Asperger, är det en sjukdom eller en funktionsnedsättning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav ElsaS » 2013-03-16 0:44:58

Kanske är det en politisk definition på ett tillstånd där sjukvården och dess resurser inte kan tillgodose längre pga bla. ovetskap, och därför definieras tillståndet som ett funktionshinder och faller då under kommunernas (socialstyrelsen och dess riktlinjer för hälsa) ekonomi och resurser.
ElsaS

Anslöt: 2012-08-12

Inläggav Frimodig » 2013-03-16 0:46:50

Mats skrev:
tahlia skrev:Förstår dock absolut hur du kan uppleva att det saknas något - det blir lätt så om man jämför sig med modeller som är helt annorlunda. Kanske du skulle sluta jämföra dig med den andra modellen?

Ja alltså om det är meningen att jag ska vara sjukpensionär och inte på något sätt bidra till samhället så är det ju inget fel på mig. :roll:

Problemet är att det inte går att tänka sig ett samhälle där jag skulle kunna bidra, om man inte gör avkall på fullständigt grundläggande principer som alla människors lika värde. Det är klart att om en massa människor bara levde för att göra mitt liv behagligt på bekostnad av sin egen livskvalitet skulle det nog vara möjligt att få mig arbetsför, men det är totalt orimligt att göra så.

Det går inte att skylla mina tillkortakommanden på samhället. Det är jag som är feldesignad.

Njaa,

du var rättdesignad en jävla lång tid.

Frågan är hur du kan komma tillbaka till det?

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Mats » 2013-03-16 0:54:55

Frimodig skrev:Njaa,

Det byggde tyvärr på en lögn. Det förstod jag inte då, men så var det.

Frimodig skrev:Frågan är hur du kan komma tillbaka till det?

Det går inte. Jag kan fortsätta att leva så här. Det funkar. Men någon väg tillbaka finns inte. Ingen väg utan lögner.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-16 2:19:28

Frimodig skrev:
Njaa,

Frågan är hur du kan komma tillbaka till det?

Huvva vad klämkäckt, coachigt och naivt sånt där låter :-)063 . Som att glömma smöret när man steker tunnpannkaka....
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav DIProgan » 2013-03-16 9:59:26

Design av varelser sysslar bara gud och forskare med så ni får bestämma er om ni är religiösa eller test tube babies.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Mats » 2013-03-16 10:13:54

DIProgan skrev:Design av varelser sysslar bara gud och forskare med så ni får bestämma er om ni är religiösa eller test tube babies.

Det där med design får du ta med tahlia. Jag är sjuk. Jag har en medfödd sjukdom - no more no less.
Mats

Inläggav tahlia » 2013-03-16 11:11:31

Mats skrev:
DIProgan skrev:Design av varelser sysslar bara gud och forskare med så ni får bestämma er om ni är religiösa eller test tube babies.

Det där med design får du ta med tahlia. Jag är sjuk. Jag har en medfödd sjukdom - no more no less.

Om vi tar det från det här hållet då - om du går runt och säger till "den stora massan" att du har en sjukdom så kommer de att förutsätta att du a)kan botas med hjälp av mediciner/operationer, b) kan bli/må bättre med hjälp av mediciner/operationer/etc eller att du c) kommer att dö av din sjukdom. Erfarenheter säger mig att de kommer att insistera utav bara helvete på punkt a och punkt b vilket då kan göra ditt liv fasen så mycket jobbigare. Inte nog med det, du berövar dem helt möjligheten att förstå vad din diagnos egentligen innebär.

För faktum kvarstår - du är född sådan här. Du är skapt på det här viset. Inga piller, operationer eller behandlingar i världen kommer att ändra på det (inte än iaf).
Jag tror att det du gör, på sätt och vis, är att klänga dig fast vid ett hopp (hur mikroskopiskt det än må te sig) om att du ska kunna bli "frisk", bli bättre, och därför håller du ivrigt fast vid termen "sjukdom".

Det gör mig uppriktigt ont att läsa dina inlägg då jag ser en uppsjö oerhört jobbiga känslor bakom dem alla och jag önskar att jag kunde säga att det finns en lätt väg genom dem, vet dock av erfarenhet att det är allt annat än lätt men att man likt förbannat måste igenom skiten.

Jag hoppas innerligt att du hittar ut på andra sidan relativt snabbt och får en chans att acceptera dig så som du är, en möjlighet att förlika dig med dig själv och slutligen kanske till och med vara ok med det.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav kullan » 2013-03-16 11:14:51

Mats skrev:Det går inte att skylla mina tillkortakommanden på samhället. Det är jag som är feldesignad.

Samma här. Det blev något fel i tillverkningen av produkten " mig".
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav tahlia » 2013-03-16 11:18:26

kullan skrev:
Mats skrev:Det går inte att skylla mina tillkortakommanden på samhället. Det är jag som är feldesignad.

Samma här. Det blev något fel i tillverkningen av produkten " mig".

Ni är funktionsnedsatta i ett samhälle skapt för människor som har en helt annan design. Hade samhället varit skapt av människor med er/vår design hade ni säkerligen inte varit funktionsnedsatta - då hade en annan sorts design av människor suttit här och mått skit för att _de_ varit funktionsnedsatta.

Just den där tanken på ett samhälle uppbyggt av NPF-are har jag lekt med många gånger. Jag tenderar att komma fram till att vi hade gått under innan vi ens byggt upp ett samhälle - inte för att vi inte har kapaciteten, utan för att vi inte kan komma överens och kompromissa. Då gäller det dock bara Aspergare. Slänger man in samtliga NPF skulle det mycket möjligt kunna se helt annorlunda ut, men det är en helt annan diskussion.
tahlia

Inläggav Mats » 2013-03-16 11:44:57

tahlia skrev:För faktum kvarstår - du är född sådan här. Du är skapt på det här viset. Inga piller, operationer eller behandlingar i världen kommer att ändra på det (inte än iaf).

Det är sant. Det finns många obotliga sjukdomar och många sjukdomar där behandlingsmetoder saknas. Jag har en av de sjukdomarna.

tahlia skrev:Jag tror att det du gör, på sätt och vis, är att klänga dig fast vid ett hopp (hur mikroskopiskt det än må te sig) om att du ska kunna bli "frisk", bli bättre, och därför håller du ivrigt fast vid termen "sjukdom".

Nej, det är inte det som är orsaken. Det är så att hela min försörjning bygger på att jag är oduglig och därför får sjukpension. Skulle samhället få för sig att jag borde vara "arbetsför" försvinner min försörjning och ingenting annat än självmord återstår.

tahlia skrev:Det gör mig uppriktigt ont att läsa dina inlägg då jag ser en uppsjö oerhört jobbiga känslor bakom dem alla och jag önskar att jag kunde säga att det finns en lätt väg genom dem, vet dock av erfarenhet att det är allt annat än lätt men att man likt förbannat måste igenom skiten.

Jag hoppas innerligt att du hittar ut på andra sidan relativt snabbt och får en chans att acceptera dig så som du är, en möjlighet att förlika dig med dig själv och slutligen kanske till och med vara ok med det.

Det är klart att det är lite jobbigt att vara ratad som människa men jag är ändå rätt OK med att vara sjuk. Det är ju inte mitt fel. Jag kan liksom inte hjälpa det.

tahlia skrev:Just den där tanken på ett samhälle uppbyggt av NPF-are har jag lekt med många gånger. Jag tenderar att komma fram till att vi hade gått under innan vi ens byggt upp ett samhälle

Jag kommer fram till samma sak. Det är därför jag ser mig som "feldesignad" för att använda din metafor.
Mats

Inläggav Mats » 2013-03-16 11:51:57

tahlia skrev: Inte nog med det, du berövar dem helt möjligheten att förstå vad din diagnos egentligen innebär.

Folk vill inte förstå vad min diagnos innebär. Att förstå det berövar dem illusionen att det i alla fall i teorin går att bygga ett samhälle där alla får vad de behöver. Den insikten gör så ont att folk väljer att inte se.
Mats

Inläggav tahlia » 2013-03-16 11:52:10

Mats skrev:
tahlia skrev:Jag tror att det du gör, på sätt och vis, är att klänga dig fast vid ett hopp (hur mikroskopiskt det än må te sig) om att du ska kunna bli "frisk", bli bättre, och därför håller du ivrigt fast vid termen "sjukdom".

Nej, det är inte det som är orsaken. Det är så att hela min försörjning bygger på att jag är oduglig och därför får sjukpension. Skulle samhället få för sig att jag borde vara "arbetsför" försvinner min försörjning och ingenting annat än självmord återstår.

Tja, om samhället skulle se dig som sjuk och inte funktionshindrad är risken väldigt stor att de också skulle se dig som arbetsför i viss mån eftersom de skulle förutsätta att du kan behandlas och bli bättre eftersom du bevisligen inte är döende.
tahlia

Inläggav tahlia » 2013-03-16 11:55:45

Mats skrev:
tahlia skrev: Inte nog med det, du berövar dem helt möjligheten att förstå vad din diagnos egentligen innebär.

Folk vill inte förstå vad min diagnos innebär. Att förstå det berövar dem illusionen att det i alla fall i teorin går att bygga ett samhälle där alla får vad de behöver. Den insikten gör så ont att folk väljer att inte se.

Tror nog alla, speciellt idag, är medvetna om att ett samälle där alla får vad de behöver är fullkomligt omöjligt att få till. Det de inte vill inse är att anlednigen till att ett sådant samhälle är omöjligt är just de själva.

Jag är kommunist ut i fingerspetsarna men samtidigt också fullt medveten om att min ideologi är en utopi. Det samhälle jag vill se är en omöjlighet så länge människan fungerar på det sätt hon gör idag - dvs är lättkorrumperad och egoistisk (för att bara nämna de två största problemen).

Så nej, insikten att alla inte kan få vad de behöver är inte speciellt jobbig för människor generellt idag då det mer handlar om att roffa åt sig själv så mycket det går och inte bry sig nämnvärt om man kliver på några stycken längs vägen. Sjänvinsikt är däremot alltid smärtsamt så det är där människor blundar.
tahlia

Inläggav Mats » 2013-03-16 11:57:27

tahlia skrev:Tja, om samhället skulle se dig som sjuk och inte funktionshindrad är risken väldigt stor att de också skulle se dig som arbetsför i viss mån eftersom de skulle förutsätta att du kan behandlas och bli bättre eftersom du bevisligen inte är döende.

Nej jag är obotligt sjuk. Det finns ingen behandling.
Mats

Inläggav Mats » 2013-03-16 11:59:36

tahlia skrev:Så nej, insikten att alla inte kan få vad de behöver är inte speciellt jobbig för människor generellt idag då det mer handlar om att roffa åt sig själv så mycket det går och inte bry sig nämnvärt om man kliver på några stycken längs vägen.

Nej den kategorin människor vill inte veta vad min diagnos innebär för de orkar inte bry sig.
Mats

Inläggav tahlia » 2013-03-16 12:01:45

Mats skrev:
tahlia skrev:Tja, om samhället skulle se dig som sjuk och inte funktionshindrad är risken väldigt stor att de också skulle se dig som arbetsför i viss mån eftersom de skulle förutsätta att du kan behandlas och bli bättre eftersom du bevisligen inte är döende.

Nej jag är obotligt sjuk. Det finns ingen behandling.

De enda obotliga sjukdomar du inte kan underlätta är dödliga och till och med då finns visst utrymme för lättnad som morfin vid cancer t.ex.
Ska vi titta på några obotliga sjukdomar? Någon nämnde R.A tidigare (reumatisk artrit). Den skiten tenderar att bli allt jävligare med åren men det finns sätt att bromsa den en aning, hålla sig mer rörlig etc. Behandlingar som hjälper patienten fungera bättre och ger dem längre tid att klara t.ex arbete etc. Någon sådan behandling finns inte för AS men det intrycket ger du om du insisterar på att det är en sjukdom - är du med?
tahlia

Inläggav Mats » 2013-03-16 12:09:51

tahlia skrev:Någon sådan behandling finns inte för AS men det intrycket ger du on du insisterar på att det är en sjukdom - är du med?

Ja, alltså, om någon kom på en behandling som lindrar AS vore det väl bra? Inte för att jag för ett ögonblick tror att det är möjligt, men jag har svårt att se att existensen av en sådan behandling skulle vara dåligt i sig.
Mats

Inläggav Schmetterling » 2013-03-16 12:26:19

Asperger är inte en sjukdom däremot kan asperger i kombination med en omgivning som inte fungerar samt för högt ställda krav göra en sjuk.
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav flisan » 2013-03-16 14:15:26

I det här samhället är det lätt att bli sjuk om man har en funktionsnedsättning som jag tror asperger är. Att känna sig udda och inte alltid förstå varför gör att man anstränger sig mer för att platsa.
Försöka leva upp till krav som man egentligen inte gillar.
Tycker inte alltid att det normala är normalt heller för den delen.
Men varför ska man rätta sig in i ledet?
Jag försöker mer o mer känna efter vad jag vill och strunta i vad andra tycker. Önskar att jag gjort det tidigare och kanske sluppit utmattning.
flisan

Anslöt: 2013-02-26

Inläggav Y3p3p » 2013-03-27 0:22:54

Nixer skrev:Som rubriken lyder.
Asperger, är det en sjukdom eller en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning?

Självklart så är det inte en sjukdom, det är en funktionsnedsättning, glöm inte bort att man ÄR INTE ASPERGER utan man är en person med asperger. Du är ju inte sjuk för att du har asperger, du kan även väldigt fortfarande klara dig som en helt vanligt individ, utan att behöva någon hjälp.
Y3p3p
Ny medlem

Anslöt: 2013-03-27

Inläggav Schmetterling » 2013-03-27 0:40:09

Y3p3p skrev:

Självklart så är det inte en sjukdom, det är en funktionsnedsättning, glöm inte bort att man ÄR INTE ASPERGER utan man är en person med asperger. Du är ju inte sjuk för att du har asperger, du kan även väldigt fortfarande klara dig som en helt vanligt individ, utan att behöva någon hjälp.

Tvärtom. Jag är autistisk. Att ha autism eller ha asperger får det att låta som en sjukdom. Ingen är en sjukdom, en sjukdom har man. Autism är en integrerad del hela ens jag, det går inte att särskilja autismen från resten.
Schmetterling

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-27 0:49:52

Schmetterling skrev:
Y3p3p skrev:

Tvärtom. Jag är autistisk. Att ha autism eller ha asperger får det att låta som en sjukdom. Ingen är en sjukdom, en sjukdom har man. Autism är en integrerad del hela ens jag, det går inte att särskilja autismen från resten.

Jag brukar vanligtvis vara så långdragen att jag säger att "jag har en neuropsykiatrisk predisposition inom det högfungerande autistiska spektrumet".

Då får man med i detalj hur Aspergern sitter monterat från födseln i hjärnan och blir lite utav en hårdvarukomponent i ett system som i övrigt kan ha vilken mjukvara som helst beroende på vad man har installerat under sitt liv. Denna liknelse betyder alltså att Aspergern är en del utav hjärnan men att man därutöver kan lära sig beteendemönster, utveckla åsikter och forma sin personlighet efter vad man är med om under sitt liv precis som alla andra människor.

Jag vet att det är en ganska lång fras att leverera men den är väldigt exakt.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav Zirre » 2013-03-27 8:22:47

Ingen sjukdom iaf.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Schmetterling » 2013-03-27 9:20:17

Gripandekylig skrev:Jag brukar vanligtvis vara så långdragen att jag säger att "jag har en neuropsykiatrisk predisposition inom det högfungerande autistiska spektrumet".

Då får man med i detalj hur Aspergern sitter monterat från födseln i hjärnan och blir lite utav en hårdvarukomponent i ett system som i övrigt kan ha vilken mjukvara som helst beroende på vad man har installerat under sitt liv. Denna liknelse betyder alltså att Aspergern är en del utav hjärnan men att man därutöver kan lära sig beteendemönster, utveckla åsikter och forma sin personlighet efter vad man är med om under sitt liv precis som alla andra människor.

Jag vet att det är en ganska lång fras att leverera men den är väldigt exakt.

Predispositionen säger inget om huruvida du är autistisk eller ej så jag tycker inte att det var så där jätteexakt, men annars kul.
Schmetterling

Återgå till Aspergare och vården

Logga in