som Aspergerforum har, skulle t ex ha resurser att hålla och stå som ekonomisk garant för en träff som den 2009 i Flottsbro. Inga problem. Bara en sådan sak!
Ni som är anmälda till hbt-asperger-träffen:
Överväg gärna att komma på måndagens enkla aspergerträff också,
om ni vill och kan. Se info i annan tråd under Träffar.
Så får ni se huset och några av oss innan den (större) träffen på tisdagskvällen. Det är också plats för några till på tisdagskvällen ...
Överväg gärna att komma på måndagens enkla aspergerträff också,
om ni vill och kan. Se info i annan tråd under Träffar.
Så får ni se huset och några av oss innan den (större) träffen på tisdagskvällen. Det är också plats för några till på tisdagskvällen ...
- TORatANDET
Det är nu 16 anmälda till HBT-asperger-träffen på tisdag kväll.
OBS: Vi kan ta några anmälningar till under måndagen, och ev. tisdagen. Endast föranmälan.
Ju fler med Asperger/autismtillstånd i kombination med HBT som samlas desto bättre. E-postadress för anmälan finns på: http://www.andet.se/hbt-asperger.htm
Hmm. (Ej svar till Pemer!)
Undrar om några skulle vara intresserade av en HBT-asperger-förening?
1. Det skulle vara ett bra sätt att visa på gruppens existens och förmåga.
2. Det skulle med mycket stor sannolikhet bli en samling intressanta människor.
3. Samarbetet skulle kunna skötas via Internet, med bara ett par (trevliga) träffar/möten om året.
4. Jag tycker det behövs nya organisationsformer för aspergare, så att inte samma personer kommer på alla träffar längre (urtrött på det).
5. Föreningsarbetet skulle ge något konkret att umgås kring.
Men å andra sidan skulle det ta tid att bilda och driva en HBT-asperger-förening.
OBS: Vi kan ta några anmälningar till under måndagen, och ev. tisdagen. Endast föranmälan.
Ju fler med Asperger/autismtillstånd i kombination med HBT som samlas desto bättre. E-postadress för anmälan finns på: http://www.andet.se/hbt-asperger.htm
Hmm. (Ej svar till Pemer!)
Undrar om några skulle vara intresserade av en HBT-asperger-förening?
1. Det skulle vara ett bra sätt att visa på gruppens existens och förmåga.
2. Det skulle med mycket stor sannolikhet bli en samling intressanta människor.
3. Samarbetet skulle kunna skötas via Internet, med bara ett par (trevliga) träffar/möten om året.
4. Jag tycker det behövs nya organisationsformer för aspergare, så att inte samma personer kommer på alla träffar längre (urtrött på det).
5. Föreningsarbetet skulle ge något konkret att umgås kring.
Men å andra sidan skulle det ta tid att bilda och driva en HBT-asperger-förening.
- TORatANDET
(Tycker en sådan förening skulle vara en utmärkt idé! )
jag skulle vara intresserad av HBT-asperger förening. Först måste jag bara våga komma på tisdag.
- Aspietankar
- Ny medlem
- Anslöt: 2013-03-24
Hej! Jag har precis anmält mig. Kommer jag att få någon bekräftelse eller hur får jag reda på den exakta platsen? Tack på förhand.
Floriann skrev:Hej! Jag har precis anmält mig. Kommer jag att få någon bekräftelse eller hur får jag reda på den exakta platsen? Tack på förhand.
Jag har svarat dig nu via e-post, och du har plats. Välkommen!
Igår kväll arbetade jag, och kunde inte maila.
Nu sätter jag fullt på HBT-asperger-träffen ikväll. Inga flera anmälningar.
- TORatANDET