Föra över MMS-bild till dator
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Hej!
Hur gör jag för att få en MMS-bild från mobilen till datorn?
När jag själv har tagit en bild med mobilen, har jag en rad alternativ som att skicka till mejl, dela på facebook etc. ooh jag kan givetvis välja att skicka bilden till min egen mejladress.
En MMS-bild kan jag välja att visa, endera Visa bild som innebär att den visas som helskärm utan meddelandet under, eller också öppna i PicsArt som är en bild-app.
Om jag väljer att öppna bilden i PicsArt, så startas bara PicsArt, men nån bild kommer inte med.
Kopplar jag mobilen till datorn med usb-sladd, får jag inte upp mobilen som enhet, men mobilen laddas vilket visar på att det inte är nåt fel med anslutningen till datorn.
Ge mig tips. Jag har ett par MMS-.bilder jag fått tillsänt till mig, som jag verkligen vill spara.
Lilla Gumman
Hur gör jag för att få en MMS-bild från mobilen till datorn?
När jag själv har tagit en bild med mobilen, har jag en rad alternativ som att skicka till mejl, dela på facebook etc. ooh jag kan givetvis välja att skicka bilden till min egen mejladress.
En MMS-bild kan jag välja att visa, endera Visa bild som innebär att den visas som helskärm utan meddelandet under, eller också öppna i PicsArt som är en bild-app.
Om jag väljer att öppna bilden i PicsArt, så startas bara PicsArt, men nån bild kommer inte med.
Kopplar jag mobilen till datorn med usb-sladd, får jag inte upp mobilen som enhet, men mobilen laddas vilket visar på att det inte är nåt fel med anslutningen till datorn.
Ge mig tips. Jag har ett par MMS-.bilder jag fått tillsänt till mig, som jag verkligen vill spara.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Du vet ju hur man delar bilden från mobilen till olika ställen, exv gmail, dropbox, gdrive, box, och andra ställen. Ett enkelt sätt, som innebär att du slippa sladdkoppla mobilen till datorn) är att du delar MMS-bilden till din mail (den blir då en bilaga i ett mail till dig själv), går in i mailen på datorn och sparar ned bilden på datorns hårddisk. Sedan kan du radera mailet eftersom det egentligen är en mellanlagringsplats (fast vissa människor använder ju sin mailbox även som en fillagringsplats så det är ju valfritt).
Själv gillar jag inte att spara för mycket på datorn (ffa inte på samma partion som Windows ligger på) eftersom en dator/OS kan krascha med oväntade följder. Hellre lagrar jag saker i molnet dvs dropbox, gdrive mm men det är ju även det en smaksak (alla litar inte på molnföretagen heller). Ytterligare varianter är externa hårddiskar, USB-minnen och att bränna till CD-skivor eller DVD-skivor.
Själv gillar jag inte att spara för mycket på datorn (ffa inte på samma partion som Windows ligger på) eftersom en dator/OS kan krascha med oväntade följder. Hellre lagrar jag saker i molnet dvs dropbox, gdrive mm men det är ju även det en smaksak (alla litar inte på molnföretagen heller). Ytterligare varianter är externa hårddiskar, USB-minnen och att bränna till CD-skivor eller DVD-skivor.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Hej!
Tydligen förstod du inte min fråga, barracuber. När jag får ett MMS från någon så kan jag inte göra något annat med bilden än att få upp den större i telefonen eller öppna den i någon installerad app som kan hantera bilder.
Den app jag har installerat på telefonen heter PicsArt. När jag väljer att visa bilden i PicsArt så startar programmet, men bilden finns inte i PicsArt.
Det borde finnas en app som kan visa en MMS-bild som jag fått, och sen kunna skicka iväg den till valfri mejladress. Det skulle lösa mitt problem. PicsArt ska tydligen ha diverse såna funktioner, men eftersom bilden från mitt MMS inte "följer med" och visas i PicsArt går det inte. Nåt har blivit knas.
Det är bara bilder som jag själv tagit, som jag kan skicka till min mejladress. MMS-bilder som jag fått till telefonen, kan jag bara titta på i telefonen.
Min mamma skickade ett MMS med bilder på två av mina syskonbarn, tvillingrna. Det hade varit trevligt att få in dom i datorn om det går. Ibland får jag andra MMS också, som jag tänker att jag skulle ha velat spara, om det gått.
Lilla Gumman
Tydligen förstod du inte min fråga, barracuber. När jag får ett MMS från någon så kan jag inte göra något annat med bilden än att få upp den större i telefonen eller öppna den i någon installerad app som kan hantera bilder.
Den app jag har installerat på telefonen heter PicsArt. När jag väljer att visa bilden i PicsArt så startar programmet, men bilden finns inte i PicsArt.
Det borde finnas en app som kan visa en MMS-bild som jag fått, och sen kunna skicka iväg den till valfri mejladress. Det skulle lösa mitt problem. PicsArt ska tydligen ha diverse såna funktioner, men eftersom bilden från mitt MMS inte "följer med" och visas i PicsArt går det inte. Nåt har blivit knas.
Det är bara bilder som jag själv tagit, som jag kan skicka till min mejladress. MMS-bilder som jag fått till telefonen, kan jag bara titta på i telefonen.
Min mamma skickade ett MMS med bilder på två av mina syskonbarn, tvillingrna. Det hade varit trevligt att få in dom i datorn om det går. Ibland får jag andra MMS också, som jag tänker att jag skulle ha velat spara, om det gått.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Efter en googling ser jag att MMS-bilder normalt sett sparas antingen i ditt SMS-MMS-programs katalog (om du exempelvis kör Handcent så lagras bilderna i Handcents katalog, om du inte hittar så skriv igen i tråden) eller i katalogen Download/Downloads (ligger direkt under roten på SD-kortet).
OBS att bilderna ofta döps till kryptiska namn, ofta "datum-klockslag".jpg och liknande.
Du vet hur du tittar på ditt SD-kort, va? Två bra filhanterare (jag har testat båda) för Android är dessa:
OBS att bilderna ofta döps till kryptiska namn, ofta "datum-klockslag".jpg och liknande.
Du vet hur du tittar på ditt SD-kort, va? Två bra filhanterare (jag har testat båda) för Android är dessa:
- barracuber
Appen SMS Backup + gör backup av alla SMS och MMS i din telefon till en mapp i Gmail, jag använder den själv men har inte fått några MMS så jag kan kolla att den fått med några bilder men det är väl värt testa, appen är gratis.
Hej!
På min telefon heter appen Filer.
Jag har dels Handi-programmets MMS-funkton, och dels MMS-funktionen i telefonen. Jag skriver MMS i telefonens egen app men sen tar Handi-programmets MMS-funktion över när MMS:et ska skickas.
Jag har letat ett bra tag under Filer (och inte bara idag) efter bilderna, men det verkar som om Filer bara kan öppna pdf-filer.
Jag har installerat SMS Backup och ska prova att det straxt.
Tack för hjälpen så länge.
Lilla Gumman
På min telefon heter appen Filer.
Jag har dels Handi-programmets MMS-funkton, och dels MMS-funktionen i telefonen. Jag skriver MMS i telefonens egen app men sen tar Handi-programmets MMS-funktion över när MMS:et ska skickas.
Jag har letat ett bra tag under Filer (och inte bara idag) efter bilderna, men det verkar som om Filer bara kan öppna pdf-filer.
Jag har installerat SMS Backup och ska prova att det straxt.
Tack för hjälpen så länge.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Hej!
Har provat SMS Backup.
Första gången kom 20 gamla SMS-konversationen till datorn, sen blev det "Fel ynder säkerhetskopiering/återställning IO Error".
Andra gången blev det "Fel ynder säkerhetskopiering/återställning: Tillfälligt Gmail IMAP-fel, försök igen senare."
Hoppas det fungerar senare. Verkar bra, om det fungerar.
Tur att jag inte har bråttom med att få MMS-bilderna till datorn. Kan ju spara bilderna och sen radera alla konversationer. Bara det nu fungerar, håll tummarna.
Lilla Gumman
Har provat SMS Backup.
Första gången kom 20 gamla SMS-konversationen till datorn, sen blev det "Fel ynder säkerhetskopiering/återställning IO Error".
Andra gången blev det "Fel ynder säkerhetskopiering/återställning: Tillfälligt Gmail IMAP-fel, försök igen senare."
Hoppas det fungerar senare. Verkar bra, om det fungerar.
Tur att jag inte har bråttom med att få MMS-bilderna till datorn. Kan ju spara bilderna och sen radera alla konversationer. Bara det nu fungerar, håll tummarna.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Hej igen!
Nej, SMS Backup verkar inte fungera. Kommer ha kvar SMS Backup ifall nån har tips på varför det inte fungerar.
Lilla Gumman
Nej, SMS Backup verkar inte fungera. Kommer ha kvar SMS Backup ifall nån har tips på varför det inte fungerar.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Jag får backup på alla mina SMS helt automagiskt utan att jag behöver göra något mer, har faktiskt inte öppnat programmet en enda gång efter jag gjorde inställningarna i det (kanske ett år sedan).
Är du säker på att inställningarna är rätt för din Gmail, tycker det verkar som om något är fel där.
Är du säker på att inställningarna är rätt för din Gmail, tycker det verkar som om något är fel där.
Miche skrev:Jag får backup på alla mina SMS helt automagiskt utan att jag behöver göra något mer, har faktiskt inte öppnat programmet en enda gång efter jag gjorde inställningarna i det (kanske ett år sedan).
Nej, inga inställningar är fel. Idag fungerade det alldeles utmärkt. Bilden som jag ville ha till datorn, kunde jag hämta. Sedan såg jag den i Windows bildvisnings-program, och jag kan ju därifrån välja att se bilden i mappen där den ligger. Där kunde jag döpa om bilden, klippa ut den och klistra in den i den mapp där jag ville ha bilden.
Jag har fått en himla massa konversationer på köpet, men jag antar att dom kan jag ta bort.
I min Motorola Defy+ kan jag inte ta bort enstaka meddelanden, utan bara hela konversationer med en person. Jag kan se alla sms och mms som en person har skickat, i en enda lång lista. Jag har alla sms sparade från i början på juni 2012 då jag fick telefonen och fram till idag. Lite drygt. Men meddelanden från biblioteket och liknande går ju att radera hela konversationer.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
I min telefon har jag inte plats för så många meddelanden så jag sparar konversationerna i gmail (brukar sällan radera meddelanden, plötsligt behöver man kolla något gammalt), en annan fördel är att det går att söka i gmail.
Hej!
Det känns lite läskigt att radera konversationer, men det är väl bara att bita i det sura äpplet och göra det.
Jag räknade just nu till 130 appar i telefonen. varav 56 är sådana appar som inte går att avinstallera. Måste börja rensa.
Lilla Gumman
Det känns lite läskigt att radera konversationer, men det är väl bara att bita i det sura äpplet och göra det.
Jag räknade just nu till 130 appar i telefonen. varav 56 är sådana appar som inte går att avinstallera. Måste börja rensa.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Hej!
Bara för att du tar bort dem från mobilen innebär ju inte att de är borta - de finns ju kopierade (backupade) på din gmail.
Jag tror man kan spara en del plats på att rensa gamla meddelanden man inte längre behöver från mobilen, inte minst MMS eftersom de även innehåller bilder. Hur mycket plats man kan spara varierar nog beroende på vilken SMS/MMS-program man kör.
Dessutom läste jag att SMS Backup+ även klarar att kopiera tillbaka (restore på it-språk) meddelanden till mobilen. MEN den klarar i dagsläget enbart att kopiera tillbaka SMS inte MMS.
Här recenseras gratisappen Backup message & call to Email som gör samma sak som SMS Backup+ men dessutom klarar att restora MMS till mobilen.
Själv kör jag Go SMS Pro (gratis) istället för standardprogrammet. Jag upptäckte att den oväntat nog låg på telefonminnet istället för SD_kortet. Jag brukar lägga allt på SD-kortet som kan ligga på SD-kortet för att frigöra plats på telefonminnet. Jag kunde flytta Go SMS till SD och frigjorde cirka 10 MB (OBS att jag har rootat min mobil)
Lilla Gumman skrev:Jag räknade just nu till 130 appar i telefonen. varav 56 är sådana appar som inte går att avinstallera. Måste börja rensa.
Själv har jag runt cirka 80 appar just nu, tror jag. Den går segt som tusan och jag borde nedgradera till 2.3. Men min mobil - Xperia Arc S - är äldre än din.
När du städar kan du nog ha nytta av appen jag skrev om här. Den ger en grafisk överblick över var olika saker finns i mobilen. Den kräver inte root.
- barracuber