Asperger, är det en sjukdom eller en funktionsnedsättning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Schmetterling » 2013-03-15 23:01:30

Att sakna ett ben är som jag förstår det inte fysiologisk ohälsa.
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav Mats » 2013-03-15 23:02:59

tahlia skrev:Nu är du sådär charmigt aspig dock och stirrar på detaljen istället för helheten.

Det är förmodligen precis det som är problemet.

Ojämn begåvningsprofil ingår ju i diagnoskriterierna och här är något som jag uppenbart inte klarar av att förstå, kanske på grund av missriktat fokuserande på detaljer. Men det är det enda sättet jag har att försöka förstå och ibland är det pinsamt otillräckligt. :(
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav kullan » 2013-03-15 23:03:49

Om man känner sig sjuk av Asperger är det en sjukdom. Punkt.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav tahlia » 2013-03-15 23:04:10

Mats skrev:
tahlia skrev:Men en amputation i sig själv är ingen sjukdom, det är ett kirurgiskt ingrepp.

Jag är med på att själva amputationen inte är en sjukdom utan ett kirurgiskt ingrepp.

Men om jag jämför en amputerad människas tillstånd mot WHO:s definition av sjukdom får jag:
funktionshindrande tillstånd - JA
fysiologisk, psykologisk och/eller social ohälsa - JA till fysiologisk ohälsa
sätter normala funktioner ur spel - JA
kan vara dödligt - nej det tror jag inte
ett diagnostiserat lidande - Definitivt ett lidande. Vad som menas med "diagnostiserat lidande" är inte helt klar för mig.

Så enligt WHO:s definition verkar amputerad vara en sjukdom. :-)063

(Min fetstilsmarkering)
Vet inte hur du drar likhetstecken med avsaknaden av en kroppsdel och ohälsa. Om vi säger så här enkelt då - för att på något sätt ha en ohälsa behöver du insjukna i något. Insjunkar man i amputerat ben? Insjunkar man i aspergers? Insjuknar man i Downs syndrom?
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Schmetterling » 2013-03-15 23:05:28

Mats skrev:
tahlia skrev:Nu är du sådär charmigt aspig dock och stirrar på detaljen istället för helheten.

Ojämn begåvningsprofil ingår ju i diagnoskriterierna och här är något som jag uppenbart inte klarar av att förstå, kanske på grund av missriktat fokuserande på detaljer. Men det är det enda sättet jag har att försöka förstå och ibland är det pinsamt otillräckligt. :(

:-)Hug
Ibland (eller, ja, väldigt ofta faktiskt) fattar jag inte heller saker, och problemet då är att jag totalt hakar fast och inte kan släppa och försöker försöker försöker förstå men det hjälper inte. Blir det så för dig med? Jag hoppas att någon lyckas förklara så du förstår så att du kan släppa.
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav tahlia » 2013-03-15 23:06:40

Mats skrev:

Oh, nu gav du mig ett köttben. :D Anser du att du insjuknat i missriktad fokusering på detaljer eller anser du att det är en manifestation/aspekt/bieffekt av din aspergers? Vidare, anser du att du insjuknade i aspergers eller är du, precis som resten av oss, bara skapt sådan? ;)

Vidare förstår jag att det känns frusterande. Även jag har sådana "blinda fläckar" här och där så du är i gott sällskap.
tahlia

Inläggav Mats » 2013-03-15 23:10:46

Schmetterling skrev:Ibland fattar jag inte heller saker, och problemet då är att jag totalt hakar fast och inte kan släppa och försöker försöker försöker förstå men det hjälper inte. Blir det så för dig med?

O ja!

Schmetterling skrev:Jag hoppas att någon lyckas förklara så du förstår så att du kan släppa.

Det får nog bli så att jag släpper det här utan att förstå. Det händer ibland. Kvantfysik är ett annat område jag måste släppa för att jag inte förstår.
Mats

Inläggav Mats » 2013-03-15 23:18:12

tahlia skrev:Oh, nu gav du mig ett köttben. Anser du att du insjuknat i missriktad fokusering på detaljer eller anser du att det är en manifestation/aspekt/bieffekt av din aspergers? Vidare, anser du att du insjuknade i aspergers eller är du, precis som resten av oss, bara skapt sådan?

Vidare förstår jag att det känns frusterande. Även jag har sådana "blinda fläckar" här och där så du är i gott sällskap.

Och nu gav du mig ett köttben just när jag var på väg att släppa det här.

Jag anser att aspergers är en medfödd sjukdom. (Det finns många andra exempel på medfödda sjukdomar.) Jag har alltså aldrig insjuknat i aspergers. Jag hade sjukdomen [åtminstone] från födseln.

"Missriktad fokusering på detaljer" är en del av sjukdomsbilden. Det känns lite fånigt att upphöja det till en egen sjukdom.
Mats

Inläggav tahlia » 2013-03-15 23:19:49

Mats skrev:Och nu gav du mig ett köttben just när jag var på väg att släppa det här.

Jag anser att aspergers är en medfödd sjukdom. (Det finns många andra exempel på medfödda sjukdomar.) Jag har alltså aldrig insjuknat i aspergers. Jag hade sjukdomen [åtminstone] från födseln.

"Missriktad fokusering på detaljer" är en del av sjukdomsbilden. Det känns lite fånigt att upphöja det till en egen sjukdom.

Hehe, sorry. ;)

Fler medfödda sjukdomar. Som.. vilka? Tänkte vi kanske kunde bena ut skillnaden mellan dem och Aspgergers för att kanske göra bilden lite klarare. :)
tahlia

Inläggav Mats » 2013-03-15 23:25:05

tahlia skrev:Fler medfödda sjukdomar. Som.. vilka? Tänkte vi kanske kunde bena ut skillnaden mellan dem och Aspgergers för att kanske göra bilden lite klarare. :)

Ett exempel är hemofili, eller klassisk blödarsjuka, som sjukdomen också kallas.
Mats

Inläggav Zima33 » 2013-03-15 23:31:56

ninegirl skrev:Det är en funktionsnedsättning. Även om jag, som t ex Zima33 inte gärna ser det så. Det är ju VI som revolutionerar med vårat "tänka-utanför-boxen"-tänk. Det är vi som fyller alla funktioner och delar NT helt saknar. Det är VI som ser till att det framgår tydligt att alla människor är UNIKA :D Jag vill gärna se det så.. Helst..

Du har nog missförstått mig, jag anser att det är en funktionsnedsättning. Tror jag. :-)005
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav tahlia » 2013-03-15 23:37:46

Mats skrev:
tahlia skrev:Fler medfödda sjukdomar. Som.. vilka? Tänkte vi kanske kunde bena ut skillnaden mellan dem och Aspgergers för att kanske göra bilden lite klarare. :)

Ett exempel är hemofili, eller klassisk blödarsjuka, som sjukdomen också kallas.

Ah det är jag bekant med ja, min svåger led av det eländet. Nu fick jag en utmaning, det gillar jag. Ska se om jag kan hålla tungan rätt i munnen nu (eller fingrarna rätt på tangentbordet). Nu vill jag minnas att det snarare anses vara en rubbning än en sjukdom även om just ordet "blödarsjuka" är en aning missvisande i det avseendet. Det är ju dock, som bekant, en gammal benämning ur folkmun på det hela.
Däremot vill jag minnas att det ärvs varvid vi då kan sortera det under "genetiska sjukdomar" så jag kan sluta fokusera på onödiga detaljer och gå vidare. Härifrån och framåt resonerar vi såldes enligt teorin att hemofili är en genetisk sjukdom.

Hemofili är då en avvikelse, kroppen har ett helt system men missar att producera specifika proteiner som behövs för att blodet ska koagulera. En kugge i hjulet är trasigt - något som var menat att fungera normalt fungerar istället inte alls.

Vid t.ex Aspergers så kan du inte hitta en trasig kugge som saboterar en hel gren av systemet. Där är istället hela systemet (hjärnan) uppbyggt på ett annat sätt och fungerar därför precis som det är meningen att det ska. Inga trasiga kugghjul - ingen trasig maskin. Detsamma gäller även t.ex Downs syndrom. Även där är hela systemet byggt annorlunda och är därmed inte trasigt.

Vete gudarna hur klart och tydligt det där blev men jag provar mig fram och letar vad som fungerar här.
Senast redigerad av tahlia 2013-03-15 23:50:47, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Inläggav Kattmamma » 2013-03-15 23:43:46

Tahlia jag tyckte du beskrev det väldigt bra!
Kattmamma

Anslöt: 2012-04-22

Inläggav Mats » 2013-03-15 23:54:39

tahlia skrev:Vid t.ex Aspergers så kan du inte hitta en trasig kugge som saboterar en hel gren av systemet. Där är istället hela systemet (hjärnan) uppbyggt på ett annat sätt och fungerar därför precis som det är meningen att det ska.

Alltså... Min hjärna fungerar inte precis som det är meningen att den ska. Jag är stockdum inom vissa områden. Totalkorkad! Det är inte meningen att man ska vara så korkad. Det är nånting som är fel med min hjärna. Nånting som gör att vissa delar av den inte fungerar som de ska. Sen finns det andra delar som fungerar mycket bättre än genomsnittet. Det leder till "ojämn begåvningsprofil".

Det känns faktiskt som att några kugghjul i hjarnan fattas - inte bokstavligt då men... Typ att delar av hjärnan aldrig utvecklades som de skulle. Det är nog det synsättet som gör att jag ser mig som sjuk.
Mats

Inläggav Frimodig » 2013-03-16 0:02:48

Distinktionen sjukdom/funktionsnedsättning.

Sjukdom är nåt botbart, behandlingsbart eller dödligt. Funktionsnedsättning är nåt for-ever-handikapp.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Mats » 2013-03-16 0:06:07

Frimodig skrev:Distinktionen sjukdom/funktionsnedsättning.

Sjukdom är nåt botbart, behandlingsbart eller dödligt. Funktionsnedsättning är nåt for-ever-handikapp.

Lennart Frimodig

I så fall blir väl reumatism en funktionsnedsättning?

Och ADHD en sjukdom eftersom det är behandlingsbart med mediciner?
Mats

Inläggav tahlia » 2013-03-16 0:08:42

Mats skrev:Det känns faktiskt som att några kugghjul i hjarnan fattas - inte bokstavligt då men... Typ att delar av hjärnan aldrig utvecklades som de skulle. Det är nog det synsättet som gör att jag ser mig som sjuk.

Ja, det är nog precis så det är. Du ser det som om det fattas något. Saken är den att de fattas inte för de var inte menade att finnas där. Säg att varje människa skapas efter en design, som ett hus. Vissa hus är designade för att tåla en jordbävning. Säg att några av bjälkarna i ett dyligt hus är felande, svaga. Vid en jordbävning rasar således huset. Där har du sjukdomen. Säg att ett hus är designat fyrkantigt och ett annat trekantigt. Båda fyller sin funktion men det blir jävligt krångligt att t.ex hänga upp tavlor i det trekantiga huset (det kan således ses som funktionshindrat) men det var menat att vara trekantigt så det är inte trasigt.

Detsamma gäller för t.ex Aspergers och NT. En NT's design skiljer sig från vår men varken de eller vi är trasiga, vi är bara byggda efter två helt olika ritningar.

Förstår dock absolut hur du kan uppleva att det saknas något - det blir lätt så om man jämför sig med modeller som är helt annorlunda. Kanske du skulle sluta jämföra dig med den andra modellen?
tahlia

Inläggav Frimodig » 2013-03-16 0:11:28

Mats skrev:

Lennart Frimodig

Bra frågor.

Jo, jag tror man skall beteckna reumatism som en funktionsnedsättning. Som jag uppfattar det är kanske adhd behandlingsbart, kanske.

Men, det är så där det ser ut.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav slackern » 2013-03-16 0:12:56

Mats skrev:

Lennart Frimodig

Nej ADHD är inte behandlingsbart medicinerna ger bara lindring.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Frimodig » 2013-03-16 0:15:12

slackern skrev:
Mats skrev:

Lennart Frimodig

Nej ADHD är inte behandlingsbart medicinerna ger bara lindring.

Det är nog min bild också.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Mats » 2013-03-16 0:28:19

Frimodig skrev:
slackern skrev:Nej ADHD är inte behandlingsbart medicinerna ger bara lindring.

Lennart Frimodig

Det finns väl många sjukdomar där medicinering bara ger lindring? Inte för att jag är någon expert på medicinering av sjukdomar, men det är i alla fall vad jag tror.
Mats

Inläggav Frimodig » 2013-03-16 0:33:10

Mats skrev:
Frimodig skrev:

Lennart Frimodig

Det finns väl många sjukdomar där medicinering bara ger lindring? Inte för att jag är någon expert på medicinering av sjukdomar, men det är i alla fall vad jag tror.

Jo, men som jag skrev om distinktionen.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav slackern » 2013-03-16 0:33:23

Mats skrev:
Frimodig skrev:

Lennart Frimodig

Man föds med det och det är mer eller mindre kroniskt. Men jag vet inte hur dom resonerar när dom bestämmer om något är ett NPF eller psykisk sjukdom.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Mats » 2013-03-16 0:40:46

tahlia skrev:Förstår dock absolut hur du kan uppleva att det saknas något - det blir lätt så om man jämför sig med modeller som är helt annorlunda. Kanske du skulle sluta jämföra dig med den andra modellen?

Ja alltså om det är meningen att jag ska vara sjukpensionär och inte på något sätt bidra till samhället så är det ju inget fel på mig. :roll:

Problemet är att det inte går att tänka sig ett samhälle där jag skulle kunna bidra, om man inte gör avkall på fullständigt grundläggande principer som alla människors lika värde. Det är klart att om en massa människor bara levde för att göra mitt liv behagligt på bekostnad av sin egen livskvalitet skulle det nog vara möjligt att få mig arbetsför, men det är totalt orimligt att göra så.

Det går inte att skylla mina tillkortakommanden på samhället. Det är jag som är feldesignad.
Mats

Återgå till Aspergare och vården

Logga in