Inte illa, mycket värre!!! (klimatet)
58 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Det har tydligen hänt en del sedan jag var grabb. Från 3:e klass var det oki att cykla till skolan, ansågs det. Innan 3:e klass ansåg skolan inte att barn skulle cykla till skolan, men promenad till skolan på egen hand var det inget konstigt med alls. Tvärtom var det mer regel än undantag att man tog sig till skolan för egen maskin, förutsatt att avståndet inte var för stort. Minns inte exakt distans.
Samla pantburkar var inte heller något konstigt att barn gjorde.
Vad fan hände egentligen? Varför får alla ungar skjuts överallt nuförtiden?
Fan, nu börjar jag låta som en det-varbättreförrgubbe.
Samla pantburkar var inte heller något konstigt att barn gjorde.
Vad fan hände egentligen? Varför får alla ungar skjuts överallt nuförtiden?
Fan, nu börjar jag låta som en det-varbättreförrgubbe.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Utifrån nu, så kommer jorden självfallet att gå under och vi kommer inte att göra ett skit förrän de rikaste inser att de kommer att gå under de också - och då kommer de att tappa alla hämningar mot att mörda funktionshindrade, fattiga, alla som inte hör till deras egen folkgrupp osv.
Vad jag inte inser är att så många t.o.m. här är så ointresserade av att avvärja och vända det.
Eller, för den delen, tar sig råd att tro på att undergångsbeläggen skulle vara fabricerade. Även om de skulle vara felaktiga, så spelar man inte hasard med hela mänskligheten i potten.
Jag blir existentiellt deprimerad, livrädd och villrådig av det här. Inte effektivt, kan väl tolkas oansvarigt på det sättet - men i helvete man har råd med sådana lyxleksaker som att förtränga eller förhålla sig cyniskt!
Vad jag inte inser är att så många t.o.m. här är så ointresserade av att avvärja och vända det.
Eller, för den delen, tar sig råd att tro på att undergångsbeläggen skulle vara fabricerade. Även om de skulle vara felaktiga, så spelar man inte hasard med hela mänskligheten i potten.
Jag blir existentiellt deprimerad, livrädd och villrådig av det här. Inte effektivt, kan väl tolkas oansvarigt på det sättet - men i helvete man har råd med sådana lyxleksaker som att förtränga eller förhålla sig cyniskt!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Som jag sade, det låter som socialen har tittat för mycket på amerikanska TV-serier och tror att allt ska vara som det är där.
Men grejen är det att socionomerna i sverige tittar på dr phil.
hundägarna tittar på mannen som talar med hundar.
föräldrarna tittar på nannyakuten.
JISSES myLORD;HALLELUJAH!
Kan ingen tänka längre än såpoperorna tillåter längre?
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 14:08:04, redigerad totalt 1 gång.
- rattlelizard
- Anslöt: 2008-04-06
Kristofer skrev:Jag har varken barn eller socionomer.
Nej, jag tänkte väl mera att det kunde vara en lämplig fråga för rattlelizard och andra som det är tillämpligt på.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:08:07, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Utifrån nu, så kommer jorden självfallet att gå under och vi kommer inte att göra ett skit förrän de rikaste inser att de kommer att gå under de också.
Under???
Nä jorden blir varmare fakta vilket resulterar i att vattenmassorna omfördelas.
Vi kommer att se många djurarter försvinna för gott. Andra får sin hemvist i djurparker. Men livet går vidare, andra arter tar över. Så jorden kommer inte att gå under, rejält skadad men den kommer fortsätta sin gilla gång runt solen.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 14:08:07, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Kristofer skrev:Jag har varken barn eller socionomer.
Nej, jag tänkte väl mera att det kunde vara en lämplig fråga för rattlelizard och andra som det är tillämpligt på.
Du är alltså inte heller med socionom?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:08:07, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Kvasir skrev:Kristofer skrev:Jag har varken barn eller socionomer.
Du är alltså inte heller med socionom?
Nej, sådana har jag nog sluppit tror jag. Eller, förresten, vad är handläggarna på FK? Fast hon var ovanligt snäll och foglig nu när jag har fått diagnos.
Ufo
Jag tror det går att förstå att det gäller "mänskligheten" här.
De flesta blandar samman begreppen i människors vanliga självcentrering, men just den här saken brukar det gå att förstå vad den gäller ändå.
(Jag blandar inte ihop begreppen, men slinter mer än vanligt på orden när jag är trött.)
[edit: formuleringar]
Jag tror det går att förstå att det gäller "mänskligheten" här.
De flesta blandar samman begreppen i människors vanliga självcentrering, men just den här saken brukar det gå att förstå vad den gäller ändå.
(Jag blandar inte ihop begreppen, men slinter mer än vanligt på orden när jag är trött.)
[edit: formuleringar]
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:08:07, redigerad totalt 2 gånger.
ufo skrev:Zombie skrev:Utifrån nu, så kommer jorden självfallet att gå under och vi kommer inte att göra ett skit förrän de rikaste inser att de kommer att gå under de också.
Under???
Nä jorden blir varmare fakta vilket resulterar i att vattenmassorna omfördelas.
Vi kommer att se många djurarter försvinna för gott. Andra får sin hemvist i djurparker. Men livet går vidare, andra arter tar över. Så jorden kommer inte att gå under, rejält skadad men den kommer fortsätta sin gilla gång runt solen.
Inte om vi spränger skiten först, Jag ska som sista överlevande hindra kackerlackorna från att ta över jorden.
Jag trycker på knappen.
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 14:08:07, redigerad totalt 1 gång.
- rattlelizard
jag hörde talas en gång om att vi har kärnvapen nog att spränga jorden flera tusen gånger om.
men det måste väl räcka med en gång ,eller?
men det måste väl räcka med en gång ,eller?
- rattlelizard
rattlelizard skrev:Inte om vi spränger skiten först, Jag ska som sista överlevande hindra kackerlackorna från att ta över jorden.
Jag trycker på knappen.
Jo även om du spränger av samtliga kärnvapen på en gång så kommer jorden att fortsätta snurra runt Solen med levande organismer kvar.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 14:08:07, redigerad totalt 1 gång.
ufo skrev:Men gå inte på lögnen om den stora CO2-boven.
Det är inte CO2 halten som höjt värmen.
Det är värmen som höjt CO2 halten.
Det finns stora politiska prestigepoäng att hålla fast vid undergångsteorierna.
Men mitt i denna villfarelse så finns det positiva aspekter också. Människan är idag mycket bättre på att hålla miljögifterna nere på låga nivåer. Jag tänker då främst på ämnen som PCB Bly Klor Kvicksilver etc...
Jag tycker det är trevligt att se hur havsörnen åter seglar i himmelen.
Där kom det visst en intressant teori.
Själv tror jag snarare att jorden förändras helt enkelt, som den har gjort förut ett par gånger. Visst att utsläpp kanske hjälper till på traven med klimatförändringar men jag tror knappast att dom bär hela ansvaret.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:08:07, redigerad totalt 1 gång.
Pontus skrev:Där kom det visst en intressant teori.
Själv tror jag snarare att jorden förändras helt enkelt, som den har gjort förut ett par gånger. Visst att utsläpp kanske hjälper till på traven med klimatförändringar men jag tror knappast att dom bär hela ansvaret.
Men vågar vi chansa på att klimatförändringarna inte påverkas av mänskligheten?
Har någon rätt att spela roulette med jordens klimat som insats för att vi ska kunna fortsätta lyxkonsumera?
Är inte det ännu ett sätt att döva sitt samvete när man tar bilen 100 m ner till affären istället för att gå?
- rattlelizard
Är det någon som en länk till någon bra vetenskaplig sammanfattning av vad forskningen säger om växthuseffekten (dvs. den forskning som ständigt refereras till som samstämmig etc.). Allt man läser är ju tolkningar i media eller omvanlingar till politiska budskap. Det vore intressant att få en klar bild av mera exakt vad forskarna själva anser sig kunna påstå, utan att läsa tusentals artiklar och sätta sig in i klimatmodeller.
rattlelizard skrev:Pontus skrev:Där kom det visst en intressant teori.
Men vågar vi chansa på att klimatförändringarna inte påverkas av mänskligheten?
Har någon rätt att spela roulette med jordens klimat som insats för att vi ska kunna fortsätta lyxkonsumera?
Är inte det ännu ett sätt att döva sitt samvete när man tar bilen 100 m ner till affären istället för att gå?
Jag är helt säker på att mänskligheten bidrar till klimatförändringarna, men jag tror faktiskt inte att den ansvarar för så mycket som framställs i media.
Men även om jag har rätt i att mänskligheten inte bidrar med så mycket så är det ingen som helst ursäkt att tex ta bilen 100 meter till affären, har man gångavstånd och inte ska köpa en möbel eller liknande bör man ju använda benen.
Jag gör som jag alltid gjort när jag vill veta vädret då öppnar jag dörren och går ut.Det är den bästa väderrapprten.
Jag fattar ju att något är helt fel när man kan plocka kantareller i februari efter en helt snölös vinter.Det kan ju vara något fel på klimatet men jag tar en chansning och plockar kantarellerna ändå.
Min egen helt ovetenskapliga prognos lyder som följer:
Om 500år är hela jorden sönderbränd och vi har reducerats till ett fåtal och luften är helt fördärvad.
Detta kan leda till något bra som att evolutionen utvecklar en högre stående ras som inte tar kål på sig själv.
Jag fattar ju att något är helt fel när man kan plocka kantareller i februari efter en helt snölös vinter.Det kan ju vara något fel på klimatet men jag tar en chansning och plockar kantarellerna ändå.
Min egen helt ovetenskapliga prognos lyder som följer:
Om 500år är hela jorden sönderbränd och vi har reducerats till ett fåtal och luften är helt fördärvad.
Detta kan leda till något bra som att evolutionen utvecklar en högre stående ras som inte tar kål på sig själv.
- rattlelizard
Pontus skrev:Jag är helt säker på att mänskligheten bidrar till klimatförändringarna, men jag tror faktiskt inte att den ansvarar för så mycket som framställs i media.
Men även om jag har rätt i att mänskligheten inte bidrar med så mycket så är det ingen som helst ursäkt att tex ta bilen 100 meter till affären, har man gångavstånd och inte ska köpa en möbel eller liknande bör man ju använda benen.
Nu tar jag inte bilen så korta sträckor men jag vet många som gör.
Problemet är att människor är i det största antalet väldigt måna om miljön såvida det inte påverkar deras nuvarande bekvämlighet.
problemet är att västerlänningarnas bekvämlighet och kinas utveckling bland annat är huvudorsaken till varför miljön försämras.
Människor har kommit i vad man i datavärlden kallar en loop.
Det är en moment 22 som hela tiden växer och blir större och större ungefär som ett svart hål irymden.
- rattlelizard
Dessutom vill jag tilläga att jag har sålt min bil.
Jag kör numera eu-moped 3 liter räcker ca 15 mil...
- rattlelizard
Kvasir skrev:Är det någon som en länk till någon bra vetenskaplig sammanfattning av vad forskningen säger om växthuseffekten (dvs. den forskning som ständigt refereras till som samstämmig etc.)
Nja....IPCC-rapporterna borde väl duga? Här har du att ösa ur om du orkar:
http://www.ipcc.ch/
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:08:07, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
rattlelizard skrev:Pontus skrev:Jag är helt säker på att mänskligheten bidrar till klimatförändringarna, men jag tror faktiskt inte att den ansvarar för så mycket som framställs i media.
Nu tar jag inte bilen så korta sträckor men jag vet många som gör.
Problemet är att människor är i det största antalet väldigt måna om miljön såvida det inte påverkar deras nuvarande bekvämlighet.
problemet är att västerlänningarnas bekvämlighet och kinas utveckling bland annat är huvudorsaken till varför miljön försämras.
Människor har kommit i vad man i datavärlden kallar en loop.
Det är en moment 22 som hela tiden växer och blir större och större ungefär som ett svart hål irymden.
Jag känner också ett par personer som tar bilen så fort dom ska nånstans, man tycker ju att dom borde föredra att gå ibland men det gör dom tydligen inte.
rattlelizard skrev:Dessutom vill jag tilläga att jag har sålt min bil.
Då är du en av dom som bryr dig om miljön även fast det påverkar din bekvämlighet, bra jobbat.