Förslag på information till diagnosställarna!
71 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
weasley skrev:Jag har tyvärr givit bort min enda kopia!
Men jag kan kontakta pyskeplågen och be att han kopierar upp den han har så jag kan delge den till er (fast det behöver jag ju inte säga till honom...).
Men men men... Hör jag weasley av alla människor försöka säga att hon inte har någon elektronisk version av sitt eget dokument? Vad har hänt? Har varenda dator och hårddisk i stugan kraschat?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:06:24, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Men men men... Hör jag weasley av alla människor försöka säga att hon inte har någon elektronisk version av sitt eget dokument? Vad har hänt? Har varenda dator och hårddisk i stugan kraschat? :)
*skäms*
Ja, du har rätt!
Till mitt försvar kan jag meddela att det inte var tänkt som ett informationshäfte, utan jag bara skrev ut lite roliga och/eller tänkvärda funderingar när jag snubblade över dem. Jag sparade dem alltså inte. Först senare kom idén att försöka göra någon nytta. Men jag ska kontakta och be om en kopia! *lovar*
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:06:24, redigerad totalt 1 gång.
Sådär. Har nu fått en kopia på det här lilla häftet jag sammanställt. Pyskeplågen erkände lite generat att han inte har läst igenom det med koncentrationen på topp och att han vill göra det innan han kommer med några insatta utläggningar. Alltså finns det tid att lägga till eventuell information som tillkommit sedan senast! Alla tips emottages tacksamt!
Ska se om jag kan hitta en scanner eller om jag verkligen måste sitta och knacka in häftet i openoffice innan jag kan göra det till en pdf ni kan få ta del av.
Ska se om jag kan hitta en scanner eller om jag verkligen måste sitta och knacka in häftet i openoffice innan jag kan göra det till en pdf ni kan få ta del av.
weasley skrev:Sådär. Har nu fått en kopia på det här lilla häftet jag sammanställt. Pyskeplågen erkände lite generat att han inte har läst igenom det med koncentrationen på topp och att han vill göra det innan han kommer med några insatta utläggningar. Alltså finns det tid att lägga till eventuell information som tillkommit sedan senast! Alla tips emottages tacksamt!
Mycket spännande och lovvärt, weasley!
I Can't Wait!
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:06:24, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Vill också läsa, så klart.
Och så tror jag nog att man får klippa och klistra rejält om jag citeras och ska vara avidentifierad... Jag pratar som jag skriver och skriver som jag pratar, och kan jag känna igen min utredningsläkare på det han säger ofta (som jag gjorde i en tråd här), så kan läkare och andra känna igen oss. Inget större problem, mest en fundering.
Och så undrar jag över en sak, som jag nog ska ta upp i en egen tråd t o m.
Det sägs att aspisar ofta inte ser skogen för bara trän (detaljtänkande, följd av brister i central koherens).
Det sägs också att folk med ren ADHD ofta ser The Big Picture men missar detaljer... (kan inte sortera intryck, blir lätt översvämmade av allt som händer omkring och i dem, som ett skäl).
Vi med båda två då? Ser vi ALLT eller ser vi INGENTING? Eller ser vi allt och ingenting beroende på omständigheter som dagsform och sånt?
Det är en helt allvarligt menad fråga ut i npf-rymden, inte en fråga till Weasley specifikt...
Och så tror jag nog att man får klippa och klistra rejält om jag citeras och ska vara avidentifierad... Jag pratar som jag skriver och skriver som jag pratar, och kan jag känna igen min utredningsläkare på det han säger ofta (som jag gjorde i en tråd här), så kan läkare och andra känna igen oss. Inget större problem, mest en fundering.
Och så undrar jag över en sak, som jag nog ska ta upp i en egen tråd t o m.
Det sägs att aspisar ofta inte ser skogen för bara trän (detaljtänkande, följd av brister i central koherens).
Det sägs också att folk med ren ADHD ofta ser The Big Picture men missar detaljer... (kan inte sortera intryck, blir lätt översvämmade av allt som händer omkring och i dem, som ett skäl).
Vi med båda två då? Ser vi ALLT eller ser vi INGENTING? Eller ser vi allt och ingenting beroende på omständigheter som dagsform och sånt?
Det är en helt allvarligt menad fråga ut i npf-rymden, inte en fråga till Weasley specifikt...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:06:24, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
jup, det där vill jag också läsa!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:06:24, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jösses!
Den här tråden har jag helt glömt bort!
Jag har faktiskt frågat min psykeplåg om han har läst den (detta var ett tag sen) men han hade inte gjort det. Sen har jag glömt bort det hela - jag har äkta teflonminne.
Exakt var det där lilla häftet är beläget vet jag inte just nu, men det ska finnas här någonstans i lägenheten. Jag har hittat ett bra ställe som scannar saker billigt (och där de är jättetrevliga) så jag får försöka hitta häftet och sen ta mej dit. Som ni ser är det ett ganska stort projekt, LOL! ;-D
Den här tråden har jag helt glömt bort!
Jag har faktiskt frågat min psykeplåg om han har läst den (detta var ett tag sen) men han hade inte gjort det. Sen har jag glömt bort det hela - jag har äkta teflonminne.
Exakt var det där lilla häftet är beläget vet jag inte just nu, men det ska finnas här någonstans i lägenheten. Jag har hittat ett bra ställe som scannar saker billigt (och där de är jättetrevliga) så jag får försöka hitta häftet och sen ta mej dit. Som ni ser är det ett ganska stort projekt, LOL! ;-D
Läs gärna det Bror Duktig skrivit i tråden "Kan jag lita på deras bedömning?", om en läkares syn på att man inte ha kan ha ADHD och AS samtidigt... Man blir mörkrädd. Särskilt som den läkaren är ett ganska stort namn och har skrivit böcker osv.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:06:24, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:Läs gärna det Bror Duktig skrivit i tråden Kan jag lita på deras bedömning, om en läkares syn på att man inte ha kan ha ADHD och AS samtidigt... Man blir mörkrädd. Särskilt som den läkaren är ett ganska stort namn och har skrivit böcker osv.
Sid. 3 där, med vidare förklaringar framåt i tråden.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:06:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Läs gärna det Bror Duktig skrivit i tråden Kan jag lita på deras bedömning, om en läkares syn på att man inte ha kan ha ADHD och AS samtidigt... Man blir mörkrädd. Särskilt som den läkaren är ett ganska stort namn och har skrivit böcker osv.
Men tänk på att det inte är förstahandsinformation.
Jag har hört det av en annan som träffade henne. Alltså finns det ett steg där en tolkning har skett (som vi inte vet hur sann eller förvrängd den är).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:06:24, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Kom på att det här inlägget (eller egentligen någon utveckling av det) kanske kan passa i den här tråden också.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:06:24, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Ja, just det... vill ha! Vill ha!
Samma här!
Verkar intressant.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 14:06:24, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Vet inte om det redan står i tråden, men kanske inte såhär målande: aspergeranpassade-lakare-t19042.html
Re: Förslag på information till diagnosställarna!
Ganesh skrev:Kan just nu inte slita mig från min deckare och sitter uppe men kastar ett getöga på skärmen ibland. (Den blir litet kladdig givetvis, men det får man ta. )
Jag vet att det var nästa 4 år sedan du postade detta inlägg. Jag vet även att det här är Off Topic, men:
Jag har förmodligen inte haft ett så gott skratt på minst ett halvår, som när jag läste den kommentaren! Tack!
Var hittar man detta häfte som trådskaparen skriver om?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jag har scannat det! Det ligger dock inte på just den här datorn, men påminn mej ikväll så ska vi se om jag inte kan lägga upp det här i tråden som en bifogad fil.
Förslag på information till diagnosställarna!
Mitt strå till stacken:
http://www.aspergerforum.se/den-sjalvdokumenterande-patienten-t38698.html
/notwoodstock
http://www.aspergerforum.se/den-sjalvdokumenterande-patienten-t38698.html
/notwoodstock
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Återgå till Övriga Aspergerfrågor