Barnförbud på kaféer/konserter? (Omröstning)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det ok med barnförbjudna kaféer och konserter?

Ja, det är upp till den enskilda ägaren/arrangören
29
49%
Nej, barn ska inte diskrimineras
13
22%
Nja, en del kaféer/konserter måste vara barntillåtna, men en del kan vara barnförbjudna
12
20%
Vet inte
2
3%
Annat (berätta i tråden)
3
5%
 
Antal röster : 59

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Gafsan » 2013-03-11 12:09:58

Jag gillar inte att fika på stan. Har aldrig fattat charmen i att dricka jättedyrt kaffe som med all sannolikhet inte blir lika gott som när man gjort det själv, och dessutom sitta i en vanligtvis otroligt fult inredd lokal där folk är i rörelse hela tiden så att man inte kan koppla av.

Mina egna barn har aldrig varit vidare kafékompatibla som små (att sitta stilla och vara tysta har liksom inte varit deras grej under första året eller så, och därefter har mammaledigheten varit slut) men det har inte känts som nån större uppoffring att avstå kafésittande med dem. Jag har heller aldrig störts av nån annans barn på kafé men å andra sidan så tillbringar jag ju så lite tid på såna ställen.

Jag tycker å ena sidan att kaféägarna själva borde få bestämma om de vill ha barn som gäster eller ej, men å andra sidan så borde det vara enklare att helt enkelt göra miljön barnovänlig än att förbjuda dem att komma dit.

KrigarSjäl skrev:En del mänskor kan inte det här med a till b utan måste hela tiden springa fram och tillbaka. Kan aldrig bestämma sig om nånting, tappar saker, måste PLÖTSLIGT springa på muggen med mera med mera.

Lite så där kan jag nog tyvärr vara, särskilt om jag hamnar på ett ställe där jag inte vill vara... som ett kafé....
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 12:14:57

Då går man ut eller sitter kvar.
Att fnatta fram och tillbaka gör man bara om man är en kissnödig konfirmand.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Gafsan » 2013-03-11 12:24:47

KrigarSjäl skrev:Då går man ut eller sitter kvar.


Jepp, jag brukar fly fältet så snart det låter sig göras ;)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Ugglan » 2013-03-11 12:44:46

Förr hade jag absolut varit för ett förbud, det var onda ögat så fort ett barn lät.

Nu är jag väl något mer tolerant. Sen jag själv blev förälder. Nu stör jag mig nog mest på föräldrarna. Hur de uttrycker sig, konverserar sina egna barn, säger älskling hela tiden med tillgjord röst. Jag tål det inte. Barnen kan jag ha ett visst överseende med för jag fattar att de är såna barn är(om de får härja fritt). Men någonting känns galet när barnuppfostran har halkat efter så pass att ett förbud skulle vara nödvändigt. Det känns som en rätt trist samhällsutveckling. Så svårt är det inte att få lite ordning på telningarna. Men det kräver en viss närvaro och inte en förälder som helst sysslar med annat. Hela tiden.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 13:21:29

Ja, nu låter föräldrarna ungarna springa fritt i tåg och allmänna kommunikationsmedel. Och föräldrarna är lika högljudda som ungarna, de pratar i VERSALER hela tiden oavsett om det behövs eller inte.

Vad hände med synas men inte höras?
Lite av det hade inte skadat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Gafsan » 2013-03-11 13:28:14

KrigarSjäl skrev:Ja, nu låter föräldrarna ungarna springa fritt i tåg och allmänna kommunikationsmedel. Och föräldrarna är lika högljudda som ungarna, de pratar i VERSALER hela tiden oavsett om det behövs eller inte.

Vad hände med synas men inte höras?
Lite av det hade inte skadat.


Jag tycker att i tåg och bussar brukar vuxna utan barn oftast faktiskt vara mera högljudda och störande än barnfamiljer (märkligt nog!). Att sitta och prata jättehögt och länge i mobilen eller med resesällskapet är tydligen inget som folk själva inser kan vara tämligen störande för andra.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 13:51:02

Kan vara sant. Folk är högljudda överlag och vistas man bland mycket folk är det lätt att se att vi härstammar mer från primater än Adam & Eva.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2013-03-11 14:02:43

Gafsan skrev:
KrigarSjäl skrev:Ja, nu låter föräldrarna ungarna springa fritt i tåg och allmänna kommunikationsmedel. Och föräldrarna är lika högljudda som ungarna, de pratar i VERSALER hela tiden oavsett om det behövs eller inte.

Vad hände med synas men inte höras?
Lite av det hade inte skadat.


Jag tycker att i tåg och bussar brukar vuxna utan barn oftast faktiskt vara mera högljudda och störande än barnfamiljer (märkligt nog!). Att sitta och prata jättehögt och länge i mobilen eller med resesällskapet är tydligen inget som folk själva inser kan vara tämligen störande för andra.


Jo dom där jävla mobiltelefonerna tycker jag är hemska. Det har fan blivit mycket mer liv i tunnelbanan sedan det blev täckning nere i tunnlarna. Folk skriker och gapar i dom där lurarna över hela vagnarna förut kunde det vara relativt tyst i vagnarna folk satt och läst i sina böcker eller kvällstidningar. Dom ända som hördes var fjortisar på väg hem från skolan eller partygänget påväg till krogen.
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 14:12:18

Ja. Stockholm är inte vad det har varit.
När jag är där uppe nu känns det plastigt, överbefolkat, trångt och det är en massa konstiga dialekter eller sociolekter överallt som inte fanns när jag bodde där.

Syftar inte på Rinkebysvenska nu utan på blonda medelklassare som försöker låta lika gutturala som tuffa kompisarna.
Såg nåt intervjuklipp med Gustav Skarsgård där han pratade på det viset helt plötsligt, lät ju inte klokt. Vill han vara street och snabba cash eller vad handlar det om?

Och överallt homestyling, vita-döden-minimalism limestjälkar och rökfritt.

Vete fan om jag inte föredrar de där rökiga bilarna i alla fall.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2013-03-11 14:25:47

Är det någon som kommenterat mobilsnacket offentligt? ;)

"Och på fredag ska vi gå ut på fik, och det ska bli så roligt"
"-Nä, det är bara hästkött i kakorna!"
:P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Denki » 2013-03-11 15:17:49

Jag har faktiskt ändrat åsikt i den här frågan, det är intressant att se vad folk skriver här.. kan faktiskt acceptera att vissa fik skulle få ha barnförbud, ungefär som att vissa barer inte släpper in folk under 23. Fast jag är inte helt säker på vad jag tycker..

Jag tror att eftersom jag finner alla lika störande (vuxna, tonåringar, barn) när jag är utomhus och har lärt mig stå ut med det så har jag en lite annan syn än vissa, jag har aldrig upplevt barn som störande när jag är ute och fikar jag blir lika störd av att en grupp högljudda kostymnissar överröstar min egen röst .. (jag är såklart inte ensam om detta men iaf, den här tråden har fått mig att tänka om)
Denki
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-02-22
Ort: Stockholm/Uppsala

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2013-03-11 16:01:00

KrigarSjäl skrev:Folk är högljudda överlag och vistas man bland mycket folk är det lätt att se att vi härstammar mer från primater än Adam & Eva.

:lol:
Ja, med tanke på vilka det är som väsnas mest så...
Men, oavsett ålder och både socialt och geografiskt ursprung så är den person som man märker finns på allmän plats alltför högljudd eller anskrämlig.
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2013-03-12 4:24:19

Denki skrev:Jag är ofta ute med min vän och hennes barn och vi gör vårt bästa för att inte störa andra och vi städar alltid upp efter oss, hon är en ung mamma och vill göra allt som vi andra gör, fika, gå på stan, etc det skulle kännas väldigt kränkande och hemskt om vi blev nekade att gå in någonstanns..barn är ju en del av samhället, de är individer och beroende på ålder så förstår de inte saker på samma sätt, man kan liksom inte bli arg på dem..om de verkligen är jobbiga så får man säga till föräldrarna.


Nu är det inte så lätt att säga till föräldrarna i Sverige. Det är en oskriven men helig regel att man aldrig får kritisera barn och föräldrarnas uppfostran. Och det gör man tydliglen om man säger till.

Nu är din kompis säkert en bra mamma ändå, men jag ogillar generellt sådana åsikter som "jag ska gör allt jag gjorde förut fast jag fått barn".

Kommer att tänka på Anna Wahlgrens inställning i Barnaboken:
Ingen unge skulle få dominera mitt liv. Den fick allt ta plats vid min sida, leva med mig – inte på mig, inte utplåna mig!
post694343.html#p694343

Alltså hon skulle fortsätta storröka, supa sig full hemma, springa på krogen och lämna barnen ensamma (de äldre fick ta hand om de yngre), knulla runt hemma med olika karlar (och låta barnen höra), skriva i timmar och kräva att barnen höll tyst under tiden etc. Det var sannerligen inte bra för barnen.

Får man barn så får man avstå från vissa saker, iaf så länge de är små. Man måste kunna sätta barnens behov före sina egna. T ex gå till en lekpark ist till kafé. Är det någon som tror att barnen gillar att vara på kafé? Det funkar så länge barnen sover, men så vaknar de och skriker. Så ska det bytas blöja, vilket tydligen dagens föräldrar gör inne på själva kaféet istf på toa. Andra gäster kanske inte uppskattar det. När barnen blir större har de spring i benen och är en fara för sig själva och andra, när personalen el gästerna bär på tunga brickor med heta soppor och drycker.

Varför kan inte "lattemammorna" gå hem till varandra och fika? Där stör man ingen när man ska byta blöja. Större barn har sina egna leksaker etc. Är det lämpligt väder kan man promenera i parken med sina barn.

När jag hade ett litet barn gick jag aldrig till stan, det var promenader i vagn i parken som gällde, och senare besök i lekparken.

Jag skulle råda kaféägaren som vill slippa barnvagnar att maximera antalet barnvagnar till två, som på bussen. För många barnvagnar ger sämre plats till andra gäster.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47142
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2013-03-12 11:53:22

Om inte annat kan caféägaren vända sig till brandmyndigheterna och begära att de utfärdar regler om barnvagnar för caféet, lokalen måste vara möjlig att utrymma i tid så reglerna som de utfärdar måste strikt följas.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Denki » 2013-03-12 19:06:01

Alien skrev:Nu är det inte så lätt att säga till föräldrarna i Sverige. Det är en oskriven me helig regel att man aldrig får kritisera barn och föräldrarnas uppfostran. Och det gör man tydliglen om man säger till.

Nu är din kompis säkert en bra mamma ändå, men jag ogillar generellt sådana åsikter som "jag ska gör allt jag gjorde förut fast jag fått barn".

Kommer att tänka på Anna Wahlgrens inställning i Barnaboken:

Ingen unge skulle få dominera mitt liv. Den fick allt ta plats vid min sida, leva med mig – inte på mig, inte utplåna mig!

post694343.html#p694343


Alltså byter folk blöjor bland allt folk? Det låter ju sjukt äckligt, man går ju in på toaletten..

Hmm ja min vän är nykterist, röker inte och lever samma liv som innan hon fick barn men sätter ändå barnet först, när vi går och fikar så leker vi alla med hennes barn (som är snart 2 år så hon är ju väldigt liten ännu) och hon får äta med oss och har roligt, hon är väldigt sällskaplig och gillar när vi är många och det är mycket som händer runtomkring

Men jag kan såklart inte utgå ifrån våran situation, det är klart att inte alla barn tycker om att sitta och fika i timmar och då känns det ju lite onödigt av föräldrarna att släpa med barnet

Uch Anna Walgren är hemsk, men hon är/var väl alkoholist och verkar ha ordentliga problem..
Denki
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-02-22
Ort: Stockholm/Uppsala

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2013-03-17 17:46:32

Det har stått om sådana fall i tidningen, föräldrar som bytt blöja på barnet i en fönsternisch el på bordet. Vet inte om det är för att det saknas skötbord på toan el vad.

Förbud av små barn borde det också vara på konserter. Mycket störande med skrikande/springande barn där.

Det är tydligen vanligt med störande barn vid konserter i kyrkan. Men där är väl folk bundna vid bibelordet "Låten barnen komma till mig". Och ibland ska större syskon sjunga i kören el konfirmeras, då vill förstås föräldrarna ha småsyskonen med.

Barn kan också vara störande på bibliotek. Så är står det i Fråga bibliotekaren i DN:

"När jag pluggar på bibblan är det nämligen fullt ös på småbarnen, och inte bara på barnavdelningen. Skrik och röj och gråt. Ibland hörs ett välkommet 'schhh' från en förälder, men lika ofta uteblir förmaningen. Bibliotekspersonalen är förvånande passiv. Är barnen heliga på biblioteket?" (DN 2013-03-16 Fråga bibliotekarien: "Där sprack trumhinann igen")

Ja, heliga är de tydligen. Jag skulle aldrig gått på biblioteket med ett litet barn, om det inta var just till barnavdelningen (som ibland ligger precis bredvid övriga biblioteket). Jag skulle inte kunnat leta böcker till mig själv.

Här är bibliotekariens svar:

"Några bannbullar mot småungar i varje fall inte utfästas från folkbibliotekshåll, vår famn är lagstadgat vidöppen för alla - barn, missbrukare, psykfall, centerpartister - och måste det förbli.

Och du har ju set larmrapporterna, de små satarnas läsförståelse sjunker. Därför är barn och unga prioriterade grupper i de flesta kommuners biblioteksdirektiv och fokuseras ytterligare i kommande uppdatering av bibliotekslagen.

Men att vilja barnvänliga bibliotek är inte samma sak som att vilja McDnalds bollhav i lokalen, vilket vissa föräldrar tyvärr tror.
---
Jaha, tänker man, här har vi ännu ett bajsigt blöjbyte på utlåningsmaskinen, åhå, tänker man, där kommer rastlösa vabb-Anna med sina grönsnoriga smitthärdsbarn, se där ramlade visst risifruttin ned i Nationalencyklopedin, hoppsan, där sprack visst trumhinnan igen på grund av en trotsålder och så vidare, och gudarna ska veta att man famlar efter läsfrämjarglädjen när en pappaledig hipster frågar 'Kan du passa mitt barn är du schyst, jag måste ringa mäklaren'.
---
Att vi ibland missar att hyssja beror förmodliglen på stress, på att vi är konflikträdda (föräldrar kan vara känsliga att kritisera) ..."


Vill man ha tystnad på biblioteket får man gå till universitetsbiblioteken, men de finns ju inte i alla städer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47142
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2013-03-17 17:54:22

OT:
bibliotekariens skrev:bannbullar

Bannbullor heter det väl? Det kan man ju tycka att en bibliotekarie borde veta...
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2013-03-17 17:58:25

Alien skrev:Vill man ha tystnad får man gå till universitetsbiblioteken

Vilka regler gäller för barn där?

I övrigt får man väl ta kurage till sig och säga till andras barn..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Tant Te » 2013-03-17 19:33:07

I variationen borde det finnas barnfria zoner. Det skall tas så mycket hänsyn i det allmänna rummet för alla skall vara inkluderade och få plats, men jag som ljudkänslig känner mig exkluderad när "allt" skall accepteras, vore trevligt med alternativ. Tycker att det är tråkigt att barn skall få vara med överallt. Klart barn inte skall låsas in men om några kaféer inriktar sig på lekhörnor och äventyr kan väll ett fåtal erbjuda lugn och frid? :D

En gång under en flygresa valde jag plats vid nödutgångarna i tanke på säkerhet. Tyvärr använda ett par småbarnsföräldrar de extra utrymmet för att ta hand om sina upprörda och arga småbarn. Situationen känns inte rättvis mot någon, stressade föreldrar, störda medpassagerare och framför allt jätte jobbit för barnen. Det känns som ett nytt fenomen att små barn/bebisar skall vara med överallt och i sammanhang där det är tveksamt om det ger barnet något i utbyte? Det känns inte alltid som det är barnen perspektiv man tar när man hör människor argumentera om vad barnet skall ha rätt till. Det funkar för vissa barn/bebisar att åka på lång resor eller följa med på restauranger/kaféer, det bästa vore om alla föräldrar förstod och tog hänsyn till vilken person just deras barn är. Många föräldrar sköter detta galant, några få inte så barnfria zoner låter bra för att kunna välja.

Miche skrev:Om inte annat kan caféägaren vända sig till brandmyndigheterna och begära att de utfärdar regler om barnvagnar för caféet, lokalen måste vara möjlig att utrymma i tid så reglerna som de utfärdar måste strikt följas.

Det är knepigt att barnvagn verkar vara en standard till ett litet barn oavsett om det funkar i situationen eller inte. En del föräldrar utan rörelsehinder kan använda bärsele för barnet och en skötväska för blöjbyten när det funkar bättre än barnvagn. Ibland vore det mer praktiskt med bärsele om barnet skall fraktas två kvarter från en bil och till en barnstol, det är ju inte alltid barnet behöver en mobil sovplats, speciellt inte på ett fik om man inte vistas där länge? Varför är barnvagn standard istället för ett alternativ bland andra, kan jag undra ibland. :-)063
Tant Te
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-03-17

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2013-03-17 19:47:49

slackern skrev:Jo dom där jävla mobiltelefonerna tycker jag är hemska. Det har fan blivit mycket mer liv i tunnelbanan sedan det blev täckning nere i tunnlarna. Folk skriker och gapar i dom där lurarna över hela vagnarna förut kunde det vara relativt tyst i vagnarna folk satt och läst i sina böcker eller kvällstidningar. Dom ända som hördes var fjortisar på väg hem från skolan eller partygänget påväg till krogen.


Önskar att det fanns vagnar där det var bl.a. var mobiltelefonförbud och där man kunde få sitta i lugn och ro i tystnad. Jag har så svårt att förstå varför det måste pratas och kommuniceras i telefoner hela tiden, det gick ju bra förut, folk klarade ju sig tidigare utan att ha mobiltelefoner. En del kan ju inte ens hålla sig då de är på jobbet utan måste ringa och sms'a vänner och bekanta m.m. på arbetstid. Men men, man får väl försöka undvika att åka kollektivt och vistas på platser där det är mycket stök och ljud och istället promenera eller cykla o dyl. bra för hälsan är det ju också att röra på sig.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2013-03-17 19:52:02

Wine skrev:
slackern skrev:Jo dom där jävla mobiltelefonerna tycker jag är hemska. Det har fan blivit mycket mer liv i tunnelbanan sedan det blev täckning nere i tunnlarna. Folk skriker och gapar i dom där lurarna över hela vagnarna förut kunde det vara relativt tyst i vagnarna folk satt och läst i sina böcker eller kvällstidningar. Dom ända som hördes var fjortisar på väg hem från skolan eller partygänget påväg till krogen.


Önskar att det fanns vagnar där det var bl.a. var mobiltelefonförbud och där man kunde få sitta i lugn och ro i tystnad. Jag har så svårt att förstå varför det måste pratas och kommuniceras i telefoner hela tiden, det gick ju bra förut, folk klarade ju sig tidigare utan att ha mobiltelefoner. En del kan ju inte ens hålla sig då de är på jobbet utan måste ringa och sms'a vänner och bekanta m.m. på arbetstid. Men men, man får väl försöka undvika att åka kollektivt och vistas på platser där det är mycket stök och ljud och istället promenera eller cykla o dyl. bra för hälsan är det ju också att röra på sig.


Tror inte att sonen skulle uppskatta om vi började promenera hem ifrån hans skola. Är nämligen 6 km. Men jag brukar promenera hem efter att jag har lämnat honom på skolan.
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in