Svårt att finna intresse i några studier.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svårt att finna intresse i några studier.

Inläggav ninegirl » 2013-03-10 14:03:21

Som person har jag ganska lätt att bli uttråkad, hur jag försöker göra det "roligt". Skitsvårt att komma på vad man vill plugga när nästan ingenting tilltalar en och det mesta känns som ett måste.

En gång i tiden bran jag för att teckna, nu mer är det mer jobbigt än kul att teckna alltsom oftast.

Kurser och sådant man sneglar på, är dem som alla vill plugga till, typ hudterapeut, grafisk designer (eller designer överhuvudtaget), journalist av något slag och så vidare. Vill ju inte bli utan jobb efter kurs/utbildning heller liksom???

Hjälp??!!

Moderator Alien: Ändrade rubriken något.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Svårt att finna intresse i någon studie.

Inläggav ninegirl » 2013-03-10 14:06:30

Just ja, många yrken kräver också att man kan tala för sig. Jag har extremt svårt för det oftast. Blir lätt stressad/otrevlig om folk börjar fråga/argumentera för mycket. Detta hämmar mig också. Hur gör man???
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Svårt att finna intresse i någon studie.

Inläggav Gafsan » 2013-03-11 12:43:54

Själv skaffade jag mig en utbildning inom ett område där jag visste att det skulle vara hyfsat lätt att få jobb, och där löner och arbetsförhållanden verkade hyfsade. Jag tyckte att det kändes viktigare att inte riskera arbetslöshet, dålig ekonomi osv än att få jobba med något som kändes jättekul.

Nu, många år senare, är jag väldigt nöjd med det beslutet. Att ha en någotsånär trygg arbetssituation och fungerande ekonomi är väldigt viktigt för att få livet i stort att funka.

Sen tror jag att det är bra att ta med sina starka och svaga sidor i beräkningen när man väljer yrkesinriktning. Om man vet att man t.ex. har sociala svårigheter så är det ju bra om man inte väljer en utbildning inom något område som kräver att man har en social kompetens för att lyckas. Med de problem du beskriver så kanske det inte är så lyckat med yrken som kräver t.ex. direktkontakt med kunder eller liknande. Det är ju bättre att välja en karriär där man har glädje av sina starka sidor, än en där man hela tiden hålls tillbaka av sina svagare sidor.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Svårt att finna intresse i någon studie.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-03-11 13:13:14

De flesta jobb är rätt enformiga och arbetslöshet kan man nog räkna med idag oavsett vad man utbildar sig till. Men visst - vissa yrken kanske det bara finns arbetsmarknad för i en del av landet och då blir man ganska låst och riskerar att behöva flytta mycket. Och samma yrke kan betyda helt olika saker beroende på vilken tjänst och vilken arbetsplats man hamnar på.

Jag tycker man kan sätta sig ner och skriva upp för och nackdelar med de yrken man funderar över och ta hänsyn till egna förutsättningar. Strukturerat på papper blir det mycket klarare. Och vill du verkligen läsa design så gör det för det finns nog många yrken man kan ha nytta av lite design även om du inte ska bli designer. Journalist däremot skulle jag avråda från för att journalister har en svår arbetsmarknad, ofta en extremt stressad arbetssituation med många deadlines och mycket sociala kontakter. Det som däremot expanderar är informatörer men de är hårdare styrda i vad de kan skriva än journalister.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Svårt att finna intresse i några studier.

Inläggav ninegirl » 2013-03-11 17:39:15

Tack för tipsen!!

Jag jobbar på förskola och det är liksom ojämnt för mig. Vissa dagar "fattar jag" bättre hur man kommunicerar och andra dagar får jag knappt ur mig ett ord eller så får jag ur mig ord och annan personal får rädda mig från mina ordval. Detta föder viss osäkerhet hos mig.

Klart ekonomin är viktig osv.

Men att utbilda mig i nästan 4 år för samma saker jag gör regelbundet redan känns som nej tack. Jag vet någonstans bara att jag vill finna något annat att sysselsätta mig med...
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in